Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-09@02:10:04 GMT

جمعه وحشت در قاره سبز

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۲۱۵۲۲

جمعه وحشت در قاره سبز

اروپا روز جمعه را با کابوسی تمام عیار پشت‌سر گذاشت. از یک طرف سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا در عقب‌گردی آشکار دولت را دودستی به پوپولیست‌ها تحویل داد.

بنابراین دولت آینده ترکیبی از کاندیداهای دو حزب پوپولیستی جنبش پنج‌ستاره و حزب لیگ شمالی خواهد بود. ازسوی دیگر در اسپانیا نیز دولت راخوی سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۹۷۷ این نخستین باری است که یک نخست‌وزیر اسپانیا به جلسه پارلمان می‌رود و نمی‌تواند رای اعتماد مجدد بگیرد.

رئیس‌جمهوری ایتالیا در یک برگشت کامل از خیر تشکیل دولت موقت و انتخابات مجدد گذشت. این درحالی است که سرجیو ماتارلا پیش‌تر به‌دلیل انتخاب ساوونا، به‌عنوان وزیر اقتصاد ایتالیا در دولت پوپولیست‌ها از تایید جوزپه کونته خودداری کرده بود. فردی که گفته می‌شود به‌شدت ضدناحیه یورو است.

بی‌بی‌سی در این‌باره گزارش داد: رئیس‌جمهور ایتالیا سرانجام با ترکیب دولت ائتلافی ارائه شده از سوی دو حزب پوپولیست پیروز در انتخابات قبلی این کشور موافقت کرد و به چند ماه سرگردانی سیاسی در چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا پایان داد. این موافقت پس از آن از سوی سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا اعلام شد که جوزپه کونته، کاندیدای نخست‌وزیری، فهرستی از وزرای کابینه پیشنهادی خود را به رئیس‌جمهوری ارائه کرده بود.

این کابینه پیشنهادی، ترکیبی از کاندیداهای دو حزب پوپولیستی جنبش پنج ستاره و حزب لیگ شمالی است. پیشتر تلاش این دو حزب برای تشکیل دولت به‌دلیل عدم موافقت رئیس‌جمهوری ایتالیا شکست خورده و قرار بود که در ماه ژوئن یا سپتامبر یک انتخابات دیگر برگزار شود.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا در ابتدا با پائولو ساوونا گزینه پیشنهادی کونته برای وزارت اقتصاد مخالفت کرد و کارلو کوتارلی، اقتصاددان سابق صندوق بین‌المللی پول را مسوول تشکیل دولت کرد. ولی با جایگزینی کاندیدای وزارت اقتصاد در فهرست دولت ائتلافی کونته، ماتارلا موافقت خود را با تشکیل دولت به وسیله او اعلام کرد.

سایت دیلی اکسپرس در گزارشی نوشت: حالا با موافقت ماتارلا، کابوس ناحیه یورو به واقعیت پیوست. پیشتر علت مخالفت ماتارلا با انتصاب پائولو ساوونا، مخالفت او با اتحادیه اروپا بود اما برخی می‌گویند مهم‌ترین نگرانی اتحادیه اروپا گفته‌های سالوینی، دبیر کل حزب لیگ شمالی است که در سخنرانی‌های خود اشاره داشته است که ایتالیا باید از یورو خارج شود.

بی‌ثباتی سیاسی اخیر در ایتالیا پس از آن رخ داد که در انتخابات پارلمانی چهارم مارس، گروه پوپولیستی جنبش پنج ستاره توانست با ۳۲درصد آراء به‌عنوان بزرگترین حزب راهی پارلمان شود و حزب راست‌گرای لیگ شمالی هم در این انتخابات نزدیک به ۱۸ درصد آرا را به دست آورد.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر جدید ایتالیا که استاد حقوق در فلورانس است، نماینده پارلمان نیست و تاکنون اصلا سابقه کار سیاسی نداشته است. او اخیرا متهم شده است که کارنامه آکادمیک و علمی‌اش را به‌طور اغراق‌آمیزی برجسته نشان داده است تا وجهه بین‌المللی‌اش را ارتقا دهد. او در رزومه‌ای در سال ۲۰۱۳ گفته بود که مطالعات حقوقی خود را در دانشگاه نیویورک کامل کرده است اما یک سخنگوی این نهاد گفت: سوابقی از تحصیلات او در این دانشگاه وجود ندارد.

او همچنین ادعا کرده بود که در سال ۲۰۰۱ در کالج گرتون دانشگاه کمبریج تحقیقات علمی انجام داده اما یک سخنگوی این دانشگاه با اشاره به قوانین حفاظت از اطلاعات گفت: نمی‌تواند این اظهارات را رد یا تایید کند. با این حال جنبش پنج ستاره از نامزدی او حمایت کرده و گفته که او قربانی یک کمپین افترا شده است.

بحران ایتالیا برای تشکیل دولت یکی از طولانی‌ترین بحران‌های سیاسی این کشور بوده است. برخی اما می‌گویند با تشکیل دولت پوپولیستی در این کشور بحران‌های بعدی در راه است.

هر دو حزب ضدیورو می‌توانند راه خروج از یورو را به ایتالیا نشان دهند. هر چند دی‌مایو، رهبر جنبش ۵ ستاره گفته است که به خروج از یورو فکر نمی‌کند اما برخی می‌گویند که ممکن است در زمان مناسب دی‌مایو با همکاری سالوینی راه خروج را هموار کنند. کونته پس از توافق برای تشکیل دولت ایتالیا نیز به خبرنگاران گفت: هدف ما این است که سخت کار کنیم تا تضادها را از بین ببریم.

ما درصدد هستیم تا سطح استاندارد زندگی ایتالیایی‌ها را بالا ببریم. کونته روز گذشته ساعت ۴ مراسم تحلیف را نیز به جا آورد تا در عمل هجدهمین دولت ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم آغاز به‌کار کند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: فرارو

کلیدواژه: ایتالیا پوپولیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولی‌ها با قدردانی از زحمات و تلاش‌های بی وقفه اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول گفت: امید بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان به فیلمسازی و سینما به همین شورا است و طبق گزارش‌هایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی، عملکردی شفاف و قابل دفاعی را از خود به جا گذاشته و چهره‌های مستعد، توانمند، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفه‌ای فیلمسازان با توصیه اکید به اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول عنوان کرد: آن‌چه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، بنده معتقدم سینماگران حرفه‌ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می‌کنند و چنان چه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعاً نتیجه حاصله را تحسین خواهد کرد. شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی است که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه حرفه‌ای شده‌اند و در جشنواره‌های ۲ دوره گذشته جوایز مهمی کسب کرده‌اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم، سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه‌های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت‌های کشور بهره مند شود.

خزاعی در ادامه گفت: امسال برای حمایت از ۱۰ فیلم اولی البته فیلم‌های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کرده‌ایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود. من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم؛ نسلی که درک بالایی از زبان تصویر و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغه‌های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه‌های داخلی و خارجی به تصویر کشد.

وی تصریح کرد: سینمای ایران به متفکران جدید و اندیشه‌های نو و بدیع با دغدغه‌های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را در آثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی‌داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه‌های آنها مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی به دور از جریان سرمایه داری که قبلاً بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود و نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.

در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست کرد یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار شود.

در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان سینمایی در جریان چگونگی ارزیابی‌ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت. این جلسه با حضور اعضای شورای تأیید صلاحیت فیلم اولی‌ها شامل مجید زین العابدین، رسول صدرعاملی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا عرب، مجید اسماعیلی، مهدی آذرپندار، امیر بوالی و روح الله سهرابی برگزار شد.

مسؤولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903302

دیگر خبرها

  • المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم/ حمله به رفح منجر به آزادی اسرا نمی‌شود
  • روایت حسن روحانی از مخالفت امام خمینی با مرتبط کردن سازمان اطلاعاتی با رهبری و بیت ایشان
  • لزوم تشکیل یک نهاد برای تأیید صلاحیت سخنرانان/ چالش ارز؛ ‌ همه منتظر اقدام و عمل دولت
  • چین و فرانسه تشکیل کشور مستقل فلسطین را خواستار شدند
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • رئیس سازمان سینمایی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم