Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه‌ علامه طباطبایی با بیان اینکه نظریه‌پردازی در دنیا کاهش یافته است گفت: امروزه نه فقط در ایران بلکه در دنیا نظر ضعیف است و آنچه اتفاق می‌افتد بیشتر عمل و توجه به بهره‌برداری است؛ به ویژه در حوزه و سیطره تکنولوژی شاهد این مدعا هستیم.

دکتر رضا سلیمان حشمت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره علت ناتوانی دانشگاه‌های کشور در تولید اندیشه و نظر اظهار کرد: البته این اتفاق را همه احساس می‌کنند و می‌شود تایید کرد که این وضعیت در دانشگاه‌های کشور وجود دارد اما دلایل مختلفی می‌توان برای آن نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به غنای تاریخی ایران در حوزه اندیشه،‌ فلسفه ونظرورزی ادامه داد: با اینکه ما کشوری هستیم که در آن نظر، نظرورزی، فلسفه، انحا علوم و معارف عقلی، عرفان، کلام و ... ریشه دار و پایدار است و به سنت غنی ما برمی‌گردد، اما امروزه فلسفه و نظر، چنانکه که در سنت ما بوده و مطابق با شان این سنت است، در کشور وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سیر تاریخی را یکی از دلایل ضعف اندیشه‌ورزی در ایران و جهان دانست و بیان کرد: قدری دلایل این مساله به سیر تاریخی ما و قدری هم به وضع تاریخی جهان برمیگردد، امروزه نه فقط در ایران بلکه در دنیا نظر ضعیف است و آنچه اتفاق می‌افتد بیشتر عمل و توجه به بهره‌برداری است، به ویژه در حوزه و سیطره تکنولوژی شاهد این مدعا هستیم.

سلیمان حشمت درباره عوامل کاربردی نشدن فلسفه درایارن در مقایسه با کشورهای توسعه یافته گفت: فلسفه و به طور کلی سنت فلسفی، سنتی صوری است و قدری از امور انضمامی جدا می‌شود به خصوص در یک دوره‌های خاص تاریخی، ولی در آن دوره تاریخی نیز به طور غیر مستقیم اثر خودش را می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در غرب اما اتفاق دیگری هم افتاده و آن این است که در واقع مباحث فلسفی و اندیشه‌ای وجه انضمامی بیشتری پیدا کرده است، آن هم به جهت ورود اندیشه تاریخی است. حتی در وجه نظر تحلیلی‌ها هم با اینکه بحث‌های تحلیلی و منطقی بیشتر وجود دارد اما یک افق تاریخی وجود دارد این تاریخی شدن، و تاریخی دیدن امور فلسفه را انضمامی‌تر می‌کند، البته این خصیصه فلسفه است که تاحدودی از امور انضمامی فاصله می‌گیرد و انتزاعی می‌شود.

به گفته استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی؛‌ فلسفه در سنت ما، نسبت به غرب انتزاعی‌تر است و باید این موضوع را علاج کرد و به آن پرداخت تا بتوانیم آن را هرچه بیشتر به امور تاریخی،‌زمانی، انضمامی و جزئی نزدیک‌تر کنیم.

سلیمان حشمت درباره منابع درسی فلسفی و همچنین درباره انتقادها از مطالب درسی فلسفه در دانشگاه‌ها که بیشتر اختصاص به تاریخ فلسفه دارد اظهار کرد: این دو نباید با یکدیگر خلط شوند،‌ به دلیل اینکه این دو موضوع متفاوت هستند، تاریخ فلسفه به این دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است که وقتی با یک وجهه نظر تاریخی به امور بنگریم این وجهه نظر تاریخی، خودش برخاسته از فلسفه است و به
فلسفه بازمی‌گردد چنانکه در آرا هگل نمود پیدا کرده، و در نهایت به صورت تاریخ فلسفه درمی‌آید.

وی در پایان افزود: دو نمونه می‌توان تاریخ فلسفه را تدریس کرد یکی اینکه ذات توانمند و در حرکت و صیرورت فلسفه را در آن ملاحظه کرد و دیگر به عنوان یک امر تاریخی به این معنا که باید مطالعه شود و هیچ ارتباطی با وضع و حال امروز ما ندارد؛ که این وجهه نظر خطا و نادرست اشتباه است قطعا به فلسفه نمی‌توان بدون تاریخ فلسفه نظر کرد. هرچه بیشتر فلسفه را بجای اینکه تبدیل به براهین منطقی انتزاعی بکنیم در دوره‌های تاریخی خودش ببینیم می‌تواند زنده،‌ پویا وتوانمند باشد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۳۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: شهید مطهری به معنای واقعی کلمه عبد بودند. شهید مطهری قابلیت هایی داشتند که امام راحل ایشان را استاد شهید می نامیدند و علامه در رسای ایشان اشک ریختند. ایشان برای رسیدن به قله های باور خود بسیار تلاش و کوشش کردند.

وی افزود: مرحوم شهید مطهری از استادان خوبی برخوردار بودند که نشان می دهد اگر یک فرد مستعد در مسیر استادان دلسوز قرار بگیرد می تواند همچون علامه شهید مطهری رشد کند. بسیاری استعداد، انگیزه و امکانات داشتند اما در مسیر تعالی استاد خوب نصیب آنها نشد و به جایی که باید نرسیدند اما مرحوم شهید مطهری از کسانی بودند که خداوند متعال درباره رفیق، استاد و محیط خوب به ایشان تفضل کردند. ایشان در فقه شاگردی آیت الله بروجردی و مرحوم امام راحل و در فلسفه، حکمت و معارف شاگردی مرحوم علامه طباطبایی را داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل ادامه داد: مرحوم شهید مطهری در شرایطی رشد کردند که شاید اگر ما در آن قرار بگیریم آنگونه نشویم. علت اینکه ایشان به تهران می آیند این بود که در کشور حزب توده، جریانات کمونیستی و سوسیالیستی آغاز به کار کرده بودند و شبهه به دین و مذهب وارد می کردند، زمانی که دین در دانشگاه ها افیون جامعه محسوب می شد مرحوم مطهری کرسی طرفداری از دین را بلند کردند. استفاده از نیروهای مومن و متدین در دانشگاه یکی از کارهای مطهری بود. ایشان با شهامت و رشادت از دین در دانشگاه سخن گفتند واز حکمت و فلسفه دفاع داشتند، ایشان حتی در حوزه های علمیه یکی از اصول و استوانه های دفاع از حکمت و فلسفه بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشوربا بیان اینکه یکی از خصوصیان ایشان بیگانه نبودن با علوم روز بود. عنوان کرد: ایشان در خط مقدم آگاهی از علوم روز قرار داشتند. اسلام و شیعه دنبال استادانی است که در هر عرصه ای بتوانند شبهات مردم را پاسخ بدهند و اجازه ندهند که شیاطین مردم را به گمراهی بکشند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشترین هجمه و حمله نسبت به دین وجود دارد پس باید بتوانیم شبهات را به خوبی پاسخ دهیم. امروز بسیاری از نهادها در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند انتظار است که از شما طلاب کسانی همچون شهید مطهری تربیت شوند و به جامعه دینی خدمت کنند. فرصت ها بسیار کم است. نقش ما به عنوان نهاد تعلیم و تربیت که اساسی ترین نهاد پس از خانواده است در این است که با قدرت تلاش کنیم که آسیب های فرهنگی دشمن بر جامعه ما بسیار کمتر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب خواهر باید به طلبه بودن خود و سربازی برای امام زمان افتخار کنند، طلاب تا می توانند با قرآن و احادیث اهل بیت انس داشته باشند که علم و و آگاهی آنها نسبت به علوم دینی افزایش یافته و با قدرت و آگاهی کامل دین را در جامعه ترویج دهند، طبق آیات قرآن کریم علم آموزی حد یقف ندارد.

کد خبر 6093775 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشا و درس‌آموز است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند