Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه غربالگری بیماریهای ژنتیکی در طرح تحول سلامت درحال اجرا است، گفت: بیماریهای متابولیک ارثی، کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیک، ظرف ۵ سال کاهش ۵۰ درصدی خواهند یافت. ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ اجتماعی پزشکی نظرات

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر افشین استوار درخصوص برنامه ژنتیک کودکان که در راستای طرح تحول سلامت اجرا شد، اظهار کرد: بعد از موفقیت در برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تالاسمی و بیماری PKU، در طرح تحول سلامت، گسترش برنامه‌های ژنتیک در بستر تحول سلامت ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استوار با بیان اینکه پیشگیری در مقوله بیماری تالاسمی که با پوشش 98 درصدی غربالگری‌های زمان ازدواج و نوزادی همراه بود، به کاهش این بیماری از 1200 مورد به 15 مورد انجامید، درخصوص برنامه‌های ژنتیک که در بستر طرح تحول سلامت اجرایی شد، گفت: اجرای این برنامه‌ها در ابتدا مستلزم زیرساخت بود که زیر ساختهای تشخیص ژنتیکی بیماریهای مهم و شایع ژنتیکی شامل انتقال فن آوری‌های تشخیص ژنتیک، بومی سازی و استاندارد سازی آنها در کشور برای بیماریهای در اولویت و شایع انجام گرفت. مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌ها، پوشش برنامه‌ها گسترش یافت و اجرای آنها در بسته‌های موجود خدمات سلامت ادغام شد و بدین ترتیب گستره خدمات سلامت وسیع تر و عمیق تر شد. به گزارش وزارت بهداشت-استوار در خصوص نتایج اجرای برنامه‌های ژنتیک در کشور گفت: با اجرای برنامه‌های ژنتیک توسط وزارت بهداشت مبنی بر کاهش بیماریهایی نظیر بیماریهای متابولیک ارثی، بیماریهای کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیک، مقرر است، این بیماری‌ها ظرف 5 سال کاهش 50 درصدی داشته باشند. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: با اجرای این غربالگری‌ها و برنامه‌ها، شاخص‌های کلی سلامت نظیر IMR (مرگ شیرخواران) 30 تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.انتهای پیام/ R1014143/P1014143/S2,24/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت بهداشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۱۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات جدید ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت را در این رابطه داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلاء به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلاء به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

کد خبر 6090455

دیگر خبرها

  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن