Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@05:17:26 GMT

جای خالی «عکس قرآنی» در بخش هنری نمایشگاه قرآن

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۷۶۰۶۳

جای خالی «عکس قرآنی» در بخش هنری نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار مهر، بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال در ورودی شبستان برپا شده که چیدمانی زیبا داشته و علاقه‌مندان می‌توانند از آثار چشم‌نواز آن استفاده کنند. در این بخش از  ۲۰ هنر تجسمی اعم از نقاشی، خوشنویسی، معرق و منبت استفاده شده‌است.

اما چیزی که در سالهای گذشته ما شاهدش بودیم وجود تابلو عکس‌هایی از اهمیت و نقش قرآن در زندگی مردم و تاثیر گذاری این هنر فراگیر بوده است که امسال با عدم نمایش مجموعه عکس در این بخش هنری مواجه شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کمیته آثار فرهنگی و هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: غرفه هنری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی شامل بخش‌های مختلفی است که در بخش نمایشگاهی ۳۰۰ اثر نمایشگاهی بر روی دیوار نصب شده است که از این تعداد ۲۵۰ اثر در رشته‌های تجسمی شامل نقاشی ،خوشنویسی، کاریکاتور، نگار گری، گل و مرغ ، تصویر سازی  و ۵۰ اثر صنایع دستی  که  شامل سوخته کاری ، منبت و معرق کاشی کاری و میناکاری که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار  گرفته است.

 «علی تن» با اشاره به بخش‌های کارگاهی تصریح کرد: ۱۷ هنرمند هر شب به انجام فعالیت‌های کارگاهی می‌پردازند و آثار مختلفی را در شاخه‌های مختلفی خلق می‌کنند که افراد می‌توانند بصورت زنده از آن  بازدید به عمل آورند.

در این کارگاه عملی مخاطب با آثاری  که به دیوار است با روش کار و تولید محصول آشنا شده و به صورت آنلاین اطلاعات اولیه‌ای را در خصوص هنر قرآنی کسب و مشاهده کرده و با این رشته آشنا می‌شود. در این کارگاه‌ها از اساتید به نامی دعوت شده که از جمله آنها طوفانی و محرمی در حوزه معرق و الطافی و طوسی در حوزه منبت در این کارگاه‌ها فعالیت خواهند کرد.

تن با اشاره به برنامه‌های نمایشی افزود: بخش نمایش زنده به صورت تئاتر  در محوطه جلوی شبستان به نمایش  در آمده که زمان‌های نمایش این تئاتر قبل از افطار و بعد از افطار بوده است. همچنین در بخش نمایش فیلم، ده کارگردان مطرح با فیلم هایشان دعوت شده اند که با نمایش فیلم ، نشست نقد وبررسی فیلم با حضور عوامل برپا خواهد شد.

 وی در خصوص کارگردانان مطرح شده ادامه داد:  نشست فیلم‌های کارگردانان مطرحی اعم از شورجه، بهرامی، مجید مجیدی بحرانی ، راعی و فیلم کارگردانانی از این دست که در بخش دیجیتال نمایش فیلم ها شرکت داشته اند، برپا می‌شود.

مدیر کمیته آثار فرهنگی و هنری نمایشگاه قرآن با بیان اهمیت هنر افزود: هنر یکی از ابزار های جذاب برای مخاطب است و ما بوسیله آن می‌توانیم مفاهیم قرآنی را انتقال  دهیم. در واقع  ابزار هنر بسیار تیز و برنده است که اگر دست هنرمند متعهد قرار گیرد تاثیرات شگرفی برجای میگذارد  و اگر دست هنرمند غیر متعهد قرار بگیرد تاثیرات مخربی خواهد داشت. ما تلاش کردیم از این هنر در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کنیم و امیدواریم این هنرمندان نیز بتوانند آثار خوبی خلق کنند.

تن در پایان با اشاره به عدم مجموعه عکس‌های قرآنی در این بخش افزود: حوزه تجسمی ۶۰ رشته دارد که ما تنها توانستیم ۲۰ رشته آن را در نمایشگاه عرضه کنیم و رشته عکاسی با توجه به وجود آثار قابل ملاحظه و ارزشمند عکاسی در حوزه قرآنی در نمایشگاه امسال استفاده نشد و امسال این بخش را متاسفانه به دلایلی نداشته‌ایم.

کد خبر 4310342

منبع: مهر

کلیدواژه: علی تن عکس فعالیت های قرآنی فیلم سینمایی نمایشگاه نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن ماه مبارك رمضان قرآن کریم معرفی کتاب قرآن فلسفه دعای روزهای ماه رمضان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رادیو گفتگو نشست علمی تفسیر قرآن تازه های نشر علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت دختر ایرانی و پسر فلسطینی در «هناس»/ اجرا در نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فروردین ۱۴۰۳ در شبستان مصلای تهران آغاز به کار کرد. در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، یکی از تولیدات مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حاضران در محل برگزاری نمایشگاه اجرا می‌شود.

نمایش «هناس (نفس)» اثری به نویسندگی و کارگردانی صادق کیانی‌مقدم است که از ۷ تا ۱۱ فروردین و در ۲ نوبت ۲۰ و ۲۱ در شبستان مصلای تهران به صحنه می‌رود.

کیانی‌مقدم درباره نمایش «هناس» و موضوعی که مدنظر قرار داده است، به خبرنگار مهر گفت: نمایش «هناس» به صورت موازی ۲ واقعه را برای مخاطب روایت می‌کند. یک واقعه مربوط به بمباران شیمیایی غرب کشور در دوران دفاع مقدس توسط رژیم بعث عراق می‌شود؛ زوجی در عصر عروسی‌شان با بمباران شیمیایی روستای‌شان مواجه می‌شوند. سال‌ها بعد که صاحب دختری به نام «هناس» می‌شوند فرزندشان به دلیل شیمیایی شدن پدر و مادر با مشکل جسمانی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: روایت موازی دوم درباره زوجی فلسطینی است که صاحب فرزند نمی‌شوند و در نهایت پسری را به فرزندی قبول می‌کنند که پدر و مادرش در جنگ ۳۳ روزه به شهادت رسیده‌اند. این بچه بزرگ و ۸ ساله می‌شود ولی در بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسد.

کیانی‌مقدم یادآور شد: «هناس» به نوعی به اتفاقاتی که برای بچه‌ها در جهان امروز رخ می‌دهد نیز می‌پردازد.

وی درباره تعداد بازیگران «هناس» و ویژگی‌های مدنظر در طراحی لباس و صحنه این اثر که به صورت میدانی اجرا می‌شود، گفت: در این نمایش شهره دانش‌یار و بنده به ایفای نقش می‌پردازیم و ایفای تمامی نقش‌ها را بر عهده داریم. در طراحی لباس نمایش نیز از لباس‌های بومی منطقه غرب و لباس مردم عرب استفاده کردیم. همچنین در صحنه نمایش از المان‌هایی نظیر چفیه، پرچم ایران و فلسطین بهره بردیم و در اجرا از موسیقی فولکلور نیز استفاده می‌کنیم.

کارگردان «هناس» با اشاره به اینکه این نمایش ۵ شب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرا می‌شود، اظهار کرد: قرار است با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش «هناس» را صبح روز عید سعید فطر نیز در مصلای تهران اجرا کنیم.

کیانی‌مقدم در پایان درباره اجراهای «هناس» در نقاط و شهرهای دیگر، گفت: پیش از این «هناس» را در استان‌های لرستان، مرکزی و تهران و همچنین همزمان با شهادت حاج قاسم سلیمانی در شهر خمین اجرا کردیم. قرار است نمایش را از ۱۶ تا ۲۱ فروردین نیز در استان کردستان اجرا کنیم. همچنین از استان‌های قم و مازندران هم برای اجرای «هناس» رایزنی‌هایی شده است.

کد خبر 6063578 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • سرنوشت دختر ایرانی و پسر فلسطینی در «هناس»/ اجرا در نمایشگاه قرآن
  • اثر هنری کتابت ۹خطاط و ترجمه روایی قرآن ویژه سبک زندگی رونمایی شد
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • استقبال از نمایشگاه قرآنی امسال بیش از توقع بود/ ۱۰۰ جلد از آثار اندیشمندان مسیحی در مورد اهل‌بیت (ع) به چاپ می‌رسد
  • آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
  • برپایی نمایشگاه قرآنی معرق و نازک کاری در سنندج
  • برپایی نمایشگاه آثار نگارگری استاد بدر السماء در اصفهان + فیلم
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • افتتاح نمایشگاه «ماه نگاره‌های آسمانی» در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان+تصاویر