Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@04:06:03 GMT

سفره های مهربانی در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۶۷۵۰۰

سفره های مهربانی در ماه رمضان

افطاردهی در مازندران به طور رسمی در سطح مساجد و محلات، بعد از هفته اول ماه رمضان آغاز می شود و رمضان که به نیمه می رسد قوت می گیرد وهمراه با برگزاری سنت های مختلف بومی و محلی رنگ و بوی دیگری می گیرد و همین سادگی و آمیختگی با سنت ها و آداب و رسوم محلی آن را متفاوت کرده است.
افطاری هایی که شاید در برخی از موارد منشا نذر و نیاز داشته باشد و در برخی از موارد برای خیرات اموات و درگذشتگان و یا کمک به نیازمندان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام محمدعلی الیاسی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا در مورد منشاء افطاری دادن در بین مسلمانان گفت: بیشتر این افطاردهی ها با هدف اطعام دهی به افراد، کمک به نیازمندان و بزرگداشت نام و یاد درگذشتگان و خیرات اموات است.
وی افزود: در برخی از موارد افطاردهی ها منشا نذر و نیاز هم دارند و کسانی که به عنوان میزبان ، افطاردهی می کنند در همه موارد آداب و رسوم خاصی را رعایت می کنند و اگر افطار در سطح روستا یا محله خاصی انجام می شود، توجه شده که همه افراد به این مهمانی دعوت شوند.
الیاسی گفت: توجه به نیازمندان از مسائل مهمی است که در افطاردهی ها با الگوبرداری از سنتی که از امام علی(ع) با هدف دستگیری از نیازمندان به ما رسیده است؛ در دستور کار است و معنویت در سفره های افطاردهی های ساده در روستاها موج می زند.
وی افزود: امروزه گسترش شهرنشینی و زندگی های مدرن در برخی از موارد، سنت افطاردهی را با رنگ و بوی تجملات همراه کرده و متاسفانه باید گفت در برخی از موارد با افطاردهی های ساده ای که رنگ و بوی معنویت داشت فاصله گرفته ایم که باید بازبینی دوباره در رفتارها و اعمال انجام شده و سنت واقعی افطاردهی با هدف دستگیری از نیازمندان مورد توجه قرار گیرد.
* افطاردهی گروهی و دسته جمعی در روستاها
محمد بالویی یکی از شهروندان شرق مازندران با اشاره به مراسم افطاردهی در روستاهای مختلف هزارجریب و بخش های مرکزی این منطقه گفت: در روستاهای مختلف سنت افطاردهی وجود دارد اما به دلیل تقاضای بالای مردم افطاردهی به صورت گروهی انجام می شود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افطاردهی به صورت گروهی به این صورت است که بعد از هفته اول ماه مبارک، هر شب دو، سه یا پنج نفر از اهالی روستا به صورت خودجوش با اعلام قبلی در مسجد محل برای اطعام دهی به مومنان داوطلب می شوند و این مراسم تا آخرین روزهای ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
بالویی گفت: در شب های ماه مبارک رمضان بسیاری از روستاییانی که روستای آنان، فاصله کمی با شهر دارند، به روستاها آمده و مراسم افطاردهی و مراسمات خاص ماه مبارک رمضان را برپا می کنند .
وی افزود: افطاردهی و میهمانی از مهمانان خدا در این ماه خستگی و گرما نمی شناسد و حتی شرایط سخت مالی در سال های مختلف هم موجب نشد که مردم از این سنت فاصله بگیرند؛ بلکه همه ساله این سنت حسنه با قوت برپا می شود و در برخی از روستاها برنامه های ویژه تا سحر ادامه دارد و با دعاهای ویژه به استقبال اذان صبح می روند که حاکی از شب زنده داری اهالی روستاها است.
بالویی بیان داشت: این اطعام دهی در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) و شب ضربت خوردن امام علی(ع) تا سومین و هفتمین شب شهادت این امام بزرگوار، از موارد مهمی است که با هدف ارادت به اهل بیت(ع) با قوت بیشتری انجام می شود.
* افطاردهی های دسته جمعی در روستاها، سنتی برای دستگیری از نیازمندان
حجت الاسلام قربانعلی اسماعیلی کارشناس مذهبی، فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نکا هم بر این باور است که افطاردهی های دسته جمعی در روستاها بیشتر به سنت واقعی افطاردهی نزدیک است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سنت افطار دهی که در بسیاری از روایات به آن تاکید شده همان افطاردهی ساده است که موجب تقویت معنویت شده و باعث آمرزش گناهان می شود و نیت میزبان، باید به دست آوردن رضای خدا، اجرای سنت پیامبر اکرم ص و شادمانی مؤمنان باشد.
او می گیود: خلوص نیت، اولین و مهم ترین مساله ای است که در اطعام مؤمنان واجب است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
اسماعیل بیان داشت: در افطاردهی های دسته جمعی همه افراد یک روستا یا یک محله به دور از فقیر و غنی دعوت شده و به مهمانی خدا می روند و بر سر سفره اطعام الهی مهمان می شوند.
این کارشناس مذهبی معتقد است که اطعام دهی ها، نوعی فرهنگ سازی برای کودکان و فرزندان است که آنان را به این سنت حسنه و برپایی سفره های افطاری دعوت می کند.
وی همچنین در مورد چگونگی افطاردهی عمومی و اطلاع رسانی آن می گوید: معمولا در روستاها به این صورت است که همه افراد روستا برای افطاری دعوت می شوند و اطلاع رسانی هم از طریق بلندگوی مساجد و یک شب قبل از افطاردهی انجام می شود اما در برخی از روستاها دعوت خانه به خانه هم مرسوم است.
یکی از اهالی روستای بستانخیل نکا هم در مورد آداب دعوت از مهمانان در افطاری گفت: معمولا افطاری ها در مساجد برگزار می شود و این سنت از ابتدای ماه رمضان آغاز می شود اما از نیمه ماه رمضان و تولد امام حسن مجتبی(ع) و روز اکرام به اوج خود می رسد و تا روز 28 ماه رمضان همچنان ادامه دارد.
وی بیان داشت: ترتیب خاصی برای افطاردهی گروهی وجود ندارد و هر شخصی که اعلام آمادگی کند، میزبانی را برعده می گیرد اما در برخی از موارد برخی افراد براساس نذری که دارند در شب های خاص همچون شب میلاد امام حسن(ع) و یا شب ضربت خوردن امام علی(ع) و شب های قدر افطاردهی می کنند.
آبادی در مورد فرق افطاردهی جمعی در مسجد با افطاردهی به شکل دعوت کردن در منازل؛ گفت: افطاردهی دسته جمعی در مساجد موجب انس و الفت بیشتر شده و همه افراد فقیر و غنی دعوت می شوند و به نوعی انتخابی نیست که چه کسی با کارت دعوت بیاید و چه کسی نیاید و لذا همه افراد در این مراسم حضور دارند و افطاری ساده معنوی برگزار می شود.
وی گفت: برهمین اساس و با توجه به حفظ سنت معنوی افطاردهی و دستگیری از نیازمندان، توجه به سنت افطاری دادن در مساجد بیشتر است و اصولا در ماه رمضان سنت افطاردهی کمتر به صورت دعوت کردن به منزل انجام می شود.
در کنار همه سادگی و سنتی بودن افطاردهی در این ماه مبارک توسط مردم مازندران، در رمضان امسال، مردم روستای ریحان‌آباد در روستای گلوگاه در شرق مازندران با برپایی سفره بزرگ افطاری همه اهالی این روستا را مهمان کرده و به حدود 2 هزارنفر افطاری دادند.
رقیه رضایی یکی از بانوان روستای ریحان آباد در مورد برپایی سفره افطاری و افطاردهی اهالی روستا به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم افطاردهی مراسمی بزرگ است که در عین سادگی، همه افراد خیر و دست اندرکار تلاش می کنند تا به همسایگان خود یاری برسانند و لقمه نان خود را با همه اقشار مردم تقسیم کنند، به گونه ای که یادآور اهمیت عطوفت، مهربانی و خیرخواهی باشد.
وی افزود: فرنی، حلوا، نان و پنیر و سبزی، خرما، آش نذری و آبگوشت از جمله غذاهای افطاری بر سر سفره است ،سفره ای ساده اما پر از خیرات است.
برپایی ایستگاه صلواتی از دیگر سنت‌های جدید جوانان مومن برای ترویج نوعی دیگر از افطاردهی است که به همت خیران برای پذیرایی از مسافران و افرادی که به هر دلیلی نزدیک افطار نمی توانند بر سر سفره افطار باشند برپا می شود.
حسین عشوری یکی از جوانان نکایی دست اندرکار این کار خیر است که چندسالی است این سنت حسنه را برپا کرده و با برپایی ایستگاه صلواتی توسط تعدادی از جوانان مومن و پرشور نکایی به توزیع نان ،پنیر و سبزی و چای در بین مسافران و رهگذران می کند.
به گزارش ایرنا، برگزاری مراسم های ویژه مذهبی، نشست ها و قرائت قرآن، فرصتی برای نزدیکی بیشتر ما در ماه مبارک رمضان است وسنت اطعام دهی، از رسوم کهن مردم مازندران برای تقویت روح ایمان، دستگیری از نیازمندان، تقویت معنویت و باعث آمرزش گناهان است.
/ 7332/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آداب و رسوم خرما رئیس اداره تبلیغات اسلامی کودکان ماه رمضان تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    حجت الاسلام بهنام دلریش در همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه با بیان اینکه تامین نان و آب در راس معیشت جامعه قرار دارد، افزود :سلامت جامعه و مردم در گرو تغذیه سالم به ویژه نان است که اگر توجه ویژه ای به آن نشود سلامت جامعه دچار تهدید خواهد شد.

حجت الاسلام دلریش تصریح کرد: نیاز است در جلسات و کارگروه های مختلف که در حوزه آرد و نان برگزار می شود، جایگاه و نقش اساسی این محصول استراتژیک در زندگی مردم بررسی و تبیین شود.

وی در ادامه از همه کسانی که در امر تهیه و تولید نان در استان وظایفی دارند تقدیر و بر لزوم  توجه به تولید و خرید گندم با کیفیت تاکید کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • تداوم پنجشنبه‌های مهربانی با کمک یکی از کارمندان زندان یزد
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد