Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@16:08:54 GMT

حال و هوای مسجد ارک در شب ولادت امامِ مجتبی(ع) + فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۹۷۶۴۴

حال و هوای مسجد ارک در شب ولادت امامِ مجتبی(ع) + فیلم و عکس

‍‍‍‍‍‍

مراسم مناجات شب پانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده‌‌دار در مسجد ارک تهران برگزار شد. ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته یعنی چهارشنبه نهم خردادماه سال 97 حوالی ساعت 24  در خیابان بهشت یا همان پارک شهر قدیم ولوله‌ای برپا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفوفی  قطارچین از خودروها که پشت به پشت هم در یک خط قرار گرفته‌ بودند،چشم‌ها را به پرسش‌گری وا می‌داشت. امشب اینجا چه خبر است؟ اولین نکته‌ای که به ذهن برخی افراد خطور می‌کند این که  جمعی در یک شب خنک بهاری برای تفریح، به پارک‌شهر آمده‌اند امّا تنها چند گام دیگر کافی است تا به کنه واقعیت دست‌ یابند.فوج فوج آدم‌هایی با تیپ و لباس‌های متفاوت خیابان  پانزده خرداد  را در پیش گرفته‌اند. حتماً مراسمی برپاست. وقتی از خیابان بالای مسجد ارک وارد خیابان  دادگستری می‌شوند،  زمزه‌هایی از جنش نجوا و مناجات دل و جانت را نوا می‌بخشند و نوازش می‌دهند

جمع‌های خانوادگی رو به سوی ارک دارند؛ دو پسر جوان به سرعت از کنارمان می‌گذرند.شور و اشتیاق  آن‌ها برای رسیدن به این مراسم زاید‌الوصف است .به همدیگر می‌گویند:  «حاجی شروع کرد». اگر سابقه حضور در مراسم مسجد ارک را داشته باشید، متوجه می‌شوید که منظور از حاجی، همان «حاج منصور ارضی» است. آن‌ حاجی که مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت (ره) در وصفش چنین فرموده‌‌اند که «او حاج منصور عرشی است».

سابقه برگزاری مراسمات سحرگاهی مسجد ارک تهران به زمان‌های دور بر می‌گردد. پدران و مادران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از نوای گرم و دل‌نشین حاج منصور در ارک تهران خاطراتی دارند.

شور و حالی در ارک برپاست. مراسمی متفاوت‌تر از شب‌های گذشته.گروهی از مردم برای پخش نقل و شیرینی، زولبیا و بستنی تلاش می‌کنند. زن و مردی که برای حضور در مراسم شتابان می‌رفتند، پاسخ سئوالم را دادند. زن به مرد خود می گفت: «امشب، شبِ کریم است و ما مهمان سفره کریم آل طه هستیم». این جمله  بر دلم نشست. امشب شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) است .

مردم هر کدام زیراندازهایی را برای خود پهن کرده  و گوشه‌ای اتراق کرده بودند. پیر مردی در گوشه‌ای از خیابان روی صندلی نشسته بود و تسبیح به دست، مشغول ذکر گفتن بود، خانم جوانی، قرآن به دست گرفته بود و آیاتی از قرآن را می‌خواند . حاجی یا همان حاج منصور ارضی پس از سخنرانی آیت‌الله میرباقری، بلندگو را گرفت و در ابتدا، طبق روال معمول، چند دقیقه‌ای درباره فضائل اهل بیت(ع) و خصوصیات افراد مومن مطالبی را گفت و همانطور که انتظار می‌رفت، بر خلاف شب‌های قبل که پیش از دعای مجیر یا ابوحمزه، روضه کوتاهی می‌خواند، شعری را در وصف امام مجتبی(ع) سرود  که با همراهی شورانگیز مردم همراه شد.

  دعای ابوحمزه شروع شد و با اوج گرفتن صدای حاج منصور، دریای دل موج‌ می‌زند و اشک‌ها  گونه‌ها را شست و شو می‌دهد. بغض برخی از مردان می‌شکند و صدای گریه‌ آن‌ها در فضا می‌پیچد و کمی آن‌سوی تر زنانی که چادر بر چهره کشیده‌اند اما تکان‌های شانه‌هایشان از همنوایی و همراهی آنان با مناجات ابوحمزه ثمالی حکایت می‌کند. حاج منصور وقتی به فرازهایی از دعا که امام سجاد(ع) از خداوند سبحان، طلب استغفار کرده است، می‌رسید با زبان شیوایش آنها را ترجمه می‌کرد و صدای ناله‌های مردم بیشتر به گوش می‌رسید.

در ادامه فیلم مناجات دعای ابوحمزه ثمالی شب پانزدهم را مشاهده می‌کنید:

 

مناجات دعای ابو حمزه ثمالی در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

ساعت حوالی 1:30 بامداد  پس از اینکه بخشی از دعا به پایان رسید، حاجی، اشعاری را در وصف امام حسن(ع) خواند که مورد تشویق و استقبال مردم قرار گرفت. همه منتظر بودند، حاج ولی الله کلامی زنجانی هم برایشان بخواند چون هر ساله ایشان در شب ولادت امام مجتبی(ع) میهمان مسجد ارک  است. حاج ولی الله کلامی آنچه انتظار می‌رفت میکروفن را از حاج منصور گرفت و با اشعاری به زبان فارسی و ترکی مشتاقان به حضرت امام مجتبی(ع) را بهره‌مند کرد.

حاج ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) کشور است که هرساله برای دیدار شاعران با مقام معظم رهبری به تهران می‌آید و پس از آن خود را به جلسه مسجد ارک می‌رساند.

حسین سازور مداح سرشناس کشورمان که سابقه دوستی و رفاقت او با حاج منصور ارضی به سال‌ها پیش بر می‌گردد و همواره خود را شاگرد حاج منصور می‌داند، چند دقیقه‌ای برای امام مجتبی(ع) شعرخوانی کرد و مولودی‌خوانی او، حسن ختام این جلسه شد تا بدین ترتیب، برگ دیگری از مراسم سحرگاهی در دفتر خاطرات مسجد ارک تهران ثبت و ضبط شود.

تصاویر این مراسم در پیوست این گزارش قابل مشاهده و دریافت است.

انتهای پیام/

شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکشب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارکحال و هوای مسجد ارک در شب ولادت امامِ مجتبی(ع) + فیلم و عکس R1444/P1010114/S4,37/CT6 پیوست مناجات/ شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۹۷ / مسجد ارک واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۷۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود

ایسنا/قم سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با شعرخوانی جمعی از شاعران آیینی مطرح کشور و استان قم در مسجد اعظم به‌مناسبت شهادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت ششمین امام شیعیان و رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع)، سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با حضور شاعران برجسته و مطرح آیینی کشور و استان قم در مسجد اعظم برگزار می‌شود.

در این سوگواره استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی انسانی، حجت‌الاسلام جواد محمد زمانی، احمد علوی، محسن ناصحی، فراز ملکیان، مجید تال و سید حمیدرضا برقعی در رثای صادق آل محمد(ص) به شعرخوانی خواهند پرداخت.

این برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، مداحی امیر کرمانشاهی از مداحان اهل بیت(ع)، روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران 
  • حجت الاسلام استاد علوی تهرانی در مسجد امیر به سخنرانی می پردازد
  • پیام تبریک بانک سرمایه به مناسبت دهه فجر
  • تشییع شهدای تازه تفحص شده همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان
  • مسجد ارک تهران میزبان عزاداران شهادت امام صادق(ع) می شود
  • شکست پانزدهم، کشتی صنعت نفت غرق شد
  • کینه قدیمی
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد