Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: سریال«سردلبران» تصویری متفاوت از روحانیت را در سیما ارائه کرد، تصویری که به تعبیر برخی جسارت سیما را نشان می دهد، سریال«پدر» نیز در آخرین لحظات از کنداکتور پخش رمضان حذف شد و سریال «بچه مهندس» جایگزین آن شد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، یکی از پربازدیدترین های آنتن رسانه ملی سریال های ماه رمضانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه های تلویزیونی«سر دلبران»،« بچه مهندس» و «رهایم نکن» رمضان امسال به ترتیب از شبکه های  یک تا سه سیما در حال پخش هستند.

 

مخاطبان تلویزیون توقع دارند دست کم در مناسبت ها شاهد پخش مجموعه های تلویزیونی جان داری از آنتن رسانه ملی باشند، بنابراین آنچه که در مناسبت های مختلف(نوروز، رمضان، محرم و ...) روی آنتن تلویزیون می رود بیشتر از همیشه مورد توجه و در معرض نقد قرار می گیرد.

 

در مجال این گزارش به بررسی سریال های ماه رمضانی تلویزیون می پردازیم.

 

«سردلبران» سریال ماه رمضانی شبکه یک سیما است. برزو ارجمند در نقش یک روحانی جوان وارد محله ای در یزد می شود و درگیر ماجراهای آن محله می شود. این مجموعه تلویزیونی به نقش روحانیان و مساجد در حل و فصل مشکلات مردم و رسیدگی به امور در محله ها می پردازد.

 

 

یکی از اولین نقدها و واکنش های منتشر شده درباره این سریال از سوی حجت الاسلام محمد رضا زائری بود. او که به نظر می رسید حرف های بسیاری داشت و پخش این سریال از سیما ، مجالی شد برای مطرح کردن، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «مجموعه تلویزیونی «سرّ دلبران» که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، تجربه ای متفاوت و تازه در پرداختن به موضوع روحانیت است. محمد حسین لطیفی در این اثر جذاب و جدید به خوبی از ظرفیت دراماتیک مسجد برای طرح موضوعات اجتماعی استفاده کرده است.

 

یکی از مهمترین موضوعات، نقش روحانیت و باورهای سنتی مردم بوده که جسارت سیما در طرح موضوعی چنین مهم واقعا جای تحسین دارد. وقتی مردم ذهنیتی پیدا کرده اند که حاج آقا(روحانی سریال) صاحب کرامات است ولی سید روحانی جوان می گوید من نمی خواهم از باور مردم دزدی کنم!

 

 سید می گوید: "این شفایی نیست که کار من باشد، این شفا نیست، من اگر می توانستم شفا بدهم مریض خودم را که روی تخت بیمارستان است شفا می دادم"! جماعت می گویند: "این بزرگی و تواضع شماست، صلوات بفرست"!. روحانی جوان می گوید: "شفا نیست، شما حالا می خواهید صلوات بفرستید، بفرستید! ولی این شفا نیست". جماعتی که از جایگاه روحانیت استفاده می کنند برای کاسبی خودشان-و دور و بر خودمان همین امروز- فراوانند! آخرش هم بدنامی برای روحانیت می ماند! همه صاحبان بانک و سرمایه و قدرت و ... که مشغول کاسبی خودشانند و روحانیت هم بخشی از چینش و محاسبه کاسبی شان است! و حتی نمی گذارند همان روحانیت کلمه ای سخن بگوید»

 

جبار آذین ، منتقد نیز یادداشتی درباره این سریال منتشر کرد و نوشت: « با آنکه پیشتر‌ها هم سوژه‌های زیادی با حضور روحانیون در سیما و سینما به سریال و فیلم تبدیل شده است؛ لیکن پرهیز از درشت نمایی و غلو و طرح واقع گرای مسائل و رویداد‌های زندگی یک روحانی و پردازش قابل باور کاراکتر‌ها بخصوص شخصیت روحانی این سریال، سرّ دلبران را تا حدی از سریال‌های مشابه متفاوت کرده است.

 

استفاده از بازیگران شناخته شده و لوکیشن یزد، برای پرداخت ماجرا‌های سریال، کارگردانی جمع و جور و بازی‌های به نسبت خوب در کنار نمایش واقع نمای زندگی یک روحانی مردمی، سبب استقبال از این سریال را فراهم آورده است.»

 

کاراکتر اصلی «سردلبران» یک روحانی جوان است با همه خلقیات و رفتارهای مختص خودش،با کل کل ها و بگومگوهایش با مادر و به ویژه همسرش، با شوخی ها و مزه پرانی های گاه و بیگاه با اطرافیان و حتی بدخلقی کردن هایش ؛ برخی معتقدند« سید سلیم» شان روحانیت را پایین آورده و در مقابل عده ای می گویند باور پذیر است چون غلو شده نیست و حقیقت این قشر از جامعه را نشان می دهد. اما آنچه که نمی توان انکار کرد این است که محمد حسین لطیفی با «سید سلیم» تصویر تازه ای از روحانیت در سیما به مخاطب ارائه کرد.

 

«بچه مهندس» دیگر مجموعه تلویزیونی سیما است که در شبکه پنج سیما تولید شد و این روزها از شبکه دو پخش می شود؛ سریالی که قرار نبود در ماه رمضان روی آنتن برود، اما بنابرسیاست های سازمان در روزهای آخر جایگزین مجموعه تلویزیونی« پدر» شد؛ سریالی که حتی تیزرهایش به عنوان سریال ماه رمضانی شبکه دوم سیما در شبکه های خبری و فضای مجازی پخش و دست به دست می شد.

 

 این سریال درامی اجتماعی و پر از خاطره است که داستان آن از دهه ۶۰ آغاز می شود و تا سال های آتی در دهه ۹۰ ادامه پیدا می کند. قصه «بچه مهندس» متاثر از رخدادهای تاریخی است و بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین این سال ها در آن گنجانده شده است. داستان سریال «بچه مهندس» در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود که در سیر خط اصلی داستان اتفاقات مختلفی رخ می دهد.

 

 

تهیه کننده این سریال در گفت وگو با رسانه ها از ساعت پخش این مجموعه از تلویزیون گلایه کرد و گفت: این سریال از ابتدا برای ماه مبارک رمضان ساخته نشده بود، اما بر اساس تصمیم معاونت سیما این کار را برای رمضان در نظر گرفتند. این مساله به قصه آسیب زیادی نمی‌زند به دلیل اینکه قصه سریال در سه فاز مختلف نوشته شده. ساعت پخش سریال از سیاست‌های سازمان صداوسیماست و اگر «بچه مهندس» در ساعت دیگری پخش می‌شد شاید زحمات عوامل بهتر دیده می‌شد.

 

مهدی سلطانی بازیگر سریال « پدر» نیز در واکنش به پخش نشدن این سریال  در صفحه اینستاگرامش پستی منتشر کرد و نوشت: «سلام و عرض ادب. سریال تلویزیونی پدر بنا به دلایلی که به هیچ عنوان مربوط به گروه سازنده نمی شود از برنامه ی پخش ماه رمضان حذف شد. امیدوارم شرایطی فراهم بشه که بتوانم روزی با پخش این سریال در خدمت شما باشم. با پوزش از شما دوستان همراه برای اطلاع رسانی های قبلی، طبعا این بار با اطمینان صد در صد از پخش و نه وعده وعیدهای داده شده، اطلاع رسانی خواهم کرد.»

 

 

روابط عمومی سیما بعد از واکنش های مختلف نسبت به حذف سریال پدر از کنداکتور سریال های ماه رمضانی سیما گفت: با توجه به این موضوع که از بین سریال‌های رمضانی هر سال تنها یکی از سریال‌ها موفق به جذب بیشترین تعداد مخاطبان می‌شود، سریال خوش‌ساخت «پدر»اگر در بازه زمانی مناسب دیگری به روی آنتن برود بهتر دیده خواهد شد و این به نفع مخاطب است!

 

 حضور برزو ارجمند در هر دو سریال شبکه یک و دو سیما نیز از موضوعات جالب توجه سریال های ماه رمضان امسال است.

 

به گزارش شبستان« رهایم نکن» هم با بازی امین تارخ که پای ثابت سریال های ماه رمضان سیما است از شبکه سوم سیما در حال پخش است. رسول تولایی به عنوان بزرگ تر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه دار می شود. خانواده هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند.

 

 

تندترین انتقاد و واکنش نسبت به محتوا و داستان این مجموعه تلویزیونی از سوی یکی از پایگاه های خبری تحلیلی با عنوان «چرا سازندگان «رهایم نکن»، رسانه ملی را رها نمی‌کنند؟! » منتشر شد. در این مطلب آمده است: «آیا آقای محمد مهدی عسگرپور که با معرفی متفاوت خودشان در رسانه‌ها،  در تعهد سرآمدتر می‌دانند (رجوع به مواضع ایشان در پست‌های مدیریتی سال‌های اخیر )، آنچه در قالب سریال رهایم نکن ارائه داده‌اند را مایه سرگرمی متعهدانه می‌پندارند؟ آیا سریال رهایم نکن شایسته عبارت سریال است، دریغ از یک ریال نمایش غیر تکراری در متن و محتوای نمایش»


 
اگرچه تا به امروز هیچ آمار رسمی ای از میزان مخاطبان سریال های مختلف سیما در رمضان 97 منتشر نشده است و باید منتظر ماند، اما به نظر نمی رسد کنداکتور سیما در رمضان امسال کارنامه درخشانی برای رسانه ملی باشد.

 

گزارش: الهام عطائی

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن کریم مجلس ماه رمضان برجام مسجد کانون های مساجد قرآن کریم کانون های فرهنگی هنری مساجد مصلی تهران سردلبران بچه مهندس مارال فرجاد مهدی سلطانی سیما لعیا زنگنه پدر برزو ارجمند جسارت محمدحسین لطیفی امین تارخ سریال ماه رمضان تلویزیون روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد

مدیر شبکه رادیویی ایران در مراسم تجلیل از برنامه سازان نوروز و رمضان این شبکه اعلام کرد: برنامه «سال مبارک» که ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بوده است در بین ویژه برنامه‌های تحویل سال دیگر شبکه‌های رادیویی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

 آذرمکان ضمن قدردانی از زحمات برنامه سازان تصریح کرد: رادیو ایران در برنامه «سال مبارک» با ۱۳ ساعت برنامه زنده طولانی‌ترین برنامه را بین شبکه‌های رادیویی تولید کرد و این در حالی است که طبق ارزیابی مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما رادیو ایران، بالاترین نمره را در معاونت صدا کسب کرد.

 وی با اشاره به سختی برنامه سازی در ماه مبارک رمضان افزود: ویژه برنامه‌های سحر و افطار این شبکه رادیویی نیز با تلاش و کوشش و همدلی برنامه سازان برنامه‌هایی قابل توجه و استاندارد ارزیابی شده است که شایسته تقدیر می‌باشد.

 مدیر رادیو ایران با اشاره به برنامه «شهر رمضان» نیز گفت برای اولین بار در ماه مبارک رمضان با همکاری و هم افزایی شهرداری تهران ویژه برنامه‌ای شاد در شب‌های رمضان در بوستان لاله تهیه شد که با استقبال مردم تهران در آن بوستان و همه شنوندگان در سراسر کشور مواجه شد.

 مهدی رستمی مدیر گروه معارف و تاریخ رادیو ایران، به تجربه برنامه سحرگاهی و ایجاد موقعیت برای مخاطبان که طرح جدیدی بود اشاره کرد و افزود: برنامه «قرار بی قراران و قرار آسمانی» هر دو با تمرکز به بندگی به روی آنتن رفت.

 وی هدف این برنامه‌ها را معرفت‌افزایی و ایجاد لحظه‌ها و خاطره‌های به یادماندنی و تاثیرگذار برای شنوندگان توصیف کرد.

 یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن، به توجه رادیو ایران به موضوع هم افزایی اشاره کرد و گفت بعد از طرح هفته‌های ایرانی در این شبکه موضوع هم افزایی در برنامه‌های شبکه پر رنگ‌تر شد.

مرضیه محمودی مدیر گروه دانش و اقتصاد رادیو ایران نیزحضور ایرانیاران را در ویژه برنامه تحویل سال «سال مبارک» اقدام رسانه‌ای مناسبی دانست و افزود: گزارش‌های ایرانیاران از سراسر ایران، حضور پیشکسوتانی مثل عذرا وکیلی، فاطمه نیرومند و علیرضا جاویدنیا و میزبانی رادیو ایران از سایر شبکه‌های رادیویی سال را مبارک کرد.

 غلامحسین طالبی مدیر طرح و برنامه رادیو ایران نیز به استقبال بی نظیر از پویش «دلنامه» در راستای همدلی با کودکان و مادران غزه اشاره کرد.

 در پایان این نشست دکتر مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیویی ایران با اهداء لوح تقدیر و هدیه نقدی از تلاش‌های برنامه سازان ویژه برنامه‌های تحویل سال و ماه مبارک رمضان قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • چهره متفاوت حامد بهداد و سحر دولتشاهی در یک سریال جدید | عکس