Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@23:26:35 GMT

حکم زن شیردهی که توانایی روزه ندارد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۶۷۵۷۲

حکم زن شیردهی که توانایی روزه ندارد

     ماه مبارک رمضان به عنوان برترین ماه سال از جهت عظمت، شرافت و معنویت شناخته می‌شود که مؤمنان در پرتو روزه‌داری و تقیدات شرعی این ماه و با عمل به تقوا می‌توانند از ثمرات معنوی آن بهره ببرند. وجود چنین ویژگی‌هایی در این ماه مبارک باعث می‌شود ناخودآگاه توجه مردم به خداوند متعال و نعمات او بیش از گذشته جلب شود؛ لذا تقید به معارف و اخلاقیات و به‌خصوص مسائل شرعی مربوط به ماه مبارک رمضان در این ماه افزایش می‌یابد؛ زیرا میزان مقبولیت روزه ماه مبارک رمضان بستگی به رعایت این مسائل اخلاقی و شرعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از مسائل و احکام ماه مبارک رمضان احکام مربوط به زنان باردار و زنان شیرده است که در ادامه بر اساس استفتائات رهبر معظم انقلاب می‌خوانید.

* آیا روزه گرفتن بر زن بارداری که نمی‏‌داند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟

ج: اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خوف وی هم دارای منشأ عقلایی باشد، افطار بر او واجب است و در غیر این صورت واجب است که روزه بگیرد.

* زنی که کودک خود را شیر می‏‌داده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است، و هنگام زایمان فرزندش مرده به دنیا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را می‏داده و در عین حال روزه گرفته است:

ج: اگر با وجود خوف از ضرری که دارای منشأ عقلایی است، روزه گرفته باشد و یا بعداً برایش معلوم شود که روزه برای وی یا برای جنین‏اش ضرر داشته، روزه‏اش صحیح نیست و قضای آن بر او واجب است، ولی ثبوت دیه جنین متوقف بر این است که ثابت شود فوت جنین مستند به روزه گرفتن وی است.

* من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاء الله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید. در حال حاضر می‏‌توانم روزه بگیرم، ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر می‏خواهد، چه وظیفه‌‏ای دارم؟

ج: اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزه‏‌تان را افطار کنید، ولی برای هر روزی باید یک مدّ طعام به فقیر بدهید و قضای روزه را هم بعداً بجا آورید.

* زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟

ج: اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و اگر عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: روزه روزه داری ماه رمضان احکام روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند

در حالی که به نظر می‌رسد هر هفته یک ربات انسان‌نما به بازارعرضه می‌شود، هنوز از هیچ رباتی حرکاتی با سرعت یا دقت مدلی که شرکت چینی استیریبات(Astribot) منتشر کرده است، را ندیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، عرصه حضور ربات‌های انسان‌نمای مجهز هوش مصنوعی در حال شلوغ‌تر شدن است. همین ماه گذشته، با دو پیشنهاد چشمگیر از شرکت اُپن‌ای‌آی(OpenAI) مواجه شدیم. یکی از آنها یک ربات لباسشویی تاشو از محققان نروژی شرکت ایکس‌وان(۱X) بود که مهارت‌های چشمگیر «لمس نرم» را نشان می‌دهد، و دیگری رباتی از محققان شرکت فیگور(Figure) که توانایی استدلال زبان طبیعی نسل بعدی را نشان می‌داد. سپس در این ماه، شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) با مهارت حیرت‌انگیز تعبیه‌شده در ربات جدید اطلس(Atlas) خود ما را شگفت‌زده کرد و یوبی‌تک(UBTech) چین ربات سخنگو با لمس نرم خود به نام واکر ‌اس(Walker S) را معرفی کرد و این فهرست ادامه دارد.

به نقل از نیواطلس، ‌ اما ویدیوی جدیدی که به تازگی منتشر شده مهارت‌های یک ربات مجهز به هوش مصنوعی معروف به اس‌وان(S۱) را از یک شرکت نسبتا ناشناخته مستقر در سنژن به نام استیریبات(Astribot) را نشان می‌دهد. این ربات واقعا سریع و دقیق است و بر خلاف هر چیزی است که تاکنون دیده‌ایم.

به گفته شرکت استریبات، این ربات انسان‌نما می‌تواند حرکاتی را با حداکثر سرعت ۱۰ متر در ثانیه انجام دهد و بار ۱۰ کیلوگرمی را با هر بازوی خود حمل کند. البته این حقیقت که یک مرد بالغ از هر دوی این معیارها و سایر معیارهای استیریبات توانایی کمتری دارد، به هیچ وجه نباید باعث نگرانی باشد. آن‌طور که ویدیو نشان می‌دهد، این سرعت به اندازه‌ای است که می‌تواند یک سفره را از زیر مجموعه روی هم قرار گرفته‌ای از لیوان‌ها بیرون بکشد، بدون اینکه آنها بریزند.

این ربات نه تنها سریع است، بلکه فوق‌العاده دقیق است، از باز کردن و ریختن نوشیدنی، تراشیدن آرام خیار، چرخاندن ساندویچ در ماهیتابه و نوشتن متنی به صورت خوشنویسی از جمله توانایی‌های آن هستند. این ویدئو همچنین نشان می‌دهد که این ربات در تقلید حرکات انسان بسیار ماهر است، به این معنی که باید یادگیرنده خوبی باشد.

البته این ویدئو چند سوال نیز برای ما ایجاد کرده است. آیا S۱ نیمه پایینی بدن نیز دارد؟ همه ربات‌های انسان‌نمایی که تاکنون دیده‌ایم ابزارهایی برای حرکت دارند، اما به نظر می‌رسد این یک ربات نسبتا ثابت است. ما همچنین کنجکاو هستیم که کمی در مورد تاریخچه و پشتیبانی استیروبات و احتمال اینکه S۱ در نهایت تولید شود بدانیم.

در حال حاضر، می‌توانیم از وبسایت این شرکت اطلاعاتی به دست آوریم که می‌گوید در سال ۲۰۲۲ در شنژن تأسیس شده، توسعه این ربات حدود یک سال طول کشیده و انتظار می‌رود تا اواخر امسال به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد. این سایت همچنین نشان می دهد که شرکت مادر به نام Stardust Intelligence، توسط لای جی (Lai Jie)، که با آزمایشگاه رباتیک تنسنت (Tencent)، بایدو و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ نیز کار می‌کرده، تاسیس شده است.

این شرکت همچنین بیان می‌کند که نام استیریبات از یک ضرب المثل لاتین باستانی گرفته شده که به معنای «سفر در سختی‌ها برای رسیدن به غبار ستاره‌ای» است که نشان دهنده برنامه بلند مدت شرکت و تعهد قاطعانه آن به توسعه و رواج فناوری ربات هوش مصنوعی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم