Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، حدود ۸ ماه از زلزله کرمانشاه می گذرد. داغ این حادثه چنان عمیق بود که آحاد ملت ایران را سیاه پوش کرد. پس از این فاجعه غم بار تمام ایرانیان از اقصی نقاط کشور  به یاری هموطنان خود شتافتند. اما این کمک های نقدی و غیر نقدی با سایر کمک هایی که در فجایع ملی مشاهده می کردیم، از جهات بسیاری متفاوت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این جهات نحوه ارسال کمک ها بود. خیلی از مردم کمک های خود را به سازمان های مردمی و بعضا سلبریتی ها می دادند تا از این طریق به دست مردم زلزله زده برسد. در واقع در کنار ارگان های دولتی مثل هلال احمر، اینبار ما شاهد به عرصه آمدن سلبریتی ها و چهره های مردمی در کمک های انسان دوستانه بودیم. 

اما با گذشت ۸ ماه از زلزله این کمک ها همچنان ادامه دارد و ما شاهد اعلام شماره حساب از طرف مردم عادی و نه سلبریتی ها هستیم. فارغ از هر نوع قضاوت، قطعا باید بر روند ارسال کمک ها نظارتی صورت گیرد تا جلوی بروز هر گونه مشکل گرفته شود. چگونگی نظارتها بر کمک های مردمی مبحثی بود که در خصوص آن با اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

نجار با تاکید بر اینکه واریز پول به حساب افراد برای کمک به زلزله زدگان آنهم دراین مقطع زمانی و هشت ماه بعد از وقوع این حادثه توجیحی ندارد و امکان سو استفاده وجود داد و  افراد باید برای کمک رسانی خود رفتار منطقی داشته باشند به خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا گفت :« از ابتدای وقوع حادثه ضمن تشکر از چهرهای سرشناس، درخواست ما از مردم واریز کمک ها به  حساب هلال احمر  بود که علاوه بر مبالغی که به حساب سلبریتی ها واریز شد، ما با مقدار قابل توجهی کمک های نقدی و غیر نقدی مردم به هلال احمر مواجه بودیم. در خصوص کمک های مردمی در راستای بازسازی ها، بازهم درخواست ما از مردم و چهرهای سرشناس، در اختیار دادن این کمک ها به بنیاد مسکن به واسطه تجربه چندین و چند ساله  و جلوگیری از تبعیض و ایجاد توقع است.»

وی در ادامه گفت:« اولویت بنیاد مسکن با بازسازی منازل مسکونی مردم است.همچنین تسهیلات در اختیار مردم از ۲۰ میلیون در مناطق روستایی به ۳۰ میلیون تومان و از ۳۰ میلیون در مناطق شهری به ۴۰ میلیون تومان ارتقا یافت.همچنین مبلغ ۹ میلیون در مناطق روستایی و ۱۰ میلیون در مناطق شهری به صورت بلاعوض در اختیار هموطنانمان قرار گرفت.»

وی در خصوص کمک های مردمی از طریق سلبریتی ها و خبرسازی هایی که در چند روز گذشته در خصوص سواستفاده چهره ها از کمک های مردمی صورت گرفته است گفت:« همچنان هم درخواست ما از مردم ارسال کمک ها به ارگان های دولتی است. البته کمک های مردمی و تلاش سلبریتی ها   امری پسندیده و لایق ستایش است، اما در این بین ممکن است عده قلیلی قصد سواستفاده داشته باشند. لذا درخواست ما از هم میهنان ارسال این کمک ها به مراکز دولتی است. زیرا همه باید در چهارچوب و یکسان عمل کنند تا  موجب ایجاد توقع نابه جا و تبعیض نشود و یا ممکن است فردی به واسطه خانواده شهید بودن، مشمول مازاد کمک باشد. این ها مواردی است که باید در نظر گرفته شود. البته باید گفت که در سرپل ذهاب کم و کاستی هایی رخ داده که لازم است اصلاح شود.»

وی در خصوص سرنوشت مبالغ بلوکه شده در حساب های سلبریتی ها چنین گفت:« این مسائل در حوزه قوه قضاییه است و مدیریت بحران مشکلی با این قضیه ندارد و سو استفاده گری از سوی چهره ها به مدیریت بحران اعلام نشده است . بلوکه شدن حساب ها توسط قوه قضاییه صورت گرفته است.لذا سایر اقدامات در دست قوه قضاییه است.»

*آمادگی 20 درصدی تهران در برابر زلزله 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به اینکه با وجود از صدر اخبار کنار رفتن مبحث زلزله تهران هنوز این موضوع مهم است و هر لحظه امکان دارد که به وقوع به پیوندد در  خصوص وضعیت تجهیز سوله های مدیریت بحران برای زلزله تهران گفت:« زلزله در کلانشهرها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. ما نمی توانیم یک مکان را به عنوان مکان امن مشخص کنیم.زیرا که جمعیت تهران زیاد است. اما مکان هایی مانند پارک ها، مصلی تهران و... مکان های امن هستند و در خوشبینانه ترین حالت، تهران  تنها ۲۰درصد آماده  وقوع زلزله است  و  مردمی که در نقاط ناامن زندگی می کنند باید این نکات را در نظر داشته باشند و تحت آموزش های امداد و نجات قرار گیرند.»

نجار در خصوص وضعیت سوله های مدیریت بحران در  سراسر کشور گفت:« وضعیت سوله های مدیریت بحران در سایر کشور هم بسیار نا به سامان است. مسولان و ارگان های بسیاری  از جمله نظام مهندسی و... دخیل در این امر هستند که هم در پیشگاه عدل الهی و هم در پیشگاه مردم و هم وجدان خودشان باید پاسخگو باشند. نا هماهنگی ها می توانند عامل بروز فاجعه باشد لذا همه مردم باید در قبال اعمالشان پاسخگو باشند.»

رئیس ستاد مدیریت بحران در ادامه افزود:« سازندگان ساختمان ها باید کیفیت را به جای کمیتی در نظر داشته باشند. ساختمان ۸۰ متری با کیفیت بسیار بهتر از ساختمان 100 متری بی کیفیت است.»

 

خبرنگار: پانیذ میلانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امداد و نجات جمعیت تهران خانواده زلزله علی دایی قوه قضائیه مدیریت بحران مسکن مهر نیکی کریمی هلال احمر تهران برنا نظام مهندسی هنرمندان خبرگزاری برنا بهرام رادان بازیگران زیبا کلام کلانشهر ناامن معاون وزیر کشور بلوکه سوله چهره ها رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اسماعیل نجار الهام پاوه نژاد گروه اجتماعی زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب زلزله تهران چهره های سرشناس سلبریتی ها سو استفاده گری سو استفاده حساب بلوکه زلزله سرپل ذهاب خانه های مسکن مهر سوله های بحران سراسرکشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۴۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

جلال علمدار مدیر عامل آبفای استان یزد گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و ارزیابی شرایط و وضعیت پیش رو و احتمال وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر در برخی از مناطق، تیم‌های عملیاتی شرکت آبفای استان یزد آمادگی لازم را برای پیشگیری از حوادث احتمالی نظیر جاری شدن سیلاب، قطعی‌های احتمالی آب، افزایش کدورت منابع تامین آب و پس زدگی فاضلاب را دارند. 

او از احتمال پس زدگی روان آب‌ها در شبکه فاضلاب در صورت اتصال ناودان به شبکه فاضلاب و همچنین هدایت آب‌های سطحی به منهول‌های فاضلاب هشدار داد و افزود: بازدید از خطوط و ایمن سازی دریچه‌های فاضلاب در معرض خطر، تهیه و در اختیار گذاشتن ۳۵ سیفون بندبه مشترکین فاضلاب از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از حوادث احتمالی است. 

مدیرعامل آبفای استان یزد ادامه داد: با ورود سامانه بارشی به استان و افزایش بارش‌ها، اکیپ‌ها با سرکشی مستمر به تأسیسات آب‌رسانی شامل مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، خطوط انتقال و تأسیسات برق مرتبط، همچنین گشت‌زنی در مناطق مختلف شهر به‌منظور پایش تأسیسات و شبکه آبرسانی شرایط را زیر نظر داشته و با همکاری پیمانکار، آب ورودی تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در حال کنترل است. 

علمدار با اشاره به تشکیل جلسات مدیریت شرایط اضطراری در شرکت، گفت: اکیپ‌های این شرکت نیز با به‌کارگیری تمامی تجهیزات و امکانات لازم از جمله ماشین آلات سبک و سنگین، پمپ‌ها و دیزل ژنراتور‌ها برای رفع آبگرفتگی احتمالی بر اثر بارندگی در آماده باش بسر می‌برند. 

او با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم از سوی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مردم می‌توانند حوادث مربوط به آب و فاضلاب را از طریق تماس با ۱۲۲ مرکز ارتباط با مشتریان به اطلاع شرکت آبفا برسانند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آنها اقدام لازم صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آماده‌باش ۴۹۰ تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟
  • امداد رسانی پلیس سیستان و بلوچستان به سیل زدگان جنوب استان
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • مسوولان برای مقابله با سیل احتمالی چابهار در آماده باش کامل قرار دارند
  • تخلیه ۵۰ خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب
  • مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل
  • آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است
  • ۱۷۰ تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند
  • آماده‌باش مدیریت بحران در ۵ استان
  • مردم استان‌های جنوبی برای احتمال وقوع سیل آماده باشند