Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@20:15:59 GMT

آیا مسواک زدن در ماه رمضان روزه را باطل می کند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۹۹۴۱۸

آیا مسواک زدن در ماه رمضان روزه را باطل می کند؟

 
در ماه رمضان خوردن و آشامیدن برای روزه دار ممنوع است اما این به معنای ممنوع بودن شستشوی داخل دهان و لثه ها نیست. فقط کافی است هنگام شستشو مواظب باشید که چیزی از محتویات دهان را فرو ندهید.

آیا مسواک زدن روزه دار اشکال دارد؟
امام خمینی:

مسواک زدن روزه دار اشکال ندارد ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرف مسواک زدن مبطل روزه نیست بلکه فرو بردن رطوبت یا خمیر دندان مبطل روزه است. بنابراین روزه دار می تواند مسواک بزند به شرطی که مراقب باشد چیزی از رطوبت یا خمیر دندان را فرو نبرد.
 

آیت الله خامنه ای:

اشكال ندارد؛ ولى باید از فرو رفتن آب دهان كه آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیرى شود.


آیت الله بهجت:

اگر چیزى به حلق نرسد، اشكال ندارد.


آیت الله تبریزی:

اگر روزه دار یقین كند كه خمیر دندان به حلق نمى رسد، استفاده از خمیر دندان در زمان مسواک زدن مانعى ندارد.


آیت لله مکارم شیرازی:

مسواك كردن در حال روزه، مانعى ندارد. ولى اگر رطوبت پیدا كند و مسواك را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلك نگردد، جایز نیست، و در صورتى كه با خمیر دندان مسواك كند، باید دهان را بعد از آن كاملا بشوید.


آیت الله علوی گرگانی:

مسواک زدن جایز است ولی باید مراقب باشد که آب و مایع مسواک به داخل حلق فرو نرود.

آیت الله نوری همدانی:

اگر روزه دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می شود ، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت و چه کم باشد یا زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد روزه او باطل می شود، بلکه اگر رطوبت مسواک در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود ولی بداند که در دهان باقی است و با آب دهان مخلوط شده است بنابر احتیاط لازم نباید آن را فرو برد.

آیت الله سیستانی

مسواک زدن در ماه رمضان مفطر (باطل کننده روزه) نیست اگر روزه دار ذرات خمیر دندان را که با آب دهان قاطى شده فرو ندهد و مقدار کمى که در آب دهان از بین مى رود به روزه ضرر نمی رساند.

آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر آبی که از خمیر دندان تولید شده یا آب خارجی وارد حلق نشود و آن را بیرون بریزد، اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی

دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمی کند، اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بینی بریزد اگر به حلق نیز نرسد روزه را باطل نمی کند.


آیت الله صافی گلپایگانی

حکم استفاده از قطره بینی برای بازکردن مجاری تنفسی و درمان اگر وارد حلق شود، مبطل روزه است.


آیت الله مکارم شیرازی

استفاده از قطره دارویی، که جنبه های تقویتی، درمانی و... دارد اگر به حلق وارد نشود، یا شک داشته باشیم، اشکالی ندارد.


آیت الله سیستانی

استفاده از اسپری ریه برای آسم روزه را باطل نمی کند مگر اینکه در اسپری علم پیدا کند که آن ماده که اسپری مذکور مشتمل بر آن است، وارد دستگاه هاضمه می شود.


آیت الله صافی گلپایگانی

استفاده از اسپری ای که برای تنگی نفس توصیه می شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی کند. و همچنین در صورت شک در آن روزه باطل نیست.


آیا جویدن آدامس روزه را باطل می کند؟
جویدن آدامس در حال روزه داری اگر چه در آب دهان طعمی ایجاد کند (ولی آن طعم به خاطر جدا شدن اجزاء آن نباشد) اشکال ندارد. و اگر در ابتدای جویدن اجزائی از آن در آب دهان مستهلک می شود، باید روزه دار از آن اجتناب کند مگر اینکه آن اجزاء از بین برود اگر چه با جویدن سابق. منبع: ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ماه رمضان روزه داری مسواک زدن احکام شرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژابی آلونسوی یک روزه لورکوزن در فرانکفورت

به گزارش "ورزش سه"، ژابی آلونسو فردا در بازی با فرانکفورت محروم است و دستیار او سباستین پاریا برای یک روز جای وی را خواهد گرفت. پاریا به این ترتیب برای یک روز، ژابی آلونسوی لورکوزن در فرانکفورت خواهد بود.

در جریان پیروزی 2-0 بایرلورکوزن در رم در لیگ اروپا در روز پنجشنبه، پاریا به دلیل دریافت کارت قرمز در بازی برابر وستهم نمی‌توانست تیم را همراهی کند.

پاریا کیست؟

او در اکتبر 2022 به همراه آلونسو به لورکوزن آمد. پاریا از سال 2001 تا 2018 در رده‌های جوانان رئال مادرید، از زیر 11 سال تا تیم دوم (رئال مادرید کاستیا) کار کرد. پاریا آخرین سال خود را در رئال مادرید به همراه آلونسو گذراند. در سال 2019، پاریا و آلونسو از تیم جوانان رئال مادرید به تیم دوم رئال سوسیداد  رفتند. این دو بیش از سه سال در آنجا ماندند تا اینکه ژابی هدایت لورکوزن را برعهده گرفت.

به عنوان یک مربی محروم، ژابی آلونسو اجازه دارد قبل از بازی و همچنین در زمان استراحت با تیم صحبت کند، اما او باید برای شروع بازی به سکوها برگردد. 

ژابی در مورد محرومیتش گفته بود: «سباستین و آلبرتو انسیناس روی نیمکت خواهند بود و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، ما اکنون نگران آن نیستیم. شما از روی سکوها دید خوبی به بازی دارید، اما نمی توانید تاثیر مستقیمی داشته باشید. بازیکنان باهوش هستند و با آنها صحبت خواهم کرد.»

دیگر خبرها

  • ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۳ بدون قرعه کشی با تحویل ۹۰ روزه
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • کارگاه یک روزه جوانی جمعیت برگزار می شود
  • ژابی آلونسوی یک روزه لورکوزن در فرانکفورت
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان