Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

11 خرداد 1266، كاشت نخستین بذر توتون سيگار در ایران در رشت توسط دکتر استپان هاراتونیان معروف به «حکیم فانوس» صورت گرفت.

11  خرداد 1330، يك هيأت مديره 3 نفره براي اداره شركت نفت به جاي هيأت انگليسي كه بر «شركت نفت انگليس و ايران» حاكم بود شكل گرفت.

11 خرداد 1332، یک مقام مطلع به خبرنگاران گفت: دیروز که بانک توسعه صادرات افتتاح شد، ما نیز یک بانک جدید دیگر در تهران به نام «بانک تهران» افتتاح کردیم که متاسفانه جراید سرگرم انتشار اخبار بانک توسعه صادرات بودند و خبر افتتاح بانک ما را منتشر نکردند.

همچنین در این روز نمایندگان 10 کشور در تهران درباره چگونگی مبارزه و دفع ملخ‌ ها از مزارع کشاورزی به توافق رسیدند و آن را امضا کردند.

در خبر دیگر این روز آمده است که بانک کشاورزی آيين ‌نامه اجرايي بنگاه خالصجات را تصویب کرد. مفاد این آیین ‌نامه مشتمل بر سه فصل و 25 ماده بود. اين آيين ‌نامه شامل مواردي چون اختيارات و وظايف هيات ‌مديره و بازرسان، امور استخدامي و اختيارات مديرعامل در صدور احكام ترفيع، اضافه حقوق، انتظار خدمت، بازنشستگي و استخدام كاركنان رسمي و غير رسمي، امكان گشايش حساب در بانك ‌ها، نحوه صدور چك، مقررات حاكم بر حسابداري بنگاه و انجام تشريفات مناقصه و مزايده در معاملات خريد و فروش، اجاره، مقاطعه و نظاير آن است.

11 خرداد 1355، انجمن شهر تهران طی جلسه ای در این روز راه ‌های صرف مالیات اتومبیل را مورد بحث و بررسی قرار داد و به تصویب رساند. جراید کشور نیز نوشتند که براساس مصوبه این جلسه قرار است 450 میلیون از مالیات دریافتی انواع اتومبیل در تهران صرف احداث بزرگراه، پل هوایی، ‌مترو، پارکینگ، خرید اتوبوس و آسفالت کردن خیابان ‌ها شود.

11 خرداد 1357، جریمه ‌های تاخیر پرداخت عوارض اتومبیل (که روز 8 خرداد اعلام شده بود) اجرا شد. چند روز پیش ‌تر اعلام شده بود که جریمه‌ های تاخیر در پرداخت گمرک اتومبیل افزایش می ‌یابد و چنانچه صاحبان اتومبیل‌ های مسافری، ‌ظرف مدتی کمتر از 20 روز از پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی و ترخیص اتومبیل خودداری کنند، مکلف به پرداخت جریمه بیشتری خواهند بود که در حال حاضر این جریمه روزی دویست ریال است. همچنین در این روز، هواپيمايي ملي ايران قرارداد خريد 5 فروند هواپيماي 747 بوئينگ سوپرجت را با كارخانه آمريكايي بوئينگ امضا كرد.

11 خرداد 1359، بر اساس لايحه قانوني تغيير تعطيلات رسمي كشور كه به تصويب شوراي انقلاب رسيده است سالروز 15 خرداد براي هميشه تعطيل عمومي اعلام شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.

او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».

سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».

دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».

دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».

او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».

سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • طرح تفصیلی کرج تا خردادماه تصویب می‌شود+فیلم
  • تصویب طرح تفصیلی کرج بعد از ۱۰ سال
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • اولین واکنش رسمی به خرید پرسپولیس توسط بانک شهر
  • تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس
  • از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • کابینه رژیم صهیونیستی به تعطیلی شبکه الجزیره رأی داد
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟