برخی متوهم حرکت در مسیر سیر و سلوک هستند
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۸۶۷۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین مومنی در همایش توجیهی آموزش خادمیاران رضوی که به همت نمایندگی آستان قدس رضوی در قم و در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مهمترین موهبت انسان، عقل است، زیرا میتواند مبدا پیدایش و مسیر خود را با نور وحی بشناسد.
وی افزود: مقصد انسان، قبر و حساب و کتاب است؛ باید در راهی حرکت کنیم که در طریق عبودیت و بندگی قرار گیریم؛ ملکهای که در وجود انسان، انسان را به سمت خدا سوق میدهد، عقل است و آنچه ما را از مسیر بندگی فاصله میدهد، جهل است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه اظهارکرد: باید در طریق و مسیر بندگی قرار گیریم؛ در این طریق، افراد متوسل به راههای متعددی میشود؛ برخی خود را در ریاضتهای سخت قرار میدهند؛ برخی از طریق اذکار اوراد و برخی دیگر نیز در مسیر سخت و ممکن الوصول و پرآفت و پرآسیب حرکت میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: کمترین توجه به تهدیدها باعث میشود که انسان از مسیر خارج شود؛ گاهی سرعت سیر انسان کم است، ولی گاهی نیز سرعت سیر انسان بالا است و یک اشتباه ممکن است که انسان را در مسیری قراردهد که به خطربیافتد.
وی گفت: مسیر دیگر، مسیر اهل بیت (ع) است که به حسب فرمایش نبوی هر کسی در این کشتی یا اهل بیت (ع) وارد شود نجات مییابد و هر کسی بر آن سوار کشتی سوار نشد هلاک میشود.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: برحی از افراد سالک نیستند، بلکه متوهم حرکت در مسیر سلک هستند؛ در این عرصه، آسیبها حداقل است که این حداقل بودن به برکت اهل بیت (ع) است؛ بهترین راه، توجه به امری است که اهل بیت (ع) فرمود: ه اند.
استاد حوزه اظهارکرد: زیارت اهل بیت (ع) باعث بهشتی شدن انسان میشود که این مساله از راه دور ونزدیک انجام میشود؛ زیارت اهل بیت (ع) به حدی ثواب دارد که باعث توجهات اهل بیت (ع) میشود.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: بالاترین ثواب زیارت متعلق به امام حسین (ع) است؛ شقی پس از زیارت امام حسین (ع) خوشبخت از حرم خارج میشود؛ زیارت امام حسین (ع) از راه دور به قول امام معصوم این گونه است که، زیرا آسمان ایستاده و آسمان را بنگرد و سپس به دست راست و چپ خود بنگرد و ذکر صل الله علیک یا اباعبدالله و صل الله علیک و رحمه الله و برکاته را بگوید.
وی گفت: پس از زیارت امام حسین (ع) بالاترین ثواب زیارت متعلق به امام رضا (ع) است؛ اگر کسی ایشان را زیارت کند گویی خدا را در عرش زیارت کرده است؛ هرکسی که امام رضا را زیارت کند گناهان گذشته و آینده او بخشیده میشود ولو اینکه از اهل کبائر باشد.
وی افزود: این زیارت باید با معرفت باشد؛ یکی از مهمترین لوازم آن، این است که انسان بداند که ایشان، امام است؛ خدمت به زائر امام نیز عبادت است؛ خدمت و خدمت یاری عین عبادت است.
استاد حوزه اظهارکرد: لازمه دوم این است که اطاعت ایشان واجب است و اینکه ایشان غریب و شهید است؛ اگر این چهار لازمه باشد، زیارت کامل خواهد بود.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) میرسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.
وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسشهای اعتقادی و عملیشان، بهایشان ارجاع دادهاند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهلبیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمیایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.
طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخیترین مردم در زمان خود بود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شبها را به عبادت میپرداختند.
وی اظهار کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) اینگونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.
طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهلبیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سختترین دورانهای تاریخیِ خود را سپری میکرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) بهمنظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.