Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@02:58:14 GMT

◄ جانمایی نامناسب مدارس در حاشیه جاده

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۲۹۷۰۷

◄ جانمایی نامناسب مدارس در حاشیه جاده

تین‌نیوز | 

عبور از عرض جاده، داستان تکراری و دلهره‌انگیز دانش‌آموزان روستاهای حاشیه جاده است که هرلحظه ممکن است به قیمت جان هر کدام از این کودکان تمام شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کابوسی است که دانش آموزان حدود 200 مدرسه روستایی در حاشیه جاده‌های خراسان شمالی هر روز برای رفتن به مدرسه با آن روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاسازی نامناسب مدارس در حاشیه جاده در کنار فقدان جاده زیرگذر و یا پل عابر پیاده ، سرعت‌بالای ماشین‌ها و عبور کامیون‌ها مخاطرات بسیاری را برای دانش آموزان این مناطق برای گذر از جاده ایجاد کرده است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در این‌باره گفت: حدود 200 مدرسه روستایی این استان در حاشیه جاده قرار دارند که باید زیرپوشش طرح ایمن‌سازی قرار گیرند.

او گفت:  ایمن‌سازی 35 مدرسه حاشیه جاده‌های این استان به لحاظ فیزیکی و آموزشی در سال تحصیلی جاری در برنامه قرارگرفته است .

بدیعی مقدم اظهار کرد: اولویت‌ها برای اجرای طرح‌های ایمن‌سازی مدارس بر اساس مواردی همچون میزان تردد در جاده، فاصله مدرسه از جاده، تعداد دانش آموزان میزان ترددهای عرضی از جاده تعیین می‌شود

او به ایمن‌سازی 10 مدرسه به لحاظ فیزیکی و 25 مدرسه به لحاظ آموزشی خبر داد و گفت: از سال 93 تا 95 طرح ایمن‌سازی فیزیکی مدارس در 51 مدرسه و ایمن‌سازی آموزشی در 73 مدرسه حاشیه جاده‌های استان اجراشده است.

بدیعی‌مقدم به هزینه 6 میلیارد و 150 میلیون ریالی برای ایمن‌سازی فیزیکی در مدارس حاشیه جاده اشاره کرد و گفت: ایمن‌سازی فیزیکی شامل نصب چراغ چشمک‌زن، خط‌کشی جاده و خط نوشته است و ایمن‌سازی آموزشی شامل آموزش نحوه تردد ایمن دانش آموزان به مدارس، افزایش دانش ایمنی ترافیک و آموختن مهارت‌های لازم در این حوزه است که با توزیع اقلام آموزشی، مانند کتاب‌های آموزشی و توزیع جلیقه‌های شبرنگ میان دانش آموزان همراه می‌شود.

اما ابوالقاسم بابایی ، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی دراین‌باره گفت:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متولی تهیه طرح هادی در روستاها است باید در تعیین کاربری آموزشی زمین دقت بیشتری داشته باشد.

این در حالی است که علی‌اکبر صابری، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی نیز گفت: این بنیاد در جانمایی و تعریف کاربری آموزشی، فاصله از جاده و رعایت حریم راه را به جد مدنظر دارد و به‌هیچ‌عنوان زمین در حاشیه جاده به ساخت مدرسه اختصاص نمی‌یابد.

او گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است اما در نشست‌های کمیسیون طرح‌های هادی، علاوه بر نماینده این بنیاد، 2 نفر از راه و شهرسازی نیز حضور دارند و البته وزن آنان در این نشست‌ها بیشتر و موثرتر است.  

صابری به زمین‌های وقف‌شده توسط خیرین برای ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: بعضاً آموزش‌وپرورش نیز برای اینکه هزینه‌های برای زمین پرداخت نکند در زمین‌های واگذارشده خیران نسبت به اجرای مدرسه مبادرت می‌کند.

او تصریح کرد: در این زمینه تلاش می‌شود از درجا سازی مدرسه فرسوده جلوگیری شود و درصورتی‌که زمین مناسب در روستا قابل تأمین باشد به‌صورت رایگان به ساخت مدرسه اختصاص پیدا می‌کند.

سعید سبحانی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی به اجرای طرح ایمن‌سازی آموزشی از توان معلمان و مدیران  اشاره کرد و گفت: : بر این اساس مدیران 25 مدرسه که امسال زیرپوشش طرح ایمن‌سازی آموزشی قرار دارند، یک همکار از مدرسه را برای ارائه این آموزش‌ها معرفی می‌کنند تا نسبت به نکات موردنیاز ایمن‌سازی آموزشی آشنا شوند.

حسن لنگری، یکی از کارشناسان آموزش‌وپرورش خراسان شمالی مشکل تأمین زمین را دلیل اصلی مکان نامناسب مدرسه‌ها عنوان کرد و گفت: بعضاً زمین هبه و به‌رایگان در اختیار قرار می‌گیرد و اگر طرح اجرا نشود اعتبار بازگشت می‌خورد.

به گزارش ایرنا، او به  ایمن‌سازی 90 مدرسه  اشاره کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده و در سال‌های اخیر هیچ‌گونه حادثه منجر به فوت دانش آموزان در استان گزارش نشده است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: راهداری خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۲۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس

معاون اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، گفت: استان نیازمند یک هزار کلاس درس است که در قالب احداث و بازسازی، احداث می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مهدی اسعد امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: 1800 فضای آموزشی با 10 هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد که اداره کل نوسازی مدارس، وظیفه نوسازی و توسعه مدارس را در اختیار دارد.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان نیازمند یک هزار کلاس درس برای احداث و نوسازی است که 500 کلاس درس در قالب تخریب و نوسازی و 500 کلاس درس در قالب احداث است.

اسعد بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که شاخص پراکندگی وجود دارد، به دلیل اینکه به خاطر بافت اقلیمی، مدرسه‌ای با کمتر از 10 دانش‌آموز راه‌اندازی شده که باعث شده میزان سرانه فضای آموزشی بالا رود، مشکل سرانه آموزشی در بعضی نقاط سرانه سیاه است که به معنی سرانه زیر3 متر است، منظریه و شهر لردگان از جمله این سرانه‌های پایین آموزشی هستند.

وی با اشاره به استانداردسازی گرمایشی در سطح مدارس، مطرح کرد: هدف در این استانداردسازی این است که شعله مانند بخاری در مدارس وجود نداشته باشد، 8 هزار کلاس درس در سطح استان استانداردسازی گرمایشی شده‌اند که برخی در طول احداث و برخی دیگر بعد از احداث استانداردسازی گرمایشی شده‌اند، حدود 2 هزار کلاس درس همچنان استانداردسازی گرمایشی نشده‌اند.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مدارس کانکسی در سطح استان، گفت: 19 مدرسه کانکسی در سطح استان وجود داشت که احداث 10 مدرسه از آن شروع شده است، 9 مدرسه دیگر به دلیل عدم تامین زمین، هنوز شروع به احداث نشدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قدمت و آثار مشهود مانند ترک‌های دیوارها، 100 مدرسه خطرآفرین در سطح استان وجود دارد که اگر مقاوم‌سازی ممکن باشد، مقاوم‌سازی می‌شود وگرنه تخریب و بازسازی می‌شوند، عمده این 100 مدرسه از جمله تخریب و بازسازی هستند، در کنار این مدارس نیز 100 مدرسه دیگر نیاز است در سطح استان احداث شود.

علیمردان علیمردانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان چهارمحال و بختیاری در این نشست اظهار داشت: مجمع از سال 78 در سطح کشور تشکیل و در استان نیز به‌صورت رسمی از سال 95 آغاز به فعالیت کرده است که در سازماندهی و جذب خیرین و کمک به دانش آموزان و احداث مدارس و غیره فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز در استان، گفت: 640 میلیارد ریال اعتبار در این جشنواره جمع‌آوری شد که بیش از نیمی از آن تاکنون برای ساخت و نوسازی مدارس، محقق شده است.

محمد صفرزاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در این نشست عنوان کرد: اکنون 82 پروژه خیری در سطح استان با 70 مدرسه و 351 کلاس درس در حال اجرا و احداث است که 46 هزار متر مربع فضای آموزشی به فضاهای آموزشی اضافه می‌کند.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 2 نمازخانه، 8 سالن ورزشی و یک مجتمع آموزشی فرهنگی، مطرح کرد: مجموع این فضاهای احداثی در استان، 58 هزار و 200 متر مربع متراژ آن است که با مشارکت خیرین در حال احداث هستند.

صفرزاده با اشاره به اینکه سرانه آموزشی کشور 8.39 متر مربع و در استان 8.25 متر مربع است، خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فضاهایی که در سطح استان در دست احداث است، مورد نیاز است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج