Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بی خوابی سبب نابودی سلول های مغزی می‌شود  و به اصطلاح مغز برخی سلول‌های خود را از بین می‌برد که در دراز مدت این مشکل سبب ابتلای افراد به بیماری آلزایمر می‌شود.  
این پژوهش نشان می‌دهد خواب نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت سلول‌های مغزی و خارج کردن سموم از مغز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
بی خوابی سبب افزایش بیش از اندازه مغز و نابودی سلول‌های مغزی می‌شود، کارشناسان اثر بی خوابی بر مرگ سلول‌های مغزی را در موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده اند.   افزون بر خطر آسیب به سلول‌های مغزی، بی خوابی سبب ابتلای افراد به اختلال‌های روانی، چون افسردگی و کاهش سطح تمرکز می‌شود.   پژوهش درباره آسیب سلول‌های مغزی بر اثر بی خوابی و کم خوابی به وسیله دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک مارچی ایتالیا (Marche Polytechnic University) انجام شده است و دانشمندان دریافتند به دلیل بی خوابی، بخشی از سیناپس‌های مغزی به وسیله آستروسیت خورده می‌شوند.   سیناپس‌ها اجازه می‌دهند تا ارتباط‌های عصبی بین سلول‌های مغزی برقرار شود درحالی که آستروسیت‌ها سلول‌هایی در سیستم عصب مرکزی هستند که مغز را از آلودگی‌ها پاک می‌کنند.
پژوهش‌های پیشین نشان داده است از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز سبب ابتلای افراد به بیماری آلزایمر می‌شود.   بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های فراگیر درعصر مدرن است و می‌تواند سبب از کارافتادگی، ناتوانی از حضور در اجتماع و انجام کار‌ها و نیاز به مراقبت دائم فرد بیمار به وسیله اطرافیان شود.  
کارشناسان به افراد در رده‌های سنی مختلف توصیه می‌کنند زمان کافی برای خواب شبانه درنظر بگیرند، زیرا پژوهش‌ها نشان داده است حتی یک شب بی خوابی می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به آلزایمر شود.  
خطر این بیماری به ویژه برای افراد شاغل در شیفت‌های شب و کادر‌های درمانی  بیشتراست.

از جمله دیگر عامل‌های ایجاد بیماری آلزایمر، فشارخون بالا، خونریزی مغزی، بالا رفتن سن، بروز ترومای مغزی، مصرف برخی دارو‌ها و رشد پروتئین سمی بتا آمیلیوئید در مغز است.  
کارشناسان برای جلوگیری از این بیماری ناتوان کننده که درمان قطعی برای آن تاکنون وجود ندارد، انجام ورزش منظم، خودداری از مصرف سیگار و دیگر مواد دخانی، کنترل فشارخون، انجام تمرین‌های ذهنی، یادگیری زبان‌های خارجی، تحرک، انجام محاسبه‌های ریاضی و حل جدول و پازل و تنظیم رژیم غذایی سالم را توصیه می‌کنند.   نتایج این پژوهش در مجله علوم اعصاب (the Journal of Neuroscience) منتشرشده است.   منبع: Dailymail انتهای پیام/ آسیب هایی که بی خوابی شب‌های امتحانی به بدن وارد می‌کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۶۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۲۴ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است
  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • (ویدئو) بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد!
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • ببینید | بلایی که یک موش بر سر پورشه میلیاردی آورد!
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید