Web Analytics Made Easy - Statcounter

فراخواندن آمریکا به شورای امنیت به دلیل نقض برجام، امضای سند همکاری استراتژیک چند جانبه بین روسیه و امارات، امکان معامله برسر ایران درجنگ تجاری اروپا با ترامپ و تکذیب خبر خروج نیروهای حزب الله از جنوب سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، باید به اعلام آمادگی ریاض برای حمله نظامی به قطر نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، روزنامه فرانسوی «لوموند» روز جمعه در مطلبی نوشت: پادشاه عربستان در نامه ای به رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که در صورتی که قطر به سامانه ضد موشکی اس 400 دست پیدا کند، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد.

به گزارش لوموند، عربستان سعودی به تازگی در نامه ای به الیزه اعلام کرده است که در صورتی که قطر به سامانه ضد موشکی اس 400 روسیه دست یابد، این کشور آماده اقدام نظامی علیه قطر است.

این روزنامه نوشته است: فهد بن محمد العطیه سفیر قطر در مسکو، ژانویه (دی / بهمن) 2018 در اظهاراتی گفته بود: که دوحه قصد دارد تا سامانه موشکی اس 400 روسیه را از این کشور خریداری کند. وی افزوده بود: مذاکرات برای خرید این سامانه موشکی در مراحل پیشرفته ای است.

لوموند افزوده است: در نامه ای که به رئیس جمهوری فرانسه ارسال شده آمده، سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان نسبت به مذاکرات میان دوحه و مسکو در این موضوع بسیار نگران است.

این روزنامه نوشته است: پادشاه عربستان از عواقب استقرار سامانه موشکی در خاک قطر نگران است و نسبت به افزایش تنش ها هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی از آمادگی کامل عربستان برای اتخاذ همه تدابیر لازم برای نابودی این سامانه موشکی تاکید کرده است.

پادشاه عربستان در پایان از امانوئل مکرون برای جلوگیری از فروش و حفظ ثبات در منطقه در خواست کمک کرده است.
این در حالی است که به نوشته لوموند، وزارت خارجه فرانسه تاکنون از اظهار نظر در خصوص این نامه خودداری کرده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از سال گذشته روابط خود را با قطر قطع و اقدام به محاصره همه جانبه این کشور کردند.

فراخواندن آمریکا به شورای امنیت به دلیل نقض برجام

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه ژوئن را بر عهده دارد، گفت این شورا در ۱۹ ژوئن (۲۹ خردادماه ) درباره قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با برجام نشست خواهد داشت.

 واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بعدازظهر جمعه در نشست خبری که برای معرفی برنامه های شورای امنیت در این ماه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

بررسی شرایط مربوط به سوریه، تمدید ماموریت کمیته ها و نهادهای وابسته به این شورا در جهان و همچنین مسایل صلح و امنیت بین المللی، نشست مربوط به خلع سلاح و صلح پایدار دیگر برنامه های این شورا در ماه ژوئن خواهد بود.

امضای سند همکاری استراتژیک چند جانبه بین روسیه و امارات

روسیه و امارات یک سند همکاری استراتژیک در زمینه های مختلف از جمله منع گسترش سلاح های کشتار جمعی امضا کردند.

به گزارش ریانووستی، روسیه و امارات متحده عربی تفاهمنامه ای درباره همکاری استراتژیک امضا کردند. این تفاهمنامه در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «محمد آل نهیان» ولیعهد امارات امضا شد.

این سند همکاری مربوط به مشارکت در زمینه های تجارت و اقتصاد، سرمایه گذاری مالی، همکاری های فرهنگی-بشردوستانه و همکاری علمی-فنی، انرژی، سیاست، همکاری امنیتی، و دیگر حوزه ها است.

در بخشی از این سند همکاری اعلام شده است که روسیه و امارات متحده عربی تلاش می کنند تا خاورمیانه را به یک منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی تبدیل کنند. طرفین به طور فعالانه در روند خلع سلاح در سطح بین المللی و منطقه ای، به ویژه تقویت رژیم عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی و فناوری های مربوطه، به آن کمک خواهند کرد.

امکان معامله برسر ایران درجنگ تجاری اروپا با ترامپ

نشریه بلومبرگ در گزارشی تحلیلی پیرامون جنگ تجاری ترامپ با اتحادیه اروپا نوشت که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال دریافت امتیازهای امنیتی در موضوع ایران در قبال معافیت اروپا از تعرفه های تجاری است.

بلومبرگ در این تحلیل با اشاره به نزدیک شدن انقضای معافیت موقت اتحادیه اروپا از تعرفه های تجاری آمریکا بر فولاد و آلومینیوم، حصول توافقی متعارف در این زمینه را که رضایت دو سوی اقیانوس اطلس را در پی داشته باشد، دشوار دانست.

در این تحلیل آمده است: به نظر می رسد کاخ سفید تحت مدیریت ترامپ به دنبال توافقی متعارف با اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه در پی دریافت امتیازهایی در زمینه امنیت و سیاست خارجی در قبال صلح تجاری است. ترامپ امیدوار است که تهدید افزایش تعرفه های تجاری اهرم فشاری در اختیار او قرار دهد تا همکاری اروپا را پیرامون مخارج دفاعی ناتو و تحریم های ایران جلب کند.

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پیش از این به شبکه خبری سی ان بی سی گفته بود که ترامپ پرداخت های آمریکا به ناتو را در تعرفه 25 درصدی فولاد و 10 درصدی آلومینیوم در نظر گرفته است. یکی دیگر از شواهد روش غیرمعمول ترامپ برای کسب امتیاز از متحدان اروپایی واشنگتن، اظهارات «ریچارد گرنل» سفیر جدید آمریکا در آلمان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز است که گفت در صورت همکاری نزدیک اتحادیه اروپا با واشنگتن در موضوع ایران، ترامپ ممکن است مایل به معافیت دائم این اتحادیه از تعرفه های تجاری باشد.

به نوشته بلومبرگ، این تاکتیک پیوند موضوعات در عرصه بین الملل، ممکن است به نظر دولتمردان برلین و بروکسل منزجرکننده بیاید، اما چندان قابل چشم پوشی یا مقابله نیست. در حالی که نیمی از شغل های صنعتی (و به صورت کلی یک چهارم موقعیت های شغلی) در آلمان در گرو صادرات این کشور است، تهدید تجاری ترامپ ممکن است برلین را برای همکاری بیشتر با آمریکا در زمینه تحریم های ایران و یا مخارج دفاعی تحت فشار قرار دهد.

افزایش سهم آلمان از بودجه ناتو در دولت ائتلافی فعلی این کشور به رهبری آنگلا مرکل بعید به نظر می رسد؛ اما ناکامی ترامپ در این موضوع باعث نمی شود که او از تضمین امتیازهای بیشتر در موضوع ایران چشم پوشی کند.
در دیدار هفته گذشته رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه، پوتین حمایت خود را از طرح مکرون مبنی بر توافقی مکمل برجام که مسئله موشک بالستیک و فعالیت های منطقه ای ایران را پوشش دهد، اعلام کرد.

احتمالا تهدید ترامپ برای تحریم شرکت های اروپایی دارای مراوده تجاری با ایران، عاملی مهم در تمایل مکرون برای فشار به تهران برای پذیرش شرایط جدید است.

اگرچه هیچیک از این مسائل به این معنا نیست که ترامپ به همه خواسته های خود خواهد رسید، اما او نگران چگونه جمع کردن این خرابکاری ها نیست. فعلا به نظر می رسد راهبرد رئیس جمهوری آمریکا برای پیوند امتیازهای تجاری به خواسته های امنیتی، در کوتاه مدت کار او را پیش می برد.

تکذیب خبر خروج نیروهای حزب الله از جنوب سوریه

یکی از مسئولان نزدیک به حزب‌الله اعلام کرد، حرف و حدیث‌ها درباره خروج نیروهای حزب‌الله و ایران از جنوب سوریه در راستای منافع اسرائیل است و چنین اخباری صحت ندارد.

«شیخ صادق النابلسی» از مسئولان نزدیک به حزب‌الله لبنان گزارش‌ها درباره خروج ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه را رد کرد و در عین حال اظهار داشت که روسیه در جنوب سوریه نقش‌آفرینی می‌کند.

النابلسی در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیا الیوم»، گفت: «این خبرها صحت ندارد، در برخی مواقع، که چنین اطلاعاتی منتشر می‌شود با هدف مخدوش کردن وجهه حضور ایران در سوریه صورت می‌گیرد. این گزارش‌ها در راستای منافع اسرائیل منتشر می‎شود که مصرانه خواهان خروج کارشناسان ایرانی از سوریه است.»

شیخ النابلسی خاطرنشان کرد: «حضور کارشناسان ایرانی در سوریه با موافقت دولت سوریه بوده است و مساله ماندن یا خروج این نیروها بستگی به توافق طرفین دارد.»

وی تأکید کرد: «تا این لحظه کسی خروج کارشناسان از سوریه را متصور نمی‌شود. بر عکس، هماهنگی پایداری میان دمشق و تهران درباره ماهیت نقش نظامی ایران در این برهه وجود دارد به‌ویژه آن‌‌که درگیری‌ها ادامه دارد و آمریکا به شکل گسترده‌ای در حال تدوین ساز و کارهایی است و از این‌رو عقب‌نشینی کارشناسان ایران و حزب‌الله مطرح نمی‌شود.»

وی در ادامه افزود: «رایزنی‌ها و میانجیگری‌هایی از طرف روس‌ها برای استقرار در منطقه مرزی جولان است.»

این مقام نزدیک به حزب‌الله لبنان تصریح کرد: «اولویت دولت سوریه آزادسازی مناطق باقی‌مانده در اشغال گروه‌های تروریستی است و حرف و حدیث‌ها درباره خروج از منطقه تنها ادعاها و خواسته‌های اسرائیل است.»

شیخ النابلسی متذکر شد: «حزب‌الله لبنان از هر گونه راه‌حلی، که از حاکمیت سوریه و نقش منطقه‌ای آن حمایت کند، استقبال می‌کند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه برجام ایران اروپا آمریکا روسیه عربستان قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۶۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دیدار با دبیرکل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور تاکید کرد.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار کرد: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه‌قاره هند به کار گرفته شود.

آشتیانی با اشاره به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت‌گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در زمینه تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام کرد.

دبیرکل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و و آرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی به‌ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی، تحقیقات دفاعی، آموزشی و تبادل دانشجو تاکید کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900118

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند