Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:32:46 GMT

'تصادف و مرگ' کابوس هر روزه دانش‌آموزان خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۲۵۷۰۸

'تصادف و مرگ' کابوس هر روزه دانش‌آموزان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا - کیف و کتابش را به دست گرفته تا راهی مدرسه شود اما، صدای عبور کامیون ها و بوق های ممتد ته دلش را خالی می کند، امروز جاده پر رفت و آمدتر از هر روز شده است؛ حکایت مدارس حاشیه جاده های خراسان شمالی است که دلهره در دل دانش آموزان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، صدای عبور خودروها و بوق پر سر و صدای کامیون ها، دلش را می لرزاند، می داند که قدم های کوچک و سرعت پایین دویدنش نمی تواند با سرعت خودروهایی که چون برق از جاده عبور می کنند، برابری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خطر عبور از جاده دیگر برای آنان عادی شده است، می دانند که پشت هر کدام از این عبورها، حادثه ای کمین کرده و ممکن است به قیمت جانشان تمام شود.
این کابوسی است که دانش آموزان حدود 200 مدرسه روستایی در حاشیه جاده های خراسان شمالی هر روز برای رفتن به مدرسه با آن روبه رو هستند.
عبور از عرض جاده، داستان تکراری و دلهره انگیز دانش آموزان روستاهای حاشیه جاده است، که هر لحظه ممکن است به قیمت جان هر کدام از این کودکان تمام شود.
یکی از دانش آموزان روستای مایوان شهرستان فاروج در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای رفتن به مدرسه به ناچار باید از جاده گذر کنیم و هر روز با ترس و لرز از جلوی خودروها و سرعت زیاد آن ها راهی مدرسه می شویم.
زهرا با اشاره به اینکه جاده زیرگذر و یا پل عابر پیاده ندارد اظهار داشت: سرعت ماشین ها خیلی زیاد است اما برای رفتن به مدرسه چاره ای جز گذر از عرض جاده نیست.
یکی از اولیای دانش آموزان روستای ایرج شهرستان اسفراین نیز با بیان اینکه گذر فرزندان از جاده دلهره و نگرانی هر روز پدران و مادران این روستا است گفت: عبور از جاده حتی برای افراد بزرگ سال نگران کننده است و در این میان بچه ها آسیب پذیرتر هستند.
وی با اشاره به وجود زیرگذر در جاده این روستا اظهار داشت: روستا به صورت طولی گسترش یافته و فرزندان برای عبور از زیرگذر باید مسافت نسبتا طولانی را طی کنند و به همین علت به ندرت از زیرگذر عبور می کنند.
وی افزود: بیشتر فرزندان برای رفتن به مدرسه از عرض جاده عبور می کنند و این امر، سبب نگرانی خانواده ها شده است.
این داستان تکراری مدارس روستاهای حاشیه جاده در همه شهرستان های استان است.

* جانمایی برخی مدارس حاشیه جاده مناسب نیست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه برخی مدارس روستاهای حاشیه جاده در مکان مناسب اجرا نشده است گفت: انتظار می‌رود آموزش و پرورش از نظرات کارشناسی این اداره کل در ساخت مدارس روستاهای حاشیه جاده استفاده کند.
علی اصغر بدیعی مقدم اظهار داشت: در استان برخی مدارس نوساز هم در مکان نامناسب اجرا شده است.
وی گفت: حدود 200 مدرسه روستایی این استان در حاشیه جاده قرار دارند که باید زیر پوشش طرح ایمن سازی قرار گیرند.

* ایمن سازی 35 مدرسه حاشیه جاده در سال تحصیلی جاری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه ایمن سازی 35 مدرسه حاشیه جاده های این استان به لحاظ فیزیکی و آموزشی در سال تحصیلی جاری در برنامه قرار گرفته است گفت: امسال 10 مدرسه به لحاظ فیزیکی و 25 مدرسه به لحاظ آموزشی ایمن سازی شدند.
بدیعی مقدم اظهار داشت: اولویت ها برای اجرای طرح های ایمن سازی مدارس بر اساس مواردی همچون میزان تردد در جاده، فاصله مدرسه از جاده، تعداد دانش آموزان میزان ترددهای عرضی از جاده تعیین می شود.
وی گفت: از سال 93 تا 95 طرح ایمن سازی فیزیکی مدارس در 51 مدرسه و ایمن سازی آموزشی در 73 مدرسه حاشیه جاده های استان اجرا شده است.
بدیعی مقدم اظهار داشت: برای اجرای طرح ایمن سازی فیزیکی در مدارس حاشیه جاده در این مدت 6 میلیارد و 150 میلیون ریال اعتبار و برای اجرای ایمن سازی آموزشی نیز یک میلیارد و 460 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: ایمن سازی فیزیکی شامل نصب چراغ چشمک زن، خط کشی جاده و خط نوشته است و ایمن سازی آموزشی شامل آموزش نحوه تردد ایمن دانش آموزان به مدارس، افزایش دانش ایمنی ترافیک و آموختن مهارت های لازم در این حوزه است که با توزیع اقلام آموزشی، مانند کتاب های آموزشی و توزیع جلیقه های شبرنگ میان دانش آموزان همراه می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار کرد: تاکنون مدارس زیادی تحت پوشش طرح ایمن سازی مدارس حاشیه جاده قرار گرفته اند البته برخی از مدارس پس از چند سال، دوباره نیاز به اجرای برنامه های مربوط به ایمن سازی پیدا می کنند که این برنامه ها در این مدارس بازخوانی می شود.
گفته می شود که در چند سال گذشته شماری از دانش آموزان مدارس حاشیه جاده با وسایل نقلیه تصادف کردند که البته آمار تصادفات چند سال اخیر صفر بوده و این تصادفات تنها به مجروحیت آنها منجر شده است.

* کمبود زمین برای ساخت مدرسه
یکی از کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی درباره گلایه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مبنی بر اینکه جانمایی برخی مدارس در روستاهای حاشیه جاده نامناسب است گفت: برای ساخت مدرسه در روستاها با مشکل تامین زمین روبه رو هستیم و اگر زمین مناسب به موقع در اختیار قرار نگیرد، اعتبار برگشت می خورد و آموزش و پرورش به ناچار در زمینی که در حاشیه جاده در اختیار قرار گرفته اقدام به ساخت مدرسه کرده است.
وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود اظهار داشت: ما هم قبول داریم که برخی مدارس در مکان نامناسب و در فاصله ناایمن از جاده ساخته شده اند اما مشکل تامین زمین، علت این اقدام بوده است زیرا بعضا زمین هبه و به رایگان در اختیار قرار می گیرد و اگر طرح اجرا نشود اعتبار بازگشت می خورد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه برنامه های ایمن سازی مدارس باید در حدود 200 مدرسه روستایی حاشیه جاده با حدود 10 هزار دانش آموز اجرایی شود گفت: این برنامه ها تاکنون در 90 مدرسه انجام شده است.
حسن لنگری اظهار داشت: برای ارتقای ایمنی دانش آموزان در عبور از عرض جاده باید آموزش در اولویت قرار گیرد در این زمینه دانش آموزان و خانواده ها باید اطلاع رسانی شده و آموزش های لازم را فرا گیرند.
وی افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده و در سال های اخیر هیچگونه حادثه منجر به فوت دانش آموزان در استان گزارش نشده است.

* طرح هادی کاربری ها را تعیین می کند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی نیز در باره جانمایی مدارس در روستاها گفت: ساخت مدرسه در روستاها بر اساس طرح هادی انجام می شود و بعضا زمینی که کاربری آموزشی دارد در حاشیه جاده جانمایی شده است.
ابوالقاسم بابایی اظهار داشت: در این باره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متولی تهیه طرح هادی در روستاها است باید در تعیین کاربری آموزشی زمین دقت بیشتری داشته باشد.

* جانمایی های بنیاد مسکن مشکلی ندارد
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی نیز گفت: این بنیاد در جانمایی و تعریف کاربری آموزشی، فاصله از جاده و رعایت حریم راه را به جد مد نظر دارد و به هیچ عنوان زمین در حاشیه جاده به ساخت مدرسه اختصاص نمی یابد.
علی‌اکبر صابری اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است اما در نشست های کمیسیون طرح های هادی، علاوه بر نماینده این بنیاد، 2 نفر از راه و شهرسازی نیز حضور دارند و البته وزن آنان در این نشست ها بیشتر و موثرتر است.
وی افزود: بعضا زمینی توسط خیران برای ساخت مدرسه واگذار می شود که در جای مناسبی نیست اما اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا برای آن کاربری آموزشی تعریف کرده و نسبت به ساخت مدرسه اقدام می شود.
وی خاطرنشان کرد: بعضا آموزش و پرورش نیز برای اینکه هزینه های برای زمین پرداخت نکند در زمین های واگذار شده خیران نسبت به اجرای مدرسه مبادرت می کند.
وی درباره درجا سازی مدارس فرسوده که در جای مناسب ساخته نشده اند اظهار داشت: در این زمینه تلاش می شود از درجا سازی مدرسه فرسوده جلوگیری شود و در صورتی که زمین مناسب در روستا قابل تامین باشد به صورت رایگان به ساخت مدرسه اختصاص پیدا می کند.

* استفاده از توان معلمان در ایمن سازی آموزشی مدارس حاشیه جاده
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز گفت: طرح ایمن سازی مدارس حاشیه جاده ها در تمام استان ها اجرایی می شود اما این استان در اقدام ابتکاری، برای اجرای طرح ایمن سازی آموزشی از توان معلمان و مدیران همان مدرسه بهره گرفته است.
سعید سبحانی اظهار داشت: در سایر استان ها طرح ایمن سازی آموزشی توسط نیروهای آزاد و یا پیمانکار اجرا می شود اما ما تلاش داریم تا از ظرفیت و توان معلمان، معاونان و یا مدیران در مدارس برای ارتقای آشنایی دانش آموزان استفاده کنیم.
وی گفت: بر این اساس مدیران 25 مدرسه که امسال زیر پوشش طرح ایمن سازی آموزشی قرار دارند، یک همکار از مدرسه را برای ارائه این آموزش ها معرفی می کنند تا نسبت به نکات مورد نیاز ایمن سازی آموزشی آشنا شوند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: استفاده از توان معلمان و مدیران در ایمن سازی آموزشی در چند استان دیگر به صورت پایلوت اجرا شده است و مقرر شده تا در صورت موفقیت آمیز بودن در مدارس حاشیه جاده های کشور تعمیم داده شود.
سال تحصیلی گذشته 15 مدرسه حاشیه جاده به لحاظ فیزیکی و 25 مدرسه حاشیه جاده به لحاظ آموزشی ایمن سازی شدند.
در چهارسال گذشته نیز برنامه های ایمن سازی فیزیکی در بیش از 60 مدرسه و برنامه های ایمن سازی آموزشی در بیش از 100 مدرسه حاشیه جاده اجرا شده است.
طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و 654 کیلومتر است که 3,6 درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه 13 قرار دارد.
استان خراسان شمالی 164 هزار دانش آموز دارد.
7185 / 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آموزش و پرورش مدرسه حاشيه جاده خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی گفت: تصادف ۲ خودرو پراید در راز و جرگلان باعث فوت و مصدومیت ۷ نفر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی و به نقل از روابط عمومی هلال احمر، ابوالفضل محبان اظهار کرد: حادثه برخورد ۲ دستگاه خودرو پراید امروز در محور آغمزار به تنگه راز شهرستان رازوجرگلان یک کشته و ۶ مصدوم داشت.

وی افزود: این سانحه رانندگی ساعت ۱۴:۲۲ در کیلومتر ۱۰ محور آغمزار به تنگه راز گزارش که بلافاصله دو تیم عملیاتی از پایگاه‌های امداد و نجات کریک و تنگه راز به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: در این حادثه ۶ نفر مصدوم شدند که پس از انجام کمک‌های اولیه دو نفر از مصدومان توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر استان و چهار نفر نیز توسط عوامل اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی انتقال یافتند.

محبان گفت: در این سانحه رانندگی یک نفر نیز جان خود را از دست داد که پیکر وی به عوامل انتظامی تحویل داده شد.

کد خبر 747674

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • ۱۵ نقطه حادثه خیز قم در سال گذشته ایمن سازی شد
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • یک کشته و ۶ مصدوم در تصادف تنگه راز
  • ۷ فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی