Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:50:18 GMT

رطب آلی مهتری زینت بخش سفره های افطاری مردم هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۲۸۱۳۷

رطب آلی مهتری زینت بخش سفره های افطاری مردم هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- با آغاز برداشت رطب زود رس آلی مهتری، این محصول تازه برداشت شده از نخلستان های میناب و بندرعباس زینت بخش سفره افطار و مردم هرمزگان و حتی استانهای همجوار شده است.

هرسال برداشت از نخلستانهای استان هرمزگان ازخرداد ماه با رطب آلی مهتری و نغاز به عنوان نوبرانه آغاز می شود.
بعد از نوبرانه آلی مهتری به تدریج نوبت به برداشت رطب خنیزی، شکری، مرداسنگ، مرد زبان، خاصویی و در نهایت ماههای شهریور، مهرآبان به هلیلی و پیارم می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تازه خوری و خوش خوراکی رطب آلی مهتری موجب شده که در ابتدای برداشت همانند سایر میوه ها قیمت آن کمی گران باشد ولی بتدریج و با افزایش عرضه به بازار به تعادل می رسد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: با برداشت رطب آلی مهتری از نخلستانهای میناب، عرضه محصول رطب زودرس این استان به بازارهای مصرف آغاز شد.
مسعود گرگیچ افزود: محصول زودرس نخلستانهای هرمزگان به نام رطب آلی مهتری که همه ساله برداشت آن از خرداد ماه آغاز می شود علاوه بر تامین بازار محلی با توجه به ماه مبارک رمضان و سنت دیرینه مردم (مصرف خرما ) به یکی ازسوغات های این استان نیز تبدیل شده است.
از آنجایی که رطب نوبرانه آلی مهتری میناب، بندرعباس و رودان به عنوان اولین محصول بدست آمده از نخلستانهای مناطق خرما خیز کشور محسوب می شوند باعث شده تا سود خوبی عاید نخل داران این استان شود.
هم اکنون هرکیلوگرم محصول نوبر نخلستان های هرمزگان با توجه به نوع و درجه بندی آن هر کیلوگرم بین 200تا 250هزار ریال درشهر بندرعباس عرضه می شود.
به گفته فروشندگان این قیمت ها به مرور کاهش می یابد زیرا از آنجایی که آلی مهتری تنها مصرف تازه خوری دارد نخل داران مجبور به برداشت وعرضه آن هستند و در نتیجه هر روز قیمت ها کاهش می یابد طوریکه اواخر خرداد ماه هر کیلوگرم آن حتی کمتر از 50هزار ریال نیز عرضه می شود.
از تیر ماه کار برداشت دیگر ارقام زودرس خرما از نخلستانهای هرمزگان شامل خاصویی وهمچنین خرمای نوبر جنوب استان کرمان نیز به بازار مصرف عرضه می شود.
شماری از فروشندگان محصول نوبر( آلی مهتری) را در بسته های بافته شده از شاخه های سبز و تازه نخلستانها درسبد های حصیر به نام های تولک ، پری و چیچکی به مشتریان عرضه می کنند.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت نخلستان های این استان 32 هزار هکتار با تولید سالانه نزدیک به 127هزارتن عنوان و گفته شده که رتبه چهارم سطح زیر کشت و هفتم برداشت محصول به این خطه اختصاص دارد.
بیشترین سطح زیرکشت رقم زودرس آلی مهتری و خاصویی به شهرستانهای بندرعباس، میناب و رودان اختصاص دارد.
درختان نخل دارای گونه ها و ارقام مختلفی هستند که هر نوع در زمان خاصی از فصل تابستان و حتی اواخر بهار محصولات آنها بدست می آید.
در هرمزگان 50 رقم خرما از نخلستان ها بدست می آید کِه 10 رقم مرداسنگ ، زرد ، مضافتی ، کریته ، خنیزی ، آلی مهتری ، زرک ، خاصویی ، هلیلی وَ پیارم آن به عنوان رقم غالب به دلیل کیفیت بالایی که دارند، صادراتی هستند.
فراوانی کلمه خرما در آیات قرآن مجید:
«خرما» (رطب) «درخت خرما» (نخل،نخیل،نخله) کلمه نخل و نخیل در 20 آیه از قرآن کریم آمده است، در8 آیه نخل به تنهایی ذکر شده و در 12 آیه دیگر در جمع میوه‌هایی مانند زیتون، انار و انگور، ذکر شده است.
افزون بر کلمه نخل نام نوعی درخت خرما به نام (لینه) در سوره «حشر آیه 5» آمده است، از رطب در سوره «مریم آیه 25» نیز یاد شده است و در سوره «نحل آیه 67» نوشیدنی فرآهم شده از خرما به عنوان رزق نیکو یاد شده است.
قرآن کریم آدمیان را به اندیشه در خوشه‌های به هم پیچیده خرما و گونا‌گونی انواع آن فرا خوانده است (سوره رعد آیه4، انعام آیه 99، ق آیه 10)، همچنین از انسان‌ها خواسته شده از اسراف و زیاده روی جلوگیری کنند (سوره انعام‌آیه 141)، قرآن کریم باغ‌های سر سبز خرما را از آیات الهی ذکر می‌ کند (سوره یس آیه 34) و از خرما به عنوان میوه‌ای بهشتی نام می‌ برد.
6149 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي هرمزگان هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص و فواید خرما + فیلم

خرما با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسید‌های چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • بمب منفجرنشده‌ای که 100 سال زینت‌بخش یک باغچه بود! (+عکس)
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد