Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف؛ درحالی‌که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند دیروز طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری بعد از حدود یک سال از زمان به جریان افتادن آن اعلام وصول خواهد شد اما برای چندمین بار و با پس گرفتن برخی از امضاها توسط نمایندگان، درخواست از حدنصاب افتاد و اعلام وصول نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس از لابی سنگین دولت برای منتفی شدن سوال از رئیس‌جمهور خبر داده بودند که سرانجام حدود 43 نماینده امضای خود را پس گرفته‌اند و طرح 71 امضا دارد. تلاش دولت برای لغو طرح سوال از رئیس‌جمهور و پس گرفتن امضاها توسط نمایندگان را می‌توان از دو جنبه بررسی و تحلیل کرد و انتقاداتی را نسبت به عملکرد دولت و مجلس مطرح کرد.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار الف؛ در مورد تاثیر اقدام نمایندگان در پس گرفتن امضای خود و جایگاه مجلس؛ اظهار کرد: مجلس دو وظیفه دارد که یکی قانون‌گذاری و دیگر نظارت است و پس گرفتن امضاها باعث می‌شود جایگاه مجلس که در راس امور است کمرنگ شود.

وی افزود: درهرصورت این اتفاق برای بار اولی نیست که رخ داد و از زمان آغاز موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور تاکنون شاهدیم که حداقل 5 بار افراد امضای خود را پس گرفتند و باید برای مردم شفاف‌سازی کرد که در این 5 مرحله چه کسانی امضاهای خود باقی‌مانده و چه کسانی امضای خود را پس گرفتند.

 این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: این فقط یک سوال است، بنده یعنی نماینده می‌گویم آقای رئیس‌جمهور سوال ما را پاسخ دهد و این سوال مثلاً در مورد سپرده‌گذاران و مسائل مربوط به موسسات مالی بود که تا الآن حدود 20 هزار میلیارد تومان برای کشور ضرر داشته است، یعنی چیزی حدود یک‌دوم بودجه عمرانی کشور.

حاجی دلگیانی ادامه داد: چرا چنین ضرری توسط این موسسات به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی به کشور زده‌شده است و الآن هیچ‌کسی جوابگو نیست؛ متاسفانه علیرغم تصویب ماده 236 هم که در مجلس انجام شد و حدود 6 ماه از آن می‌گذرد؛ ولی قوه قضاییه هم هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی گفت: به نظرم باید به افکار عمومی پاسخ داده شود که اگر تخلفی را یک آدم معمولی انجام داد، بلافاصله قابل‌رسیدگی است اما اگر اکثریت مجلس اعلام کنند یک رئیس بانک مرکزی یک خلاف قانون انجام داده و در انجام وظایفش کوتاهی کرده است، آیا نباید بعدازاین مدت به وی یک تو» گفت؟ که این جای تاسف دارد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: تاسف‌بارتر این است که نمایندگانی بعد از امضا، امضای خود را پس می‌گیرند که جای تعجب است و در ذهن مردم خواهد ماند که چرا چنین نوع رفتاری را نمایندگان انجام دادند.

حاجی دلیگانی بیان کرد: قطعاً این اقدام جایگاه مجلس را خدشه‌دار می‌کند، البته هم نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته‌اند و هم هیئت‌رئیسه‌ای که توان این را ندارد یا نمی‌خواهد که این سوال به نتیجه برسد هم مقصر هستند و در دولت قبل شاهد بودیم بلافاصله وقتی طرح سوال شد، هیئت‌رئیسه بلافاصله طرح سوال را اعلام وصول کرد و رئیس‌جمهور پاسخ داد؛ چرا در این دولت این‌گونه نشد؟ آیا هماهنگی بین مجلس و دولت وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا رئیس‌جمهور برای پاسخگویی نمی‌خواست در مجلس حاضر شود، بیان کرد: روشن است زیرا آقای رئیس‌جمهور پاسخی ندارند؛ این‌همه کوتاهی که بانک مرکزی انجام داد و همچنین در بحث مسائل اقتصادی که تیم اقتصادی دولت کوتاهی کردند و امروز به مردم فشار واردشده و می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: رئیس‌جمهور جواب قانع‌کننده‌ای نداشت به‌ مجلس بدهد و به انحای وسایل متشبث می‌شوند تا از پاسخگویی طفره بروند، زیرا رئیس‌جمهور وقتی در صحن مجلس پاسخ دهد، بایستی شفاف سخن بگوید و یک‌طرفه نباشد و بعدازآن هم‌رای گیری می‌شود که کارت زرد به وی داده شود یا نه؛ بنابراین احتمالاً چون پاسخی ندارند به افکار عمومی و نمایندگان مجلس بدهند از پاسخگویی فرار می‌کنند.

 

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم در مجلس نیز دراین‌باره به خبرنگار الف؛ گفت: یکی از وظایف مهم نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نظارت بر اجرای قوانین است، یعنی اگر قانون اساسی و تمام قوانین بالادستی را بررسی کنیم نماینده دو وظیفه بیشتر ندارد، یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت بر اجرای قوانین.

وی افزود: در مورد نظارت بر اجرای قوانین وظایفی در آیین‌نامه و قانون دیده‌شده که نماینده می‌تواند از وزیر و رئیس‌جمهور سوال مطرح و تحقیق و تفحص انجام دهد؛ که در برخی مواقع سوال مطرح‌شده و نماینده از پاسخ به آن در کمیسیون قانع و منصرف می‌شود؛ اما در بحث سوال از رئیس‌جمهور، این مسئله‌ای که امروز پیش آمد چندین مرتبه در این چند ماه گذشته به وجود آمده و تعدادی می‌آیند سوال را امضا می‌کنند و بعد با توصیه برخی افراد از سوال خودشان منصرف می‌شوند.

این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: درزمانی از نمایندگان برای طرح سوال امضاء جمع می‌کردند، شاهد بودم به هر نماینده‌ای که می‌خواست آن را امضا کند، شرط می‌کردند که اگر امضای خود را پس نمی‌گیرد، امضا کن؛ و همه نمایندگان با این قید و شرط امضا می‌کردند.

موسوی لارگانی اضافه کرد: متاسفانه وقتی قرار شد طرح سوال در روز سه‌شنبه اعلام وصول شود و پس از ده روز رئیس‌جمهور در مجلس حضور پیدا کند، اما صبح دیروز شاهد از نصاب افتادن سوال از رئیس‌جمهور بودیم که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

وی تصریح کرد: روز دوشنبه تقریباً جمع وسیعی از مسئولان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و حتی وزارتخانه‌ها در داخل مجلس دنبال نماینده‌هایی بودند که طرح سوال را امضا کرده بودند تا نماینده‌ها برای پس گرفتن امضای خود اقدام کنند و در این زمینه هم موفق شدند و این اتفاق برای جایگاه مجلس و نمایندگان خوب نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: وقتی نمایندگان سوالی طرح و برای به نتیجه رساندند آن را امضا می‌کنند، دیگر نباید چند بار امضای خود را پس بگیرند، یک‌بار یا دو بار آن می‌توانیم بگوییم به این نتیجه رسیده‌اند که نمایندگان رئیس‌جمهور که به کمیسیون اقتصادی آمدند و نمایندگان از صحبت‌هایشان قانع شدند، اما این تکرار پس گرفتن امضاها جایگاه نمایندگان و مجلس را زیر سوال می‌برد و برد.

وی در مورد اینکه چرا دولت از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ‌گویی واهمه دارد و این موضوع درگذشته هم تکرار شده، پاسخ داد: متاسفانه عیب می‌دانند که رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شود و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در دولت نهم و دهم هم شاهد این وضعیت بودیم که با پافشاری نمایندگان و به این دلیل که هیئت‌رئیسه مجلس با رئیس‌جمهور وقت میانه خوبی نداشت، بلافاصله و سریع سوال را اعلام وصول کردند که رئیس‌جمهور هم پاسخ داد و مشکلی هم پیش نیامد.

موسوی لارگانی تاکید کرد: جایگاه نظام ما با سوال از رئیس‌جمهور و وزرا در مجامع بین‌المللی ارتقا پیدا می‌کند؛ مثلاً می‌گویند دولت و مجلسی که برای مسائل مهم اهمیت و ارزش قائل هستند و می‌آیند جواب دغدغه‌های نمایندگان مردم را می‌دهند، به این تقریباً نکته قوت دولت است که رئیس‌جمهور پاسخگوی مشکلات کشور است.

به گفته وی؛ اینکه دولت به دنبال فرار از پاسخگویی به سوالاتی نمایندگان باشد، اصلاً جایگاه خود دولت را پایین می‌آورد که پاسخگوی سوالات نمایندگان که عصاره ملت و وکلای ملت‌اند، نیست.

این نماینده مردم در مجلس، بابیان اینکه نمایندگانی که طرحی را واقعاً امضا می‌کنند نباید تحت هیچ شرایطی این امضا را پس بگیرند، تاکید کرد: قطعاً نمایندگانی که سوال می‌کنند و بعداً سوال و امضای خود را پس می‌گیرند، جایگاهشان پایین می‌آید و باعث می‌شود در بین مردم و کسانی که به آن‌ها رای داده‌اند هم این جایگاه متزلزل شود و مردم بگویند چرا اگر قرار به پس گرفتن امضا بود، نباید اصلاً امضا می‌کردند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۷۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند

محمدصالح جوکار ،رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، اظهار داشت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت‌اند و باید در دو حوزه قانونگذاری و نظارت به بهترین شکل عمل کنند. در واقع باید قوانینی وضع شود که مستقیما مشکلات و گرفتاری‌های مردم را رفع کند و در حوزه نظارت هم نمایندگان باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند که قوانین را به درستی اجرا کنند. برای مثال در حوزه اقتصاد لازم است که همه نمایندگان تمام انرژی‌شان را بر رفع مشکلات معیشتی بگذارند زیرا اکنون بزرگ‌ترین مشکل مردم اقتصاد است

وی افزود: از سوی دیگر نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نکته بعدی آن است که مجلس نباید تک‌بعدی باشد؛ به این معنا که نباید صرفا تمرکزش بر موضوعات فرهنگی یا سیاسی باشد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس.

 جوکار اضافه کرد: در مجلس یازدهم محاسن زیادی وجود داشت که باید در مجلس دوازدهم این محاسن پررنگ‌تر و تقویت شود؛ از تخصص تا تعهد. نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم داشته باشند، باید اشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند. نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسری از طرح‌های خوب در مجلس یازدهم مطرح شد اما به دلیل کمبود وقت به مجلس دوازدهم می‌رود که به هر حال نمایندگان بعدی باید آنها را به سرانجام برسانند. همچنین لازم است گام‌های مهمی در حوزه‌هایی مانند اشتغال و مسائلی که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط است، برداشته شود.

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف