Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سرپرست بررسی و شناسایی سیرجان در دوران اسلامی و راه های ارتباطی آن، گفت: این شهر در محدوده ای به شعاع 30 کیلومتر، برای مکان یابی تاریخی در دوره های مختلف، مورد مطالعات میدانی دقیق قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زینب افضلی، اظهار داشت: از اهداف طرح مکان یابی تاریخی شهر سیرجان در دوره های مختلف، چرایی تغییر و تحولات مکانی این شهر در طول دوران اسلامی و رابطه آن با مسیرهای اصلی ارتباطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با توجه به ابهامات موجود درباره استقرار دوره صفوی شهر سیرجان و کمبود اطلاعات باستان شناسی در این مورد، طرح پژوهشی حاضر به مرحله اجرا درآمد و تاکنون بخش های عمده ای از محدوده مورد بررسی و پیمایش فشرده باستان شناسان قرار گرفته و محوطه ها، بناها و آثار مختلفی شناسایی و مستند سازی شده اند.
به گفته این باستان شناس، موقعیت راهبردی شهر سیرجان و نزدیکی آن به راه های تجاری و همچنین داشتن بستر اقلیمی مناسب باعث شکل گیری و شکوفایی این شهر در دوره های مختلف اسلامی شده است، به طوری که در چهار قرن اول هجری مرکز ایالت کرمان و اوج شکوفایی آن بوده است.

** آسیب شدید به محوطه های استقراری سیرجان
افضلی با بیان اینکه سیرجان در طول تاریخ، فراز و نشیب های فراوانی را به خود دیده که باعث جابه جایی های متعدد از لحاظ مکانی شده است، گفت: در طول سال های اخیر در نتیجه گسترش و تغییر کاربری زمین های کشاورزی، خاکبرداری محوطه ها و همچنین حفاری های غیر مجاز، بخش های مختلف محوطه های استقراری شهر سیرجان به شدت در معرض آسیب و حتی نابودی قرار گرفته اند.
مجوز انجام این پژوهش توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
سیرجان شهری در جنوب غربی استان کرمان و مرکز شهرستان سیرجان است. این شهر در ۹۶۰ کیلومتری تهران و ۱۷۵ کیلومتری کرمان قرار دارد و با توجه به قرار گرفتن در تقاطع محورهای مواصلاتی تهران - بندرعباس و کرمان - شیراز از دیرباز مورد توجه بوده‌است.
به گزارش ایرنا، مقدسی مورخ در قرن چهارم هجری قمری، سیرجان را یکی از چهار ولایت کرمان ذکر می‌کند.
شهر قدیم سیرجان در محل قلعهٔ سنگ (در فاصله ۹ کیلومتری شهر فعلی سیرجان قرار دارد) و تا سال ۷۹۶ هجری قمری آباد بوده ‌است و در آن تاریخ به وسیله «ایدکو» سردار تیمور، که دو سال شهر را در محاصره داشت نابود می‌شود.
ساکنان باقی‌مانده آن به محلی در همان نزدیکی به نام باغ بمید منتقل می‌شوند و شهر جدید در آن موقعیت بوجود می‌آید.
اما دوباره در هجوم محمود افغان به کرمان، سیرجان هم مورد حمله و غارت قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد در حدود سال ۱۲۰۰ هجری قمری، میرزا سعید کلانتر در جنوب باغ بمید دهی را آباد نمود که سعیدآباد نامیده شد، و این سعید آباد، همین شهر فعلی سیرجان و در واقع سومین موقعیت این شهر است.
فراهنگ**3079** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي پژوهشگاه باستاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود گل گهر به یک چهارم با پیروزی مقابل فجرسپاسی

تیم فوتبال گل گهر سیرجان با کسب پیروزی مقابل فجر سپاسی شیراز به جمع هشت تیم نهایی جام حذفی صعود کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، دیدار تیم‌های فوتبال فجر شهیدسپاسی شیراز و گل گهر سیرجان از ساعت ۱۸ امروز در یک هشتم نهایی جام حذفی برگزار شد که با برتری سه بر صفر سیرجانی‌ها همراه بود.

سعید سحرخیزان (۲۷)، روبرتو تورس (۷۸) و مسعود زائرکاظمینی (۸۶) برای گل گهر گلزنی کردند.

دو پاس گل و یک گل تورس کمک کرد تا گل گهر به راحتی در جمع هشت تیم نهایی جام حذفی فصل جاری کشور راه پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • خلاصه بازی فجر سپاسی شیراز ۰ - ۳ گل‌گهر سیرجان + ویدئو
  • اوزونیدیس: به بازیکنانم گفته بودم صبر داشته باشند
  • فجر با این تماشاگران شایسته لیگ برتر است
  • صعود گل گهر به یک چهارم با پیروزی مقابل فجرسپاسی
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره