Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یادداشت سعی داریم با کشور سوئیس، یکی از تیم های حاضر در گروه پنجم جام جهانی 2018 بیشتر آشنا شویم.

اختصاصی طرفداری - در هجدهمین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور سوئیس و نماینده قاره اروپا می رسیم.

سوئیس اولین بازی رسمی خود را در تاریخ 12 فوریه سال 1905 مقابل فرانسه انجام داد که با نتیجه 1-0 مغلوب، این تیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین نتیجه سوئیسی ها در جام های جهانی، حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سال های 1934، 1938 و 1954 بوده است. این تیم سابقه حضور در 11 دوره جام های جهانی را نیز در کارنامه افتخارات خود دارد.

معرفی کشور سوئیس

سوئیس کشوری در اروپای غربی است که دارای تاریخ و فرهنگی غنی و در عین حال طبیعتی چشم نواز در اروپا و حتی جهان است. این کشور آن قدر زیبا و رویایی است که گردشگران خارجی به آن، لقب بهشت اروپا را داده اند. سوئیس با 41,200 کیلومتر مربع وسعت، 133 اُمین کشور وسیع دنیا محسوب می شود و از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه مرز مشترک دارد. نزدیک به هفتاد درصد این سرزمین را کوه‌های سر‌ به فلک‌کشیده پوشانده که 60 درصد این منطقه‌ کوهستانی در کوهستان آلپ واقع است. جمعیت سوئیس نیز در حدود 8.5 میلیون نفر بوده و مردمانش به چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رُومانش صحبت می کنند. این کشور دارای سابقه‌ طولانی بی‌طرفی در مناسبات سیاسی و نظامی بوده و پایتخت این کشور هم شهر بِرن است که یکی از زیباترین و البته گران‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است.

در این شهر، مجسمه مرد عجیبی وجود دارد که در حال خوردن نوزادان شیرخواره است. این مجسمه 500 سال در این شهر قرار داشته و هنوز کسی به درستی، علت ساخت آن را نمی داند. پنج شهر مهم سوئیس، بازِل، ژنو، بِرن، لُوزان و زوریخ هستند. سوئیس یکی از مُرفه ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته می شود، به طوری که درآمد سرانه هر سوئیسی چیزی در حدود 39 هزار دلار بوده که این کشور را در رده ثروتمندترین، کشورهای دنیا قرار داده است. شاید خیلی ها ندانند ولی سوئیس یکی از قدیمی ترین کشورهای قاره اروپا و حتی دنیا محسوب می شود، به طوری که قدیمی ترین شهرک کشاورزی یافت شده در این منطقه به 5300 سال قبل از میلاد می رسد. سِلت‌ها، اولین ساکنان سوئیس بودند. تیره‌ای از این قوم که هِلوتیا (Helvetia) نام داشتند، پیش از تسلط رومیان بر سوئیس، درکوهستان‌های ژورا و آلپ ساکن شدند و آنجا را هِلوتیا نامیدند.

هِلوتیا در سال 58 پیش از میلاد، به تصرف ژولیوس سزار امپراتور روم درآمد. در قرن پنجم میلادی ژرمن‌ها، به این سرزمین وارد و در ساحل غربی رود آر ساکن شدند. نام رسمی این کشور، کنفدراسیون سوئیس (Confoederatio Helvetica) است که در سال 1292 تاسیس شده است. در سال1292، سوئیس اتحادیه‌ای از سه کانتون (یکی از انواع تقسیمات کشوری در برخی از کشورها) اصلی بود که تحت حکومت هابسبورگ (Habsburg) قرار داشت و در سال 1815 آزاد شد. این کشور پس از سوئد، بالاترین سن امید به زندگی را در اروپا دارد. سن امید به زندگی در سوئیس برای مردان به 81 و برای زنان به حدود 85 سال می رسد. سوئیس اولین کشوری است که دموکراسی مستقیم را که شامل دادخواست‌های عمومی و همه‌پرسی می‌شود، اجرا کرده است و بد نیست بدانید که، 23 درصد جمعیت 8.5 میلیونی این کشور را مهاجرین تشکیل می دهند.     شهر بِرن، پایتخت کشور سوئیس

اگر قصد سفر به سوئیس را دارید:

از رشته‌کوه‌های آلپ و پارک ملی سوئیس گرفته تا دریاچه‌ ژنو و شهر دو هزار ساله‌ زوریخ، تعداد جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنیِ بهشت اروپا، به اندازه ای زیاد است که برای معرفی کامل آن ها، شاید چندین و چند قسمت در طرفداری لازم به نوشتن باشد، تا حق مطلب در مورد این کشور به خوبی ادا شود. سوئیس بی نهایت زیباست و مادر طبیعت گویا تمام ذوق هنری و ظرافت خود را به طور کامل صرف این کشور کرده است. آب و هوای سوئیس از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. آب و هوای غالب بیشتر مناطق آن، معتدل به همراه تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و برفی است. بلندترین یخچال کوهستان آلپ به طول 22.5 کیلومتر که میراث جهانی یونسکو نیز هست، در سوئیس قرار دارد. مرتفع‌ترین ایستگاه قطار اروپا Jungfrau با ارتفاع 11300 پا (3450 متر) در این کشور قرار دارد. مقر اروپایی سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، مجمع جهانی اقتصاد، سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، اتحادیه‌ی بین المللی فرودگاه‌ها و کتابخانه مجازی شبکه جهانی وب در شهر ژنو این کشور قرار دارند.

سوئیس تنها کشوری است که به ازای هر کیلومتر مربع مساحت، بیشتر از یک کیلومتر مسیر پیاده‌روی دارد. به علاوه زیباترین و مشهورترین پیست اسکی جام جهانی، داونهیل یا سرعت، در کوه Lauberhorn واقع شده است. این کشور بهترین مکان برای تجربه‌ لذت ‌بخش قایق‌سواری است. از مکان های گردش پذیر سوئیس از دید سایت طرفداری، به اختصار می توان به باغ رویایی گل های رُز در شهر بِرن، بنای سنگی شیر لوسِرن، کوه پیلاتوس، دره لاتربرونن با 72 آبشار زیبا، برج ساعت و موزه انیشتین در شهر بِرن، قله های برفی زیبای رشته کوه آلپ، آپنزل بهترین مکان برای به تصویر کشیدن زیباترین چشم‌اندازهای روستایی، شهر کوچک و زیبای لوسِرن در مرکز سوئیس و منطقه زِرمات که یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری در این کشور است، اشاره کرد.

     دره لاتربرونن با 72 آبشار زیبا

به مانند سفرهای قبل در طرفداری، در این قسمت هم 10 نکته جالب، شنیدنی و عجیب که شاید کمتر در مورد این کشور شنیده باشید، را برایتان بازگو می کنم.

 

1. ساده ترین قوانین حمل سلاح و یکی از امن ترین کشور دنیا

کشور سوئیس در صدر کشورهایی در دنیاست که بنا به جمعیتش، بیشترین فراوانی سلاح را دارد. سوئیس دارای ساده ترین قوانین حمل سلاح بوده و تا 5 میلیون سلاح گرم در این کشور 8.5 میلیون نفری یافت می شود. با این وجود، تعداد جرایم مرتبط با اسلحه در این کشور نادر است و همین موضوع سبب شده، که شماری از کسانی که مخالف کنترل اسلحه هستند، نتیجه‌ بگیرند که داشتن اسلحه، نقش مثبتی در جامعه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آمریکا از هر صد نفر 89 نفر اسلحه دارند. از این نظر، سوئیس بعد از یمن، در مرتبه سوم قرار دارد و از حدود 8.5 میلیون جمعیت این کشور 3 میلیون و 400 هزار نفر مالک اسلحه‌ بوده و 5 میلیون قبضه سلاح گرم در این کشور وجود دارد. بسیاری از این اسلحه‌ها تفنگ‌های ارتشی است. تمام سوئیسی‌های 18 تا 34 ساله که از سلامت لازم برخوردارند، باید خدمت نظام وظیفه انجام دهند و به تمام آن ها تفنگ یا تپانچه‌ای داده می‌شود که پس از پایان خدمت، باید آن ها را پیش خودشان و در خانه نگهداری کنند. در آمریکا مالکیت اسلحه برای دفاع شخصی است، ولی در سوئیس داشتن اسلحه بیشتر به امنیت ملی مربوط می‌شود.

     وجود انواع سلاح های گرم در انبارها و اتاق‌های زیرشیروانی خانه‌های سوئیسی

2. بهترین کشور دنیا برای متولد شدن

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بهترین کشوری در جهان که می توانید در آن متولد شوید، سوئیس است. در کنار آمار های سازمان ملل، مجله ی خبری U.S. News & World Report به همراه دانشگاه های وارتون، پنسیلوانیا و با همکاری مرکز مشاوره مسافرتی BAV، طبق معیارهایی مثل صلح، سطح رفاه، کیفیت زندگی، سطح آموزش، اقتصاد و دموکراسی، نتیجه تحقیقات خود را اعلام کردند که بر اساس آن، سوییس با کسب بالاترین امتیاز در این شاخص ها، به عنوان برترین کشور دنیا در سال2017 شناخته شد. در این رتبه بندی، کشور کانادا در جایگاه دوم و کشور انگلستان، در جایگاه سوم قرار گرفت و این در حالی است که در سال 2016، آلمان به عنوان برترین کشور دنیا شناخته شد، اما در 2017 به خاطر حمله های تروریستی که در این کشور اتفاق افتاد و تنش هایی که به وجود آورد، جایگاه چهارم را گرفت. سوئیس به لحاظ ثبات اقتصادی اغلب در میان پنج کشور برتر جهان قرار می گیرد. ثبات سیاسی بالای این کشور، ضامن مهمی برای امنیت پولی طولانی مدت این کشور شده و این سرزمین را به یک مکان امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده‌است.

3. شیر لوسِرن، غمگین ترین بنای سنگی جهان

یکی از مجسمه های زیبا و با ابهت در دنیا، مجسمه ای است که از آن با عنوان شیر در حال مرگ و همچنین شیر لوسِرن (Lion of Lucerne) یاد می کنند. «مارک تواین» پدر ادبیات آمریکا، از شیر لوسِرن به عنوان غمگین‌ترین بنای سنگی در جهان یاد کرده است. شیر لوسرن، مجسمه‌ای بزرگ از یک شیر در حال مرگ را به نمایش می‌گذارد، که با نیزه زخمی شده است. این مجسمه ی زیبا که در یک صخره در شهر لوسِرن سوئیس قرار دارد، به یادگار از صدها سربازی طراحی شده که زندگی خود را در انقلاب فرانسه در سال 1792 برای پادشاه لوئی نهم از دست دادند. در زیر این مجسمه، نام سربازانی که در این درگیری بودند، نوشته شده است. اعم از کسانی که به قتل رسیده اند یا کسانی که جان سالم به در برده اند. نوشته لاتین روی این مجسمه، به این معنی است : برای وفاداری و شجاعت سوئیس. این مجسمه شیر زیبا 10 متر طول و 6 متر ارتفاع دارد و توسط  پیکرتراش دانمارکی، «برتل ترووالدس» طراحی شده است؛ طراحی که از سال 1818 شروع و در سال 1821 به پایان رسید.

    شیر لوسِرن در شهر لوسِرن سوئیس

4. شکلات سوئیسی

شکلات‌های سوئیس در کنار ساعت های مرغوب سوئیسی، به خاطر کیفیت بالای خود در سطح جهان بسیار معروف هستند. همه‌ دنیا می‌دانند که نمی‌توان در برابر شیرینی‌های کاکائویی سوئیس مقاومت کرد و هیچ کسی نمی‌تواند از خوردن آن‌ها دست بکشد. معروف ترین برند شکلات در کشور سوئیس و حتی جهان، Teuscher است که در شهر زوریخ این کشور قرار دارد. Teuscher فعالیت خود را 70 سال قبل در شهری کوچک در میان کوه‌های آلپ سوئیس آغاز کرد. یکی از دلایل مهم مرغوبیت و شهرت این شکلات ها، صاحب و مالک Teuscher، آقای Dolf Teuscher است. مالک این کارگاه شکلات‌سازی، تمامی دنیا را برای تهیه بهترین مواد اولیه از جمله کاکائو، مارزیپان، میوه، خشکبار و غیره زیرپا گذاشت. پس از گذشت سال‌ها و کسب تجربیات ارزنده، وی امروزه شکلات‌های خوشمزه خود را با دستورهای تهیه معروفش تولید و به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. در حال حاضر، این کارگاه شکلات‌سازی بیش از یکصد نوع شکلات تولید می‌کند که روش تهیه آن‌‌ها نسل به نسل منتقل شده است. جالب است بدانید که، سوییسی ها بیش از مردمان کشورهای دیگر شکلات می خورند. به طور متوسط هر سوئیسی سالی 11.3 کیلوگرم شکلات می خورد. به همین دلیل این کشور، بیشترین صادرات و مصرف شکلات را در دنیا دارد.

    شکلات های Teuscher در شهر زوریخ سوئیس

5. مرتفع ترین ایستگاه راه آهن اروپا

یکی از مکان های زیبا و هیجان انگیز کشور سوئیس با نمایی افسونگر از کوه‌های آلپ، منطقه اینترلاکن (Interlaken) است. اینترلاکن بین دریاچه‌ی تون (Thun) و برینز (Brienz) واقع شده و تعدادی از مرتفع‌ترین کوه‌های آلپ مانند آیگر (Eiger)، مونک (Mönch) و یونگفرا (Jungfrau) آن را احاطه کرده‌اند. امکانات تفریحی - ورزشی آن بی‌شمار هستند و از پاراگلایدر تا چتربازی را می‌توانید، تجربه کنید. در بین کوه های سر به فلک کشیده یونگفرا در این منطقه، بلندترین ایستگاه راه آهن اروپا وجود دارد. این ایستگاه در ارتفاع 11300 پایی (3450 متری) قرار داشته و به جرات یکی از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان به شمار می رود. مسافران این مسیر می توانند در یک هوای صاف از سکوی ایستگاه، ایتالیا، آلمان و فرانسه را یک جا ببینند.

     ایستگاه راه آهن یونگفرا، مرتفع ترین ایستگاه قاره اروپا

6. باغ گل رُز بِرن

پایتخت سوئیس، شهری زیبا با چشم اندازهای فوق العاده است، که در قلب قاره اروپا واقع شده است. یکی از مکان هایی که در این شهر گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند، باغ گل رُز آن است. در اصل این باغ، پارک بزرگی است که منظره ای زیبا و هیجان انگیز از شهر بِرن را به شما می دهد. در این پارک رویایی، 2200 مدل گل رُز مختلف، 2000 مدل گل سوسن و زنبق و 28 مدل گل 100 تومنی وجود داشته، که دیدن همه آن ها با هم، لذت وصف نشدنی را به هر گردشگری می بخشد. این باغ گل، در ابتدا یعنی از سال 1765 تا 1877 یک گورستان بوده و بعدها در سال 1913 به یک پارک عمومی تبدیل شده است. یک حوض بزرگ و زیبا، یک پاویون، رستوران و منطقه‌ای برای پیک‌نیک، از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ این پارک زیبا است.

    باغ گل رُز در شهر بِرن

7. قلعه اوبرهوفن

در کنار دریاچه‌ی تون و در منطقه توریستی اینترلاکن، قلعه تاریخی وجود دارد که با منارهای کوچک مخروطی‌اش، یادآور زندگی مردم این منطقه در قرون وسطی است. با گشت و گذار در تالار تابستانی، تالار شوالیه، سالن غذاخوری و اتاق سیگار مشهور آن، می توانید در تاریخ 500 ساله این قلعه، قدم بزنید. یک برج فوق‌العاده، نمایی دیدنی از دریاچه، باغ انگلیسی خوش‌منظره در حاشیه‌ رودخانه، پارکی وسیع، موزه‌ تاریخی و برج کوچک تماشایی کنار دریاچه تون، از دیگر شگفتی‌های دیدنی این مجموعه هستند. برای تماشای قلعه  اوبرهوفن، باید از دریاچه تون با قایق، یک سفر نیم ساعته داشته باشید. البته با اتوبوس شماره ۲۱ منطقه اینترلاکن هم می‌توانید به اینجا برسید.

     قلعه اوبرهوفن در منطقه اینترلاکن سوئیس

8. آشپزی در سوئیس

کشور سوئیس به مانند همسایه غربی خود فرانسه، پایه غذاهایش بر پایه پنیر و سیب‌زمینی است. مواد تشکیل دهنده‌ای که به آسانی در دسترس کشاورزان آلپ قدیمی بوده است. غذا در سوئیس مخلوط درهم و برهم غذا‌های برتر کشورهای همسایه است، که با نسخه‌های سوئیسی تهیه می‌شود که البته کمی هم خوشمزه‌تر است. در بزرگترین شهر سوئیس که زوریخ است، دسرهای خوشمزه ای را دارد که نمونه آن ها را در هیچ جای دنیا نمی توانید پیدا کنید. یکی از غذاهای مشهور این شهر، فوندوی پنیر است که از پنیر آب شده و مواد دیگری از قبیل سیر، مقداری آرد ذرت یا نشاسته ذرت و اغلب شربت گیلاس تهیه شده است. از غذاهای مهم و سنتی این کشور از نگاه طرفداری، هم می توان به رُستی که نوعی خوراک سیب زمینی است که با سرخ کردن و یا گاهی اوقات پخت برش‌های گرد و مسطحی از سیب زمینی، خام یا نیمه پخته در روغن تهیه می‌شود، برنر پلاته که شامل طیف وسیعی از گوشت و سوسیس است، که ممکن است شامل گوشت گاو، ژامبون، بیکن دودی، گوشت گاو دودی، گوشت دنده و استخوان مغزدار باشد و راکِلت که نام پنیر سوئیسی تهیه شده از شیر گاو است، اشاره کرد. البته به هیچ وجه در این کشور نمی توان از نان های آن به مانند زاپُف که خوشمزه ترین نان این کشور است، به آسانی گذشت.

    رُستی یکی از غذاهای محبوب کشور سوئیس

9. معلمی شغلی پُردرآمد در سوئیس

در بسیاری از کشورها، از جمله کشور خودمان ایران، ارزش شغل معلمی نسبتا نادیده گرفته می شود و حقوقی که شایسته چنین شغل مهمی باشد، برای آن ها در نظر گرفته نمی شود. با این حال، این گونه نیست که همه کشورها نسبت به معلمان خود کم اهمیت باشند. کشورهایی وجود دارند که حقوق عالی برای آموزش‌دهندگان سرزمین خود در نظر می‌گیرند که یکی از این کشورها، سوئیس است. سیستم آموزشی در سوئیس نه توسط دولت فدرال، بلکه توسط دولت هر کانتون اداره می‌شود. اکثر دانش‌آموزان در سن 6 سالگی دوره‌ ابتدایی را شروع می‌کنند و طول دوره‌ آموزش 12 است. این کشور رتبه‌ بالایی در کیفیت آموزش و پرورش، به‌ویژه در رشته ریاضیات پیشرفته دارد. در سال 2010 حقوق سالانه معلمان این کشور به طور متوسط، 120 هزار دلار آمریکا بوده است که در نوع خود جالب توجه است. سوئیس 5.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را، برای تحصیلات دانش‌آموزانش هزینه می‌کند.

    معلمان سوئیسی جزو خوش‌شانس‌ترین معلمان دنیا

10. کوه پیلاتوس

کوه پیلاتوس (Mount Pilatus) در منطقه لوسِرن سرشار از افسانه‌ها است. در دوران قرون وسطی پدران شهر لوسِرن، سفر به بالای این کوه را ممنوع کردند. آن ها گمان می داشتند، دامنه‌های آن توسط روح «پونتیوس پیلاتوس» به تسخیر درآمده و او از دیدن بازدیدکنندگان مزاحم، عصبانی شده و باعث وقوع طوفان‌های شدید می‌شود. همچنین مردمان دیگر مناطق نیز اعتقاد داشتند که این کوه به عنوان یک صخره اژدهایی که از آسمان افتاده، شکل گرفته است. قله 2100 متری پیلاتوس، مناظری از رشته کوه‌های آلپ سوئیس، فرانسه و همچنین دریاچه لوسِرن را ارائه می‌دهد. بین ماه‌های مِی (اردیبهشت) تا نوامبر (آبان) آب و هوا، اجازه سفر در یکی از شیب‌دارترین خطوط ریلی جهان را، به بازدیدکنندگان می‌دهد. اگر قصد دارید، در زمستان به بالای کوه بروید با توجه به اینکه مسیر ریلی زیر برف پنهان شده، باید از تله‌کابین استفاده کنید که برای بسیاری گردشگران تجربه‌ای هیجان انگیز است. در کوه پیلاتوس دو هتل کوهستانی وجود دارد که نماهایی شگفت انگیز از دریاچه لوسِرن و کوه‌های اطرافش را به میهمانان هدیه می‌کنند.

    نمای شگفت انگیز از دریاچه لوسِرن از کوه پیلاتوس

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی: قهرمان بهترین لیگ والیبال دنیا مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، در چارچوب رقابت‌های سوپرلیگای ایتالیا و در چهارمین بازی فینال این لیگ، تیم پروجا توانست با نتیجه سه بر یک مونزا را شکست بدهد و با کسب سومین پیروزی برابر این تیم قهرمان لیگ برتر والیبال ایتالیا در فصل 24-2023 شود.

در این دیدار تیم پروجا ست‌های دوم، سوم و چهارم را به ترتیب با نتایج 25 بر 23، 27 بر 25 و 25 بر 20 پیروز شد و مونزا نیز گیم اول را با نتیجه 25 بر 19 برد تا پروجا با این نتیجه برای دومین بار در تاریخ خود قهرمان سوپرلیگای ایتالیا شود. پروجا با این قهرمانی به چهارمین جام فصل خود رسید و یک رکورد بی‌نظیر بر جای گذاشت. آنجلو لورنزتی سرمربی این تیم سهم به‌سزایی در موفقیت این تیم در این فصل داشت.

در این بازی ویلفردو لئون ستاره لهستانی پروجا در آخرین بازی‌اش برای این تیم خوش درخشید و با کسب بیست و پنج امتیاز ستاره تیمش بود. لئون از فصل آینده راهی لوک لوبین لهستان خواهد شد. پروجا با این قهرمانی پس از یک سال غیبت دوباره از فصل آینده به لیگ قهرمانان اروپا باز خواهد گشت.

دیگر خبرها

  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • رسمی: قهرمان بهترین لیگ والیبال دنیا مشخص شد
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • شکست جادوگر بریتانیایی پس از توهین به وفایی
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)