Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا سعیدی مهر، حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از سن 14سالگی حفظ قرآن کریم را آغاز کردم و ظرف سه سال به اتمام رسید که در این مدت از محضر اساتید برجسته استفاده کردم.

وی با بیان اینکه در کنکور رتبه 7 را کسب کردم، ادامه داد: بعد از اتمام حفظ، وارد حوزه تفسیر شدم و دوره تفسیر را در مؤسسه تربیت مربی نجم‌الهدی پشت سر گذاشتم و موفق شدم در آزمون سازمان سنجش قبول و مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را از مزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعیدی مهر گفت: به برکت قرآن کریم مدارک برتر دوره‌های مختلف حفظ از جمله مدرک بین‌الملل حفظ قرآن کریم را دریافت کردم.
وی با تأکید بر اینکه فعالین قرآنی باید از حوزه شکل، وارد حوزه معنا شوند، عنوان کرد: خروج از حوزه شکلی و وجود نگاه معنوی امری است که باید در جامعه قرآنی محقق شود چراکه مهمترین مشکل در جامعه قرآنی غفلت از حوزه معنا و مفهوم است و متأسفانه فعالیت قرآنی منحصر به حفظ، صوت و لحن شده است که اینجانب به عنوان دانشجوی فعال در حوزه قرآن در این زمینه احساس خطر می‌کنم.
وی با بیان اینکه خانم‌ها با قرآن کریم باید انس داشته باشند، گفت: خانم بودن امتیازی است برای پرداختن زمان به فعالیت‌های قرآنی و هر خانمی که وارد این حوزه شود، برکت انس با قرآن را در روابط خانوادگی خود خواهند دید چراکه این امر وعده الهی است.

حفظ قرآن موجب شکوفایی سایر استعدادهای انسان می‌شود
این دانشجوی قرآنی درباره ایجاد تداخل حفظ قرآن با تحصیل، اذعان کرد: معتقد هستم که حفظ قرآن موجب شکوفایی سایر استعدادهای انسان میشود و نه تنها با دیگر برنامه‌ها تداخلی ندارد بلکه راه را برای برای کسب موفقیت انسان در جنبه‌های مختلف زندگی هموار میکند.
وی افزود:با توجه به مسئولیت سنگین حافظان قرآن کریم، اگر به گذشته برگردم بازهم وارد مسیر حفظ قرآن خواهم شد چراکه حافظان برای از دست نرفتن آیات از خاطر خود باید به تکرار آیات الهی بپردازند و مشمول رحمت الهی میشوند و این امر زمینهساز انس با خداوند است بطوریکه با هر بار خواندن یک سوره فهم جدیدی از آیات برای فرد روشن میشود.
وی تأکید کرد:حفظ قرآن کریم بر ایجاد آرامش ذهنی در فرد بسیار مؤثر است و بزرگترین ثمره حفظ قرآن کریم آرامش است که در جامعه امروز کمیاب شده است و اولین و مهمترین اثر انس با قرآن ایجاد آرامش است و دومین اثر این امر ایجاد اعتماد به نفس برای فرد است چراکه آرامش زمینهساز موفقیت در سایر جنبههای زندگی برای انسان است.
سعیدی مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل مهجوریت قرآن کریم در سطح جامعه و دانشگاه، بیان کرد: متأسفانه فرهنگ انس با قرآن کریم در بین جوانان نهادینه نشده است؛ شاهد هستیم که دهه نخست محرم به صورت فرهنگ درآمده است و اما برای برگزاری تجمعات قرآنی کسی متولی نمیشود این درحالی است که هنوز با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و 1400 سال از نزول این کتاب آسامانی، قرآن جزئی از زندگی مردم نشده است که بخشی از این امر بر عهده قرآنیها است و بخش دیگر بر عهده دستگاههای متولی به ویژه آموزشی است.


قرآن از تقدس صرف خارج شود
وی با بیان اینکه همه افراد جامعه باید تلاش کنند بخشی از زمان خود را با قرآن سپری کنند، گفت: باید به گونه‌ای عمل شود که قرآن کریم از حالت تقدس صرف خارج و وارد بطن زندگی افراد شود به نحوی که فرد با یک روز قرآن نخواندن احساس کمبود کند و این امر باید به صورت فرهنگ نهادینه شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نهادها و دستگاههای متولی فعالیتهای قرآن باید حمایت خوبی از فعالیتها داشته باشند چراکه افرادی که وارد حوزه فعالیتهای قرآنی میشوند چشمداشتی به حمایت مالی ندارند اما باید حداقل حمایت انجام شود.
این نخبه قرآنی تشریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم حمایت از این حوزه تعداد محدودی استاد قرآن به ویژه خانم در همدان وجود دارد و بارها شاهد بودیم که دانشجویانی که به مرحله کشوری مسابقات قرآن راه یافتهاند برای تمرین و رفع مشکلات خود نمیتوانند در محضر اساتید باشند چراکه تعداد اساتید محدود است.
وی با تأکید بر اینکه خیرین باید در حوزه قرآن و فعالیتهای قرآنی ورود پیدا کنند،ادامه داد: در سطح شهر نیز بسیاری از مؤسسات قرآنی دارای مشکلات عدیده هستند و بسیاری از مؤسسات فاقد مکان ثابت هستند واین امر چالشی بزرگ برای آنها است.


تفکر قرآنی در دانشگاه‌ها وجود ندارد
وی جای خالی قرآن در دانشگاه‌ها را مهم‌ترین خلأ دانست و ادامه داد: متأسفانه جای قرآن در دانشگاه‌ها خالی است و این خطر حس می‌شود که قرآن در دانشگاه‌ها حضور چشم‌گیر ندارد و دانشگاه‌ها حاضر نیستند محافل و کرسی‌های تلاوت در دانشگاه برگزار کنند؛ باید توجه کرد که قرائت قرآن امر مقدسی است که مورد تأکید بسیار پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) قرار دارد و توصیف اثرات تلاوت قرآن در روح و جان انسان‌ها به ویژه در ضمیر پاک دانشجویان که قشر جوان جامعه هستند، دشوار است.
سعیدیمهر با بیان اینکه مسئولین در این زمینه به غفلت به سر می‌برند، اذعان کرد: مسئولین مربوط به این امر، حاضر نیستند با هزینه‌ای اندک دانشجویان و دانشگاهیان را از طریق برگزاری کرسی تلاوت آیات قرآن کریم با مفاهیم آن آشنا و انس با کلام الهی را در وجودشان نهادینه کنند.
دانشجویان تشنه معنویت قرآن هستند
وی ابراز کرد: بارها مشاهده می‌کنیم که اساتید و کارمندان دانشگاه در جستجو جلسه محفل قرآنی هستند تا در آن شرکت کنند اما در سطح دانشگاه آن را نمی‌یابند این امر حاکی از آن است که آن ساعتی که افراد در محافل قرآنی در محضر قرآن هستند، عطر قرآن و فضای معنوی آن برایشان تأثیر گذار بوده است.
وی با بیان اینکه در فضای فعلی که دانشجویان تشنه معنویت قرآنی هستند، تأکید کرد: با کمال تأسف باید بگوییم که مسئولین دانشگاه‌ها به سمت قرآن حرکت نمی‌کنند و یا بسیار ضعیف و اندک عمل می‌کنند؛ برگزاری مسابقات قرآن در دانشگاه‌ها با کمترین امکانات انجام می‌شود این درحالی است که برای برگزاری سایر برنامه‌ها در دانشگاه اینگونه عمل نمی‌شود؛ متأسفانه مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها بیشترین تقصیر را در این زمینه دارند که در روز قیامت باید پاسخگو قرآن باشند.
این حافظ قرآن کریم افزود: در سی‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بزرگ‌ترین رویداد قرآنی که از زمان برگزاری آن زیاد نمی‌گذرد شاهد صدای اعتراض‌آمیز استاد شهریار پرهیزگار، استاد بزرگ در حوزه قرآن هستیم که به مسئولین فرهنگی کشور معترض می‌شود و گلایه خود را در این خصوص بیان می‌کند.


عدم وجود تفکر قرآنی در دانشگاه‌ها
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون حتی یک جلسه محفل انس با قرآن و کرسی تلاوت قرآن کریم در سطح دانشگاه‌های استان همدان برگزار نشده است و با وجود اینکه کنفرانس‌ها و همایش‌های گوناگونی در دانشگاه ها برگزار می‌شود اما همایشی در حوزه قرآن از جمله قرآن‌شناسی، شیوه‌های حفظ قرآن کریم، آشنایی با حفظ قرآن کریم برگزار نمی‌شود و دانشگاه‌ها در این سمت حرکت نمی‌کنند.
وی بیان کرد: تنها ارگانی که در حوزه قرآن فعالیت دارد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است که البته اندک است و رضایت‌بخش نیست دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در هر نیمسال تحصیلی کلاس‌های آموزش روخوانی قرآن در قالب حلقه‌های معرفت برگزار می‌کند.
سعیدیمهر درخصوص اینکه کمبود بودجه عامل این امر است، عنوان کرد: کمبود بودجه در دانشگاه‌ها بهانه ‌خوبی برای این امر نیست چراکه دل و روح باید قرآنی باشد تا بتوان فعالیت‌قرآنی انجام داد؛ می‌توان با همین بودجه اندکی که در اختیار است می‌توان در حوزه قرآن به خوبی کار کرد زیرا برنامه‌های غیر ضروری که در دانشگاه ها برگزار می‌شود، کم نیست.
وی با تأکید بر اینکه تفکر قرآنی در دانشگاه ها وجود ندارد، افزود: حرکت کردن به سمت قرآن اعم از برگزاری جلسات و محافل قرآن و نشست‌های تخصصی قرآنی مستلزم وجود فکر قرآنی است که متأسفانه فکر مسئولین دانشگاهی خالی از فضای قرآن است و مشاهده می‌کنیم که به هر موضوعی غیر از قرآن فکر می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان دانشجو قرآنی قرآن در دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۴۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی