Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- کم آبي يکي از چالش هاي جدي بر بخشهاي مختلف استان سمنان تاثيرگذاشته است که در همين راستا براي تامين نياز آب آشاميدني استان سمنان در فصل تايستان، هفت حلقه چاه به منابع آبي شهرستان هاي سمنان و شاهرود اضافه مي شود.

به گزارش ايرنا، برايندها نشان مي دهد، کاهش بارش برف و باران و ادامه خشکسالي ها منابع آبي کشور را سال به سال با کمبود بيشتري مواجه مي کند و تامين آب به ويژه در بخش آشاميدني به دغدغه اي مهم براي مسوولان تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان سمنان با تامين يک ميليارد و 250 ميليون مترمعکب آب در حدود 145 ميليون مترمکعب کمبود آب دارد که در فرآيند تامين آب، بخش آشاميدني در اولويت قرار مي گيرد.
از بين هشت شهرستان استان سمنان 2 شهر سمنان و شاهرود با کمبود جدي آب در بخش هاي آشاميدني، کشاورزي و صنعتي مواجه شده است که اين چالش در فصل تابستان نمود بيشتري دارد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: طبق برنامه ريزي براي تامين نياز آب آشاميدني مردم استان در فصل تابستان هفت حلقه چاه در شهرهاي سمنان و شاهرود به منابع آبي اضافه مي شود.
محمد طاهري افزود: براي تامين آب آشاميدني در اوج زمان مصرف در سمنان چهار حلقه چاه از منطقه شرقي پارک سوکان اين شهر حفر و خط انتقال آن به طول 10 کيلومتر تکميل شده است.
وي ادامه داد: اين چهار حلقه چاه در مرحله تجهيز و تکميل خط برق است و به زودي قابليت بهره برداري دارد.
وي با اشاره به اضافه شدن سه حلقه چاه به منابع آب آشاميدني شهر شاهرود براي تامين آب در زمان اوج مصرف، بيان کرد: اين چاه ها با کيفيت آب مطلوب مربوط به کشاورزان جنوب شاهرود است که در هم افزايي با کشاورزان و تامين آب براي آنان از چاه هاي منطقه باغداران در صحراي جلالي، اين سه حلقه چاه به منابع آب آشاميدني شاهرود اضافه مي شود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان سمنان با اشاره به نياز آب آشاميدني مردم شهر سمنان در زمان اوج مصرف، تصريح کرد: شهر سمنان در اوج زمان مصرف 980 ليتر در ثانيه آب نياز دارد و با توجه به ميزان تامين فعلي 680 ليتر در ثانيه اي، به ميزان 300 ليتر بر ثانيه کمبود آب دارد.
طاهري ادامه داد: نياز آبي شهر شاهرود در زمان اوج مصرف 746 ليتر بر ثانيه است که اکنون 590 ليتر بر ثانيه آب دارد و با کمبود 156 ليتر بر ثانيه اي مواجه است.
وي تاکيد کرد: مهمترين شهرهاي داراي کمبود آب آشاميدني در زمان اوج مصرف در فصل تابستان شهرهاي سمنان و شاهرود هستند که در مجموع 456 ليتر بر ثانيه کمبود آب دارند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان سمنان بيان داشت: تامين آب آشاميدني مردم استان در اين شرکت 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامين مي شود.
وي با اشاره به پيش بيني شرکت آب و فاضلاب شهري استان ، گفت: بيشترين کمبود آب آشاميدني در استان در ماه هاي تير و مرداد 97 به ميزان يک ميليون و 350 ميليون مترمکعب پيش بيني مي شود.
طاهري اضافه کرد: کمبود آب آشاميدني در استان سمنان در ماه فروردين 97 به ميزان 300 هزار مترمکعب، در ارديبهشت 700 هزار مترمعکب، در خرداد يک ميليون و 200 هزار مترمکعب بود و بر اساس برآوردها در شهريور تا يک ميليون مترمکعب است.
وي کاهش بارندگي را اصلي ترين دليل فقر منابع آب آشاميدني در استان ذکر و بيان کرد: در سال زراعي جاري از ابتداي مهر 96 تاکنون استان به طور متوسط 76 ميلي متر بارش دريافت کرده است در حالي که متوسط بارندگي استان سمنان 120 ميلي متر است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان سمنان با بيان اين که سمنان در کاهش بارش در کنار استان هايي مانند يزد و خراسان جنوبي قرار مي گيرد، گفت: متوسط بارندگي سال زراعي جاري نسبت به بلند مدت 19.4 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته در همين مدت 9.1 درصد کاهش يافته است.
شرکت آب و فاضلاب شهري استان سمنان در قالب بيش از 241 هزار انشعاب به 636 هزار و 500 نفر در استان آبرساني مي کند.
استان سمنان بيش از 700 هزار نفر جميعت، يکهزار و 800 واحد توليدي و صنعتي و حدود 180 هزار هکتار اراضي زراعي و باغي دارد.
6103/6026
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۸۹۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد

رئیس حوزه هنری استان سمنان گفت: با توجه به جمعیت اندک استان در بخش هنرمندان وضعیت خوبی داریم و حضور هنرمندان استان سمنان در رویدادهای ملی هنری نشان دهنده این وضعیت مناسب و مطلوب است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شاهرود، در این آیین که با حضور رئیس حوزه هنری استان سمنان برگزار شد، هنرمندان این استان مسائل و مشکلات مربوط به حوزه فعالیتی خود را بیان کردند.

مشکلات معیشتی، کمبود اعتبار، لزوم برگزاری جشنواره‌ها و اهمیت حمایت از هنرمندان از موارد مطرح شده در این مراسم بود.

رئیس حوزه هنری استان سمنان در این آیین گفت: ما برای اینکه در هنر انقلاب اسلامی به وضعیت مطلوبی برسیم، به زیرساخت‌ها و منابع مالی مناسب و همچنین نیروی انسانی توانمند نیازمندیم.

محمد اصغر زاده اضافه کرد: در بخش هنرمندان با توجه به جمعیت اندک استان وضعیت خوبی داریم و حضور هنرمندان استان سمنان در رویدادهای ملی هنری نشان دهنده این وضعیت مناسب و مطلوب استان سمنان در این زمینه است.

وی گفت: اما استان سمنان در زمینه منبع مالی و زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و در این زمینه در مقایسه با سایر استان‌های کشور ضعیف‌تر هستیم.

رئیس حوزه هنری استان سمنان حمایت ویژه مسؤلان این استان از فعالیت‌های حوزه هنری را خواستار شد.

انتهای پیام/363

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • اعزام ۱۷۰ نفر به حج عمره پس از ۹ سال
  • اولین کاروان حج عمره مفرده از استان سمنان راهی سرزمین وحی شد
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در سمنان ایجاد می‌شود
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید