Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سرانه استاندارد آموزشی ۸.۳۹ متر مربع است و سرانه میانگین ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۸ متر مربع برآورد شده است و با توجه به این شرایط ۱۱ استان کشور همچون سیستان و بلوچستان، خراسان شمال، البرز، تهران، قم و گیلان کمتر از میانگین فضای آموزشی دارند.
وی ادامه داد: پراکندگی کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی احصا شده است و بر این اساس سرانه فضای شهری ۴.۹۶ متر مربع و سرانه روستایی ۵.۸۱ متر مربع بود، که در تلاش برای افزایش این سرانه‌ها هستیم تا به حد استاندارد برسیم.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه به دنبال تخریب و بازسازی فضا‌های آموزشی هستیم، گفت: علاوه بر اینکه باید فضای آموزشی را به حد استاندارد برسانیم برخی فضا‌ها نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وجود بیش از ۶ هزار پروژه نیمه تمام آموزشی در کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از وجود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع فضای نیمه تمام آموزشی در کشور خبر داد و اظهار کرد: این فضا‌ها که حدود ۶ هزار و ۲۷۵ طرح برآورد شده‌اند اگر به بهره‌برداری برسند به افزایش سرانه فضای آموزشی کمک کرده و متراژ آن را به ۵.۵۱ متر مربع افزایش می‌دهند.

رخشانی مهر افزود: بیشترین طرح‌های نیمه تمام را در خراسان رضوی و کمترین طرح‌ها در استان قم است.

وی گفت: هزار و ۱۵۰ پروژه اول مهر ماه به بهره‌برداری می‌رسند که بیشترین پروژه‌ها برای کردستان و آذربایجان غربی و کمترین پروژه‌ها مربوط به زنجان است.

وجود بیش از ۹۰۰ هزار کلاس خشت و گلی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره پروژه ساخت مجتمع‌های آموزشی بیان کرد: در این زمینه تاکنون ۴۸۵ کلاس درس داشته‌ایم که کمترین کلاس‌ها برای استان مرکزی و بیشترین مربوط به خراسان جنوبی است.

رخشانی مهر به آمار مدارس تخریبی و مقام‌سازی شده اشاره کردو گفت: ۲۷ درصد مدارس کشور مدارس تخریبی، ۳۴ درصد نیازمند مقام‌سازی و ۳۹ درصد مدرسه مستحکم داریم همچنین ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی وجود دارد و در کنار این شرایط ۹۸۷ کلاس خشت گلی برآورد شده است که در استان سیستان و بلوچستان بیشتری و در خراسان جنوبی کمترین کلاس خشت گلی را داریم.

وضعیت اعتباری برای تأمین فضای آموزشی مدارس

رخشانی مهر با بیان اینکه در سال ۹۷ درباره وضعیت اعتباری نوسازی مدارس گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم علاوه بر آن هزار میلیارد اوراق مالی و سازمان اختصاص داده شده است همچنین ۱۸۰۰ میلیارد تومان به طور اختصاصی به استان‌ها تعلق می‌گیرد که در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت‌های عمرانی در مدارس داریم.

وی ادامه داد: امسال وضعیت تخصیص اعتبارات در شرایط خوبی قرار داشت و تاکنون ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبار را دریافت کردیم که ۳۵۰ میلیارد تومان مربوط به تخریب و تخصیص صد در صدی در تأمین تجهیزات وجود داشت البته همچنان برای بهبود وضعیت عمرانی این میزان را کافی نمی‌دانیم و باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

توسعه مدارس سبز در دستور کار است

رخشانی‌مهر درباره نگهداری از فضا‌های آموزشی گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که مدارس با قدمت بیش از ۳۰ الی ۳۵ سال را به عنوان مدارس تخریبی می‌شناسیم هرچند آیین‌نامه زلزله از سال ۶۷ در کشور اجرایی شد و ساختمان‌های پیش از آن مقاومت در برابر زلزله ندارند، اما به طور کلی می‌توان عمر مفید مدارس را با نگهداری مناسب افزایش داد و در مواردی که مشکل مقاومت از زلزله وجود دارد به مقام‌سازی بپردازیم.

وی درباره مدارس سبز گفت: این مدارس محل اساسی توجه به محیط زیست هستند و در ایجاد آن‌ها شاخص‌های حمل ونقل، انرژی، مدیریت پسماند و مواردی از این قبیل تاثیرگذار هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از اجرای این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران خبر داد و گفت: اکنون در مرحله فراخوان هستیم تا افراد حقیقی و حقوقی برای ایجاد چنین مدارسی وارد عمل شوند هرچند در کنار طراحی و ساخت این مدارس موضوع فرهنگ‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است و سعی داریم این موضوع را با جدیت دنبال کنیم.

45درصد مدارس جمعیت کمتر از ۴۵ نفر دارد

وی همچنین به مکان‌یابی مناسب مدارس اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین موارد در مدارس رعایت عدالت آموزشی است که اکنون مدارسی ۴۵ درصد مدارس جمعیتی کمتر از ۴۵ نفر دارند و مدیریت چنین شرایطی دشوار است بنابراین نیازمند مکان‌یابی مناسب هستیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: باید راه‌های دسترسی را افزایش دهیم و با شرایط همچون مدارس شبانه‌روزی در مناطقی که امکان فعالیت مدارس چند روستا در کنار هم وجود دارد پوشش تحصیلی برای دانش‌آموزان داشته باشیم.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: مکان‌یابی با چشم‌اندازی ۵۰ سال آینده مورد توجه سازمان نوسازی قرار گرفته است علاوه بر آن مدارس مجتمع که موسوم به مدارس طیبه هستند مورد توجه قرار دادیم که سعی داریم تا ۱۷ ماه آینده چندین طرح این چنینی را به بهره‌برداری برسانیم.

فعالیت قابل قبول خیرین در مدرسه سازی

رخشانی مهر به فعالیت خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت: کار‌های علمی و جدیدی را در حوزه خیرین مورد توجه قرار دادیم هرچند تا کنون کمک بسیار خوبی را از سوی این گروه از افراد شاهد بودیم و آورده‌ای حدود ۴۰۰ الی ۴۸۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی داشتند البته تلاش می‌کنیم این میزان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اختتامیه جشنواره خیرین مدرسه سازی دهم تیرماه برگزار می‌شدند و در این فرایند از خیرینی که تاکنون فعالیت می‌کردند تجلیل خواهد شد.

تخصیص 8 میلیارد وتمان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره تجهیز مدارس و اعتبار لازم برای این منظور گفت: از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ۹۰ میلیارد صرفا به تجهیز مدارس اختصاص داده شد، علاوه بر این میزان ۸ میلیارد برای تجهیز و به روزآوری هنرستان‌ها بوده است.

وی درباره حمایت از کالای ایرانی گفت: همواره سعی کردیم در ساخت مدارس از کالای ایرانی بهره بگیریم و در مواردی، چون سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی چنانچه شرکت‌های داخلی کالای با‌کیفیتی داشته باشند از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
رخشانی‌مهر به وضعیت مدارس زلزله‌زده کرمانشاه هم اشاره و اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه را از دست دادیم که به بازسازی و احیای مجدد آن می‌پردازیم.

فعالیت ۶۵۰ هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور

در این مراسم محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز درباره فعالیت خیرین اظهار کرد: ۶۵۰ هزار خیر داخل کشور و هزار خیر خارج از کشور داریم که تعداد این افراد روبه افزایش است و فرایند تأمین فضای آموزشی کمک بسزایی به آموزش و پرورش می‌کنند.
وی گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ایمن سازی مدارس نیاز داریم که باید مردم بیش از گذشته فعالیت کنند تا افتخارات بزرگی در این زمینه هم داشته باشیم.

تلاش برای احیای ماده ۱۸ شورای آموزش و پرورش

داریوش ورناصری سرپرست فنی سازمان نوسازی درباره مشکل کمبود فضا در تهران اظهار کرد: مشکل زمین برای احداث در اکثر کلانشهر‌ها وجود دارد و در تهران هم با همین مشکل روبرو هستیم اکنون یکی از مشکلات اصلی ما در منطقه ۲۲ است که حدود ۷۰ تا ۸۰ مدرسه کمبود داریم.
وی ادامه داد: ماده ۱۸ قانون شورا‌های آموزش و پرورش در سال‌های گذشته حذف شد هرچند تلاش می‌کنیم تا یان ماده مجددا احیا شود و بر اساس آن در انبوه‌سازی‌ها باید ساخت مدارس هم مورد توجه قرار گیرد.
ورناصری گفت: در سایت‌های مسکن مهر و سایر نقاط این چنینی با اجرای کامل ماده ۱۸ می‌توان مشکل کمبود مدرسه از بین برد.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار مدارس اخبار دانش آموزی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پروژه‌های عمرانی و آغاز عملیات فیبر نوری شهرستان میامی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات که همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان سمنان و به شهرستان میامی این استان سفر کرده است در ابتدای ورود به این شهر به مزار شهدای این شهرستان رفت و از مقام والای شهدا تجلیل کرد.

وی برای آغاز بهره برداری از پروژه های برق شهرستان میامی در پست ۴۰۰ کیلوولت برق این شهرستان حاضر شد و آنرا به بهره برداری رساند.

زارع پور در این مراسم با اشاره به اینکه این سفر چهل و ششمین سفر رئیس جمهوری در کمتر از ۳سال گذشته است، گفت: هدف از این سفرها دیدن مشکلات از نزدیک و رفع آنها در مقدورات دولت است. 

وی با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه به پایداری شبکه برق کمک می کند، افزود: حوزه ارتباطات نیز وابستگی بسیاری به برق دارد و در حال حاضر بیشترین مشکل حدود ۱۵۰۰ روستای باقیمانده برای ایجاد ارتباط، نبود برق است که به مرور در حال رفع این مشکلات هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری از این پروژه‌ها فضای کسب و کارها برای عموم مردم تسهیل شود.

در این مراسم آله داد معاون هماهنگی انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر توضیحاتی را درباره اجرای این پروژه‌ها و تاثیر آن در این شهرستان ارائه کرد.

وی از تخصیص اعتبار ۲۲۱۲ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه ها خبر داد.

وزیر ارتباطات بعد از این برنامه به آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها رفت و با دستور وی عملیات این پروژه آغاز شد.

زارع‌پور در آئین آغاز این عملیات با اشاره به اینکه یک سوم کشور در دو سال گذشته تحت پوشش این پروژه قرار گرفته است، گفت: برای اجرای این پروژه در شهرهای استان سمنان برنامه ای در دو فاز تهیه شده است که با درخواست فرماندار شهرستان میامی ظرف ۲۴ ساعت گذشته دستور دادم کارگاهی برای آغاز این پروژه در این شهرستان‌ تجهیز شود و بر اساس قولی که توسط اپراتور داده شده در ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات این شهرستان به طور کامل تحت پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها قرار می گیرد.

همچنین حسن پور مدیرکل ارتباطات استان سمنان در این مراسم اعلام کرد که این پروژه با ۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرستان میامی انجام می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پروژه شاخه غربی یادگار امام(ره)/ امسال ۲۵ تقاطع در تهران به بهره برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز سوم پروژه‌‎های زودبازده
  • بهره برداری از ۱۴ پروژه اجرای طرح هادی در رودسر
  • بهره برداری از پروژه‌های عمرانی و آغاز عملیات فیبر نوری شهرستان میامی
  • رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای احداث فضای سبز بیشه خزایی
  • عزم دولت برای تکمیل ۷۰هزار پروژه نیمه تمام عمرانی جدی است
  • بهره برداری و آغاز ساخت ۴ مدرسه در میناب
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد