Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين-ايرنا-ساماندهي 11 روستاي هدف گردشگري قزوين که سال گذشته در دستور کار بنياد مسکن اين شهرستان قرار گرفته همچنان بلاتکليف مانده است.

به گزارش ايرنا، يکي از عوامل مهم مهاجرت روستائيان به شهرها علاوه بر نامناسب بودن وضعيت معيشتي و اشتغال آنان، عدم توجه و رسيدگي به امکانات زيرساختي و رفاهي در روستاها بوده که با وجود توجه به برخي مناطق اما ساير نقاط گويي به فراموشي سپرده شده و مسئولان ذيربط نيز تنها به چند وعده و وعيد در اين زمينه بسنده کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است که طي 2 دهه اخير با ترک روستاييان از محل زندگي خود، معضل فراواني را نيز براي دولتمردان ما در اقصي نقاط کشور، به خصوص استان قزوين ايجاد کرده تا جايي که سالانه با وجود تخصيص اعتباراتي جهت رفع محروميت برخي مناطق، متاسفانه يا همه آنها جذب نمي شوند و يا پاسخگوي نياز روستاها نيست.
با اين حال، سال گذشته از سوي مسئولان بنياد مسکن قزوين ساماندهي 11 روستاي هدف گردشگري در شهرستان قزوين به دليل اهميت مولفه هاي اقتصادي از جمله اشتغال، درآمد زايي، رضايت گردشگر و حفظ محيط زيست در اولويت کاري آنها قرار گرفت اما متاسفانه اين کار تاکنون محقق نشده است.
**ايجاد اشتغال و درآمدزايي هدف اصلي طرح روستاهاي هدف گردشگري
دهيار روستاي گازرخان از توابع رودبار الموت شرقي هدف اصلي در انتخاب روستاهاي هدف گردشگري را ايجاد درآمد و اشتغال روستاييان دانست و به خبرنگار ايرنا گفت: خانه هاي بومي و سنتي که با حمايت سازمان ميراث فرهنگي در روستاها شکل گرفته با اين هدف شکل گرفته است.
اسماعيل سميعي ادامه داد: به عنوان مثال وجود قلعه حسن صباح در اين روستا که شهرت جهاني نيز دارد به طور قطع در صورت رسيدگي بيشتر و ايجاد امکانات مناسب تر مي تواند سالانه پذيراي صدها هزار گردشگر داخلي و خارجي باشد.
وي با انتقاد از دستگاه هاي ذيربط در خصوص رسيدگي و ساماندهي بيشتر اين نوع مناطق، يادآور شد: به عنوان مثال بنياد مسکن به عنوان متولي رسيدگي به امور روستاها طي پنج سال گذشته تنها به انجام بخش کوچکي از سنگفرش معابر اين روستا بسنده کرده است.
سميعي اضافه کرد: اين در حالي است که ورودي اين روستا هنگامي که تنها چند خودرو مسافر و گردشگر براي بازديد به گازرخان مراجعه مي کنند با ترافيک سنگيني روبرو شده که اين مساله باعث اذيت و آزار آنان مي شود.
وي با اشاره به اينکه ورودي اين روستا همچنين به حصار ديواري نياز دارد تا جايي که با بارندگي و رگبارهاي بهاري و پاييزي شکل نامناسبي را به روستا مي بخشد، گفت: متاسفانه برخي مسئولان ذيربط تنها به وجود اماکن تاريخي دلخوش مي کنند در حالي که براي نگاهداري و حفظ آنها بايد ساماندهي لازم با صرف اعتبارات خاص، به عمل آيد.
**روستاهاي زيبا با بي توجهي به نابودي کشيده مي شوند
دهيار روستاي آتان از توابع رودبار الموت شرقي اظهار داشت: اين روستا به علت پلکاني بودن منازل آن، شبيه به روستاي ماسوله در استان گيلان است اما به علت کم توجهي به زير ساخت هاي آن و درآمد کم روستاييان، شکل روستا طي سال هاي گذشته رفته رفته از شکل سنتي خود تا حدودي خارج شده است.
ابوالفضل ابراهيمي ادامه داد: با توجه به شکل روستا و طبيعت خاص آن، آتان طي 2 سال گذشته جزو روستاهاي هدف گردشگري قرار گرفت اما متولي آن که همان بنياد مسکن باشد تنها طي همه سال ها تنها به سنگفرش بخش کوچکي از معابر و ديواره چيني آن اقدام کرده است.
وي يادآور شد: به علت عدم رسيدگي لازم و حمايت دستگاه هاي ذيربط، روستاييان طي چند سال گذشته اقدام به شيراوني نمودن بام هاي خود به علت بارش هاي سنگين برف و باران هاي متناوب در اين روستا کرده اند.
دهيار روستاي پرچ کوه از توابع رودبار الموت غربي نيز در اين باره گفت: وجود رودخانه خارود، غارها و يخچال هاي طبيعي، درخت کهنسال چنار، آبشار و اقامتگاه بوم گردي بخشي از جاذبه هاي اين روستاي هدف گردشگري است که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به آن مي کشاند.
نادر رشوند اظهار داشت: متاسفانه باني رسيدگي به روستاها که همان بنياد مسکن باشد تاکنون اقدامي براي ايجاد و بسترسازي روستا به منظور جذب گردشگر انجام نداده در حالي که اين روستا نياز به رسيدگي دارد.
به گفته وي، ساماندهي و ايمن سازي حاشيه رودخانه خارود که از وسط روستاي مي گذرد، سنگ فرش معابر، روکش آسفالت و ايمن سازي جاده روستايي پرچ کوه از نيازهاي اساسي اين روستا است.
**روستاهاي هدف گردشگري مورد توجه مسئولان استاني است
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي اسلامي استانداري قزوين در اين رابطه اظهار داشت: با توجه به مشکلات کم آبي، سرمازدگي محصولات کشاورزي، باغي و بيماري هاي واگيردار دام و طيور، اقتصاد روستاها طي سال هاي اخير در حوزه هاي کشاورزي و دامپروري با مشکلات فراواني روبرو بوده است.
اکرم نجفي اضافه کرد: به منظور رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال و درآمد پايدار در مناطق روستايي، توجه به گردشگري روستايي طي سال هاي اخير از اهميت به سزايي برخوردار شده است.
وي با بيان اينکه از طرفي روستاهاي استان به جهت وجود بافت هاي سنتي، جاذبه هاي طبيعي و تاريخي داراي ظرفيت قابل ملاحظه اي در بخش گردشگري بوده، افزود: به همين لحاظ سياست توسعه گردشگري روستايي و شناسايي روستاهاي هدف گردشگري در اولويت برنامه هاي دولت در سطح کشور و به دنبال آن در اين استان قرار گرفت.
نجفي با اشاره به 15 روستاي هدف گردشگري استان قزوين، گفت: 11 روستاي مورد نظر تنها در شهرستان قزوين قرار که انتخاب آنها براساس مطالعات صورت گرفته و توافق دستگاه هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي، دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري و ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفته است.
به گفته وي، ميراث فرهنگي و گردشگري در جهت معرفي، ارايه الگو و طرح ساختار، صدور مجوزهاي، دفتر امور روستايي نيز براي اجراي طرح دهياري ‌ها همسو با برنامه هاي زيرساخت گردشگري و ساير حمايت‌ ها و بنياد مسکن انقلاب اسلامي هم در جهت اولويت دادن به اين روستاها در اجراي طرح هادي در نظر گرفته شد.
وي با بيان اينکه نقش روستائيان در ارائه طرح هاي نوآورانه و استفاده از امکانات و زيرساخت هاي ايجاد شده را نبايد ناديده گرفت، افزود: اين دفتر با تاسي از سياست مديريت کلان استان در زمينه توسعه گردشگري روستايي اقدام هاي لازم را در سال جاري اجرايي خواهد کرد.
وي، ايجاد و توسعه زيرساخت ها با اولويت روستاهاي هدف گردشگري و استفاده از منابع موجود، ارائه تسهيلات متنوع با نرخ سود پايين به منظور حمايت از طرح هاي گردشگري، ساماندهي و مديريت پسماند روستايي، احداث جايگاه هاي دفن پسماند متمرکز، برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي ويژه دهياران و شوراهاي اسلامي روستاهاي هدف گردشگري و بيمه اماکن روستايي در برابر حوادث غيرمترقبه را از جمله اقدامات سال جاري برشمرد.
برگزاري نمايشگاه و جشنواره هاي مختلف با هدف معرفي توانمندسازي روستاها، پيگيري لازم جهت راه اندازي سامانه هاي اطلاعات گردشگري و ساماندهي پايگاه هاي آتش نشاني روستايي نيز از جمله اقدمات دفتر روستايي در سال جاري خواهد بود.
توسعه و گسترش روستاهاي هدف گردشگر امروز در برنامه هاي بيشتر کشورهاي پيشرفته با هدف درآمدزايي روستاها و کاهش سيل مهاجرت روستائيان به شهرها مورد توجه قرار گرفته که با توجه به ظرفيت هاي موجود استان قزوين در اين زمينه مي توان با رسيدگي و انجام زمينه هاي زيرساختي روستاهاي برخي مناطق از جمله الموت و طارم به موفقيت هاي چشمگيري در اين زمينه دست يافت.
خبرنگار ايرنا طي روزهاي اخير و در تماس هاي تلفني با رئيس بنياد مسکن شهرستان قزوين در خصوص برنامه هاي اين نهاد در روستاهايي که سال گذشته وعده رسيدگي و ساماندهي آنها داده شده بود، متاسفانه حاضر به مصاحبه نشد.
شهرستان قزوين داراي پنج بخش مرکزي، رودبار الموت شرقي، رودبار الموت غربي، کوهين و طارم و 386 روستاي داراي سکنه است.
8054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،هوشیاراحمدیان اظهار داشت:خط انتقال آب روستای آبخورده به طول ۸۰۰ متر و با سایز لوله ۶۳ پلی اتیلن و از طریق مسیر سخت و سنگی کوهستان و به صورت دستی با مشارکت اهالی روستا انجام شد.   وی افزود: با اتمام این خط انتقال که از چشمه جدید روستا و با احداث مخزن بتنی ۲۰ مترمکعبی انجام گرفت مشکل آب شرب ۴۵ خانوار با ۲۰۳ نفر جمعیت رفع شد.

دیگر خبرها

  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان