Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

 

معرفی ارزشمندترین برندهای خودروسازی جهان

موسسه پژوهشی کانتار میلوارد براون رده‌بندی سالانه ارزشمندترین برندهای جهان را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این رده‌بندی تویوتا برای ششمین سال پیاپی پرارزش‌ترین برند خودرو شناخته شد. ارزش برند تویوتا با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به مبلغ ۳۰ میلیارد دلار رسید. پس از آن مرسدس بنز با پیشی گرفتن از بی‌ام‌و در جایگاه دوم قرار گرفت و بی‌ام‌و هم سوم شد. پیتر والش مسوول ارزیابی برند این موسسه گفت: «به‌طور کلی تویوتا برندی بسیار قابل اعتماد است و در صنعت خودرو نماد کیفیت و ارزش محصول به‌شمار می‌آید. عرضه محصولات شاسی‌بلند پرطرفدار هم در جایگاه کنونی تویوتا بی‌تاثیر نبوده است. خودروهای شاسی‌بلند هنوز هم در بازار بسیار پرطرفدار هستند و حس قدرت و ایمنی را به دارندگان خود القا می‌کنند.» شرکت مرسدس شاهد افزایش ۹ درصدی ارزش برندش بود که به ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. ارزش برند بی‌ام‌و هم با افزایش ۴ درصدی به ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

افزایش نسبی قیمت نفت علیرغم افزایش تولید نفت خام آمریکا

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۷ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۷.۷۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲ سنتی بشکه ای ۶۷.۰۶ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته می توان به افزایش قابل توجه تولید نفت آمریکا و انتظار بازار این محصول در خصوص افزوده شدن بر میزان عرضه ی نفت توسط اوپک اشاره کرد. 

واکنش امانوئل مکرون به تصمیم جدید کاخ سفید

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد. مکرون گفت که از دیدگاه او، این اقدام «اشتباه» بوده است و با دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» در نهایت همه را متضرر می کند. وی ساعتی قبل در همین رابطه در جمع خبرنگاران گفته بود: تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است. مکرون ادامه داد: ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد. /خبرگزاری فرانسه

مشاور ترامپ: فشار تجاری بر چین ادامه می‌یابد

مشاور امور اقتصادی 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا گفت که فشارهای اقتصادی و تجاری بر چین برای گرفتن امتیازات بیشتر ادامه خواهد یافت. این اظهار نظر به دنبال آن صورت گرفت که دولت آمریکا اعلام کرد تعرفه 25 درصدی را تا یک ماه دیگر روی 50 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. همزمان آمریکا گفته است که این بخشی از فشارها است و از این پس محدودیت های شدیدتری روی سرمایه گذاری شرکت های چینی در آمریکا بویژه در بخش های فنی پیشرفته و صنایع در نظر گرفته خواهد شد. 'لری کودلو' مشاور ارشد امور اقتصادی رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که آمریکا می خواهد شرکت های این کشور سهم اکثریت را در سرمایه گذاری روی طرح ها، شرکت ها و کارخانه های مشترک با چینی ها در چین بدست آورند. شینهوا

عقب نشینی شرکت دایلیم کره جنوبی از همکاری با ایران

گزارش خبرگزاری کره جنوبی حاکی است 'دایلیم' شرکت بزرگ کره ای که سال ها با ایران همکاری داشته است یک قرارداد دو میلیارد دلاری در زمینه همکاری های نفتی و پالایشگاهی با ایران را لغو کرده است. شرکت 'دایلیم اینداستریال' پیشتر اعلام کرده بود برنده قراردادی به ارزش 2.3 تریلیون وون (1.9 میلیارد دلار) برای گسترش تاسیسات پالایشگاهی در اصفهان شده است.
این شرکت در ارتباط با لغو قرارداد خود، گزارشی به مرکز خدمات نظارت مالی نوشته و شرکت پالایشگاه نفت اصفهان را هم در جریان قرار داده است 'دایلیم' نگرانی از تحریم های آمریکا را علت لغو این سرمایه گذاری و قرارداد اعلام کرده است.
گزارش حاکی است شرکت 'هیوندایی' کره جنوبی نیز در حال بررسی قرارداد خود با «شرکت سرمایه گذاری اهداف» ایران به ارزش 3 میلیارد و 800 میلیون دلار برای ساخت یک مجتمع پالایشگاهی است این قرارداد بزرگترین قرارداد شرکت 'هیوندایی' با یک کشور خاورمیانه است، این شرکت اظهار امیدواری کرده است بتواند به قراردادش پایبند باشد.
دایلیم اینداستریال که یک شرکت ساخت و ساز بزرگ در کره جنوبی است، پیشتر تایید کرده بود که نامه برنده شدن در قرارداد بهبود و توسعه تاسیسات پالایشگاه نفت اصفهان را دریافت کرده است و قرارداد مذکور هم مارس سال 2017 امضا شده بود.
طبق اعلام دایلیم، این یکی از بزرگترین پروژه های ساخت و ساز در ایران است که تاکنون یک شرکت کره ای برنده آن شده است.
قیمت سهام دایلیم بدنبال انتشار این خبر در آن زمان 2.66 درصد افزایش یافت و به 84900 وون رسید.
دایلیم بزرگترین شرکت کره جنوبی در بخش ساخت و ساز در ایران است و نخستین قراردادش در ایران به سال 1975 برمی گردد. 
این شرکت دهها پروژه ساخت و ساز به ارزش 4 میلیارد و 550 میلیون دلار در ایران اجرا کرده است.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • قرارداد همکاری اوپن‌ای‌آی با فایننشال تایمز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • رضایت ده روسی از نگرش پاتریسیو در رختکن؛ احتمال تمدید قرارداد او به عنوان دروازه‌بان ذخیره
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده