Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-05@23:55:14 GMT

نصف جهان،شهر خلاق گردشگری ایران

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۶۷۹۹۵

به گزارش خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛ امروزه بسیاری از گردشگران به جای مراجعه به تورها برای شناخت فرهنگ بومی یک منطقه به دنبال کشف راه های تازه برای درگیری و حس نزدیکی بیشتر با آداب و رسوم و ابزار و وسایل مورد استفاده اهالی آن منطقه گردشگری هستند،تا با دنیای پر رمز و راز و شگفت انگیز سنت ها بیشتر آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در واقع آن‌ها دیگر نمی‌خواهند، با انگشت گردشگر تنها به عنوان ناظر و خریدار کالا های فرهنگی معرفی شوند ،بلکه به دنبال خلق آثار و سوغات دست سازی هستند ،که در طول تاریخ با سبک زندگی مردم یک منطقه عجین شده است.
و این یعنی همان تعریف کریسپین‌ریموند و گرگ‌ریچاردز دو نظریه پرداز گردشگری خلاق درمورد مشارکت فعال مسافران در فرهنگ جامعه میزبان که در شکل و شمایل سازمان‌یافته فعلی‌اش اولین‌بار در سال 2000 مطرح شد.
اما امروزه در کنار ظهور گردشگری خلاق ،شهرهایی شامل بارسلون و پورتو آلگره در برزیل، روستای بیوت در قلب کوت دازور فرانسه، و البته اصفهان به عضویت شبکه شهر های خلاق گردشگری یونسکو پیوسته اند.
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اعتقاد دارد،احتمالا رویکرد ثبت میراث ناملموس (میراث معنوی) در چند سال اخیر با این هدف مورد توجه یونسکو قرار گرفته،که قصد دارد کمتر به میراث‌ ملموس بپردازد و از شدت گردشگری پوپولیستی بکاهد.
شهرام امیری می گوید: به‌نظر می‌رسد بر همین اساس یونسکو طرح گردشگری خلاق را پیشنهاد کرده که خود مرتبط با طرح شبکه‌ی شهرهای خلاق است.
وی می افزاید: در این شکل از گردشگری، جاذبه های ناملموس و معنوی شامل آداب، رسوم و سنن، مهارت های ساخت صنایع دستی و دانش معماری ایرانی - اسلامی رامی توان به گردشگران فرهنگی معرفی کرد تا به صادرات این مهارت ها به دنیا منجر شود.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان بیان می دارد: تجلیات میراث فرهنگی ناملموس شامل بیان ها و سنت های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیت های جمعی آیین ها و جشن ها، دانش و اعمال مرتبط با طبیعت و کیهان و صنایع دستی سنتی است.
فریدن الهیاری با اشاره به اینکه این استان با ثبت91اثر ناملموس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است ،بیان می دارد: گلابگیری ،مهارت ساخت خاتم، نخل گردانی و خورشت ماست اصفهان نیز در سال های اخیر به ثبت آثار ناملموس یونسکو رسیده است.
معاون میراث فرهنگی استان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر، عمده سرمایه گذاری گردشگری استان در حوزه گردشگری ملموس است می گوید:باید با برنامه ریزی مناسب تورگردها را تشویق به ورود گردشگران خود به حوزه آثارناملموس کرد.
محمد حسن طالبیان یاد آور می شود:صنعت گردشگری یک جامعه وقتی ماندگار است که گردشگر با یک بار آمدن به آن جامعه اقناع نشود،اگر برای مثال مهارت ساخت صنایع دستی را به گردشگرآموزش دهیم، او این مهارت ها را با خودش به کشورش می برد و باعث جذب توریست های فرهنگی جدیدی به کشور ما می شود که این موضوع به رونق صنایع دستی و گسترش اقتصاد گردشگری کمک می کند.
وی بیان می دارد:گردشگری خلاق می‌تواند درآمدزایی و ارزآوری بسیاری به همراه داشته و رونق بسیاری به صنعت گردشگری ببخشد.
بررسي هاي صورت گرفته نشان می دهد اصفهان براساس شاخص هاي تعريف شده ، يونسکو و نظريه پردازاني شامل ساساکي، می تواند به عنوان شهر خلاق گردشگری مطرح شودو پيوستن این شهر به شبکه شهرهاي خلاق پيامدهاي مثبتي شامل متمايز کردن آن به عنوان يک مقصد گردشگري خلاق و رونق همزمان بازار گردشگري و صنايع دستي را دارد.
نگارنده :عاطفه بختیار

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان خبرگزاری صدا و سیما گردشگری خلاق صنایع دستی سرمایه گذاری ناملموس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۷۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مریم جلالی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو افزود: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند بلکه باید با برنامه‌ریزی های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

به گفته جلالی، ما نیز در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌دستی و معیشت عزت آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در سیستان و بلوچستان را به وجود آوریم.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که به دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد تا محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

کد خبر 6096949

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا