Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این وزارتخانه به دنبال ارایه هوشمند خدمات است، گفت: باید خدمات وزارت ارشاد را در قالب هوشمند ارائه کنیم تا مردم بتوانند به صورت غیر حضوری کارهای خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر استانی خود به استان البرز در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که در فرهنگسرای امام علی(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه استان البرز و شهرستان‌های تابعه از یک سو منطقه اهل‌بیت خیز است زیرا ده‌ها امامزاده در این منطقه حضور دارند، اظهار داشت: وجود این امامزادگان باعث افتخار این منطقه شده است، امامزادگانی که چه در زمان امام رضا(ع) و چه در تاریخ بعد از آن مرجع بودند و حیات داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: سابقه کهن تمدنی و تاریخی این منطقه که هزاران سال سابقه تمدنی را نشان می‌دهد باعث شده است که این منطقه به عنوان افتخار ایران شناخته ‌شود، شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و هنری این منطقه نیز عامل دیگر برجسته شدن این منطقه به شمار می‌روند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در اتفاقات مهم حضور شخصیت‌های این منطقه نه تنها برای این منطقه بلکه برای کل ایران و دنیا افتخار بوده است، این شخصیت‌ها می‌توانند ستاره‌ای برای آسمان دانش، فرهنگ و هنر باشند، شخصیت‌های مختلف برای تاریخ این منطقه بخشی از هویت این منطقه بوده و به نظر می‌آید یکی از چیزهایی که می‌تواند گذشته ما را به آینده پیوند دهد حضور این ستارگان و شناختن آنها است تا نسل جوان گذشته خود را پیدا کند تا هویت خود را ببیند.

 

صالحی یادآور شد: شخصیت‌های علمی زیاد این منطقه جزء شخصیت‌هایی هستند که حضور آنها در این منطقه می‌تواند به هویت‌بخشی آنها کمک کند، هر یک از شخصیت‌های این منطقه با حرفه و علم خودشان ویژگی‌های مجزایی دارند، مرحم آیت‌الله طالقانی به عنوان یک شخصیت انقلابی و تاثیرگذار در انقلاب یا جلال آل احمد به عنوان یک فرد هنری افرادی هستند که می توان به آنها اشاره کرد. 

 

وی افزود: مفاخر این منطقه آنگونه که باید و شاید باید شناخته شوند و مورد تکریم قرار بگیرند و این تکریم مربوط به گذشته نیست بلکه به هویت و آینده ما مربوط است، وقتی یک نوجون در این منطقه نفس می‌کشد باید بداند گذشته و امروز و آینده آن به کجا متصل می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: نگاهی که در دولت تدبیر و امید و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است عدالت فرهنگی است، در واقع ایران؛ تنها تهران نیست و استعدادها و خلاقیتهای زیادی در سراسر ایران وجود دارد که با تهران رقابت می‌کند، یکی از خدمات انقلاب اسلامی همین مرکز گریزی و عدم مرکزگرایی بود.

 

صالحی بیان کرد: انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) یکی از خدمات به وجود آمده‌اش این بود که آموزش و فرهنگ در کشور فراگیرتر شد و مرکزگرایی تهران و مراکز استان به هم ریخت، ما امروز دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فرهنگی بسیار داریم که همه آنها فضایی را ایجاد کرده است تا استعدادهای ما در استان ها و شهرستان‌ها فاصله را با مرکز کمتر کند، این امر باعث ایجاد امید برای آینده ایران می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کسانی که در گذشته می خواستند کارهای علمی و فرهنگی انجام دهند قطعا باید به تهران و مراکز برخی استان‌ها می‌رفتند اما امروز اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: امروز فرصت ها برای سایر استان‌ها خیلی بیشتر شده است، بنابراین مدیران و مسئولین هم باید به دنبال ارتقاء استعدادها باشند و باید با این نگاه به استان‌ها و شهرستان‌ها نگاه کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بودجه‌ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد یک بودجه محدود در سطح کشور است اما آنچه داریم را باید ولو محدود با همین نگاه توزیع کنیم، در بودجه وزارت ارشاد در سال 97 این نگاه را حاکم کردیم، درواقع معاونت هایی که از بودجه وزارت ارشاد استفاده می کنند رقم قابل توجهی را باید به استان‌ها بدهند.

 

صالحی خاطرنشان کرد: در دولت قبل بنده در معاونت فرهنگی سعی کردم بیش از 20 درصد مستقیم و 60 درصد غیرمستقیم بودجه را به استان‌ها بدهم، در کل معاونت‌های وزارت ارشاد این مسیر در حال تعقیب است تا این منابع محدود را یا همین روال پیش ببریم، این نگاه در داخل بودجه با همین وضعیت پیش رفته است، در این سفرها برنامه‌های که در استان‌ها داریم این است که با همین نگاه بتوانیم یک چشم انداز توزیع امکانات و ارتقاء خلاقیت‌ها را داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی خود تفاهم‌نامه‌هایی را با استان ها تا سال 1400 ایجاد می‌کنیم تا مراودات ما با استان‌ها برای یک حرکت سه سال فراهم شود، گفت:  با این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان مسیر را توسعه داد، در سفرهای استانی هم قصد داریم از شهرستان‌ها ابتداء ‌‌برنامه خود را آغاز کنیم تا یک روال مستقیم تر با مسائل را داشته باشیم تا بتوانیم در تفاهم‌نامه‌های سه سال حرکت برای رفع مشکلات صورت بگیرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استان هایی که ما تا به امروز رفته‌ایم استان‌های مرزی بوده است اما استان البرز باید مهم تلقی شود زیرا این استان نیازمند توجه است، البرز فرصت‌های زیادی در حیطه‌های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و هنری دارد و این فرصت های باید در کنار پاره‌ای از تهدیدها موجود باعث توجه بیشتر شود.

 

صالحی تاکید کرد: مشکلات زیرساختی در این استان وجود دارد و یکی از مسائل توسعه سرانه‌های فرهنگی است. زمانی بود که در شهرها به پارک‌ها توجه نداشتند و تصور ما از شهر آسفالت بود و درواقع تصور می‌کردیم وقتی خیابان‌های خاکی به آسفالت تبدیل شود شهر ساخته شده است اما وقتی نفس شهر کم شد به فضای سبز پی بردیم و این فضا برای شهر جدی شد، شهرها به فضای فرهنگی هم نیاز دارند و شهرهایی که سینما، تئاتر، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و سالن نمایش کم دارند.

 

وی ادامه داد: اگر نوجوان و جوانان، زن و مرد و بازنشستگان نیازمند اوقات فراغت باشند ولی فضای مناسب را نبییند به مشکل خواهیم خورد بنابراین این مسیر و رویکرد همانند فضای سبز باید جدی گرفت و با همه امکانات که داریم باید تلاش کنیم، خوشبختانه امروز بخش خصوصی به میدان آمده است و با تجمیع فضای دولت و عمومی امید است بتوانیم به سوی خدمات فرهنگی شهرها برویم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بخش خصوصی امروز به خوبی به میدان آمده است و در استان البرز در همین دو سال آینده بیش از ده‌ها سینما ساخته خواهد شد و این کار بخش خصوصی است، آنچه در تفاهم نامه‌ها دیده شده است برای تکمیل بخش‌های ناتمام فرهنگی است که می‌تواند مسیر را با نگاهی بهتر برای سرانه فرهنگی پیش ببرد.

 

صالحی خاطرنشان کرد: نهادهای مردم باید به کمک توسعه فرهنگی دولت بیایند، توسعه مکان و زیرساخت و سرانه فرهنگی مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است و به کمک استان‌ها باید این امر را تمام کنیم.

 

وی با اشاره به درخواست‌های شهرستان‌های تابعه البرز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برخی انتظار دارند که پا‌ره‌ای از اتفاقات فرهنگی در شهرستان‌های استان البرز انجام شود و این خواست این استان است، ما هم سعی داریم جشنواره‌های مختلف را به شکل استانی و حتی ملی در شهرستان‌ها از جمله شهرستان‌های البرز انجام دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برنامه‌های خوبی برای رویدادهای فرهنگی این استان دیده شده است که وزارت ارشاد هم از آنها حمایت می‌کند، این برنامه‌ها می‌تواند به شناسایی خلاقیت‌ها و توسعه فضای امید و نشاط کمک کند.

 

صالحی در مورد درخواست‌های دیگر این استان یادآور شد: مستندسازی برای نشان دادن آثار هنری مجموعه‌ این استان و حتی فروش آثار به نظر می‌آید در بخش فرصت‌سازی برای هنرمندان حاصل شود، همچنین ما برنامه داریم تا گالری‌های دائمی و موقت را در شهرستان‌ها ایجاد کنیم تا برای عرضه محصولات امکان‌پذیر شود، از طرفی هفته فرهنگی نظرآباد مورد حمایت قرار خواهد گرفت و یک روز هم در نیاوران به این شهرستان تعلق می‌گیرد تا بتوانند روزی در این فرهنگسرا داشته باشند.

 

وی افزود: ما در حوزه حمایت از حوزه کتاب و سهمیه کتاب و توجه بیشتر به کتابخانه‌های منطقه و همچنین برپایی جام باشگاه‌های کتاب را در این منطقه داریم، البته تعلق خاطری برای ایجاد فضای کتابخوانی در کل کشور به صورت عام و به طور خاص در این منطقه مورد توجه است تا یک فرصت اجتماعی به وجود بیاید.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت شهرستان نظرآباد گفت: فرهنگسرای نظرآباد به نظر می‌آید که در ارتباط با تکمیل و ساخت این فرهنگسرا کارها تمام شده است و با انتقال اداره به ساختمان جدید فرهنگسرا در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد و از این رو پاره‌ای از نیازهای این فرهنگسرا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 

صالحی در خصوص شهرک سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز خبر داد: در مورد شهرک سینمایی استان البرز باید گفت که 60درصد از فاز اول آن تکمیل شده است و این شهرک را هم با اطمینان اعلام می‌کنیم که فاز اول آن سریعا افتتاح خواهد شد.

 

وی در مورد تمرکز زدایی و تفیظ اختیارات به مرکز استان‌ها گفت: یکی از اقدامات در این دوره از وزارت ارشاد تفیظ اختیارات و کاهش پروسه مجوزدهی است، یکی از برنامه‌های ما در مجلس مدیریت هوشمند خدمات بود، در واقع ما باید خدمات وزارت ارشاد را در قالب هوشمند ارائه کنیم و از این رو مردم برای استفاده از خدمات رجوع حضوری نداشته باشند و به صورت غیرحضوری کارهای خود را انجام دهند و این امر مرکز زدایی را از بین می‌برد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بحث اخذ مجوزها تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما در فاصله طولانی مجوزها است اما ما در تلاش هستیم در شش ماه آینده از طریق پنجره واحد تمام خدمات به اصحاب فرهنگ ارائه کنیم.

 

صالحی افزود: طبعا حمایت از هنرمندان تا بتواند آنها را نسبت به شرایط کار و اشتغال مطمئن‌تر کند مورد نظر ما در این دوره است و بیمه هنرمندان هم کاری است که در طول یک سال توانستیم آن را از 16هزار به 30هزار نفر ارتقاء بدهیم، در واقع در فاصله یک ساله 13هزار نفر را افزایش بیمه دادیم و امید است در سال آینده در استان البرز هم 500نفر به بیمه شدگان استان اضافه شود و در فاصله سه ساله 1200نفر ار به بیمه شدگان اضافه کنیم.

 

گفتنی است سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا سفر استانی خود به امامزاده ینگه جهت قرائت فاتحه بر مزار شهداء رفت و مورد استقبال نجفی استاندار البرز قرار گرفت.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن کریم مجلس ماه رمضان مسجد برجام دولت علی لاریجانی قرآن کریم کانون های مساجد شهرک سینمایی خدمات هوشمند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اردبیل از راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، دلاور زارعی اظهار کرد: با توجه به ارتقای خدمات شهری و بهبود وضعیت ترافیکی با همکاری سازمان‌های مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل و فاوای شهرداری اردبیل، سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو، راه‌اندازی شد.

وی افزود: همشهریان عزیز می‌توانند با مراجعه به آدرس https://ardabilman.ir و بخش حمل‌ونقل و ترافیک از خدمات پارک حاشیه‌ای استفاده کنند.

زارعی بیان کرد: با توجه به اینکه همه خدمات شهری در سامانه جامع خدمات شهروندی (اردبیل من) تجمیع شده است، شهروندان محترم با مراجعه به آدرس فوق و نصب این اپلیکیشن از قسمت صفحات، بدون نصب سایر نرم‌افزارها می‌توانند از همه خدمات شهرداری اردبیل بهره‌مند شوند.

کد خبر 748840

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل