Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@16:09:58 GMT

مراسم افطاری را ساده برگزار کنید

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۷۶۰۵۸

به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی درباره صله رحم که ار اعمال سفارش شده در ماه رمضان است گفت: درباره صله رحم و جویا شدن حال بستگان درجه یک در قرآن زیاد یاد شده است. در چند جای قرآن اشاره شده است که انسان باید حق ذوالقربای خود را بدهد و در آیات تاکیدات فراوانی شده که صله رحم به جا آورده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان در دید و بازدیدها افزود: اگر کسی صله رحم را به جا بیاورد مرگ‌های ناگهانی از او دفع می‌شود. دو اجل داریم؛ یکی از آنها لحظه‌ای عقب یا جلو نمی‌افتد و اجل دیگر اجل ناگهانی است که خیرات، صله رحم، دستگیری از دیگران، رکوع‌های طولانی و کارهای خیر دیگر، مرگ ناگهانی را از انسان دور می‌کند.


این کارشناس علوم‌قرآنی درباره رهایی از خطر در زندگی به واسطه صله رحم اظهار کرد: بلاهای زیادی از کسانی که مقید به دیدار و کمک به پدر، مادر، خواهر، برادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ، خاله، عمه، دایی و عمو هستند دفع می شود و گاهی اتفاق افتاده فرد از خطر سخت، تصادف و بلاهای دیگری که خودش نمی داند به دلیل صله رحم جان سالم به در برده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزاده  ادامه داد: افراد تعبیراتی مانند شانس آوردیم و نزدیک بود فلان بلا سرمان بیاید را به کار می برند در حالی که حواسشان نیست خداوند وعده کرده کسی که صله رحم به جا آورد بلاها را از او دور می‌کنیم. گویا "شانس" کاربرد بیشتری از نتیجه صله رحم بین مردم دارد. افطاری‌های ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای انجام این دید و بازدیدهاست و ان شاء الله که سفره‌های افطارمان ساده باشد. 

وی با اشاره به غفلت مومنین و روزه داران از انجام صله رحم توضیح داد: عوامل کم شدن صله رحم متعدد است، مشغله‌ها و گرفتاری‌ها، در حالی که به گفته قرآن خود انسان می‌داند و عذر می‌تراشد. یک بخش به همین کم کاری‌ها و کوتاهی‌های ما ربط دارد و متاسفانه اعتقاد عمیقی نداریم به اینکه این کار یک تکلیف و تاکید شرعی است که آثار زیادی در پی دارد. بخش دوم هم مربوط به این است که بعضی‌ها که به دیدار اقوام خود می روند دارایی و اموالشان را به رخ مهمان می‌کشند یا اگر قرار است این صله رحم فقط برای طعام دادن باشد مستحب است و اگر در ماه مبارک رمضان باشد تاکید بیشتری به انجام این کار است.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: برخی‌ها معتقدند توانایی چیدن سفره‌ای که فلانی چیده را ندارند؛ این کار هم عیب محسوب می‌شود چون قصد دارد مهمان دعوت کند اما به دلیل سفره‌های رنگی دیگران توانایی دعوت مهمان ندارد. این چشم و همچشمی‌ها و پز دادن کسانی که توانایی مالی دارند در برابر کسانی که کم برخوردارترند باعث فاصله افتادن بین مردم شده است و تنها راه حل این مسئله افطاری ساده است.


وی با اشاره به اینکه سرگرمی‌های سطحی به عنوان عامل دیگر کم رنگ شدن صله رحم است، خاطرنشان کرد: در مراسمات مذهبی که قرار است 10 شب ماه محرم و سی شب ماه مبارک رمضان برگزار شود بر فرض اینکه فرق ندارد، از 10 شب محرم 9 شب به مراسم برود و یک شب را به عمو، عمه، خاله و دایی سر بزند. اگر از سی شب ماه مبارک رمضان یک شب را انسان به صله رحم اختصاص دهد اتفاقی نمی‌افتد. 

منبع:میزان
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۶۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم کومسای هورامان تخت به دلیل بارندگی لغو شد

طبق اعلام این کمیته، با توجه بە اینکە مراسم در فضای باز وحتی در ساعاتی مشخص برگزار می‌شود، امروز جمعه بعلت بارش رحمت الهی، مراسم کومسای برگزار نمی‌شود.

طبق رسم، مراسم کومسای هرسال در ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود و امکان تعویق و یا برگزاری آن در روز‌های دیگر وجود ندارد.

در منطقه اورامان سروآباد استان کردستان، همه ساله در ۱۴ اردیبهشت مراسم باشکوه کومسای برگزار می‌شود و همواره گردشگران خارجی و داخلی را به سوی اورامان می‌کشاند.

کومسای در حقیقت سمبلی از عقاید مردم ناحیه اورامان است که به گفته راویان و بزرگان محلی بیش از هزار سال قدمت دارد.

مکان برگزاری این جشن در نزدیکی آرامگاه سید مصطفی است که وی را با لقب پیرشالیار نیز می‌شناسند و او را از نوادگان سادات حضرت امام جعفر صادق (ع) می‌دانند.

در این مراسم، بزرگان و ریش‌سفیدانی که معتمد همگان هستند، گردهم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که چه کسی کدام امور از منطقه را بر عهده بگیرد و اغلب این کار حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

این آیین در روز ۱۴ اردیبهشت با قرائت قرآن و سخنرانی امام جمعه آغاز می‌شود و با اموری، چون قصیده‌خوانی، ذبح دام قربانی، خوردن آش، شب‌نشینی، دف، تقسیم امور منطقه (به صورت نمادین) و شکستن سنگ ادامه می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • مراسم کومسای هورامان لغو شد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس
  • مراسم کومسای هورامان تخت به دلیل بارندگی لغو شد
  • بازار مبل ظرفیتی مناسب برای شکوفایی شهر مریانج است
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • پیکر شهید گمنام وارد یزد شد
  • تصویری پنجاه ساله از زحمت و تلاش؛ روز کارگر مبارک + عکس
  • مراسم سالگرد استاد شهید مطهری در مسجد نارمک برگزار می شود
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»