Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها طرح «ساماندهی بازار خودرو» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان راهی برای مقابله با تلاطمات بازار خودرو مطرح شده است.

در مقدمه این طرح چهار نکته محوری اعلام شده که شاید عصاره اساسی‌ترین انتقادها چند ساله اخیر به صنعت خودروسازی ایران است. این نکات عبارتند از:
1- تاکید بر تلفات جاده‌ای خودروها: تصادف های جاده‌ای در کشور فقط در مدت 10 سال افزون بر 243 هزار کشته داشته است و از نظر آماری مرگبارترین حوادث جاده‌ای، ایران دارای رتبه بالایی است و همچنین مهمترین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که پارسال 80 هزار میلیارد ریال دیه توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است. یکی از مهمترین دلایل وقوع چنین فاجعه‌ای ناایمنی خودروهای داخلی است.
2- تاکید بر یارانه سوخت: علاوه بر ناایمنی، این خودروها از مصرف سوخت بالایی برخوردارند، به گونه‌ای که سالیانه 500 هزار میلیارد ریال یارانه به این بخش پرداخت می‌شود.
3- تاکید بر مصرف بالای سوخت: مصرف روزانه سوخت در کشور با تعداد 19 میلیون خودرو، 81 میلیون لیتر است؛ در حالی که این میزان در ترکیه با 21 میلیون خودرو، هشت میلیون لیتر است.
4- تاکید بر مشکلات زیست محیطی: این خودروها سهم عمده‌ای در آلودگی شهرها و مسائل زیست محیطی و بیماری‌های ناشی از آن دارند.
به نظر می‌رسد طراحان «طرح ساماندهی بازار خودرو» درصددند با تصویب این طرح، بتوانند گام‌های موثری برای تامین اهداف چهارگانه فوق بردارند. اما پرسش اینجاست که آیا این طرح، ایده‌ای گره گشا برای صنعت خودروسازی ایران است؟
نخست، لازم است از عنوان «طرح ساماندهی بازار خودرو» آغاز کنیم. به نظر می‌رسد در همین نامگذاری محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. از آنجا که قرار است این طرح پس از تصویب در مجلس به قانونی لازم الاجرا تبدیل شود و از آنجا که تاکید اصلی مفاد طرح در راستای رقابت‌پذیری بیشتر در صنعت خودروسازی است پیشنهاد می‌شود عنوان طرح به جای تاکید بر عنصر «بازار» بر عنصر «رقابت‌پذیری» باشد؛ یعنی به جای اینکه بگوییم طرح ساماندهی بازار خودرو می خواهد اشکالات چهارگانه را حذف کند، بگوییم قرار است در مجلس طرحی به تصویب برسد که رقابت‌پذیری صنعت خودرو را ارتقا دهد.
به طور قطع و یقین می‌دانیم هر چه صنعت خودرو رقابت‌پذیرتر شود، رفاه بیشتری برای مصرف‌کنندگان در برخواهد داشت و قابلیت عرض اندام بیشتر در جهان نیز خواهد یافت. همچنین مشکلات چهارگانه اصلی که در مقدمه طرح بدان پرداخته شده قابل حل‌تر خواهد بود و سرانجام آنکه بازار خودرو به سامان خواهد رسید.
در طرح نمایندگان مجلس نیز چندین بار بر عنصر رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی تاکید شده است. اما برای داشتن صنعت خودروی رقابت‌پذیر این طرح باید به چند سرفصل مهم بیشتر توجه داشت که عبارتند از:
الف - بحث تعرفه‌های خودروهای وارداتی براساس پیشنهاد صورت گرفته در طرح
ب - چگونگی همکاری با شرکای خارجی در حوزه خودرو و قطعه‌سازی
ج - بحث سهام و مالکیت خودروسازان
د - موضوع بهینگی صنعت قطعه‌سازی
بنابراین به نظر می‌رسد اگر مفاد طرح یادشده که در حقیقت حاصل وضعیت «واکنشی» به بازار خودروهای وارداتی بوده تبدیل به حالت «کنشی» یعنی تاکید بر رقابت‌پذیر کردن صنعت خودروسازی شود و نمایندگان از زاویه تنظیم قوانین بتوانند به ایجاد بستر رقابتی شدن صنعت خودرو کمک کنند، این طرح و طرح‌هایی از این دست بتواند با موفقیت بیشتری همراه شود.
..................................................
* کارشناس اقتصادی در حوزه خودرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد احمد فرهادي مجلس شوراي اسلامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود

اکبر ابدالی گفت: ایجاد شهرک تخصصی کفش در قم از جمله طرح‌های مورد نظر برای سفر دور دوم رییس جمهوری به استان قم در اردیبهشت‌ماه جاری است که امیدواریم نتایج بسیار خوبی برای صنعت استان به دنبال داشته باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: زمین مورد نیاز برای این کار درنظر گرفته شده و اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم با همکاری سایر نهاد‌های متولی همچون شرکت شهرک‌های صنعتی استان و بهره‌برداران صنعت کفش تلاش می‌کند این طرح به سرعت عملیاتی و آماده شود.

او  ادامه داد: صنعت کفش قم در تکمیل زنجیره تولید به خوبی عمل کرده و امروزه حجم قابل توجهی از نیاز‌های این صنعت برای تولید انواع متنوع کفش در داخل استان تامین شده و محصول نهایی با کیفیت بالا از قم به بازار‌ها داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود.

گفتنی است بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

در همین رابطه ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در اردیبهشت‌ماه جاری به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • الوحده در حضور احمد نوراللهی قهرمان لیگ کاپ امارات شد
  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا (س) / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران
  • (عکس) قوی‌ترین مردان نیشکر
  • قوی‌ترین مردان نیشکر
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟