Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، دبیرکل انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران بابیان اینکه شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش داده گفت: این درحالیست که تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصول این شرکت ها صادرنشده واین مسئله تولیدکنندگان و بازار را در یک بلاتکلیفی قرارداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمیدرضا خلیلی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت خوراک شرکت های روغن سازی ، بازار را به تصور افزایش قیمت به سمت احتکار این محصولات سوق می دهد گفت: درحال حاضر بسیاری از مشتریان تصور می کنند، روغن در بازار به زودی گران خواهد شد و همین مسئله ممکن است برخی را به احتکار این محصول تشویق کند که درنهایت دود آن به چشم مصرف کنندگان نهایی خواهد رفت.
وی بابیان اینکه قیمت خوراک شرکت های تولیدکننده روانکارهای صنعتی بخش زیادی از قیمت تمام محصول را تشکیل می دهد گفت: درشرایط فعلی و با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکنندگان روغن ، روند تولید را هم با مشکل مواجه کرده و باعث شده تا ظرفیت تولید کاهش یابد که این مسئله نیز در نهایت باعث ایجاد بازار سیاه و بوجود آمدن قیمت های نامتعارف دربازار خواهد شد.
این افزایش قیمت خوراک پالایشگاه های روغن سازی درحالی رخ می دهد که از سال 93 تاکنون هیچ افزایش قیمتی درمحصول شرکت های روغن سازی صورت نگرفته و همین مسئله باعث شده تا دخل و خرج چهار شرکت عمده تولید کننده روانکارها و روغن های صنعتی در ایران باهم نخواند.
صنعت روانکارها و تولید روغن های صنعتی به عنوان یکی از صنایع پایین دست صنعت پالایش نفت عمری نسبتا طولانی در ایران دارد، به ویژه همگام با توسعه صنعت خودرو در ایران و افزایش میل مصرف کنندگان ایرانی به استفاده از خودرو از دهه 70 به بعد، صنعت روانکارها و روغن سازی صنعتی نیز وارد دوره جدیدی از توسعه و پیشرفت خود شد.
امروز ایران یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان روغن های صنعتی و پایه در منطقه خاورمیانه و غرب آسیاست و برخی از نام های تجاری ایرانی در صنعت روغن های پایه و روانکارها، جزو شناخته شده ترین برندهای موجود در بازار منطقه محسوب می شود.
این صنعت در کنار مزایای متعددی که دارد با برخی چالش ها و موانع در مسیر رشد خود نیز مواجه است، چالش هایی که می تواند به صورتی چشمگیر بر اقتصاد این صنعت تاثیر گذارده و فرصت های پیش روی توسعه و اشتغالزایی را با تهدید مواجه کند. یکی از اصلی ترین این تهدیدها،افزایش قیمت خوراک و محدود شدن دسترسی چهار شرکت اصلی تولید روغن های روانکار به ماده اولیه صنعتی لوبکات است.
لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است که حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، این ماده در حقیقت یکی از برش‌ها و محصولات فرآیندی پالایش نفت خام است، لوبکات یکی از اصلی ترین مشتقات مرحله پالایش نفت در ذیل تولید مازوت است و تقریبا هر 9 پالایشگاه نفت خام ایران امکان تولید لوبکات را دارا هستند.
در پالایشگاههای روغن سازی، عملیات پالایش اولیه روی لوبکات انجام شده و ماده‌ای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغن‌های موتوری، صنعتی و گریس از آن بدست می‌آید.
از آنجا که لوبکات یکی از مشتقات پالایشی در ذیل تولید مازوت است، قیمت فروش لوبکات نیز در بسیاری از کشورها از جمله ایران براساس فرمول 80 درصد قیمت مازوت به اضافه 20 درصد از قیمت جهانی نفت سفید تعیین می شود، در سالهای گذشته رویه قیمت گذاری به این صورت بوده است که ابتدای هر ماه از سال کمیسیونی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای تعیین قیمت لوبکات تشکیل و پس از مشخص شدن قیمت آن، دربورس کالا عرضه می شود. به تعبیری دیگر می توان گفت لوبکات ازمحدود کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می شود اما در تالار معاملات کشف قیمت نمی شود.
با این حال شرکت ملی پالایش و پخش نیز فرمول قیمت لوبکات را منبعث از قیمت جهانی نفت و نرخ تبدیل ارز می داند و معتقد است با توجه به افزایش قیمت نفت خام ، مشتقات آن نیز افزایش قیمت یافته و روند صعودی قیمت ها غیر قابل اجتناب است.
درحالیکه افزایش 42 درصدی قیمت لوبکات آن هم ازابتدای امسال ، بطور میانگین قیمت این محصول را ماهیانه 14 درصد افزایش داده ، اما سازمان حمایت و وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر متوازن ساختن قیمت روانکارها نگرفته است. ازاین رو باتوجه به سهم 90 درصدی قیمت لوبکات در تعیین قیمت روغن ، به نظر می رسد شرکت های تولیدکننده این محصول ، کالاهای خود را با زیان دست کم 40 درصد به بازار عرضه می کنند. روندی که اگر ادامه یابد قطعا این شرکت ها را با چالشی اساسی مواجه خواهد ساخت.
موضوعی که واکنش عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را نیز درپی داشته است.
هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به اقدام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مبنی بر افزایش 42 درصدی قیمت خوراک پالایشگاه های روغن سازی ازابتدای امسال تاکنون گفت: متاسفانه تصمیماتی که گرفته می شود، بنابر مصلحت اندیشی نیست و این موضوع برای دیگر بخش ها مشکل ایجاد می کند و در نهایت دود آن به چشم مردم می رود.
نماینده ایذه و باغملک افزود: اگراین افزایش قیمت منطقی بود که باید یک باره صورت بگیرد و اگر تابع تورم واقعی نبود که شرکت پالایش و پخش به چه دلیل با این آشفتگی قیمت روغن را بالا برد.
خادمی با تاکید براینکه اینگونه رفتارها باعث رونق رانت و دلالی است، گفت: اکنون بازار در یک بلاتکلیفی به سر می برد و باتوجه به مشکلاتی که افزایش نرخ خوراک بر روند تولید خواهد داشت ، به یک باره روغن موتور در بازار نایاب شده و همین مسئله باعث می شود عده ای فرصت طلب از فضای به وجود آمده سواستفاده کرده و یک شبه سودهای کلانی به جیب بزنند.
وی افزود: سال ها سعی کرده ایم تا به مردم ثابت کنیم که روغن های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است و مردم نیز به روغن ایرانی اعتماد کرده اند اما در نتیجه سومدیریت، بازار را در اختیار روغن های خارجی قرار می دهیم و تا بخواهیم دوباره بازار را با روغن داخلی مدیریت کنیم، هم سرمایه کشور را از دست داده ایم و هم به اندازه ای روغن وارد کشور شده که مدتها برای روغن داخلی رقیبی جدی می شود.
بااین حال برخی از کارشناسان ، دلیل افزایش قیمت لوبکات را به موضوع تغییر روند تولیدات صنعت پالایش نفت کشور مرتبط می دانند. براساس سند تحول صنعت نفت کشور، یکی از اولویت های وزارت نفت کاهش تولید مازوت در همه پالایشگاه های نفت خام ایران هدفگذاری شده است.
بر این اساس، در همه 9 پالایشگاه کشور، سناریوی حرکت به سمت سودآوری شرکتهای پالایشی، اجرای طرح های افزایش کیفیت و تبدیل مازوت به بنزین در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.
طرح تحولی که در شرکت ملی پالایش و پخش طراحی شده است در نظر دارد با اجرای طرح‌های کاهش مازوت در پالایشگاه‌های کشور میزان تولید این فرآورده را به زیر ۹ درصد از مجموع تولیدات پالایشی برساند. براین اساس مقرر شده است تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید مازوت در کشور به صفر برسد.اما اولین دستاورد چنین طرحی، ظهور بحران مواد اولیه در صنعت روانکارها خواهد بود، زیرا به دلیل وابستگی تولید لوبکات به مازوت، بی شک تولید و عرضه لوبکات به عنوان اصلی ترین خوراک پالایشگرهای تولیدکننده روغن و روانکار نیز با یک بحران تمام عیار مواجه خواهد شد و کمبود این ماده اولیه خواسته یا ناخواسته منجر به افزایش قیمت این محصول می شود که البته شده است. آنطور که یکی از کارشناسان صنعت روانکارها می گوید: کم شدن تولید لوبکات باعث شده بعضا تا یک ماه این ماده خام در بورس کالا عرضه نشود و همین کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شده است.
علیرضا محمدی بازار روانکار را پس از انرژی بزرگترین بازار کشور اعلام می کند و می گوید: به خاطر این وسعت و اهمیت ،هر تغییری بر همه صنایع و همه اقشار تاثیر می گذارد. همانگونه که قیمت نفت خام جهانی است و بازار، آن را تعیین می کند و شخصی یا سلیقه ای نیست قیمت روغن موتور هم وابسته به آن خواهد بود و نمی توان به صورت کاذب بالا و یا پایین نگه داشته شود.
محمدی ادامه داد: در حالی که دو کیلو لوبکات (برش نفتی)، تقریبا یک کیلو روغن پایه تولید می کند ،لذا هر افزایش قیمت لوبکات ، دو برابر باعث افزایش روغن پایه خواهد شد.
وی یادآور شد که 85 درصد مواد اولیه روانکارها را روغن پایه تشکیل می دهد پس محصول نهایی نیزبا افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد حال آنکه تاثیر افزایشهای ارزی و مواد افزودنی وارداتی را هم باید در نظر داشت.
وی ثبات در بازار را اصلی ترین عامل استمرار تولید می داند و می گوید: اگر قرار به حذف سوبسید هاست ،ای کاش یکبار برای همیشه و یکجا انجام گردد تا همه در یک رقابت برابر و البته بازار بدون شوک افزایش ، تولید و عرضه کنند و قطعا برای هیچ تولید کننده ای در این عرصه ، جا کم نیست.
حالا چه لوبکات (مواداولیه تولید روغن ) به دلیل افزایش نرخ ارز یا بالارفتن قیمت نفت افزایش قیمت یافته باشد چه به دلیل کم شدن تولید ، نتیجه اش آن شده که نرخ مواد اولیه پالایشگاه های روغن سازی کشور، ازسال 96 تا کنون دوبرابر شده و این مسئله قطعا بر یکی از مزیت دارترین صنایع کشور اثرات سوء خواهد گذاشت.
بنابراین هرچند طرح شرکت پالایش و پخش برای کاستن از تولید مازوت در جهت افزایش بهره وری و اعتلای این صنعت، طرحی پسندیده است و هرچند ممکن است افزایش قیمت لوبکات متاثر از افزایش قیمت نفت خام و نرخ تعدیل ارز در بازار منطقی به نظر برسد، اما لازم است در طراحی های چنین سناریویی و اتخاذ هر تصمیمی به آثار و تبعات آن بر صنعت روانکارها نیز توجه شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: روغن موتور پالایشگاه گردش قیمت خوراک افزایش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: اکنون صنعت غذایی کشور پر نشاط است و گردش مالی آن بعد از صنعت پتروشیمی در مقام دوم قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، که در افتتاحیه رویداد فبین‌فود (هم‌رسانی نیاز‌ها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع) در مشهد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرده اند و افراد بسیاری نیز از آن فارغ‌التحصیل شده اند که این افراد باید در صنایع کشور مشغول به کار شوند..

وی گفت: از سوی دیگر صنعت نیز کار‌های زیاد بر زمین مانده دارد که به سختی اداره می‌شوند و به همین دلیل نوآوری در آن کم دیده می‌شود و این معاونت مسئول اشاعه و ترویج فناوری است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با بیان اینکه صنایع به سختی به موضوع تحقیق و توسعه توجه دارند، گفت: این رویداد هم رسانی لازم را ایجاد می‌کند تا در کنار نیاز‌های صنایع، نقدینگی موجود در کشور و البته حضور نخبگان، حرکتی در کشور ایجاد شود تا ظرفیت‌های آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) برای نوآوری در صنعت غذا فراهم شود.

حق جوی جوانمرد اظهار کرد: چشم انداز ما این است که این رویداد در سال‌های آینده بین المللی شود، زیرا غذا یکی از نمایشگر‌های قدرت و فرهیختگی کشور‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که کشور ما با وجود غذا‌های فاخر متشکل از هزاران ترکیب شگفت انگیز، نتوانسته غذا‌های خود را در کنار میراث و فرهنگ مان به جهان معرفی و صادر کند.

شادی بلوریان، دبیر رویداد ملی فبین‌فود نیز با بیان این که این رویداد در سه کلیدواژه نوآوری، غذا و fablab (آزمایشگاه ساخت سریع) دنبال می‌شود، اظهار داشت: زمانی می‌توان از امنیت غذایی سخن گفت، که تمام مردم کشور به غذا در هر زمانی دسترسی داشته باشند و این رویداد سعی در هم‌افزایی بیشتر در این زمینه دارد، زیرا کشور‌های قدرتمند با تهدید غذا سعی در استعمار سایر کشور‌ها دارند.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌توانند رسیدن به امنیت غذایی را با ایجاد زنجیره فناوری و نوآوری تقویت و تسهیل کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به نوآوری دست پیدا کنیم، فب لب‌ها نقش کلیدی در رسیدن آسان و ارزان به محصولات دارند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، خدمات تخصصی و کنترل کیفی، شرایط ارزیابی و ارائه محصول به بازار را فراهم می‌کند.

بلوریان گفت: پژوهش برای پژوهش مورد نیاز ما نیست، بلکه به دنبال تولید محصولی هستیم تا طرح‌های ارزشمند ارائه شده بتواند مشکلات مسیر حرکتی صنایع را تسهیل کند؛ بر همین اساس فب‌لب‌ها درصورتی موفق هستند که بتوانند نیازی از جامعه را برطرف سازند.

وی افزود: در این مسیر فناورانه، وقتی نیازی از سوی صنعت شناسایی و دریافت شد به محققان و نوآوران ارجاع می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای این هم افزایی را فراهم کند.

بلوریان در خصوص رویداد فبین فود هم گفت: بعد از رونمایی از پوستر رویداد ملی فبین‌فود توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی پیش‌رویداد‌هایی با هدف معرفی فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برگزار شد.

به گفته وی، اولین پیش‌رویداد آن با حضور صنایع مختلف، دومین پیش‌رویداد با حضور صنایع، نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سومین پیش‌رویداد نیز با حضور نمایندگان صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

بلوریان افزود: بعد از برگزاری پیش‌رویداد‌ها ۱۰۰ نیاز از صنایع دریافت شد و بعد از غربالگری‌ها ۶۰ نیاز انتخاب شده و به اطلاع فناوران و نوآوران رسید، در این مراسم طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند. در پایان رویداد ملی فبین فود، ۹ تفاهم نامه بین صنایع و افراد نخبه به امضا رسید.

نخستین رویداد ملی فبین‌فود به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور با عنوان هم‌رسانی نیاز‌ها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)  شنبه ۱۳ اردیبهشت به همت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مشهد برگزار شد.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان
  • مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟