Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@09:03:02 GMT

آغاز برداشت یونجه در میامی + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۰۸۹۹۸

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی گفت: هزار و 900 هکتار از مزارع میامی به کشت یونجه اختصاص دارد و کشاورزان هر 35 روز یک بار این محصول را برداشت می کنند.
وی  افزود: متوسط برداشت یونجه در هر هکتار 12 تن یونجه خشک است و این محصول برای خوراک دام به سبزوار ، شاهرود ، گنبد کاووس و استان خراسان شمالی ارسال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سمنان میامی یونجه کشاورزان خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۸۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت بیدمشک در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ‌های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیترعرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می‌شود. 

علی دیانتی افزود: کار برداشت بیدمشک از اواخر اسفند ماه آغاز می شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه به سبب کاربرد‌های متفاوت بیدمشک از جمله کارکرد‌های اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: در سال های اخیر با توجه به اینکه برداشت این محصول به صورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌گیرد که موجب افزایش هزینه برداشت گردیده و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی وقوع بارندگی به ویژه در زمان برداشت محصول که با توجه به حساسیت بالای گل آذین (شاتون) به رطوبت منجر به کاهش توسعه رشد این گیاه گردیده است.

دیانتی اضافه کرد: کشت این درختچه‌ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب است که بیش‌ترین سطح در شهرستان ارومیه است.

وی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی استان افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل‌تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

دیانتی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحد‌های تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

به گفته وی باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحد‌های گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشور‌های همسایه و کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشور‌ها صادر می‌شود. 

تهیه عرق از بیدمشک به صورت سنتی و همچنین در کارگاه‌ها به صورت صنعتی صورت می‌گیرد به طوری که مصرف عرق بیدمشک در بین مردم شهرستان ارومیه از رونق بسزایی برخوردار است.

عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه های آن که سرشار از آهن و فولیک اسید است، برای افراد کم‌خون مناسب است، اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است کم‌خونی را تشدید کند. خانم‌های باردار، کودکان و کسانی که افت قند دارند، نباید بدون مشورت با پزشک عرق بیدمشک مصرف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت بیدمشک در آذربایجان غربی
  • خسارت سرمازدگی به باغات چغاله خفر + فیلم
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • خسارت سرمازدگی به باغداران خفر
  • امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود
  • «بیدمشک»پیام آور بهار در ارومیه/ کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار
  • برداشت گیاه دارویی زیره سبز از مزارع استان بوشهر آغاز شد
  • ۸ هکتار گیاه دارویی رازیانه در رودان کاشت شده است/ پیش‌بینی برداشت ۳ تن در هکتار
  • آغاز کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان