Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@02:06:10 GMT

رکود 70 درصدی برداشت از ذخایر قیرطبیعی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۶۶۵۸۵

رکود 70 درصدی برداشت از ذخایر قیرطبیعی

با وجود معادن عظیم قیر طبیعی در گیلانغرب، نبود تکنولوژی فرآوری و رکود در بازار فروش دست و پای توسعه این محصول راهبری را بسته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مطلع الفجر ایران یکی از معدود کشورهای دارای ذخایر قیر طبیعی است، به طوری که با حدود ۱۵درصد ذخایر به‌عنوان سومین دارنده ذخایر قیر طبیعی جهان، مطرح است و ۱۵میلیون تن از این ذخایر را در خود جای داده است؛ از این میزان نیز ۷۰ درصد قیر طبیعی در استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب است که درحال استخراج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته استخراج این ماده معدنی به دلایلی چون رکود، بروز نبودن ماشین‌آلات و کاهش قیمت نفت در سال گذشته با بی‌رونقی هایی همراه بوده است، اما فعالان این حوزه با توجه به شرایط موجود از برخی چالش های از جمله نبود زیر ساختهای فراوری این محصول ارزشمند گله مند هستند.

نبود فر آوری دست و پای رونق قیر طبیعی را بسته است
ماشین‌آلات و بروز شدن آنها همواره می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر صنایع معدنی به‌شمار رود و باید گفت  در بخش معدن، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز میتواند علاوه بر رشد قیمت محصولات فرآوری شده رونق امیدوار کننده ای را به بازار  معدن داران و فعالان این حوزه  بخصوص در شهرستانی محروم و بن بست چون گیلانغرب باز آورد .
 یکی از نقاط قوت بخش معدن بهرمندی از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن قیر طبیعی استان و شهرستان گیلانغرب است البته در این مسیر نیز استفاده از تسهیلات در قالب فاینانس برای توسعه فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی، فراهم کردن زمینه  برای بروز کردن ماشین‌آلات حوزه معدن  و تحقق امر فر آوری به عنوان حلقه گم شده توسعه معادن قیر طبیعی امری راهگشا است.
 

نبود بازار فروش هم دردی دیگر بر پیکره رونق قیر طبیعی

جهانبخش مرجانی رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب در گفتگویی از رکود در بازار فروش خبر داد و اظهار نمود: دلیل اصلی رکود معادن نبود بازار فروش است.

وی گفت: نبود امکان فرآوری از دیگر مواردی است که باعث می‌شود بازار قیرطبیعی رونق چندانی نداشته باشد.

مرجانی افزود:عدم فرآوری قیرطبیعی در شرایطی است که می‌توان از قیرطبیعی 70 تا 80 نوع ماده مرتبط به دست آورد و ارزش افزوده آن را چند برابر کرد.

وی افزود: در گذشته 30 معدن فعال قیرطبیعی داشتیم که اکنون تنها هفت تا هشت معدن از این تعداد فعال است.

 بر اساس آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ، 75 درصد از قیر طبیعی کشور در معادن قیر شهرستان گیلانغرب استخراج می شود این در حالی است که  این صنعت و محصول راهبری از دو درد مزمن بنام عدم وجود تکنولوژیهای فرآوری و  دسترسی به بازارهای فروش مناسب، رنج می برد .

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه با 72 هزار نفر جمعیت در دو بخش مرکزی و گواور است  بیش از 30 فقره معدن  قیر طبیعی دارد.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خاتمی در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر در یکی از معادن شهرستان ماهنشان با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد مؤثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی با بیان اینکه کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

کد خبر 6091515

دیگر خبرها

  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم