Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۹۰.۲۵ درصدی سهامداران در محل مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد و در جریان آن ۱۱ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۹۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۵ درصدی سهامداران در محل مجتمع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد و در جریان آن ۱۱ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم شد. اقدامات سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه های سال ۹۷ اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت و معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت تنفیذ شد. سود تقسیمی هر سهم به میزان ۱۱ تومان معادل ۴۰ درصد از سود قابل تخصیص تعیین شد. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره به صورت ناخالص برای هر جلسه و حداکثر دو جلسه در ماه مبلغ ۹۰۰ هزار تومان و پاداش هیات مدیره در وجه اشخاص حقوقی رقم ۹۶ میلیون تومان تعیین شد. سازمان حسابرسی هم به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی انتخاب شد.

نگاهی به اقدامات سال ۹۶ کاشی و سرامیک الوند

سعید عبودی، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به عنوان سهامدار عمده شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند ریاست مجمع را به عهده گرفت و جلسه را آغاز کرد. در ابتدای جلسه، حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند به ارائه توضیحاتی درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ پرداخت. مهمترین فعالیت های شرکت در سال 1396 در چند بخش تولید، فروش و بازاریابی، خرید، نصب و راه اندازی ماشین آلات جدید و تحقیق و پژوهش گزارش شد. هوشیاری با بیان اینکه شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند، در سال ۹۶ جزو معدود کارخانه های کاشی و سرامیک بود که با ظرفیت کامل کار کرد٬ توضیح داد: در بخش تولید، شرکت نسبت به سال 1395 به مقدار 388.706 مترمربع افزایش تولید داشت و حدود 200 طرح/محصول جدید منطبق با سلایق بازار تولید کرد. در بخش فروش و بازاریابی٬ مقدار فروش از هفت میلیون و هفت هزار و ۲۲۶ مترمربع به هفت میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۵۵ مترمربع یعنی به مقدار ۲۷۶ هزار و ۴۲۹ مترمربع نسبت به سال قبل افزایش داشت. مبلغ فروش نیز از حدود ۱۱۳ ملیلیارد تومان به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی به مبلغ حدود ۷.۳ میلیارد تومان نسبت به سال 1395 افزایش داشته است. مقدار صادرات نسبت به سال 1395 به مقدار 435.555 مترمربع و به میزان 105 درصد افزایش داشت.

هوشیاری با بیان اینکه در سال ۹۶ صادرات به هفت بازار پایدار جدید انجام شد، این کشورها را نام برد: بازارهای پایدار جدید شرکت عبارتند از کشورهای روسیه، مکزیک، آذربایجان، لهستان، انگلستان، کویت و قطر. همچنین صادرات به سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان ادامه دارد. به علاوه شرکت برای اولین بار به کشور پاکستان صادرات داشته است. به گفته مدیرعامل؛ تقویت فروش مبتنی بر سفارش و انجام مقدمات ورود به حوزه بازار کالای لوکس و ایجاد برندهای جدید کاشی الوند از اقدامات دیگر شرکت در حوزه فروش و بازاریابی بوده است. او بر این مساله تاکید کرد که در شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند هرچه محصول تولید می شود، قبلا سفارش آن گرفته شده است.

او ادامه داد: همچنین حضور در نمایشگاه بین المللی تهران و نمایشگاه چرسای ایتالیا به صورت گالری و دکور زنده، تجهیز 18 فروشگاه نمایندگی در سطح کشور از طریق ایجاد دکور زنده جهت معرفی محصولات و نصب تابلوی سردر 10 نمایندگی در راستای ارتقاء برند الوند، برگزاری چهار همایش با نمایندگان فروش به منظور هم اندیشی جهت تنظیم بازار، ارتقا و تثبیت بازار فروش و آموزش مسائل فنی و برپایی 27 تابلوی تبلیغاتی (بیلبورد) در گذرگاه های مهم سطح کشور (استان های گیلان و مازندران و شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز و...) برای اولین بار از اسفند 1396 تا خرداد 1397 از جمله سایر فعالیت های شرکت در بخش فروش و بازاریابی بوده است.

براساس گزارش مدیرعامل، فعالیت های شرکت در بخش خرید شامل تامین به موقع مواد اولیه، قطعات یدکی و اقلام مصرفی مورد نیاز کارخانجات با مناسب ترین قیمت و افزایش دوره بازپرداخت مبلغ خرید با رویکرد عدم انباشت سرمایه در گردش در انبارهای شرکت بوده است. به علاوه، پیگیری مستمر و اقدام به منظور جایگزینی تامین کنندگان در قطعات و حذف واردات (مواد نانو، 30 درصد مصرف جوهر، 70 درصد مصرف قالب ها، بخشی از قطعات یدکی و...) در راستای اقتصاد مقاومتی نیز ازجمله فعالیت های شرکت در حوزه خرید بوده است.

شرکت در بخش نصب و راه اندازی ماشین آلات جدید اقدامات موثری انجام داده است که عبارتند از: نصب و راه اندازی خط کامل تولید فول پولیش (سه دستگاه پولیش، دو دستگاه اسکوئر، سه دستگاه نانو و...) سایز 80*80 تا 100*100 در کارخانه الوند 3 (بهره برداری فروردین 1397) و تکمیل سبد محصولات؛ خرید و نصب دو دستگاه اسکوئر چمفرینگ در کارخانجات الوند 1 و 2 جهت رکتیفای تولیدات؛‌ نصب و راه اندازی دو دستگاه چاپ دیجیتال در کارخانجات الوند 1 و 2؛ خرید و نصب دو دستگاه دیکولاینر 2000 در کارخانه الوند 1، آبشار لعاب ولا و تسمه کش OMS در کارخانه الوند 3. بهینه سازی هایی نیز در حوزه لعاب انجام شد. خرید و نصب ماشین آلات یاد شده در جهت افزایش کیفیت تولید محصولات منطبق با خواسته و سلیقه بازار است.

در بخش تحقیق و پژوهش شرکت اقداماتی در راستای تولید محصولات با کیفیت بالاتر و با مزایای بیشتر انجام داده است؛ ازجمله «اسلب» که نسل جدید کاشی است و از ویژگی های آن ضخامت کم، استحکام بالا و امکان برش به ابعاد دلخواه است. اسلب مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و مذاکره با شرکت های صاحب تکنولوژی در این ارتباط در جریان است .«سولارتایل» محصولی است که از نور خورشید، گرما و برق تولید می کند که در این خصوص تفاهم نامه با ریاست پژوهشگاه نیرو (وابسته به وزارت نیرو) تنظیم و به امضا رسیده است. کاشی ضد اسید برای مصارف صنعتی، داخلی سازی لعاب پولیش محصولات تیره  و تولید افکت های ویژه برای اولین بار در شرکت الوند از سایر اقدامات شرکت در حوزه تحقیق و پژوهش است.

علاوه بر موارد یاد شده، شرکت اقداماتی در حوزه شناسایی مواد اولیه، قطعات یدکی و مصرفی و اموال بلااستفاده و اقدام در جهت فروش بخشی از آن در سال 1396 (برنامه فروش مابقی آن در سال 1397)، تغییر فرمولاسیون بدنه کاشی در جهت اقتصادی کردن بهای تمام شده و دستیابی به منابع سهل الوصول خاک، مراقبت از هزینه ها و سعی در کاهش بهای تمام شده تولیدات، دریافت گواهینامه GC MARK و CE از شرکت DQS آلمان جهت امکان پذیری و تسهیل صادرات به اروپا، دریافت آخرین ویرایش (ورژن 2015 ) استانداردهای بین المللی9001ISO   ، 14001ISO   و 18001 OHSAS  از شرکت IMQ ایتالیا، بهره گیری از مواد نانو از شرکت های دانش بنیان داخلی جهت کاهش لکه پذیری تولیدات و فروش مقدار ۵۲۹۰ تن گرانول بدنه کاشی به مبلغ ۱۶۴۳۹ میلیون ریال به سایر تولیدکنندگان کاشی انجام داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت، سیاست های فروش صنایع کاشی و سرامیک الوند که شرکت طبق آن حرکت می کند، عبارتند از: حفظ جایگاه نرخ فروش محصولات و استفاده از سایر روش های توسعه بازار به غیر از کاهش مستقیم نرخ، تولید و فروش محصولات لوکس (تولیدات کاشی الوند به طور کلی لوکس است) و با کیفیت بالاتر و فروش با نرخ های متناسب، افزایش سهم فروش طرح های انحصاری جهت حفظ سهم بازار، افزایش سهم خدمات پشتیبانی بازار و بازاریابی در راستای تقویت شبکه فروش و طراحی طرح های انگیزشی مناسب.

نگاهی به اعداد و ارقام سال ۹۶ «کلوند»

مقدار تولید شرکت از شش میلیون و ۷۸۰ هزار مترمربع در سال ۹۵ به هفت میلیون و ۱۶۹ هزار مترمربع در سال ۹۶ افزایش یافت و در بودجه سال ۹۷ نیز مقدار تولید شش میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.

مقدار فروش شرکت از هفت میلیون و هفت هزار مترمربع در سال ۹۵ به هفت میلیون و ۲۸۴ هزار مترمربع در سال ۹۶ افزایش یافته است و در بودجه سال ۹۷ نیز مقدار فروش هفت میلیون و ۳۳۰ هزار مترمربع در نظر گرفته شده است.

مبلغ فروش شرکت از ۱۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافت و در بودجه سال ۹۷ نیز مبلغ فروش ۱۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مقدار صادرات شرکت از ۴۱۶ هزار مترمربع در سال ۹۵ به ۸۵۲ هزار مترمربع در سال ۹۶ افزایش یافت و در بودجه سال ۹۷ نیز مقدار صادرات ۹۴۶ هزار مترمربع در نظر گرفته شده است.

مبلغ صادرات شرکت از شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ افزایش یافت و در بودجه سال ۹۷ نیز مبلغ صادرات ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

روند سود عملیاتی شرکت به این ترتیب بوده است که ۱۶.۷ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۶ کاهش یافت اما سود عملیاتی در نظر گرفته شده در بودجه ۹۷ برابر با ۲۰.۸ میلیارد تومان است. روند سود خالص شرکت در سال های اخیر افزایشی بوده است؛ به این ترتیب که سود خالص شرکت در سال ۹۵ برابر با ۶.۹ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ به ۸.۳ میلیارد تومان افزایش یافت و سود خالص در نظر گرفته شده در بودجه سال ۹۷ رقم ۱۰.۷ میلیارد تومان است.

سود عملیاتی شرکت در سال ۹۶ حدود ۱۶ میلیارد تومان، درآمد عملیاتی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان، سود واقعی هر سهم ۲۰ تومان و ۸ ریال و سود قابل تخصیص ۲۸ تومان بوده است.

برنامه های آینده

مهمترین فعالیت های متناسب با اهداف و استراتژی های شرکت در سال 1397 به شرح زیر است:

•    تولید محصولات ویژه با توجه به سرمایه گذاری های جدید صورت گرفته، ایجاد تنوع و نوآوری در محصولات و بهبود درجه بندی محصولات

•    افزایش مقدار و مبلغ فروش از طریق توسعه شبکه فروش در بخش برندها و محصولات اختصاصی

•    بررسی مستمر طرح ها در بازارهای جانبی به منظور الگوبرداری

•    توسعه بازارهای داخلی از نظر تعداد نمایندگی ها جهت دستیابی به سهم بیشتر بازار

•    توسعه بازارهای صادراتی

•    توسعه بخش بازاریابی و تبلیغات و خدمات پس از فروش و بهره گیری از روش های نوین بازاریابی جهت افزایش فروش

•    مشارکت با برندهای معتبر خارجی

•    مدیریت اثربخشی نقدینگی و تنظیم موجودی انبارها (مواد، قطعات و محصول)

•    تقویت سرمایه های انسانی با آموزش های کاربردی مستمر و جذب نیروهای انسانی متخصص

پرسش و پاسخ

هوشیاری در رابطه با پرسشی درباره واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد که ثبت سفارش در سامانه انجام شده و خریدهای جدید از این طریق انجام می شود. هنوز نهایی نشده است اما خریدهای خارجی از طریق این سامانه انجام می شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل عدم جدیت و تمرکز بر بازار افغانستان و عراق گفت: طبقه بندی تولیدات شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند، تولیدات لوکس و گران قیمت است اما سفارش های فروش و صادرات در بازارهای هدف افغانستان و عراق، محصولات ارزان قیمت است. البته این کشورها هم از محصولات لوکس استفاده می کنند و ما به آنها صادرات داریم اما به دلیل قیمت محصولات الوند، این کشورها بازار پایدار برای ما محسوب نمی شوند.

جواد کیا معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند نیز در رابطه با پرسشی درخصوص دلیل عدم اعلام تعدیل مثبت در ۹ ماهه ۹۶ به رغم تحقق سود بیش از پیش بینی و سپس کاهش سود شرکت در سه ماهه پایانی سال ۹۶ به رغم روند افزایشی در سایر دوره های مالی سال ۹۶ این شرکت و همچنین ۳۰ میلیارد ریال زیان کاهش ارزش موجودی توضیح داد: در رابطه با سودی که درنهایت کاهش یافت باید دقت شود که طبق برنامه شرکت پیرو تکالیف مجمع در سال های گذشته در رابطه با بازبینی موجودی انبار قطعات و مواد اولیه و شناسایی موجودی راکد و درنهایت فروش این اقلام، کارشناسان شرکت در نیمه دوم سال ۹۶ کلیه موجودی انبار را بازبینی کردند و لیست موجودی های غیر قابل مصرف در رابطه با مواد اولیه و قطعات یدکی و مصرفی را تهیه کردند. به دلیل اینکه می دانستیم که این کار قرار است انجام شود و در سال ۹۷ قصد فروش داریم و در این رابطه پیش بینی زیان داشتیم، بنابراین تعدیل مثبت انجام ندادیم چرا که انتظار زیان حاصل از فروش را داشتیم. درنهایت کارشناسان رسمی دادگستری قیمت گذاری کردند و در رابطه با قطعات یدکی مزایده انجام شد. به رغم اینکه در رابطه با مواد اولیه کارشناسی انجام نداده بودیم اما برای کشف قیمت، مواد اولیه را هم در مزایده گذاشتیم اما فروشی انجام نشد. نتیجه ای که حاصل شد به این ترتیب بود که قیمت ها پایین تر از قیمت تمام شده بود و حدود ۱۵ میلیارد ریال موجودی قطعات راکد و بلامصرف داشتیم و در رابطه با مواد اولیه که شامل رنگ و لعاب و... بود، حدود ۳۱ میلیارد ریال موجودی غیر قابل مصرف داشتیم. بنابراین حدود ۴۶ میلیارد ریال مجموع موجودی قطعات راکد و مواد اولیه غیر قابل مصرف بوده است. با توجه به قیمت هایی که از طریق مزایده به دست آمد و کارشناسی انجام شد، در جمع بندی برای ۱۵ میلیارد قطعات یدکی حدود ۱۰ میلیارد ریال ذخیره پیش بینی کردیم و برای مواد اولیه نیز از ۳۱ میلیارد ریال موجودی، حدود ۲۰ میلیارد ریال ذخیره پیش بینی گرفتیم. انتظار داریم در سال ۹۷ ماحصل فروشی که انجام می شود، انحراف فاحشی نسبت به ذخیره گرفته شده و پولی که حاصل می شود، نداشته باشد.

سعید عبودی، نماینده شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به عنوان نماینده سهامدار عمده با تشکر از فعالیت های توسعه ای شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند، بر لزوم استمرار اینگونه فعالیت ها تاکید کرد و بیان داشت که به منظور تحقق سود مورد انتظار سهامداران در پایان سال و بیشتر از گذشته باید اقداماتی انجام شود ازجمله تلاش در جهت کاهش قیمت تمام شده به منظور بهبود زمینه رقابت در بازار، کاهش موجودی محصولات و مواد غیرضروری، تامین مواد مورد نیاز از محل فروش دارایی های غیرمولد شرکت مانند برخی املاک و استفاده از بازار سرمایه و تسهیلات با قیمت مناسب برای تامین دارایی ها. در مجمع تصویب شد که ضرب‌الاجلی برای تبدیل دارایی های غیرمولد مانند املاک در نظر گرفته شود که مهلت شش ماهه مورد تصویب قرار گرفت.

اهم بندهای حسابرس

بند ۸-۱ مربوط به پرداخت سود به سهامدار عمده ظرف مدت هشت ماه پس از تصمیم مجمع عمومی است که در این رابطه معاون مالی درخواست کرد که طی هماهنگی با شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به عنوان سهامدار عمده، برنامه پرداخت سود معوق داشته باشیم که نقدینگی شرکت دچار مشکل نشود. لازم به ذکر است که سود سایر سهامداران پرداخت شده است. معاون مالی شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه در رابطه با اصلاح ساختار مالی داد. نماینده سهامدار عمده در این رابطه اظهار داشت که زمان پرداخت بدهی باید مشخص شود و سهامدار عمده مانع افزایش سرمایه نمی شود اما لازم است که سقف و کف زمانی برای پرداخت بدهی تعیین شود و اگر در این دوره مدارک افزایش سرمایه ارائه شد و مراحل آن انجام شد، از آن زمان به بعد پرداخت بدهی به افزایش سرمایه منتقل می شود. این موضوع در مجمع تصویب شد.

درخصوص بند ۹ مرتبط با جعل یک فقره چک ۲۶۰ میلیون تومانی و برداشت از حساب شرکت نزد بانک اقتصاد نوین توضیح داده شد که این اتفاق در اواخر سال ۹۶ رخ داده است؛ اصل چک در شرکت کاشی الوند موجود است و در این راستا اقامه دعوی حقوقی از بانک شده و مساله از نظر کیفری و حقوقی در حال پیگیری است.

در رابطه با بند ۱۰ مربوط به لزوم وصول به موقع مطالبات، نماینده سهامدار عمده تاکید کرد که دوره وصول مطالبات کنترل شود، کاهش یابد و از افزایش آن ممانعت به عمل آید.

معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت شامل خرید لعاب از شرکت لعابیران، خرید کائولن از شرکت خاک چینی، خرید کاشی های دکوری از شرکت سرام آرا، فروش کاشی و گرانول به شرکت سرام آرا و فروش برخی مازاد شرکت به شرکت کاشی سعدی بوده است. این معاملات مورد تنفیذ قرار گرفت.

در رابطه با بند ۱۴ مربوط به دستورالعمل اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، این مساله مورد تاکید و درخواست مجمع قرار گرفت که مصادیق عدم رعایت قوانین دریافت شود و ترتیبی اتخاذ شود که قوانین مرتبط با پولشویی رعایت شود. همچنین مقرر شد که ظرف سه ماه شرکت برای کنترل قیمت تمام شده و کنترل دوره وصول مطالبات اقدام کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه مجمع عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری پایدار: دروغی بزرگ!

ایتنا - شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.
۲۲ آوریل روز زمین است. روزی که در اصل مناسبتی برای ارتقای آگاهی در مورد روش‌های تخریب محیط‌ زیست توسط پلاستیک‌ها بود، اخیراً به تاریخی تبدیل شده که همه مسائل محیطی در آن مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایتنا، روز زمین مناسبتی است که شرکت‌های فناوری تعهد خود را به تولید و فروش محصولات "پایدار" یادآوری می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که آنها معنی این کلمه را درک نمی‌کنند. فناوری پایدار، نسخه قرن بیست و یکمی، سیگار الکترونیک است. هنوز هم واقعا بد است، اما نه به آن بدی که می‌تواند باشد.

ساختن یک محصول فناوری واقعاً پایدار مانند تلفن هوشمند و فروش آن با سود، غیرممکن است. پایدار کلمه‌ای قدرتمند است که چند معنی متفاوت دارد.در نگاه اول، پایدار به معنای «توانایی ادامه دادن در همان سطح برای مدتی از زمان» است، اما متوجه خواهید شد که چیزهای بسیار بیشتری را شامل می‌شود. پایداری در تولید به این صورت تعریف می‌شود: «استفاده از روش‌هایی که به محیط زیست آسیبی نرساند تا منابع طبیعی همچنان در آینده در دسترس باشند.»

این ‌معنی می‌تواند برای برخی از قطعات مورد استفاده در محصولات فناوری مانند تلفن‌های جدید صدق کند. مس و آلومینیوم تقریباً تا بی‌نهایت قابل بازیافت هستند و 100 درصد فلزات مورد استفاده در ساخت گوشی، تبلت و سایر محصولات می‌تواند از مواد بازیافتی باشد. پلاستیک نیز به همین صورت است، اگرچه یک منبع طبیعی واقعی نیست.

دو ماده مهم دیگر که در داخل محصولاتی که دوست داریم بخریم استفاده می‌شود معمولاً از گفتگو حذف می شوند: کبالت و لیتیوم. هر دو موادی هستند که در باتری ها استفاده می‌شوند و تا زمانی که روش بهتری برای ذخیره انرژی ایجاد شود، هر دو لازم است. 

نکته این است که هر دو این مواد 100% قابل بازیافت هستند و باتری ساخته شده از مواد کاملا بازیافتی پدیده‌ای واقعی است. هیچ شرکت فناوری حتی در مورد این موضوع بحث نمی‌کند، اگرچه اپل می‌خواهد در چند سال آینده از کبالت بازیافتی استفاده کند.

 

تا زمانی که این اتفاق نیفتد و محصولات جدیدی که می‌خریم از قطعات و محصولات قدیمی که برای بازیافت جمع‌آوری شده‌اند، ساخته نشده باشند، محصولات فناوری پایدار نیستند؛ مهم نیست که مدیران شرکت با جنجال زیاد سعی می‌کنند خلاف آن را ادعا کنند.

سامسونگ، اپل، اچ‌پی، ایسر و تقریباً هر شرکت دیگری که لوازم الکترونیکی مصرفی تولید می‌کند، تلاش می‌کند تا از مواد بازیافتی بیشتری استفاده کند. فقط به این دلیل که به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که فلزات تازه استخراج شده و پلاستیک تازه تولید شده در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار نگیرد، پیشرفت واقعی را نفی نمی‌کند.

اما مسئله واقعی هم ساده و هم پیچیده است. همچنین این همان مسئله‌ای است که هر تصمیم دیگری که توسط شرکت‌های مورد نظر گرفته می‌شود را هدایت می‌کند: پول.

شرکت‌های فناوری نوعی کسب و کار هستند و فقط برای کسب سود برای سهامداران خود وجود دارند. به همین دلیل است که گوگل محصولات و خدماتی را که درآمدزایی ندارند غیرفعال می‌کند. به همین دلیل است که گوشی‌ها دیگر جک هدفون 3.5 میلی متری ساده ندارند. همچنین به همین دلیل است که هیچ شرکتی تلفنی را با استفاده از مواد 100٪ بازیافتی تولید نمی‌کند.

تدابیر صرفه جویی در پول نیز می‌تواند مفید باشد. دلیل واقعی اینکه گوشی جدید شما شارژر در جعبه ندارد این است که بسته بندی را کوچک‌تر می‌کند. جعبه‌های کوچک‌تر به معنای مناسب‌تر بودن بر روی پالت است که به معنای جا افتادن بیشتر در کامیون یا کانتینر حمل‌ونقل است. علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، دیگر یک تکه کوچک زباله الکترونیکی در داخل هر جعبه تلفن جدید وجود ندارد که نوعی برد – برد است. 

شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • گشایش نمایشگاه مشاغل در الوند + فیلم
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان