Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئيس حوزه رياست قوه قضاييه دوری از حقیقت قرآن را عامل جرایم اجتماعی دانست و گفت: اگر نهادهای فرهنگی، نهادهای اجتماعی و سیاسی و حتی نهادهای اجرایی ما به وظایف خود به شکل صحیح عمل کنند، مشکلات ما کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین خلفی، رئيس حوزه رياست قوه قضاييه با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان  در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در خصوص ایجاد فرهنگ قرآنی در جامعه برای جلوگیری از جرایم و کاهش معضلات اجتماعی گفت: ما در تشکیلات قضایی و حقوقی کارهای قرآنی زیادی انجام می دهیم اما این بدان معنا نیست که قوه قضاییه کار تخصصی اش انجام امور قرآنی باشد بلکه ما باید فرهنگ قرآنی را در جامعه جا بیندازیم تا کار مردم به ما نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به گفته امام خمینی(ره) «این همه پرونده در قوه قضاییه به خاطر بی‌نمازها است»، این تعبیر نشان می‌دهد که اگر کسی با نماز و فرهنگ قرآنی آشنا باشد و اگر با فرهنگ قرآنی آشنایی داشته باشد و به آن عمل کند ما دیگر نیازی به پاسگاه، کلانتری و قوه قضاییه نداریم.

رئيس حوزه رياست قوه قضاييه تاکید کرد: علت اینکه ما در جامعه خود این همه مشکلات و معضلات اجتماعی داریم به این خاطر است که زندگی مردم در جامعه زندگی قرآنی نیست، برخی از خانواده‌های مذهبی را اگر مشاهده کنید می‌بینید که تا به حال پای آنها به کلانتری یا دادسرا باز نشده است، دلیل آن این است که آنها فرهنگ قرآنی و دینی را در زندگی خود اولویت قرار دادند.

حجت الاسلام خلفی یادآور شد: علت‌هایی که در جامعه باعث می‌شود پای مردم به دادگاه و کلانتری باز شود این است که از حقیقت قرآن فاصله گرفته‌اند، برای مثال در یک دعوای ساده زناشویی زمانی طرفین دچار اختلافات وسیعی شده و به دادگاه‌ها مراجعه می کنند که از وظایف شرعی و قانونی خود فاصله گرفته‌اند، این در حالی است که ما در قرآن توصیه‌های زیادی را پیرو احترام زن و شوهر به یکدیگر را داریم.

وی افزود: در قوه قضاییه وظیفه اصلی ما عملا برخورد با معلول است، گاهی اوقات مردم انتظار دارند ما با جرم و عناوین مجرمانه به گونه‌ای برخورد کنیم که کار جامعه به ما نیفتد، این در حالی است که این وظیفه ما نیست بلکه کار اصلی ما این است که اگر کسی خلاف قرآن و حقایق آن عمل کرد قوه قضاییه با آن برخورد کند، حال برخوردهای ما ممکن است به صورت یک حبس تعزیری یا جزای نقدی و یا حتی در جرایم مهم بردن فرد پای چوبه دار باشد.

رئيس حوزه رياست قوه قضاييه با بیان اینکه اگر نهادهای فرهنگی ما چه حوزوی و غیر حوزوی، نهادهای اجتماعی و سیاسی و حتی نهادهای اجرایی ما به وظایف خود درست عمل کنند، مشکلات ما کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر دولت نهایت تلاش خود را برای رونق کسب و کار انجام دهد قطعا به همان میزان از جرایم کاسته خواهد شد، امروز عامل بسیاری از تخلفات و جرایم بیکاری است. وضعیت اقتصادی جامعه باعث شده است که میزان جرایم بالا برود و راه حل این امر در دست قوه قضاییه نیست و راه حل آن در دست نهادهای دیگر خواهد بود. در بسیاری از موارد مردم این موضوع را نمی دانند و تقصیرها را بر گردن قوه قضاییه می اندازند.

حجت الاسلام خلفی بیان کرد: براساس مشاهدات در بسیاری از شهرستان‌ها که کسب و کار مردم رونق دارد و مردم از نظر سطح تحصیلات بالاتر رفته و اخت و انس بیشتری با قرآن دارند شاهد هستیم که مراجعان قوه قضاییه کمتر است. طبق یک آمار جالب در دو ماه از سال یعنی ماه مبارک رمضان و ماه محرم میزان جرایم ما کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: در ماه رمضان به علت گرایش مردم به قرآن باعث شده است که میزان جرایم تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین در ماه محرم افرادی که به کارهای خلاف نیز می پردازند تا ایام دهه اول سعی می کنند تخلفات کمتری را انجام دهند بنابراین اگر ما به قرآن عمل کنیم نیازی نیست که در قوه قضاییه این میزان توسعه را داشته باشیم و این افزایش قوه قضاییه به علت اقدامات سایر نهادها است.

رئيس حوزه رياست قوه قضاييه ابراز داشت: ما در قوه قضاییه به دنبال کسی نمی رویم بلکه ما ناچار به برخورد با یک سری از افراد هستیم بنابراین اگر در جامعه عمل مردم به اخلاق بیشتر باشد قوه قضاییه هم نیازی به دخالت نخواهد داشت. ما امروز در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها شاهد هستیم که درخواست برای کاهش قوه قضاییه به ما ارسال می شود.

حجت الاسلام خلفی اضافه کرد: بعد از بررسی‌ها در این مناطق متوجه می شویم که در این منطقه امام جمعه فعال، شورای شهر یا فرماندار فعالی حضور دارد که اقدام به کارهای فرهنگی کرده است بنابراین مردم به جای آنکه به سمت کارهای خلاف بروند به سمت کارهای فرهنگی رفته و از این رو جرم در جامعه کمتر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای تخفیف جرایم برای زندانی‌ها انگیزه‌های قرآنی ایجاد شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: ما در زندان آیین نامه ها و دستورالعمل هایی داریم که اگر کسی رویکردهای فرهنگی بخصوص قرآنی داشته باشد امتیازات زیادی برای خروج از زندان دارد. در واقع کسانی که به تفهیم یا حفظ قرآن اهتمام می ورزند در گرفتن مرخصی ها، کم کردن مجازات و حتی در عفو آنها امتیازاتی قایل می شویم.

رئيس حوزه رياست قوه قضاييه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه تا چه اندازه در ایجاد سواد رسانه ای برای قضات و کارمندان خود تلاش کرده است، گفت: امروز عصر رسانه و تبلیغات است و اگر ما از این فضا فاصله گرفته و دور شویم قطعا نمی توانیم وظایفی را که در جامعه داریم، ایفا کنیم بنابراین ما نیاز داریم در این بخش کار بیشتری را انجام دهیم و از خبرنگاران و خبرگزاری های محترم خواستاریم در این بخش به ما نیز کمک کنند.

 

 

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن مجلس نمایشگاه قرآن کریم ماه رمضان مسجد کانون های مساجد دولت کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم مساجد مصلی تهران نمایشگاه قرآن کریم فرهنگ قرآنی ماه رمضان قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۰۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اعظم السادات برغمدی اظهار کرد: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال استان می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآنی حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیر طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور ادامه داد: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، تحقق خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی با خانواده‌ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی نظیری پیش روی دختران علاقه‌مند در استان آذربایجان شرقی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته بانوان علاقمند تبریزی به صورت مجازی از برنامه‌های آموزشی حفظ قرآن کریم بهره‌مند شدند.

چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" ویژه بانوان سراسر کشور در سال ۱۴۰۳ با شعار «حافظ قرآنی، مکتب سلیمانی» با هدف زنده نگه داشتن یاد و نام این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال زندان شد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • حمایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • حمایتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند