Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی در نشست «نظریه‌پردازی علمی قرآن» امروز 11 خرداد، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، سخنرانی کرد.

رضایی‌اصفهانی در آغاز سخنانش گفت: یکی از بحث‌های مطرح در زمان ما ایده‌گیری و ایده‌پردازی از قرآن است و این می‌تواند در حوزه علوم انسانی و تجربی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آیات علمی قرآن به 4 دسته تقسیم می‌شوند. دو هزار آیه قرآن بحث علمی در خصوص آسمان، دریا، کوه، تربیت، اقتصاد، سیاست و ... دارد و یک سوم قرآن در خصوص مباحث علمی است. هرچند قرآن کتاب علم نیست اما در راستای خداشناسی آیات زیادی مطرح کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از آیات قرآن در حد اشارات علمی است برای مثال دعوت خداوند برای سیر در زمین در خصوص دعوت به تفکر در موضوع بدون نکته علمی است. این دسته زمینه کنجکاوی بشر را ایجاد می‌کند برای مثال بیش از 300 آیه قرآن در خصوص نجوم زمینه‌ساز رشد علم نجوم در تمدن اسلامی شده است.

رضایی‌اصفهانی با بیان اینکه دسته دوم آیات در خصوص شگفتی‌های علمی است، گفت: این آیات اعجاز علمی به حساب نمی‌آیند، برای مثال برخیز از آیات خبر از سنت‌های الهی می‌‌دهد. مثال دیگر آن است که قرآن در قرن هفتم میلادی سخن از حرکت زمین به میان آورد، این سخن را ارشمیدس بیان کرده بود اما مورد توجه قرار نداشت.

وی تصریح کرد: دسته سوم از آیات علمی قرآن در خصوص اعجاز‌های علمی است. اعجازهای علمی گزاره‌های علمی است که کسی بیان نکرده است اما بعدا کشف شده است. در موضوع علوم طبیعی بیان زوجیت عام موجودات یکی از مثال‌های این دسته‌ هستند. در علم انسانی خیر از پیروزی روم بر ایرانیان از این دسته است و در همین راستان می‌توان قائل به اعجاز، تاریخی، تربیتی و اعجاز اقتصادی در قرآن شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بخش‌ چهارم از این دسته آیات نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن است. مراد از نظریه‌پردازی یعنی خبر دادن قرآن از حقایق علمی قبل از تایید آن در علوم، که گاهی موجب توسعه یا تضییق حوزه‌ها و ابعاد علم می‌شود. برای مثال قرآن در آیه 23 سوره شورا وجود موجودات زنده در آسمان را بیان کرده است این مسئله هنوز کشف نشده و می‌تواند محل کشف شود و مشابه این مسئله را در خصوص هفت آسمان در آیه 12 سوره طلاق، تسخیر ستارگان در آیه 33 سوره ابراهیم، سخن گفتن مورچه با همدیگر و با انسان در آیه 22 نمل و سخن گفتن هدهد با انسان در آیه 22 سوره نمل داریم. در مورد آخر می‌توان فهمید که هدهد می‌توانست مفاهیم را دریابد و این نکته مهمی است زیرا هدهد می‌تواند با انسانی مانند حضرت سلیمان(ع) سخن بگوید و با مفهم را بداند. اینجا بحث از اعجاز سخن نمی‌گوید و علاوه بر آن در آیات قبل همین سوره فرموده است که سلیمان از داود پادشاهی را به ارث گرفت و سخن گفتن حضرت سلیمان با حیوانات را آموخت، از این رو می‌توان دریافت که حیوانات می‌توانند با انسان سخن بگویند و مفاهیم را دریابند.

رضایی‌اصفهانی افزود: در ادامه این سوره قرآن می‌گوید در کسر ثانیه مانند تخت بالقیس را از یمن به فلسطین می‌آورند و این را به عنوان معجزه مطرح نمی‌کند بلکه آن را محصول دانش عنوان می‌کند و این نیز یکی از نمونه‌های نظریه‌پردازی حوزه علوم طبیعی است.

وی در پایان گفت: بیابیم قرآن را این عینک بازخوانی کنیم. ما نمی‌خواهیم بگوییم همه علوم با جزئیاتش در قرآن وجود دارد و هر علمی باید کار خود را بکند اما قرآن در این آیات فضاهای جدید باز کرده و ما می‌توانیم پژ‌هش‌هایی را در این زمینه انجام دهیم.

انتهاب پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن اعجاز علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۱۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط شهرداری بم به لیگ ۳

تیم فوتبال شهرداری بم در هفته ۲۴ گروه اول لیگ دسته دوم فوتبال کشور و در دیداری سرنوشت‌ساز، میهمان آینده سازان اردبیل بود.

این تیم در پایان با یک گل مغلوب شد و بدین ترتیب با توجه به شکست شهرداری بم و پیروزی رقیبان، سقوط نماینده شرق استان کرمان به لیگ پایین‌تر قطعی شد.

شهرداری بم فصل را با مهدی جزینی آغاز کرد؛ اما وی خیلی زود جای خود را به علیرضا آلبوغبیش سرمربی فصل قبل این تیم داد. با این حال حضور آلبوغبیش نیز نتوانست تاثیری در روند شهرداری ایجاد کند و جهانبخش جعفری که یک بار موفق به نجات شهرداری از سقوط شده بود، بار دیگر این ماموریت را به عهده گرفت؛ اما در انجام آن موفقیتی کسب نکرد تا شهرداری بم به عنوان تنها نماینده کرمان در لیگ دو، سقوط تلخی دیگر را به فوتبال کرمان تحمیل کند.

بر این اساس، تیم‌های شهرداری بم و شهدای ساری دو هفته مانده به پایان رقابت‌های مرحله گروهی به لیگ دسته سوم سقوط کردند.

جدول رده‌بندی گروه اول لیگ دسته دوم فوتبال کشور در پایان هفته بیست و چهارم

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نساجی به دنبال ذوب کردن آهن در اصفهان
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • سقوط شهرداری بم به لیگ ۳
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت