Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:آقای دکتر ولایتی در یک چرخشی عجیب از موضع موید برجام خود برگشته؛ و بعنوان نقد و طعنه به برجام گفت: ما در مذاکرات آتش بس پس از پذیرش قطعنامه 598 با عراق در سال 68؛ متخصصین حقوقی و دفاعی خوبی مثل دکتر حبیبی و دکتر ممتاز... داشتیم و آنرا موفقترین مذاکرات تاریخ نامید و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..!

چون مغالطات و خطاهای زیادی در سخنان ایشان وجود دارد محض رضای خدای متعال برای رفع مغالطه و روشن شدن حقایق؛سوالات و نکاتی را به عرض می‌رسانم:

اولا بر فرض غلط ایشان که مذاکرات قطعنامه را موفقترین بدانیم جای خوشوقتی دارد که ایشان به وجود متخصص و ارزش تخصص در تیم خود اعتراف کردند این را بفال نیک می‌گیریم ولی این حقیقت تلخ را چگونه پنهان کنیم که خود وزیر خارجه ما که در راس دستگاه سیاست خارجی و مسئول این مذاکرات بود در آن زمان یک متخصص اطفال بوده و تخصصی در کار خودش (سیاست خارجی) نداشت ! و اگر نبود حماقت صدام در حمله به کویت و حمله متقابل امریکا به او؛چه بسا ما حتی اسرا و سرزمین اشغال شده آخر جنگ خود را نمی‌توانستیم آزاد کنیم!
ثانیا ایشان در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام چهار بار به روسیه (حامی اصلی صدام) سفر کردند؛ بفرمایند چه تاثیری مذاکرات ایشان در تقلیل حمایتهای نظامی روسیه از صدام داشت؟ هیچ ! بلکه روسها غیر از بمب اتمی؛هر سلاح پیشرفته‌ای را به صدام دادند آنها وسط جنگ پس از پایان پیمان ده ساله روسیه با عراق در سال 62 ش مجددا پیمان 25 ساله همکاری نظامی با صدام بستند اما حتی خبر آن در داخل پخش نشد زیرا تبلیغات داخلی ما (که دست چپی‌ها بود) سخت در گیر خصومت با امریکا و اسرائیل بود و همگی بجای این واقعیت تلخ جنایات و خصومتهای آمریکا و اسرائیل را هوار می‌کرد بطوریکه مردم ایران خیال می‌کردند امریکا به صدام اسلحه می‌دهد ! و وزارت خارجه که باید در این باره خط و هشدار دهد ساکت بلکه موید آن بود این تبلیغات مثل آن است که شما درحال جنگ با بنی عباس بر ضد بنی‌امیه (خصم بنی‌عباس) شعار بدهی! و متاسفانه ایشان بعنوان وزیر خارجه؛ فریاد نکشید و به مسئولین و مردم نگفت: حامی اصلی تسلیحاتی صدام؛روسیه است آن هم باوجود روابط دیپلماتیک با ما هفتاد در صد سلاحهای صدام را تامین می‌کند هویت دشمن تابع خواست ما نیست بلکه واقعیت خارجی است که بسا خلاف خواست و تحلیلهای ماست گاهی شما می‌خواهی با بنی امیه بجنگی ولی می‌بینی منصور دوانیقی مقابل شماست باید سیاستت را مطابق واقع کنی.


ثالثا تحریمهای ضد ایران سه لایه داشت (تروریستی؛ حقوق بشری ؛هسته ای) و بهانه‌های دو لایه اول از سه لایه تحریم؛ در دوران وزارت فخیمه ایشان ریخته شده است عفی‌الله‌عنه؛ سر بسته بگذریم؛ ایشان بفرمایند چه تلاشی برای جلوگیری از کارهای موجب تحریم کردند و چه هنری برای تصویب نشدن این تحریمها در مجامع بین‌المللی انجام دادند؟
رابعا این طبیب بزرگوار نخبگان و علمای مستقل و آگاه ما که قائل به عدم اعتماد به روسیه و طرفدار رابطه مساوی با شرق و غرب هستند؛را مورد لطف قرار داده و جاهل و غرب زده نامیدند و سپس با شعار لزوم نگاه به شرق؛ از ملت ایران می‌خواهد به روسیه اعتماد کرده یا لا اقل به آن خوشبین باشند! عجبا روسیه‌ای که حامی اصلی صدام و حامی تجزیه آذربایجان بدست پیشه وری در 1320 شمسی بوده و قبل از آن صد و هفتاد سال پیش؛ تحمیل‌کننده عهد نامه گلستان و ترکمن چای؛و جدا‌کننده بخشهای زیادی از ایران بوده است ! آیا ما بیاییم مثل کشورهای فعلی ترکمنستان و ارمنستان و تاجیکستان؛زیر چتر روسیه برویم تا از شر غرب راحت شویم؟ این پیشنهاد خطرناکی است من خواهش می‌کنم نخبگان در باره این پیشنهاد نظر دهند؛ این سخن چه فرقی با سخن توده‌ای‌ها دارد؟
خامسا رابطه مفهوم مشکوک و دارای درجات بسیاری است از رابطه برابر چین و امریکا تا رابطه ذلیلانه شاه پهلوی و شیوخ ذلیل خلیج فارس با امریکا را در بر می‌گیرد و مطلوب ما رابطه برابر با شرق و غرب است ولی با اعتماد و خصومت زیاد با یک طرف مخالفیم.

 

45302

 

کلید واژه‌ها : توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک برجام - روزنامه جمهوری اسلامی - قطعنامه 598 - علی اکبر ولایتی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روزنامه جمهوری اسلامی قطعنامه 598 علی اکبر ولایتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد و علیرغم برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و بازداشت بیش از ۲ هزار دانشجو، دانشجویان اعلام کرده‌اند تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در حالی حدود ۶ ماه دیگر (نوامبر / آبان) برگزار خواهد شد و «جو بایدن» گزینه اصلی حزب دموکرات است که علاوه بر جنایت‌های هفت ماهه در نوار غزه، جنبش دانشجویی نیز بر سپهر سیاسی ایالات متحده سایه افکنده‌است. به تازگی پایگاه خبری «اکسیوس» با اشاره به اوج‌گیری اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا، این وضعیت را بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور اثرگذار دانسته و استدلال کرده که همین امر سبب وحشت دموکرات‌ها شده‌است. به نوشته این پایگاه خبری آمریکایی، همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌های حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، نگرانی دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا رو به افزایش است.

اکسیوس در این مطلب اذعان می‌کند: اعتراض گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین به یک پویایی سیاسی دامن زده که پس از حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند بر نتیجه آن اثرگذار باشد. یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در همین زمینه به اکسیوس گفته‌است که «هرچه اعتراض‌ها بیشتر ادامه پیدا کند، وضعیت برای انتخابات هم بدتر می‌شود».

دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز در این زمینه به طیف سیاسی حاکم و شخص رئیس‌جمهوری همواره هشدار می‌دهند. روزنامه «گاردین» انگلیس چهارشنبه هفته گذشته نوشت: کارشناسان هشدار داده‌اند که سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دموکرات‌ها در قبال اسرائیل که اعتراض هزاران دانشجو در سراسر آمریکا را برانگیخته است، می‌تواند بر رأی جوانان به «جو بایدن» تأثیر گذاشته و به شانس انتخاب مجدد وی آسیب بزند.

«جاناتان زیمرمن» استاد دانشگاه پنسیلوانیا در این زمینه تاکید کرده‌است: «تهدید واقعی برای بایدن این است که رای‌دهندگان جوان‌تر به‌ویژه رای‌دهندگان تحصیل‌کرده دانشگاهی، در انتخابات حضور پیدا نکنند.»

این خطر زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که حتی «کالج دموکرات‌های آمریکا» (CDA) که یک سازمان میانه‌رو و حامی بایدن است، روز سه‌شنبه گذشته از حزب خود انتقاد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر روزی که دموکرات‌ها نتوانند در اتحاد باهم از آتش‌بس دائمی در جنگ غزه، راه حل «دو دولتی» و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین حمایت کنند، جوانان بیشتر و بیشتری از این حزب مأیوس می‌شوند.

در بخشی از این بیانیه به نقل از نمایندگان دانشجویان در حزب دموکرات آمریکا آمده است: ما به عنوان رای‌دهندگان جوان همگی آگاه هستیم که انتخابات نوامبر در پیش است و آراء ما در اینکه چه کسی به کاخ سفید راه می‌یابد، تعیین کننده خواهد بود. کاخ سفید در راهبرد حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل و بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه خود و خواسته همه آمریکایی‌هایی که به دنبال پایان دادن به این جنگ هستند، اشتباه کرده‌است.

بنابراین از نگاه ناظران، خشم رای‌دهندگان آمریکایی از بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و مدیریت ضعیف و منفعلانه او در قبال آتش‌بس و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ممکن است به شکست سیاسی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا بیانجامد.

مردم آمریکا معتقدند که دولت بایدن با وجود اعتراض‌های دانشجویی و مردمی کم سابقه در محکومیت حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و نارضایتی آن‌ها از تخصیص بودجه هنگفت مالی و تسلیحاتی به نفع این رژیم، صدای رای‌دهندگان و مالیات دهندگان آمریکایی را نشنیده و رضایت لابی‌های صهیونیستی را بر رضایت مردم خود ترجیح می‌دهد.

بنابراین در چند قدمی انتخابات، جوانان آمریکایی از بایدن دور شده‌اند. روزنامه «یواس‌ای تودی» اوایل اردیبهشت‌ماه با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت بایدن در میان جوانان این کشور در حال کاهش است و این امر می‌تواند زنگ خطری برای این سیاستمدار دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده باشد.

همچنین نظرسنجی جوانان هاروارد که بین ۲۰ هزار جوان ۱۸ تا ۲۹ ساله انجام شده‌است، نشان داد که حمایت از بایدن در میان جوانان در حال ریزش است. نظرسنجی اخیر دانشگاه «سافولک» که در ژانویه منتشر شد هم نشان می‌داد که در میان رأی دهندگان زیر ۳۵ سال، ترامپ پیشتاز است.

مسلمانان و عرب تبارهای امریکایی از بایدن انتقام می‌گیرند؟

تنها دانشجویان و جوانان آمریکایی نیستند که از بایدن و دموکرات‌ها روی برگردانده‌اند، مسلمانان و آمریکایی‌های عرب‌تبار نیز در انتخابات پیش رو از رئیس‌جمهوری که چهار سال پیش با رأی آنان وارد کاخ سفید شده‌بود، انتقام خواهند گرفت.

آمریکایی‌های عرب‌تبار و مسلمان می‌گویند که بایدن را مجازات خواهند کرد حتی اگر به قیمت شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری باشد. حدود ۴.۵ میلیون مسلمان آمریکایی وجود دارند که بیش از ۱ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. آراء رای‌دهندگان عرب‌تبار تفاوت چشمگیری را در رقابت تنگاتنگ ۲۰۲۰ ایجاد کرد.

در انتخابات آن سال، بایدن با ۱۵۴ هزار رأی در میشیگان از ترامپ پیشی گرفت؛ رأیی که عمدتاً به جامعه آمریکایی‌های عرب‌تبار که پنج درصد آرا را به خود اختصاص داده‌بودند، تعلق داشت. میشیگان خانه حدود ۲۴۰ هزار آمریکایی عرب‌تبار است. در جورجیا بایدن با کمتر از ۱۲ هزار رأی پیروز شد. در آن ایالت بیش از ۵۷ هزار آمریکایی عرب‌تبار زندگی می‌کنند.

با این وجود، افزایش نارضایتی در آن جوامع به این معنا است که برای اولین بار در ۲۶ سال گذشته حزب دموکرات دیگر گزینه‌ مناسبی برای بسیاری از رأی دهندگان عرب‌تبار چه مسیحی و چه مسلمان نیست. میزان محبوبیت بایدن در میان آمریکایی‌های عرب تبار از ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ رسید که البته همین میزان نیز در سال ۲۰۲۴ با تداوم و تشدید نسل‌کشی در غزه و شکل‌گیری جنبش دانشجویی جاری کاهش چشمگیری داشته‌است.

بنابراین حدود ۷۰ درصد مسلمانان آمریکایی در سال ۲۰۲۰ در مقابل ترامپ به بایدن رأی داده‌بودند و بر اساس گزارش شورای روابط آمریکایی -اسلامی حدود ۲ میلیون مسلمان در حال حاضر برای رأی دادن در انتخابات ۲۰۲۴ ثبت نام کرده‌اند که بی‌تردید بایدن گزینه مورد نظر آنها نخواهد بود. چند ماه پیش «ایلهان عمر» نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتای آمریکا به رئیس‌جمهوری این کشور هشدار داد که انتخاب مجدد وی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، در سایه نادیده گرفتن خواسته‌های جوانان و مسلمانان «دل شکسته» به مشکل خواهد خورد.

کد خبر 6096954

دیگر خبرها

  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • انتقاد اوزونیدیس از هواداران: شما باید حامی بازیکنان باشید نه انتقادکننده
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت/ اگر کشور مستقل فلسطین برپا نشود، ممکن است جنگ ها و فجایع دیگری در غزه تکرار شود
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • درگذشت خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • انتقاد تند روزنامه قطری از سرمربی بومی السد