Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلیم کریمی، دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اعلام اینکه سال‌هاست که امر مبارزه با موادمخدر و آسیب‌های اجتماعی مطرح است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در بحث مبارزه با موادمخدر کشورهای دنیا از حالت مقابله سخت و فیزیکی خارج و فعالیت‌های جایگزین و پیش‌گیرانه را در پیش گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه طی یک‌دهه اخیر بحث پیشگیری اولویت اصلی و پس از آن درمان و مقابله در دستور کار قرار گرفته است، افزود: امسال 50 درصد اولویت‌ها به پیشگیری اختصاص یافته است.
اولویت نخست مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، تلاش برای حضور مردم در عرصه پیشگیری است
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان با بیان اینکه اولویت نخست مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، تلاش در راستای اجتماعی‌شدن و حضور مردم در عرصه پیشگیری است، عنوان کرد: «مردم» اصل اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند.
وی با تأکید بر نقش کلیدی مردم در مقوله اجتماعی شدن، بیان کرد: در صورت عدم مشارکت مردم، این طرح با شکست مواجه می‌شود.
کریمی با تأکید بر اینکه از زمانی که حضور مردم در بحث آسیب‌های اجتماعی کمتر شد، گستره این آسیب‌ها وسیع‌تر شده است، ادامه داد: براساس نظر کارشناسان حوزه آسیب‌شناسی، باید تلاش کرد که مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را به کالبد جامعه کشاند.
خانواده‌ها نقش کلیدی را در اجتماعی کردن افراد عهده‌دار هستند
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان در ادامه با تأکید بر اینکه مردم مسئولیت خود را در قبال این معضل اجتماعی انجام دهند، بیان کرد: علاوه بر جامعه که شامل مراکز آموزش و پرورش می‌شود، خانواده‌ها نقش کلیدی را در اجتماعی کردن افراد عهده‌دار هستند.
وی با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه این نقش‌آفرینی طی سال‌های اخیر کم‌رنگ شده است، بهترین نمونه موفق در زمینه اجتماعی کردن افراد در کانون خانواده را کشور ژاپن دانست و ادامه داد: در کشور ژاپن مسئولان از اجتماعی شدن مردم در راستای توسعه کشورشان بهره می گیرند.
کریمی، بهترین نمود داخلی اجتماعی‌شدن را در بازده زمانی پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: همت جمعی در این مقطع از تاریخ منجر به خلق حماسه شد.
وی با تأسی به این دستاورد موفق اعلام کرد: باید در مقوله آسیب‌های اجتماعی نیز با همت جمعی و کُنش اجتماعی ورود کرد.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان با اشاره به اینکه در فرهنگ ما تعهد به مسئولیت اجتماعی تعریف شده است، اما در عمل بسیاری از افراد به بهانه‌های مختلف از این امر غفلت می‌کنند، گفت: می‌طلبد تا با تمرکز بر حوزه‌های مختلف در راستای کاهش آسیب اجتماعی تلاش کرد.
وی یکی از این حوزه‌های کلیدی را «خانواده» دانست و افزود: خانواده به عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین جزء جامعه می‌تواند در پرورش شخصیت فرد نقش‌آفرین باشد.
رویکرد سلبی، پاسخگوی مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست
کریمی با ذکر این نکته که پلیس در بحث مبارزه با پیشگیری از وقوع جرم به صورت فیزیکی و سلبی، تنها توانسته 20 درصد موفق عمل کند، گفت: با تأسی به سخنان مقام معظم رهبری به خوبی مبرهن است که ما در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی 20 سال عقب هستیم و این امر بدان دلیل است که در حال حاضر امر پیشگیری مقابله‌ای بوده و این مقابله در جامعه پاسخگو نبوده است.
وی با تأکید بر اینکه گاهی برخوردهای قهرآمیز نتیجه عکس داده و تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت، بیان کرد: با برخوردهای قهرآمیز «واماندگی اجتماعی» بروز خواهد کرد و این واماندگی اجتماعی منجر به بی‌تفاوتی اجتماعی می‌شود که متأسفانه زمانی که این اتفاق افتاد دیگر نمی‌توان اقدام شایان توجهی را در خصوص پیشگیری لحاظ کرد.
برخورد فیزیکی کمترین نتیجه مطلوب را در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد
کریمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه در بحث اجتماعی‌کردن آسیب‌های اجتماعی «مبنا» از میان رفته و تنها تمرکز بر برخورد فیزیکی معطوف است، گفت: برخورد فیزیکی کمترین نتیجه مطلوب را دارد، به عنوان مثال در مقوله مصرف شیشه زمانی که برخورد فیزیکی و قهرآمیز آغاز شد، مافیای شیشه فرصت را غنیمت شمرده و بازار را در دست گرفت و استراتيژی خود را بر مبنای کسب سود تنظیم کرد .
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان با اشاره به اینکه کارکردن با مردم باید برای مردم و به وسیله مردم صورت پذیرد، عنوان کرد: مشارکت سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد یکی از بهترین و مردمی‌ترین راه‌های اجتماعی کردن مقابله آسیب‌های اجتماعی است.
سمن‌ها به عنوان اهرم‌های تأثیرگذار باید هم‌سو با یک هدف اقدام کنند
وی با اشاره به اینکه با تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها و حضور قشرهای تأثیرگذار از جمله معلمان، علما، هیأت‌های مذهبی، گروه‌های ورزشی، شخصیت‌های کاریزما و والدین در این نهادها، می‌توان زمینه اجتماعی شدن جرایم را فراهم کرد، ادامه داد: این نهادها و اهرم‌های تأثیرگذار باید هم‌سو با یک هدف اقدام کنند تا بتوان نتیجه مطلوب را کسب کرد.
کریمی با تأکید بر اینکه آسیب‌های نوپایی در حال شکل‌گیری است که در حال حاضر در مقدمه‌ آن قرار گرفته‌ایم، گفت: در این راستا باید اقدامات پیشگیرانه با طرح‌های پژوهشی از بدو تولد آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برای رفع آسیب‌های اجتماعی ابتدا باید آگاه‌سازی کرد و مردم هم به صورت خودجوش مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را معتقدانه و دلسوزانه دنبال کنند، گفت: پاسخگو بودن و مسئولیت‌پذیری در مقابل «آموزش» و «پرورش» باید در اولویت قرار گیرد.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کردستان با اشاره به اینکه در نوع نگرش و آموزش‌های پیشگیرانه باید محتواهای تدریس از پیش‌دبستانی بازبینی شود، بیان کرد: این امر باید با تمرکز بر مسئولیت‌پذیری، تمرین اجتماعی‌بودن و تقویت سؤال پرسیدن در کودکان آغاز و پیگیری شود.
آموزش و پرورش توانمند می‌تواند جامعه را متحول کند
وی با تأکید براینکه هم اکنون دیگر نصحیت درمانی پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: فرزندپروری مهارتی است که باید در والدین احیا شود و والدین کانون بخشی خانواده را تقویت کنند تا بتوان کودکان را به عنوان پایه و کانون اجتماع تربیت کرد.
کریمی معتقد است که آموزش و پرورش توانمند می‌تواند جامعه را متحول کند و فرقی هم نمی‌کند که این آموزش و پرورش رسمی باشد یا غیر رسمی و می گوید: باید تمام پتانسیل‌ها سنجش شود و خیرین، معتمدان، متنفذان، سمن‌ها، شورای محلات و ... در کنار والدین تأثیرگذار باشند و جامعه به عنوان یک سیستم تمامی نیروها را بکار گیرد.
وی در پایان با بیان اینکه مدیریت در بحث نوپدید باید مدیریت تهاجمی و پیش‌گیرانه با اولویت‌بخشی به برنامه‌های پیشگیرانه متمرکز بر خانواده انجام گیرد، یادآور شد: هر کس به سهم خود در پیشگیری مهم است و در مقوله پیشگیری و مبارزه به دلیل اینکه یک امر سیستمی است نیازمند درگیر کردن تمام حلقه‌های جامعه بوده که باید در این راستا مردم نقش خود را بشناسند و خود را تأثیرگذار ببینند تا بتوانند سیستمی عمل کرده و پویا وارد عرصه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی شوند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۶۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازچهارمحال وبختیاری، محسن حسین‌میرزایی درنشست شورای اطلاع‌رسانی استان تأکید کرد: تقویت تشکل‌های مردمی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

وی افزود: راهبُرد اصلی دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی برای تحقق اهداف است و به‌همین علت از نظر کمی و کیفی به تشکل‌های مردمی توجه می‌شود.

حیدری تصریح کرد: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت سیزدهم نسبت به قبل ۵۰ درصد رشد کمی داشته و از نظر کیفی نیز نظارت‌ها بر انجام فعالیت‌های این سازمان‌ها افزایش داشته است.

حسین‌میرزایی یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم را واگذاری امور به مردم و کمک گرفتن از آنان برای انجام بهتر کارها اعلام و تصریح کرد: در این سال‌ها مشخص شده است که هرجا از ظرفیت و مشارکت مردمی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استفاده شد، کارها پویاتر پیش رفت.

وی یادآور شد: در دوره‌های گذشته سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در یک نقطه خاص یا یک شهر و تنها در سه یا چهار بخش محدود فعالیت داشتند، در حالی‌که سیاست دولت سیزدهم افزایش فعالیت سمن‌های مردمی در بخش‌های مختلف است که این امر نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری به اجرای ثبت‌نام طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی در استان با هدف بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد اشاره و اضافه کرد: در این طرح تمامی ظرفیت و توان گروه‌های مردمی و تشکل‌های اجتماعی برای تحقق مفاد سند تحول دولت مردمی است و سازمان‌های مردم‌نهاد برای اجرای طرح ملی نهضت اجتماعی و طرح نهضت ملی مشارکت اجتماعی شناسایی می‌شود.

وی گفت: رسانه‌های گروهی در زمینه ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در این سامانه اطلاع‌رسانی مستمر، مرثر و کامل داشته باشند تا سمن‌های فعال در نقاط مختلف استان برای ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

حسین‌میرزایی به اهمیت آگاهی‌بخشی رسانه‌های گروهی اشاره و تأکید کرد: بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی مهم‌ترین شاخص رسانه‌ها به‌شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌نام "جهش تولید با مشارکت مردم" از رسانه‌های گروهی چهارمحال و بختیاری درخواست می‌شود تا کارهای تخصصی در زمینه تحقق این شعار در حوزه‌های مختلف زیر نظر شورای اطلاع‌رسانی استان انجام دهند.

حسین‌میرزایی تشکیل قرارگاه یا کمیته اطلاع‌رسانی در راستای شعار سال را ضروری اعلام و تصریح کرد: هم اکنون بخش‌های مختلف استان برای اجرایی کردن شعار سال در حال فعالیت هستند و بحث اطلاع‌رسانی، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی در زمینه این فعالیت‌ها بسیار مهم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901236

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • استانداران در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود