«آن سوی ابرها»؛ نگاهی نافذ به بحرانهای جوامع انسانی
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۰۲۷۵
جبار آذین منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» جدیدترین ساخته مجید مجیدی گفت: مجیدی دانش آموخته سینما و فرهنگ از حوزه هنری است او که سینما را با بازیگری آغاز کرده است. پس از سالها کسب تجربه به فیلمسازی روی آورد و ماحصل کار او در مقام کارگردان ساختن چندین فیلم با محتوا و رویکرد دینی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این منتقد افزود: مجیدی اخیراً در اقدامی سترگ به ساخت فیلم عظیم و قابل بحث محمد رسول الله(ص) پرداخت که به هنگام تولید و اکران با واکنشهای مثبت و منفی فراوان روبهرو شد. این فیلمساز ارزشی در ادامه و در مسیر سینمای مورد علاقه خود و توجه به دنیای کودکان، تجربهای تازه را در خارج از قواعد و استانداردهای سینمای ایران در خارج از کشور به پرونده سینمایی خود افزوده است. «آن سوی ابرها» دستاورد جدید مجیدی در سینمای هند و با توجه به ویژگیهای ساختار فیلمهای هندی است. در ضمن این سینماگر برجسته کشورمان در این فیلم به مسائل اخلاقی، انسانی و گرایشهای دینی در قالب زندگی یک خواهر و برادر که قربانی اجتماع فقر و جهل زده هند هستند پرداخته است.
وی افزود: آنچه در ارتباط با داستانهای این خانواده و محیط زندگی آنها قابل اشاره و بحث است همه آن چیزی است که سبب شده مجیدی این فیلم را در هند بسازد، چراکه خطوط قرمز فرهنگی و سینمایی کشور به او اجازه نمیداد تا فقر و فحشا در ایران را به تصویر بکشد از همین رو او با ساختن قصهای غیر ایرانی در فضایی جدا از کشور و تعریف مناسباتی جدای آنچه در ایران جریان دارد، داستان تلخ و غمانگیز آن سوی ابرها را در هند تصویر کرده است.
این منتقد با بیان اینکه مصائب و مشکلات مد نظر مجیدی در فیلم محدود به جغرافیای خاص نمیشود، اظهار کرد: آنچه که مجید مجیدی در فیلمش بازگو میکند گوشهای از مصائب بشر گرفتار در چنگ استعمار و استکبار جهانی است، اما نکته بارز فیلم مجیدی این است که شخصیتهای اصلی او در قبال فساد موجود و کجرویهای جامعه بیتفاوت نیستند و با توجه به قابلیتها و باطن سالم خود در جهت اصلاح زندگی خویش و تاثیرگذاری مثبت در جامعه حرکت میکنند.
آذین با اشاره به اینکه کارگردان در آن سوی ابرها تغییر شرایط نامساعد موجود را از جوانان طلب میکند، بیان کرد: مجیدی در این فیلم هم با ارائه قصهها و تصویرهای متعدد و متنوع ناامیدی خود را از تغییر شرایط زندگی اجتماعی انسانها توسط بزرگترها به نمایش گذاشته و امید خود را به کودکان و نوجوانان که آیندهساز جهان هستند در معرض دید مخاطبان قرار داده است.
وی تاکید کرد: آن سوی ابرها قصهای سر راست، دلنشین و تاثیرگذار دارد و و روایت تاثیرگذار سینمایی، جذابیتهای بصری و پردازش ملودراماتیک قصه در کنار کارگردانی اصولی مجیدی و فیلمبرداری قابل توجه و بازیهای بسیار خوب بازیگران به ویژه دو بازیگر اصلی فیلم از امتیازات این فیلم است. آن سوی ابرها در کارنامه هنر و سینمایی مجیدی گرچه جز بهترینها قرار نمیگیرد، ولی در کنار فیلمهای قوی و تماشایی او میایستد.
این منتقد با نقد از دیدگاههایی که این فیلم را غیر مرتبط با ایران میدانند، گفت: به رغم نگاه انتقادی به کاستیهای ناشی از فقر و جهل، فیلم چندان مورد توجه کسانی که در جامعه ما از عاملان آن تلقی میشوند قرار نگرفته است و برخی با فرافکنی با این بهانه که قصه فیلم هندی است و ربطی به ایران ندارد و اینکه مشکلات بر سر راه تکامل انسانها همیشه و در هر زمانی قرار دارد از خود رفع تکلیف میکنند، درصورتیکه فیلم مجیدی برای تمام مخاطبان جهانی از جمله ایرانیان قابل تماشا و بحث است و بیان اینگونه مسائل زبانی فراجهانی دارد که هر هنرمندی برای تصویر دغدغههایش میتواند آن را به نمایش بگذارد.
این منتقد سینما درباره اشارات دینی کارگردان آن سوی ابرها گفت: مجیدی، چون فیلمسازی ارزشی است در آن سوی ابرها هم کوشیده است نشان دهد که راه تکامل شخصیتهای اصلی فیلم از گذرگاه دینی و اخلاق میگذرد و این مهمترین نکته محتوایی آن سوی ابرها است، البته نظیر دیگر کارهای مجیدی، توجهات دینی در سایه روابط انسانی در فیلم مشاهده میشود و به هیچ وجه کارگردان با مستقیمگویی پیام خود را لوث نمیکند. این رویکرد به نظرم امتیازی است که باعث میشود، آثار این فلیمساز در دل و جان مخاطبان نفوذ کند.
وی درباره بازخوردهای جهانی این فیلم سینمایی گفت: وقتی میگویم که بسیاری از جشنوارههای غربی نسبت به فیلمهای ایرانی سیاسی عمل میکنند، عدهای ما را به توهم بافی متهم میکنند، اما وقتی میبینیم آن سوی ابرها آنچنان مورد استقبال جشنوارههای غربی متوجه میشویم که آنها در پی بها دادن به سینمای ما نیستند، بلکه به واسطه فیلمهای ایرانی تنها میخواهند چهرهای سیاه از کشورمان تصویر کنند.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرشاد پرویزیان، مجری برنامه گفتگوی اقتصادی در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره موضوع برنامه گفتگوی اقتصادی گفت: موضوع این برنامه طبق شرایط و اولویتهای اقتصادی کشور تعیین میشود در اتاق فکری که در رادیو گفتگوست.
وی افزود: در این برنامه تلاش میشود با طرحی موضوعات و با نقد خیلی جدی و بدون تعارف، راه حلی ارائه شود و در آخر به این سمت پیش بریم که حالا چکار باید کرد. توجه به ذائقه مخاطب از طریق پیامکهایی که ارسال می کنند و نکاتی که مورد نظرشان است در این برنامه به طور جدی مطرح می شود.
وی درباره نقطه تمایز این برنامه با دیگر برنامههای اقتصادی گفت: پرداختن به موضوعات مختلف در برنامههای مختلف از زوایای مختلف هیچ ایرادی ندارد، آنچه چیزی که مهم است اقناع مخاطب است و این مخاطب فقط مردم نیستند، مسئولان ارشد اقتصادی و برنامه ریزان تا به سمت درست برنامه ریزی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که برنامه هایی مختلفی درباره موضوعات اقتصادی صحبت می کنند و رادیو گفتگو چرا درباره مسایل اقتصادی گفتگو می کند، گفت: رادیو گفتگو محل اندیشه هاست، در واقع دیدگاههای اندیشه ورزی مطرح میشود فضا، فضای اندیشه است. نمی شود گفت، چون شبکههای مختلفی به مسایل اقتصاد میپردازند، اینها تکراری است، مسایل اقتصادی زیاد است و باید از زوایای مختلف پرداخته شود تا هم به راه حل برسیم و هم مخاطب اقناع بشود.
وی درباره تفاوت گفتگوی اقتصادی به لحاظ اجرا با سایر قالبهای گفتگو گفت: گفتگوی اقتصادی در یک نگاه، بسیار سخت است، برای اینکه شما باید مسایل اقتصادی را مسلط باشید، بدانید از چی صحبت میکنید، حرفهای زرد در حوزه اقتصاد نباید گفت، متغیرهایی که درباره آن صحبت میکنید آسان نیستند و باید خیلی دقت کرد، به راحتی نباید راه حل ارائه داد. سختی گفتگوی اقتصادی این است که اولا باید اطلاعات جامع در حوزه اقتصادی داشته باشید و دوم؛ اقتصاد علم است، وقتی علمی صحبت میکنید نمیتوانید پیشگویی کنید، باید به طور علمی بتوانید پیش بینی کنید، مسیرها و روندها و این روندها را در طول زمان هدایت بکنید و اینکه آیا میتوانید بر روی انتظارات اقتصادی فعالان اقتصادی در جامعه اثر بگذارید یا نه.
وی در پاسخ به این سوال که چه میشود کرد این موضوعها برای مخاطب قابل فهمتر باشد، افزود: این روزها اگر چه مسایل اقتصادی سخت است اما برای مخاطب قابل درک است. در حوزه اقتصادی فقط سخت خبر نیست، نرم خبرها هم هستند، وقتی وارد دنیای فناوریها و اقتصاد دیجیتال میشوید، با یک فضای نرم خبر جذاب بخصوص برای جوانان رو به رو میشوید.
وی گفت: گفتگوی اقتصادی به مراتب راحتتر شده است از جهتی که شما میتوانید به خیلی از مسایل بپردازید، مثلا در سه دهه پیش حتی اجازه نمیدادند درباره افزایش نرخ نقدینگی صحبت کنید اما الان به راحتی میتوانید صحبت کنید که چرا نقدینگی را افزایش دادید. پس گفتگو اقتصادی به جهت اینکه دسترسی به موضوعات قابل طرح بیشتر شده، به مراتب اوضاع بهتر شده است، اما به جهت مسایل پیچیده اقتصادی که پیش آمده و آنچه که در حوزه اقتصاد داریم طرح این نکات و ارائه راه حلها داستان را سخت کرده است به جهت تبحر در مسایل اقتصادی و حل مشکلات.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی