Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@01:25:00 GMT

چرا امام حسن(ع) تن به پذیرش صلح دادند

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۹۲۸۷۹

چرا امام حسن(ع) تن به پذیرش صلح دادند

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان، امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، گفت: اگر زندگی ائمه اطهار(ع) را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که هر یک از این بزرگواران شیوه متفاوتی را برای برپایی حق و مقابله با ظلم به‌کار بردند، امام مجتبی(ع) صلح می‌کنند و اباعبدالله(ع) قیام را انتخاب می‌کنند، در حالی‌که هر دو در یک راستا و جهت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: فرهنگ حسنی و حسینی با هم تفاوت ندارد، هر دو در یک جهت است، اما شرایط زمانی متفاوت بوده، بنابراین گاهی باید صلح کرد و گاهی می‌توان قیام کرد.
وی اظهار کرد: یکی از عواملی که امام حسن(ع) را وادار به پذیرش صلح کرد، قصور سپاهیان بود. طرفداران آقا چه از لحاظ عدد و چه از نظر قدرت ایمانی، به اندازه یاران امام حسین(ع) نبود، بنابراین نیروهای مسلح زمان امام حسن(ع) برای مقابله با دشمن ضعف داشتند.
آیت‌الله سلیمانی افزود: از سوی دیگر، شامات سپاهی قوی، منظم و منسجم داشت. اهل شام بویی از فرهنگ علوی نبرده بود. بطوری که در تاریخ آمده است در جنگ صفین وقتی امام حسن(ع) برای مبارزه رفته بودند، شامی‌ها گفتند ما با سبط پیامبر نمی‌جنگیم، اما با پدرش می‌جنگیم چون معلوم نیست مسلمان باشد. یعنی فقط چیزهایی شنیده بودند و با اسلام حقیقی فاصله داشتند.
وی بیان کرد: بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) امت مسلمان چهار دسته شدند. دسته‌ای به شام پیوستند، زیرا سفره رنگین‌تر بود؛ گروهی سپاه را رها کرده و دنبال کسب‌وکار خودشان رفتند؛ عده‌ای از سپاه آقا جدا شده و بر غارت و ناامنی اجتماعی روی آوردند و از میان تنها گروهی نیز که در سپاه امام حسن(ع) مانده بودند عده‌ای عناصر نفوذی دشمن شدند.
امام جمعه زاهدان اظهار کرد: مسأله دیگری که در موضع‌گیری امام حسن(ع) و پذیرش صلح نقش داشت، احساس خستگی عامه مردم از جنگ بود، یعنی علاوه بر آن‌که نیروهای مسلح منسجم نبودند، جامعه هم دیگر آمادگی تحمل یک جنگ دیگر را نداشت.
وی افزود: نگاه امام حسن(ع) به بنی‌امیه این‌گونه بود که می‌فرمودند اگر از بنی امیه چیزی نماند و فقط یک پیرزن فرتوت باقی مانده باشد، اسلام را کج و از مسیرش منحرف خواهد کرد، بنابراین هیچ‌گاه حاضر نمی‌شدند اسلام را به بنی‌امیه واگذار کنند، اما شرایط آن‌قدر تلخ بود که راهی جز صلح نمانده بود.
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در چنین شرایطی، امام(ع) دیدند که اگر مبارزه‌ای صورت گیرد، ضرر و زیان آن برای امت اسلامی بسیار بیشتر خواهد بود، بنابراین تن به پذیرش صلح دادند، اما شرایطی برای آن گذاشتند که طبق نظر همه علما، نقش آن در حفظ اسلام کمتر از قیام عاشورا نبود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا صلح امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در عملیات «وعده صادق» این اقدام را عملیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه من کوچک‌ترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۴۲ تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین‌تر می‌کند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشه‌های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزه‌های اسلام به شمار می اید هرچند تاریخ‌های بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد می‌باشیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملاً متمایز از تواریخ نهضت‌های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار می‌آید، ادامه داد: شوری که امام (ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال ۴۲ و ۴۳ یک دوره آغازین نهضت می‌باشد و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکی‌ها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهارده سال دوران تبعید امام است که با زندان‌های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال ۱۳۵۰ وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع می‌شدند و شعار می‌دادند و هر هفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال ۵۴ سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان‌ها کشیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال ۵۴ دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام (ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلب‌ها بود و جانشان را برای آرمان‌های امام در کف دست گرفته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: جزوه جهاد اکبر امام (ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج می‌شد و نوحه‌ها و عزاداری‌ها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلم‌هایی به یادگار مانده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت‌های تبلیغی اندیشه و افکار امام (ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار می‌دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می‌کردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانی‌ها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام (ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی می‌دانستند، اظهار داشت: کسی فکر نمی‌کرد انقلاب به ثمر برسد اما امام (ره) با پشتوانه مردمی و توکل بر خدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.

کد خبر 6086446

دیگر خبرها

  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است