Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه ریتالین، گفت: مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، ایرج حریرچی با اشاره به افزایش مصرف قرص ریتالین در میان برخی دانش‌آموزان و دانشجویان با آغاز فصل امتحانات، گفت: ریتالین داروی محرکی از خانواده مواد آمفتامینی و نام ژنریک این دارو متیل‌فنیدیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه کرد که ریتالین در درمان بیماری بیش فعالی و کم توجهی کودکان و نوجوانان بکار می‌رود و دارویی است که توسط نوجوانان و جوانان بویژه محصلین و دانشجویان در شب­‌های امتحان و به‌طور عمده جهت بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، افزود: یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است. عوارضی از قبیل تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی است. عوارض مصرف طولانی مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خود سرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک‌تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان می‌شود. از طرفی ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری دارد.

حریرچی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان ریتالین با الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و شانس مرگ ناشی از مصرف آن را افزایش می‌دهد، افزود: فروش ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی و کم توجهی و به‌طور کلی مصارف پزشکی، با نسخه پزشک Doctor است و معمولا در داروخانه‌های منتخب و با تشکیل پرونده به بیمار ارائه می‌شود. اما متاسفانه همچون بعضی از داروهای دیگر که قابلیت سوء‌مصرف دارند، از تعداد معدودی داروخانه‌ها نشت کرده و به ویژه در فصول برگزاری امتحانات به دلیل افزایش تقاضا، در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

وی افزود: یک مطالعه در کشور آمریکا بر روی دانشجویان کالج نشان داد که ۲۹ درصد کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، سابقه مصرف ریتالین داشتند .در یک مطالعه طولی در یک دوره چهار ساله مشخص شد که شیوع سالیانه مصرف آمفتامین در دانش آموزان پایه‌های هشتم، دهم و دوازدهم به ترتیب ۲.۷، ۴.۳ و ۴.۵ گزارش شده است. در همین دوره شیوع یکساله در دانشجویان حدود پنج درصد گزارش شده بود.

وی تاکید کرد: مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت پزشک Doctor الکل ریتالین حشیش ایرانی دانشجویان عکس حوادث حوادث تهران اخبار تهران غرب تهران زندگی آزار و اذیت من آزار قتل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۰۹۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این صندوق در راستای اجرای قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت، به تعداد ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی اعطاء کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی اکبر محمدی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت، در نیم سال نخست سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به چهار هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل مبلغ ۱۹۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال وام تحصیلی اعطاء کرد.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات و ارائه وام تحصیلی با هدف ایجاد انگیزه در میان دانشجویان متاهل در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون حمایت ازخانواده صورت گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: همچنین صندوق در راستای حمایت از دانشجویان متاهل و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ همه درخواست‌های ودیعه مسکن، وام ازدواج و تولد فرزند ویژه دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بدون محدودیت پوشش داد.

وی خاطرنشان کرد:یک هزار و ۲۱۶ نغر به مبلغ ۷۷۱ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۱۳ ریال ودیعه مسکن و همچنین یک هزار و ۹۹۵ نفر به مبلغ ۴۹۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۳۸۰ نفر به مبلغ و ۲۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال وام تولد فرزند دریافت کردند.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • پدیده جدید و مشکوک « پاکدم » در مراکز تفریحی شهر
  • پدیده جدید و مشکوک «پاکدم» در مراکز تفریحی شهر
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 356 نفر