Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@02:08:58 GMT

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازطراحی رآکتور اراک

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۰۸۹۶۵

دیپلمات‌های غربی روز پنجشنبه گفته‌اند بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و تغییر کاربری سایت فردو را با مشکل مواجه می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرف‌های باقی‌مانده در «برجام» به آمریکا هشدار داده‌اند اقدام این کشور در خروج از این توافق هسته‌ای تلاش‌های روسیه و چین برای بازطراحی رآکتور تحقیقات آب سنگین اراک و سایت فردو را با مشکل مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه بعد از خارج کردن کشورش از برجام فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور امضا کرد. این فرمان، تحریم‌ها را علیه سازمان انرژی اتمی ایران که رآکتور تحقیقات آب سنگین اراک زیر نظر آن فعالیت می‌کند، احیا می‌کند. 

بیشتر بخوانید:

سرانجام وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی چه شد؟

در توافق هسته‌ای برجام مقرر شده بود رآکتور اراک به نحوی بازطراحی شود که قادر به ساخت پلوتونیوم «درجه تسلیحاتی» نباشد. همچنین قرار بود تأسیسات «فردو» غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل شود. 

احیای تحریم‌های علیه سازمان انرژی اتمی ایران شرکت‌های غیرآمریکایی که با این سازمان مبادله کنند را در معرض خطر تحریم‌ها قرار می‌دهد. به طور خاص، «شرکت ملی هسته‌ای» چین و شرکت «روس‌اتم» روسیه به دلیل قراردادهایی که برای بازطراحی رآکتور اراک و تغییر کاربری فردو دارند با خطر تحریم‌ها رو به رو هستند. 

سه دیپلمات گفته‌اند نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران در نشستی که جمعه هفته گذشته در وین برگزار شد به طور مفصل درباره این موضوع بحث کردند. پکن و مسکو نگرانی‌هایشان را در آن جلسه مطرح کردند. 

یک دیپلمات ارشد اروپایی این اوضاع را «مزخرف» توصیف کرد و گفت خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور ممکن است فعالیت‌هایی که باید در اراک و فردو انجام شوند را متوقف کنند. 

این دیپلمات گفت: «[خروج آمریکا از برجام] ممکن است باعث اخلال در برچیدن سایت‌های هسته‌ای ایران شود. کاملاً مزخرف است.»

«کریستوفر فورد»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که واشنگتن چه برنامه‌ای در خصوص این موضوع دارد گفت آمریکا از مواضع سایر طرف‌ها در خصوص سازمان انرژی اتمی ایران آگاه است. 

او در بیانیه‌ای گفت: «دولت آمریکا فعالانه در حال بررسی این مسائل است. موضع ما در خصوص ایران به سمت بهره‌مندی دائمی از مزایای منع اشاعه و مهار مجموعه رفتارهای مخرب ایران هدایت خواهد شد.»

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «همه، توجهشان را روی وجه اقتصادی توافق متمرکز کرده‌اند اما اگر طرف‌های باقی‌مانده، در حین پایبندی ایران در اجرای وجوه هسته‌ای این توافق ناکام بمانند، نقض غرض خواهد بود.»

 توافق برجام، تولید اورانیوم غنی‌شده در فردو را ممنوع کرده و می‌گوید روسیه با ایران برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در این سایت همکاری خواهد کرد. 

در چارچوب برجام درباره رآکتور اراک توافق شد که این رآکتور در طرح جدید مقادیر تولید پولوتونیوم را کاهش دهد. این توافق میزان سوختی که اراک بایستی مصرف کند را مشخص کرده و می‌گوید سوخت مصرف‌شده  برای دوره عمر رآکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد.

 تحریم‌هایی که شرکت‌ها را از هر گونه مبادله با سازمان انرژی اتمی ایران منع می‌کنند حداکثر تا تاریخ ۵ نوامبر اجرایی خواهند شد. 

سه دیپلمات اروپایی گفته‌اند روسیه و چین در نشست وین گفته‌اند قصد دارند پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهند اما از تحریم‌های آمریکا نگران هستند.

منبع: فارس

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر زنجان با بیان اینکه دشمنان ادعای حقوق بشر دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیرو‌های نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، افزود: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آن ها متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

امام جمعه زنجان افزود: ما از اول گفته بودیم که آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند.

حجت‌الاسلام خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه درحال نقش‌آفرینی است.

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟