Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:36:25 GMT

آسیبی که در گلستان روبه افزایش است

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۸۶۱۰۴

آسیبی که در گلستان روبه افزایش است

ماهنامه پیش به سوی کسب و کار چاپ استان گلستان در شماره جدید خود با انتشار گزارشی تحت عنوان آسیبی که در گلستان روبه افزایش است، به وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل پرداخت.

در گزارش کسب و کار می خوانیم: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت دانش آموزی بین 6 تا 14 سال در سال95، 10 میلیون و 772 هزار و 787 نفر است که 5 میلیون و 516 هزار و 637 دانش آموز پسر و 5 میلیون و 256 هزار و 150 نفر دختر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال گذشته علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که از مجموع این 10 میلیون دانش آموز 315 هزار 411 دانش آموز در مدرسه حضور ندارند که تعداد 151 هزار و 630 دانش آموز از این تعداد پسر و 155 هزار و 782 دانش آموز دختر هستند یعنی تعداد دانش آموزان پسر که در مدرسه حضور ندارند بیش از دانش آموزان دختر است.
این معضل در حالی گریبان گیر کودکان شده است گه گلستان هم از این سهم بی نصیب نبوده است و سال گذشته برخی از مسئولان استان به صراحت اعلام کردند که 20 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که هنوز برای بازگرداندن آنها به مدارس اقدامی صورت نگرفته است. اعلامی که بارها توسط مدیرکل پیشین آموزش و پرورش استان رد و برای آن تکذیبیه صادر شد.
اشتغال و مهاجرت اصلی ترین دلایل ترک تحصیل در استان گلستان
به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان، هزاران کودک، نوجوان و نونهال در استان به جای آن که در سر کلاس درس حاضر شوند به دلایل مختلف تحصیل نمی کنند.
عبدالرضا چراغعلی می گوید: مستندات زیادی موجود است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان گلستان به مدرسه نمی روند.
وی افزود: آمار ثبت احوال گلستان به عنوان مستندترین آمار نشان می دهد که آمار کودکان ترک تحصیل کرده استان روبه افزایش است.
چراغعلی گفت: فقرمالی، فرهنگی و اجتماعی از جمله اصلی ترین دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان گلستان است و فرمانداران براساس سیاست های بالادستی و تکلیف که به آنها شده باید با آموزش و پرورش را یاری کنند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان تاکید کرد: در قانون اساسی حق تحصیل رایگان برای همه هموطنان تاکید شده که متاسفانه به آن بی توجهی می شود.
چراغعلی گفت: این قانون به طور کامل اجرا نمی شود؛ در میزان آمار کودکان بازمانده از تحصیل اختلاف نظرهایی وجود دارد و آموزش و پرورش باید در این مورد و برنامه های خود در مورد کودکان بازمانده از تحصیل، اعلام برنامه کند.
وی موضوع اشتغال و مهاجرت و مسائل فرهنگی را از جمله دلایل عدم حضور دانش آموزان در مدارس اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به نکته ای که برخورده ایم این است که برخی دانش آموزان از کشور خارج شده اند و یا در آمار سازمان ثبت احوال کشور موجود بوده ، اما در آمار وزارت آموزش و پرورش حضور ندارند یا برخی دانش آموزان توانایی یادگیری مطالب درسی را نداشته و در نتیجه از حضور در مدارس خودداری می کنند.
آمار ترک تحصیلان نگران کننده است
مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان هم با بیان این که مشکل ادامه تحصیل مربوط به مقطع متوسطه اول و دوم است، گفت: آمار ترک تحصیل در این رده فراوان و نگران کننده است.
گوهری راد افزود: مشکلات اقتصادی و فرهنگی از عوامل عمده در ترک تحصیل افراد در استان است که حل این مشکل به همراهی و همکاری دیگر ارگان ها نیاز دارد.
وی ادامه داد: تلاش های بسیاری برای بازگشت دانش آموزان ترک تحصیل کرده به مدارس انجام شد اما استمرار مشکلات فرهنگی و اقتصادی و نبود آمادگی کامل ذهنی در این افراد مانع از اقدام است.
وی گفت: هر سال تعداد زیادی از ترک تحصیل کردگان به مدارس برمی گردند اما به همان اندازه عده دیگری به دلایل مشکلات مختلف ترک تحصیل می کنند.
جذب کودکان بازمانده از تحصیل
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گلستان هم با اشاره به برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش برای جذب افراد بازمانده از تحصیل تصریح کرد: طرحی تحت عنوان جذب کودکان بازمانده از تحصیل را اجرا می کنیم که در این طرح با حضور در منزل این دانش آموزان، دلایل عدم حضور آنها در مدارس را بررسی کرده و آنها را جذب مراکز آموزشی می کنیم.
هما عقیلی با تاکید بر عزم آموزش و پرورش برای پوشش حداکثری دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: آموزش و پرورش درحال حاضر امکانات و شرایط تحصیل را برای همه دانش آموزان فراهم کرده است البته روش های مختلفی در این خصوص لحاظ شده است اما اگر دانش آموزی به مدرسه نمی آید معنی اش این است که نمی خواهد از هیچ یک از امکانات آموزشی در نظر گرفته شده ، استفاده کند.
وی با اشاره به تنوع روش های آموزشی به دانش آموزان مناطق محروم، گفت: در کنار مدارس عادی روزانه، طرح روستا مرکزی اجرا می شود تا اگر در روستایی مدرسه وجود ندارد، دانش آموزان در روستاهای همجوار و با استفاده از سرویس رفت و آمد، تحصیل کند، ضمن این که مدارس شبانه روزی و سیستم آموزش از راه دور نیز فعالیت می کنند.
اجرای طرح معلم در خانه
معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان گلستان هم یکی از دلایل اصلی بازماندگی از تحصیلی را بی بضاعتی خانواده ها در تامین معاش عنوان کرد و افزود: همچنین عده ای به دلایلی مانند ازدواج زودهنگام، فقر مالی، کار برای امرار معاش خانواده، اعتیاد، کم توجهی والدین، امکان حضور در مدارس را پیدا نمی کند و جزو گروه بازماندگان تحصیلی قرار می گیرند.
ستار فجوری ادامه داد: برای مقابله با این بحران، آن تعداد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل که به علت اشتغال به کار و یا معلولیت امکان ادامه تحصیل ندارند، تحت پوشش تحصیلی معلم در خانه قرار می گیرند.
معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به این که این اداره کل از کودکان آسیب دیده و کودکان کار حمایت می کند، گفت: برنامه ریزی جدیدی را برای سه گروه بازمانده از تحصیل به انجام رساندیم که پس از شناسایی، برای آن ها کلاس های درس برگزار خواهد شد.
وی افزایش ترک تحصیل بین دانش آموزان گلستانی را یکی از عمده ترین نگرانی های مسئولان حوزه آموزشی استان عنوان کرد و افزود: برای معلمان و دانش آموزانی که قبول کنند در هر شرایطی اقدام به تدریس و تحصیل کنند، پاداش مالی اعطا خواهد شد.
فجوری با بیان این که تمام دانش آموزانی که به سن تحصیل می رسند باید در مدارس به درس خواندن مشغول شوند، گفت: با استفاده از برگزاری کلاس های تربیتی برای خانواده ها و دانش آموزان، افکار آن ها را به سمت مدارس بیاوریم و اجازه ندهیم تا آنان از فضای آموزشی دور شوند.
ارایه راهکارهای سازنده برای بازگرداندن این دانش آموزان بالقوه به مدرسه در درجه نخست نیازمند اجرای یک پروژه همه جانبه برای شناسایی دقیق این کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و داشتن آمار شفاف در این خصوص است، آماری که جمعیت کودکان محروم از تحصیل را به تفکیک جنسیت، تفکیک شهری و روستایی و نیز به تفکیک استان های مختلف در اختیار سیاستگذاران قراردهد.
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش که متولی اصلی ایجاد بسترهای مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان 6 تا 18 ساله است تا بیش از این نیز آمار شفافی از تعداد دانش آموزان در اختیار نداشت.
6204/2729

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آسيبهاي اجتماعي دانش آموز گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد