Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@06:24:11 GMT

کتاب «حقوق در جهان اسلام» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۱۱۱۴۹

کتاب «حقوق در جهان اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب برشی از دایره المعارف جهان نوین اسلام آکسفورد است.

در واقع اثر حاضر ترجمه ای است از مدخل حقوق «Law» این دایره المعارف که طی چهار مقاله در آن دایره المعارف به آن پرداخته شده است.

پروفسور سید حسن امین استاد دانشگاه گلاسکو کالیدونیان انگلستان و مترجم اثر حاضر در خصوص این مدخل می آورد:

«مدخل «حقوق»  در «دایرة‌المعارف جهان نوین اسلام آکسفورد» به  تعامل بین حقوق اسلامی و دین، اختصاص دارد و شامل چهار مقاله است:

1) اندیشه حقوقی و فقه، تألیف: نورمن کالدر

2) مذاهب فقهی اهل سنّت، تألیف: فرهت جی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیاده

3) مذاهب فقهی شیعه، تألیف: عبدالعزیز ساشدینا

4) اصلاحات فقهی- حقوقی جدید، تألیف: آن الیزابت مایر

مقالۀ اول، تطور تاریخی نظام حقوقی را در جهان اسلام بررسی می‏کند و به نوعی، بدیل کتاب مستطاب «ادوار فقه» تصنیف استاد ما جامع‌المعقول و المنقول زنده‌یاد استاد محمود شهابی و نیز بخش اسلام «تاریخ حقوق ایران» تألیف این بنده است، با نگاهی مدرن و متفاوت از منظر یک پژوهشگر اروپایی. من این بخش را یک بار با اصلاحاتی اندک و توضیحاتی مختصر در ماهنامه حافظ (شماره‌ی 22 در دی 1384) منتشر کرده‌ام اما در این کتاب ترجیح دادم که ترجمه متن هر چهار مقاله‌ام را به همان صورتی  که در ترجمه چهارجلدی دایرة‌المعارف جهان نوین اسلام با ویراستاری حضرات استادان حسن طارمی، محمد دشتی و مهدی دشتی به چاپ رسیده است، منتشر کنم و هرجا این بزرگواران حاشیه‌ای را بر متن افزوده‌اند، آن حاشیه‌ها و یادداشت‌ها را بی‌دخل و تصرف نقل کنم و نقش خود را از حد یک مترجم بالاتر نبرم.

مقاله‏ دوم ظهور مذاهب فقهی را در میان اهل سنّت و مقاله سوم مذاهب فقهی شیعیان را بررسی می‏کند و مقاله چهارم، تحلیلی از اصلاحات حقوقی و انعطاف‌پذیری احکام فقهی در جهان اسلام در قرن‏های سیزدهم و چهاردهم هجری/ نوزدهم و بیستم میلادی به دست می‏دهد.

این بخش اخیر ناظر به اصلاحات فقهی/حقوقی در جهان اسلام برای قانونگذاران و حقوقدانان ایران، اهمیت بیش‌تری دارد زیرا اجازه می‌دهد که تجارب مشابه ملل مختلف جهان اسلام در برخورد با دغدغه‌های امروز جهان، در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، مطرح و راهکارهای تجربه شده تبیین شود.»

کد خبر 4311373

منبع: مهر

کلیدواژه: حقوق در جهان اسلام سید حسن امین معرفی کتاب ایالات متحده آمریکا فلسطین رژیم صهیونیستی عراق ایران سوریه برجام روسیه عربستان سعودی دونالد ترامپ کره شمالی اتحادیه اروپا افغانستان داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۱۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه «آموزه‌های استفان کاوی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آموزه‌های استفان کاوی» به‌تازگی با ترجمه فرشید عبدی با ارایه قواعدی در حوزه کسب و کار و نقش‌های مدیریتی توسط انتشارات پویش مدام منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ای از تعالیم و خلاصه هفت کتاب مشهور نویسنده توسعه فردی در دو بخش آموزه‌های دکتر کاوی و خلاصه هفت کتاب است.

اصل پاسخگویی، اصل توازن، اصل انتخاب، اصل تأثیرگذاری، اصل شجاعت، اصل اثربخشی، اصل همدلی، اصل درستکاری (راستی و درستی)، اصل رهبری، اصل یادگیری، اصل عشق، اصل توانایی‌های بالقوه، اصل انضباط شخصی، اصل هم‌افزایی، اصل اعتماد، اصل حقیقت، اصل چشم‌انداز، اصل برد - برد، جملات قصار مورد علاقه دکتر استفان کاوی از مطالب منتشره بخش اول این کتاب به شمار می‌رود.

همچنین مطالب بخش دوم شامل هفت عادت مردمان مؤثر، هفت عادت خانواده‌های بسیار مؤثر، عادت هشتم: از اثربخشی تا عظمت، اولویت دادن به اولویت‌ها، راه حل سوم: حل دشوارترین مشکلات زندگی، رهبری مبتنی بر اصول و سرعت اعتماد است.

استان ریچاردز کاوی یک نویسنده بسیار مشهور آمریکایی در حوزه توسعه فردی و سازمانی است. استعداد، هوشت و تلاش او موجب شد به عنوان یک تاجر موفق، مربی و سخنران تأثیرگذار در بین عموم شناخته شود. او به خاطر نوشتن یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های مدیریتی قرن بیستم با عنوان «هفت عادت مردمان مؤثر» مشهور شده است.

کاوری در ۲۴ اکتبر ۱۹۳۲ متولد شد و در سالت لیک سیتی ایالت یوتا بزرگ شد. والدینش استفان گلن کاوی و ایرن لوییز ریچاردز بودند. اجداد وی در برخی از تحولات اجتماعی مهم نقش داشتند. کاوی در جوانی به ورزش علاقمند بود، اما در همان جوانی دچار یک مصدومیت شد تا مسیر زندگی‌اش تغییر یافته و به فعالیت‌های علمی رو آورد. او مشتاقانه در فعالیت‌های مدرسه مشارکت می‌کرد و زودتر از زمان معمول از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. سپس در دانشگاه یوتا ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی از این دانشگاه دریافت کرد...

در بخشی از این کتاب آمده است؛

هر زمان که به اهداف خود نرسیم، از ضربه‌ای که به حساب درستکاری خود وارد کردیم، رنج می‌بریم. اعتماد به نفس خود را در ایجاد و حفظ تعهدات خود و دیگران از دست می‌دهیم. در این صورت، زمانی که برای واکنش به چالش‌های مهم زندگی خود، نیاز به قدرت تشخیص باطنی داریم، دیگر چیزی برای ترسیم شخصیت باطنی خود نداریم. تحقق یک هدف در یک حوزه زندگی، می‌تواند به معنی تأثیر منفی بر سایر حوزه‌های زندگی ما باشد. مردی که بر افزایش ثروت خود تمرکز داشت، این کار را به قیمت عدم صرف وقت با همسر و خانواده خود انجام می‌داد.

این‌کتاب با ۳۰۴ صفحه و قیمت ۳۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6081963 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • نظریه منسجم فقهی درباره آزادی نداریم
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • ترجمه «آموزه‌های استفان کاوی» منتشر شد
  • چگونه وکیل حقوقی در تهران را انتخاب کنیم؟
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال
  • اتحاد کشورهای اسلامی سبب پیروزی امت اسلامی بر رژیم صهیونیستی است