Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@11:03:19 GMT

محتلم شدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۰۲۷۵۹

محتلم شدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

 
محتلم شدن در ماه رمضان با توجه به اینکه فرد قبل از اذان محتلم شود یا بعد از آن متفاوت است. محتلم شدن در ماه رمضان غسل جنابت را واجب می کند.
اگر کسی در هنگام سحر قبل از اذان جنب شد باید تا قبل از لذان حتما غسل کند و اگر فرصت غسل ندارد یا امکان غسل موجود نیست باید تیمم بدل از غسل جنابت نماید و وارد صبح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همان تیمم می تواند نماز صبح را بخواند ولی تا قبل از اذان ظهر حتما باید غسل جنابت کند و در صورت عدم امکان غسل با تیمم نماز بخواند.

محتلم شدن چیست؟
گاهی افراد خوابی می بینند که موجب تحریک قوای شهوانی آن ها می شودو به سبب آن خواب منی از آنها خارج می شود. شخص در این حالت جنب یا محتلم می شود و باید برای خواندن نماز و گرفتن روزه و انجام دیگر عباداتی که طهارت برای آن شرط است غسل جنابت کند.

جنب شدن و احتلام در خواب همان ارگاسم و رسیدن به اوج شهوت و لذت جنسی است با این تفاوت که اگر در خواب و به صورت غیر اختیاری اتفاق بیافتد، به آن احتلام می گویند. این اتفاق حالت فیزیکی خاصی است که همراه با نوعی هیجان و ارتعاش نسبتا شدید در ناحیه تناسلی بدن است که کاملا محسوس می باشد و فرد اگر خواب باشد، معمولا بیدار می شود و متوجه آن می گردد.

محتلم شدن در ماه رمضان
محتلم شدن (جنب شدن) به صورت غیر عمدی در ماه رمضان دو حالت دارد:

محتلم شدن در ماه رمضان قبل از اذان صبح:

امام خمینی:

اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمداً غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمداً، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است.


اگر در روزه واجبى که وقتش معیّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه‏اش صحیح است‏. پس، اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید.

محتلم شدن در ماه رمضان بعد از اذان صبح:

امام خمینی:

اگر روزه دار در روز محتلم شود؛ یعنی، در خواب از او منی خارج شود، واجب نیست فوراً غسل کند؛ اما برای خواندن نمازهای واجب، واجب است غسل جنابت نماید. و هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است‏. پس، در هنگام روزه در طول روز می توان غسل جنابت کرد.

محتلم شدن در ماه رمضان حکم جنب شدن روزه دار در خواب

احکام محتلم شدن در ماه رمضان
اگر شخصى در ماه مبارك رمضان قبل از اذان صبح بيدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده روزه‏ اش صحيح است.
اگر شخصى قبل از اذان صبح يا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بيدار شود، محتلم شدن به روزه آن روز او ضرر نمى‏زند، ولى واجب است كه براى نماز غسل كند و مى‏تواند غسل را تا وقت نماز به تأخير بياندازد.
اگر بعد از جنب شدن در ماه رمضان عمداً تا اذان صبح غسل و تیمم نکند روزه ‏اش باطل است
اگر شخصى استمناء در ماه رمضان انجام دهد البته به نیت آمدن منى نباشد ولى از او منى خارج شود اگر از خود اطمینان نداشت روزه او باطل است و اگر با علم به مسأله باشد کفاره هم به علاوه قضاء واجب است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر جاهل مقصر مردد باشید.
عمل استمنا (خود ارضائى) در ماه مبارک رمضان حرام و یکى از مبطلات است.
اگر کسى در شب ماه رمضان در خواب محتلم شود و بعد بیدار شود و دوباره بخوابد بدون اینکه بداند آیا صبح شده اگر یقین و یا اطمینان داشته باشد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه او صحیح است و اگر اطمینان نداشته باشد بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود.
در ایام ماه مبارک اگر شخصى بعد از اذان صبح بیدار شود در حالى که احتیاج به غسل جنابت داشته باشد روزه اش درست است و براى نماز باید غسل کند.
روزه شخص جنبى که بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده است و بعد از اذان صبح غسل جنابت کرده صحیح است.
اگر در روزه غیر ماه رمضان در حالی که نماز صبح خوانده و مى خوابد و در خواب محتلم شود روزه اش صحیح است.
اگر در زمان روزه بودن منى بدون دخالت از مجرى بیرون آید آیا روزه باطل مى شود روزه باطل نمى شود و غسل لازم است.
اگر در ماه رمضان کسی در خواب جنب شود روزه اش درست است ولی برای نماز باید غسل کند و اگر دوباره هم در خواب محتلم شد روزه اش صحیح است فقط برای نماز باید غسل کند
اگر بى اختيار منى از انسان بيرون آيد، روزه ‏اش باطل نيست.

محتلم شدن در ماه رمضان غسل جنابت بعد از اذان صبح

اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منى مثلاً با زن خود بازى و شوخى كند، چنانچه اطمينان دارد كه منى از او خارج نمى‏شود اگر چه اتفاقاً منى بيرون آيد، روزه او صحيح است. ولى اگر اطمينان ندارد، در صورتى كه منى از او بيرون آيد، روزه ‏اش باطل است.
کسى که در روز ماه رمضان محتلم شود از جهت روزه دار بودن لازم نیست غسل کند، بنابراین که اگر نماز ظهر و عصر را خوانده و بعد از ظهر محتلم شده است، لازم نیست تا قبل از مغرب غسل کند، ولى اگر نماز ظهر و عصر را نخوانده باشد باید براى نماز غسل کند.
اگر کسی بعد از نماز صبح در خواب محتلم شود روزه‏ اش صحیح است ولی باید برای نماز غسل یا تیمم کند.
اگر کسی بداند اگر بخوابد چه شک داشته باشد چه یقین که محتلم می شود، این خوابیدن اشکال ندارد و فرضا اگر محتلم شد باید به وظیفه خود عمل نماید یعنی اگر قبل از اذان صبح است باید غسل کند و اگر وقت تنگ است تیمم بدل از غسل نماید و اما اگر در روز محتلم شود لازم نیست فورا غسل کند بلکه می تواند تا وقتی که برای نماز وقت تنگ نشده است غسل را تأخیر بیندازد.
اگر کسی برای تیمم وقت ندارد، مثلاً موقع اذان صبح است و اذان شروع شده است، روزه‏ اش بدون غسل و تیمم صحیح است؛ در صورتی که در غسل یا تیمم کوتاهی نکرده باشد.
ابوالفضل ناظمی منبع: ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: احکام روزه مراجع ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۲۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس کرمان سه روزه ١٢٨میلیارد کالای قاچاق کشف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار ناصر فرشید، ظهر چهارشنبه گفت: همزمان با ایام پایانی فروردین ماه سال جدید طرحی به منظور مقابله با عاملان قاچاق کالا با محوریت پلیس امنیت اقتصادی به اجرا در آمد.

وی افزود: در این طرح ۳ روزه بر اساس اقدامات اطلاعاتی قبلی و استقرار شبانه روزی همکاران انتظامی در مبادی ورودی و خروجی استان در مجموع ۷۰ دستگاه خودروی سبک و ۱۴ دستگاه خودروی سنگین توقیف و در بازرسی از آنها انواع کالای قاچاق شامل فرآورده‌های نفتی، لوازم خانگی، احشام، مواد محترقه و دیگر کالاهای اساسی کشف شد.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش این اقلام را بیش از ۱۲۸ میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال برآورد کردند، افزود: در این خصوص ۱۱۹ فقره پرونده برای ۱۲۴ متهم که قصد سودجویی با قاچاق این کالاها را داشتند تشکیل و تحویل مراجع قضائی شدند.

کد خبر 6081214

دیگر خبرها

  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد
  • رئیس دادگستری خراسان رضوی، معاون اول قوه قضاییه شد
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • «آخوندی» مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان شد
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • مديرعامل جدید خبرگزاری دانشجو معرفی شد
  • پلیس کرمان سه روزه ١٢٨میلیارد کالای قاچاق کشف کرد
  • «کلاهدوزان» مدیر پروژه پارک شرق اصفهان شد
  • تکریم و معارفه فرماندهان انتظامی ۲ شهرستان گیلان
  • نایب رئیس سابق فدراسیون با حکم 10 ساله زندانی شد