Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کیهان ارتباط میان «جنایت مدرسه غرب تهران» و «فتنه‌گران» را کشف کرد
روزنامه کیهان در بخشی از گزارش تحلیل امروز خود با عنوان «ریشه‌های جنایت در مدرسه غرب تهران دهن‌کجی به گزینش، ولنگاری مجازی و تجاری‌سازی آموزش» نوشت:
نکته دیگر اینکه دیروز تصاویری از صفحات فضای مجازی یکی از اعضای هیئت موسس دبیرستانی که دانش‌آموزان در آن مورد تعرض قرار گرفته‌اند منتشر شد که حاوی توهین به ارزش‌ها از جمله حمایت گسترده از کمپین کشف حجاب و توهین به مسئولان نظام و حمایت از عناصر فتنه سال 88 و... بود که باز هم اهمیت گزینش را نشان می‌دهد. اگر گزینش علاوه بر معلمان و دیگر اقشار در مورد این فرد که عضو هیئت موسس آن مدرسه است درست اجرا می‌شد چه بسا این شخص لیاقت داشتن مدرسه را نداشت و البته از شخصی با این تفکرات توقع تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی به‌جا و منطقی نیست.

کنایه سنگین ابوطالبی به جلیلی: کشور هزینه آموزش رانندگی شما شد
مشاور رییس‌جمهور در واکنش به اظهار نظر سعید جلیلی که برجام را یک ماشین یک میلیونی نامید که یک میلیارد تومان خریداری شده است، نوشت: شما شش سال پشت فرمان این ماشین بودید اما آن را به دره فصل هفت منشور سازمان ملل انداختید.
حمید ابوطالبی در توئیت خود در واکنش به اظهارنظر جلیلی نوشت: شما شش سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آنقدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، توقف مطلقا ایستادید و ... تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن هزار برابر قیمت ماشین شد، سپس ماشین را به دره فصل هفت منشور انداخته و گفتید اینها کاغذ پاره است. این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جنابعالی است.
جلیلی در صفحه شخصی خود در توئیت درباره برجام نوشته است: برجام مانند این بود که ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنی اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری کند و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد.

آقای جلیلی! با وجدانتان خلوت کنید
حسام‌الدین آشنا در واکنش به توئیت سعید جلیل نوشت:
بیشترین تعداد سکوهای نفتی که در حال فعالیت بودند چه مقدار نفت تولید می کردند؟ چه مقدار نفت صادر می شد؟ چقدر زیر قیمت صادر می شد؟ چقدر پول آن باز می گشت و وارد اقتصاد می می شد؟ چند بابک و رضا و ... از آن ارتزاق می کردند؟ اگر سفرها و بازدیدهای تبلیغاتی و پیش انتخاباتی اجازه داد لطفا کتاب هنر تحریم ها نوشته نفیو معمار تحریم های ایران را مطالعه کنید. بعد از خواندن این کتاب با وجدانتان خلوت کنید و ببینید دشمن دانا و دوست نادان چه بر سر کشور آوردند.

سخنرانی احمدی‌نژاد در تبریز لغو شد
برنامه سخنرانی محمود احمدی نژاد در هتل شهریار تبریز به دلیل عدم ارایه مجوزهای لازم لغو شد. دولت بهار از سفر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) به تبریز خبر داد. احمدی نژاد در ادامه سفرهای استانی، تبریز را مقصد خود برگزیده و دیدار و سخنرانی عمومی جزو برنامه های اطلاع رسانی شده است، ولی خبرها از لغو برنامه سخنرانی وی در هتل شهریار تبریز بدلیل عدم ارائه مجوزهای لازم حکایت دارد./ایلنا

کیهان: مردم آرزوی محاکمه بهروز وثوقی را دارند
کیهان در خبری با تیتر«دلیل اصرار به برگشتن شریک اشرف پهلوی» به نامه هنرمندان به حسن روحانی رئیس جمهوری برای ایجاد تمهیدات برای بازگشت بهروز وثوقی-بازیگر ایرانی مقیم آمریکا- به ایران واکنش نشان داد و نوشت: همان طورکه در طول سال های پس از انقلاب هم هیچگاه حتی برای ورود مجرم ترین و خیانتکارترین افراد به کشور ممنوعیتی وجود نداشت. چنانچه مردم ایران در آرزوی بازگشت شاه و محاکمه اش بودند، همانطور که همین امروز در آرزوی بازگشت یا بازگرداندن خیلی از مجرمان و خائنان به ایران هستند؛ از خاوری گرفته تا کشمیری و مریم رجوی و تروریست هایی مانند او و تا بهروز وثوقی!

ادعای نشستن دایی بر صندلی کی‌روش بعد از جام جهانی
ارلوس کی‌روش از علی دایی به عنوان جانشینش انتخاب کرد. کارلوس کی روش برای دومین بار پیاپی موفق شد ایران را به جام جهانی ببرد و رکورد 4 صعود به جام جهانی را به نام خود ثبت کند. او حالا تصمیم گرفته بعد از جام جهانی دیگر از مربیگری ایران استعفا دهد. قرار داد کی روش بعد جام جهانی به پایان می رسد و تصمیمی برای تمدید قرارداد ندارد. کی روش حالا از علی دایی به عنوان جانشین خود نام برده است. او معتقد است دایی می تواند میراث او را نگه دارد و از آن حفاظت کند. منظور کی روش از میراثش ساختمان پک است که به دردسر زیاد توانست آن را حفظ کند./خبرآنلاین


ولایتی مردم را گول نزند

عبدالله ناصری، تحلیلگر اصلاح طلب می گوید: به نظر می رسد که آقای ولایتی یا خبر دارند و یا تحلیلشان این است که برجام به سامان نخواهد رسید و دارند خودشان را از این گردونه خارج می کنند.عبدالله ناصری، تحلیلگر اصلاح طلب می گوید: به نظر می رسد که آقای ولایتی یا خبر دارند و یا تحلیلشان این است که برجام به سامان نخواهد رسید و دارند خودشان را از این گردونه خارج می کنند.ناصری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره چرخش موضع علی اکبر ولایتی درباره برجام گفت: تصور می کنم اظهارنظر جدید آقای ولایتی که 180 درجه چرخش موضع داشته اند، ناشی از این است که ایشان در حلقه اصلی اصولگرایان خیلی به بازی گرفته نمی شوند.این عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات افزود: آقای ولایتی خودشان بهتر از هر کسی می دانند برجام عین مصلحت و منفعت ملی بود. عجیب است که در مناظرات انتخاباتی روند مذاکرات هسته ای را چماق کردند و بر سر آقای جلیلی کوبیدند و قبلا هم از برجام دفاع کردند اما امروز عملا تعابیری دیگری به کار می برند.او افزود: اگر از این زاویه نگاه کنیم، آقای ولایتی باید تحمیل کننده قطعنامه 598 بر امام تلقی شود. آن هم در زمانی که اوضاع نظام بسیار بهتر بود و خود امام نیز حضور داشتند و نهایتا همه مسئولیت ها را هم بر عهده گرفتند. حتما شرایط امروز خطیرتر از شرایط پذیرش قطعنامه 598 است که آقای ولایتی با هماهنگی سایر مسئولین گزارش کارشناسی فرستادند که البته در آن زمان، تصمیم درستی بود که در پایان جنگ گرفته شود.ناصری ادامه داد: اگر امروز هم آقای ولایتی حافظه شان یاری کند می دانند که برجام عین مصلحت بود و خود ایشان در سال 91 ماموریت داشتند که برخی امور را دنبال کنند. پس از سفر ایشان به عمان و دیدارشان با پادشاه این کشور، ایشان گزارش هایی را دادند. یعنی قبل از تشکیل دولت آقای روحانی، موضع نظام، حل مناقشات هسته ای بود.ناصری گفت: بنابراین آقای ولایتی سعی کنند مردم را گول نزنند. مانند قطعنامه 598 که آقای ولایتی قطعنامه را با طبق یک پروسه کارشناسی در دامان امام گذاشتند که کار بسیار صحیحی هم بوده، امروز هم همان تیم اصلی مذاکره کننده سال های آخر دوره اصلاحات به این نتیجه رسیدند که باید برجام امضا شود.

بهنام بانی در مرکز یهودیان کنسرت برگزار کرده؟

یکی از خبرگزاری‌های داخلی محل برگزاری کنسرت بهنام بانی در شهر ملبورن را متعلق به «شورای ملی زنان یهودی» دانسته و بر اساس مدارکی که ارائه کرده مدعی شده است که در این مرکز فعالیت‌های مذهبی متعلق به یهودیت و صهیونیسیم انجام می‌شود./عصرایران

تخریب دولت، زیر سوال بردن حاکمیت است

علیرضا رحیمی اظهار داشت: موضوع برجام، کنوانسیون ها و حضور بین المللی ما موضوعی است که دولت به نیابت از کل حاکمیت در صحنه های بین المللی حضور پیدا کرده و این کاملا موضوع شفاف و روشنی است.  نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مخالفان بدانند که به بهانه مخالفت با دولت در اصل با منافع ملی ما مواجه و رو در رو می شوند و زحمات دیپلماسی را زیر سوال می برند.  رحیمی تاکید کرد: آنان در ظاهر قضیه دولت را می زنند ولی با اقداماتشان در حال زیر سوال بردن حاکمیت در سطح بین الملل هستند؛ از این رو نباید به اقدامات تخریبی خود ادامه دهند.  وی گفت: عقل سلیم حکم می کند اگر دلسوز منافع ملی هستیم در جهت حفظ منافع ملی همبستگی و وحدت داشته باشیم و دولت را تخریب نکنیم.  این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید اولویت اصلی امروز ما حفظ وحدت و همبستگی برای تحقق اهداف دولت باشد، همه باید به دولت کمک کنیم تا بتواند در حل مشکلات گام های اساسی را بردارد./ ایرنا

واکنش عارف به موضوع کودک آزاری در ایران

محمدرضا عارف در پیام اینستاگرامی خود در رابطه با موضوع کودک‌آزاری و حقوق کودکان گفت: همه ما باید در اینباره احساس مسئولیت کنیم؛ آینده کشور به دست کودکان و نوجوانان است.  به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: با ابراز تأسف عمیق از حادثه دردناک اخیر، پیگیر خواست عموم مردم، فعالان اجتماعی و هنرمندان در فراکسیون امید برای تصویب سریع‌تر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هستیم.

اکثریت مردم هنوز به دیپلماسی ظریف بیشتر اعتقاد دارند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آیا دوستان منتقد و محترمین تریبون‌دار به این هم فکر کرده‌اند که نتیجه رفتارشان، ولو با نیت پاک، چه هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند؟ آیا پاسخی دارند برای امروز و فردایی که می‌آید؟ به هر حال نیت‌ها قابل ارزیابی نیست اما نتایج عمل مخالف قابل احصا است.  اجازه دهید به متولیان خود خوانده بند میم وصیت نامه امام که مخالفت با دولت در این ساحت را مستند به آن بند می‌کنند، با یاد آوری ماجرای این تذهبون، بگوییم در برابر سیره روشن و مضبوط و مستند امام چه حرفی دارند؟ امام می‌فرمودند هرچه فریاد دارید برسر آمریکا بکشید. کلام روشن و معیار است پس چطور برخی تقاص عهدشکنی آمریکا را از دولت خودمان می‌خواهند بگیرند؟  هیاهوی این افراد یک ماجرای تاریخی را ملموس و درسی برای امروز می‌کند که در جنگ صفین اتفاق افتاد؛ معاویه عهد می‌شکند اما علی که نمی‌تواند عهد بشکند. همین هم او را جاودانه می‌کند. در حکمیت این بار اما، نه ابوموسی که مالک به میدان رفت و دیدیم که آمریکا برخلاف تحلیل «خودحق پنداران» از برجام که اینان کلاه بزرگ برای ایران می‌خواند خارج شد چون کلاه بر سر خود می‌دانست که به برد برد اعتقاد ندارد و برد خود و شکست دیگران را می‌خواهد. اکثریت مردم همین امروز هم روش و دیپلماسی ظریف را بیشتر و بهتر از رویه دیگران می‌پسندند و اگر انتخابی بین دیپلماسی ظریف و گروه قبلی باشد، اگر نگوییم فاصله بسیار، لااقل به اندازه فاصله 29 اردیبهشت 1396 خواهد بود به نفع دیپلماسی تدبیر و امید.

لاریجانی وام‌دار ولایی‌ها شد

رسول خضری، عضو فراکسیون مستقلین با اشاره به انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی، گفت: با این اقدام حاجی بابایی، آقای لاریجانی عملا وام‌دار ولایی‌ها شد و با ائتلاف دو فراکسیون مستقلین و ولایی آقای لاریجانی رییس شد.لاریجانی تنها از سوی فراکسیون مستقلین به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شده بود و هر دو فراکسیون دیگر کاندیداهایی داشتند و لیست کامل داده بودند.  او تاکید کرد: لابی‌ها در مجلس زیاد است اما سیاسی‌کاری نیست و کاش اینچنین بود. آرزوی ما این است که یک روز پارلمان ما، حزبی و دولتمان، پارلمانی باشد و در این شرایط است که ما می‌توانیم کارآمدی و خروج خوبی را از مجلس برای مردم و نظام داشته باشیم.ائتلاف ولایی‌ها با مستقلین و انصراف آقای حاجی بابایی مانعی ندارد اما در مجلس و برای انتخاب رییس در نوع خود جزو تازگی‌ها بود./ اعتمادآنلاین

امیدواریم روحیه اصولگرایی لاریجانی برگردد

یک عضوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعلام کاندیداتوری سه فراکسیون سیاسی مجلس برای ریاست مجلس نشان دهنده انتقاد به عملکرد هیات رییسه مجلس بود گفت  که این فراکسیون به رغم انتقادات جدی به رفتارهای لاریجانی برای عدم رای آوری عارف به او رای داد و امیدوار است روحیه اصولگرایی لاریجانی در این دوره برگردد.     محمدعلی پورمختاراظهار کرد: اینکه فراکسیون‌های سیاسی مجلس برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی کردند این پیام را داشت که هیات رییسه باید به شان و جایگاه مجلس و نمایندگان توجه کنند.     وی  ادامه داد: ما شاهد این بودیم که استیضاح‌هایی که در مجلس مطرح شد تبدیل به افتضاح شد، یا سوالات و تحقیق و تفحص‌هایی که به هیات رییسه می‌رود گم و بایکوت می‌شود. نمایندگان هم اثر همین رفتارها را نشان دادند و گفتند که در واقع می‌خواهند یک مجلس قوی داشته باشند. این موضوع ربطی به دیدگاه سیاسی ندارد بلکه مجلس باید اقتدارش را در قبال دو قوه دیگر حفظ کند/اعتماد آنلاین

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟

مهرداد حجتی -روزنامه اعتماد-این روز‌ها در رادیو و تلویزیون تبلیغاتی پخش می‌شود با این مضمون که امسال در «فلان مکان» هر کالایی را می‌توان به قیمت پارسال خریداری کرد! و این لابد بهترین تبلیغ برای آن مجموعه است که کالا‌های خانگی را عرضه می‌کند. سال‌ها دورانی که قیمت‌ها برای مدتی طولانی ثابت و بدون افزایش می‌ماند، گذشته است و مردم همچون خاطره‌ای محو از آن یاد می‌کنند. افزایش قیمت‌ها مدت‌هاست که تبدیل به یک روال شده است و این آرزوی مردمی که انتظار یک دوره باثبات و آرام را سال‌هاست می‌کشند به انتظاری دور از دسترس تبدیل کرده است. آرزویی نزدیک به محال! شاید شما هم در تاکسی، مترو یا اتوبوس از دهان این و آن شنیده باشید که دوران باثباتی را به یاد می‌آورند که در آن سال‌ها «خودکار بیک»، پنج ریال بود و یک ریال هم به تنهایی دارای ارزش بود و می‌شد با آن کالایی همچون پاک‌کن، مدادتراش یا مداد خرید! بلیت اتوبوس شهری از میدان راه‌آهن تا سرپل تجریش، دو ریال بود در صورت استفاده از تاکسی، باقیمانده سکه ده ریالی به شما با سکه خردتر بازگردانده می‌شد! در آن روزگار کسی هرگز تصور نمی‌کرد که روزگاری خواهد آمد که به یک میلیارد تومان گفته شود؛ یک تومان! چون واقعا ۱۰ ریال یک تومان بود. همان ارزش واقعی‌اش که می‌شد با آن اقلامی خریداری کرد! آن روز‌ها هیچ کس تصور نمی‌کرد، روزی بانک مرکزی، اسکناس صد هزار یا پانصد هزار تومانی هم عرضه کند! به همان اندازه که پیش‌بینی روزگاری، چون امروز در چند دهه بعد محال بود، حالا دستیابی به دورانی با ثبات، چون آن روز هم محال و دور از دسترس به نظر می‌رسد. آرزوی بازگشت به دوران ثبات! سعید حجاریان به وضعیتی، چون امروز، «وضعیت ابنُرمال» می‌گوید، وضعیتی در تقابل با «وضعیت نرمال». به تعبیری «وضعیت استثنا» در برابر «وضعیت عادی». او سال ۹۲، طی گفتاری، موضوع «نرمال‌سازی» را مطرح کرد و آن را پروژه مطلوب دولت تازه بر سر کار آمده «حسن روحانی» تلقی کرد. پروژه‌ای که قرار بود دولت روحانی، به موازات تلاش‌های داخلی، با تلاش‌های دیپلماتیک به آن برسد. حجاریان «پروژه دموکراسی‌خواهی» را منوط به «نرمال‌سازی» کشور دانسته بود. اتفاقی که به دلیل کارشکنی‌های مداوم و مانع‌تراشی‌های مکرر در داخل و روی کار آمدن دولت «ترامپ» در امریکا رخ نداد تا اینچنین یک فرصت تاریخی برای بهبود وضعیت از دست برود. منظور از رسیدن به «وضعیت نرمال»، عادی شدن همه چیز در همه عرصه‌ها از جمله «اقتصاد» بود. به عبارتی «رسیدن به یک ثبات» در «وضعیت اقتصادی». در چنین وضعیتی - وضعیت نرمال - هیچ شهروندی نگران فردای خود نیست. بیم از دست دادن «اندوخته مالی» یا کم ارزش شدن سرمایه، وضعیت روانی جامعه را در هم نمی‌ریزد و آرامش جامعه را به هم نمی‌زند. در وضعیت نرمال، قیمت کالا‌ها برای مدت طولانی - سال‌ها - ثابت می‌ماند و هیچ شهروندی نگران، افزایش قیمت‌ها نیست، چون ریال یا تومانی که در جیب دارد، ارزشش ثابت می‌ماند و مدام دچار افت یا نوسان نمی‌شود. در مقابل چنین وضعیتی، «وضعیت ابنرمال» یا «استثنا»، شرایط اقتصادی را در هم می‌ریزد و دچار بی‌ثباتی می‌کند. به همین خاطر هم، هر آینه بیم از دست رفتن «اندوخته مالی» یا کم ارزش شدن سرمایه وجود دارد و همین عرصه اقتصادی را آشفته و دچار بی‌ثباتی می‌کند. در «وضعیت نرمال» امکان جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما در «وضعیت ابنرمال» نه تنها این امکان از دست می‌رود که حتی منجر به فرار سرمایه هم می‌شود. اتفاقی که بلافاصله پس از توقف «برجام» در پی خروج «ترامپ» از آن رخ داد. آن اتفاق، برنامه‌های حسن روحانی را در هم ریخت و او را در داخل با بحران‌هایی روبه‌رو کرد. در چنین شرایطی مخالفان او که در حقیقت «مخالفان برجام» و «پروژه نرمال‌سازی» بودند، با حمایت بخش‌هایی در حاکمیت، دست بالا را پیدا کردند. این فرصت که بتوانند فشار خود را با در اختیار‌گیری تریبون‌هایی بیشتر کنند. همان گروه که بار‌ها به «جواد ظریف» و تیم مذاکره‌کننده، تاخته بود و پس از توافق ایران با ۱+۵، کمیسیونی ویژه برای بررسی آن دستاورد، یعنی «برجام» تشکیل داده بود! حالا، اما آن گروه با خروج یک طرفه ترامپ از برجام، گویا به خواسته قلبی خود رسیده بود، چون فردای آن شادمانه در صحن علنی، با هیاهوی فراوان «برجام» را آتش زده بود! هر چند اقدامی نمادین، اما از منظر دولت، اقدامی مخرب تلقی شده بود. به سخره گرفتن تلاش دستگاه دیپلماسی کشور که توانسته بود کشور را پس از سال‌ها از زیر تحریم‌های فلج‌کننده خارج کند و چشم‌اندازی امیدوار‌کننده پدید آورد چندان سنجیده به نظر نرسیده بود. هر چه بود در عرصه اقتصادی، کشور به آرامش رسیده بود و کشور‌های بزرگ، داوطلب سرمایه‌گذاری در ایران شده بودند، چون وضع به سرعت به سوی عادی شدن و ثبات پیش رفته بود. «عبدالله رمضان‌زاده» از دولتمردان دولت اصلاحات، سال ۹۲، از پروژه «آوار‌برداری» سخن به میان آورده بود. او گفته بود، پس از هشت سال، آنچه از دولت پیشین -احمدی‌نژاد- برجا مانده است، «انبوهی ویرانی» است که باید توسط دولت بعد، ابتدا آوار‌برداری و سپس بازسازی صورت گیرد. پروژه‌ای که بر عهده حسن روحانی و دولتش نهاده شده بود و او نه تنها باید به سرعت خرابی‌های گذشته را جبران می‌کرد که ضمن آن باید به بازسازی هم توجه نشان می‌داد. آن هم با خزانه‌ای که خالی شده بود و بدهی انبوهی که باقی مانده بود. روزی که احمدی‌نژاد بر سر کار آمده بود، «خاتمی» خزانه‌ای پر پول و صندوق ذخیره ارزی انباشته‌ای را برای او باقی گذاشته بود. اما «پول‌پخشی»‌های مداوم و بی‌حساب کتاب احمدی‌نژاد که گاه با «گونی» پول‌ها را در سفر‌های استانی جابه‌جا می‌کرد، نه تنها آن اندوخته را بر باد داده بود که حتی درآمد هنگفت حاصل از فروش نفت - بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار- را هم نابود کرده بود! رقمی که هیچ‌گاه توسط هیچ نهادی بررسی نشد و رییس دولت وقت بابتش هیچ‌گاه بازخواست نشد!
آنها که خواستار توقف برجام و حتی خروج از آن بودند، در حقیقت در صف نوبت دولت بعد ایستاده بودند. مرور اعضای کمیسیون بررسی «برجام» می‌توانست تصویری از دولت، مجلس و فردای سیاسی کشور را پس از دولت روحانی به دست دهد:

 
نقوی‌حسینی نماینده ورامین (اصولگرایان رهروان ولایت)، اسماعیل کوثری نماینده تهران (اصولگرایان رهروان ولایت)، محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده تهران (اصولگرایان رهروان ولایت)، کارخانه‌ای نماینده همدان (اصولگرایان رهروان ولایت)، حسین نجابت، نماینده تهران (اصولگرایان رهروان ولایت)، زاهدی نماینده کرمان (اصولگرایان رهروان ولایت)، علیرضازاکانی نماینده تهران (اصولگرایان رهروان ولایت)، مهرداد بذرپاش نماینده تهران (اصولگرایان رهروان ولایت)، علاء‌الدین بروجردی نماینده بروجرد (اصولگرایان رهروان ولایت و رییس کمیسیون امنیت ملی)، سیدمحمود نبویان نماینده تهران (اصولگرایان جبهه پایداری)، حقیقت‌پور نماینده اردبیل (اصولگرایان رهروان ولایت)، منصوری‌آرانی نماینده آران و بیدگل (اصولگرایان رهروان ولایت)، وحید احمدی نماینده کنگاور (اصولگرایان رهروان ولایت)، مسعود پزشکیان نماینده تبریز (اصلاح‌طلب) و تاجگردون نماینده گچساران (اصلاح‌طلب). در میان آن همه اصولگرا فقط دو تن اصلاح‌طلب بودند. تقریبا تصویری بی‌نقص از آنچه در پیش رو بود.
حجاریان درباره دوپارگی سیاسی در فردای «برجام» گفته بود؛ کشور به دو گروه، «برجامی‌ها» و «نابرجامی‌ها» تقسیم خواهد شد. «برجامی‌ها» که خواهان گفتگو و عادی‌سازی روابط با جهانند و به خروج از انزوای کشور و عادی شدن اوضاع می‌اندیشند و «نابرجامی‌ها» که اساسا از بیخ و بن با هر نوع گفتگو و تعامل با جهان، خصوصا غرب مشکل دارند و همواره از تحریم‌ها استقبال می‌کنند. شاید به این دلیل که در «وضعیت ابنرمال»، آنها دست بالا را پیدا می‌کنند. «وضعیت ابنرمال» راه را برای هر نوع شفاف‌سازی می‌بندد. مراودات اقتصادی - تجارت - امری سیاسی و امنیتی می‌شود که باید در لایه‌هایی پنهان تصمیم‌گیری شود. دالان‌هایی پنهان برای افرادی خاص گشوده می‌شود و تجارتی نهان شکل می‌گیرد که از چشم ناظران پنهان می‌ماند. امتیاز‌هایی در همان لایه‌ها تقسیم شده و پول و ارز به ابزاری برای معادلات سیاسی بدل می‌شود. در چنین وضعیتی است که مسائلی همچون «چای دبش» هم رخ می‌کند. در شرایطی که کشور از همه سو تحریم و ارتباط نظام بانکی کشور با نظام بانکی جهان - به دلیل نپیوستن به FATF - قطع است، افرادی خاص دست بالا را در اقتصاد کشور پیدا می‌کنند که توانایی دور زدن تحریم‌ها و معامله در پشت در‌های بسته را دارند. اتفاقی که قرار بود پس از دوران حسن روحانی رخ دهد و کشور به سرعت وارد دالانی از حوادث شود که تا پیش از آن هرگز تجربه نکرده بود. برگزاری دو انتخابات، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بدون حضور کاندیدا‌های شاخص اصلاح‌طلب، عرصه را یکدست در اختیار همان گروهی قرار داد که از همان ابتدا با «برجام» مساله داشت. دولتی بر سر کار آمده بود که هیچ برنامه اقتصادی مدوّنی در دست نداشت، برخلاف ادعای «برنامه هفت هزار صفحه‌ای» که در دوران کاندیداتوری در تلویزیون گفته بود، دست رییسی از هر برنامه‌ای کاملا خالی بود! انسداد مذاکرات پس از مدتی تلاش نافرجام در جهت احیای برجام، هر چشم‌انداز احتمالی را از بین برده بود. شعار «نگاه به داخل» که هیچ «پِلنی» در پیوست نداشت، وضع را پیچیده‌تر و دولت «نوانقلابی» رییسی را وادار به پروپکانی کرده بود. اتفاقی که پیش‌تر احمدی‌نژاد هم تجربه کرده بود. حالا با گذشت نزدیک به سه سال از روی کار آمدن دولت رییسی، نه تنها وضعیت به حالت عادی بازنگشته، بلکه وضع به مراتب غیرعادی‌تر هم شده است. به عبارتی «وضعیت ابنرمال» تعمیق و «وضعیت نرمال» کاملا از دسترس دور شده است. حالا صعود سرسام‌آور قیمت‌ها، با جهش بی‌سابقه دلار، همان شعار «نگاه به داخل» را هم با ابهام مواجه کرده است. تا چند ماه دیگر، ابراهیم رییسی وارد سال پایانی دوره چهار ساله‌اش خواهد شد بی‌آنکه توانسته باشد دستاورد قابل ملاحظه‌ای به دست آورده باشد. دولتی که با شعار تک رقمی کردن تورم بر سر کار آمده بود، حالا به تورمی افسارگسیخته رسیده است. به‌رغم همه آمار‌هایی که ارایه می‌شود، سفره خالی مردم و ریزش طبقه متوسط به طبقه فرودست حاصل همان انزوای «نخبگان» یا «قشر الیت» به بهانه «جوان‌سازی» دولت است که با آزمون و خطا امور کشور را پیش می‌برد!
تبلیغ از بلندگوی رسمی - صدا وسیما - برای خرید کالا‌های خانگی به قیمت سال قبل، به نظر حالا یک دستاورد است! البته دستاوردی از جنس «استثنا» برای جماعتی «استثنا!» جماعتی برخوردار از حمایت که می‌توانند از این «وضعیت استثنا» نهایت بهره را ببرند بی‌آنکه گروهی رقیب کسب و کارشان را تهدید کند! پدیداری چنین «استثناهایی» نه تنها موجب افتخار نیست، بلکه موجب تاسف هم هست. توزیع رانت، دستاورد نیست، بلکه نشانه نوعی معلولیت در نظام مدیریت است. معلولیتی برآمده از همان «وضعیت ابنرمال» که دولت چاره‌ای برای آن در دست ندارد. شاید به این دلیل که خود برآمده از همان «وضعیت استثنا» است.

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد