Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین آخانی کارشناس و گیاه شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با گیاه پالونیا و مخالفت با پرورش این گیاه در کشور اظهار کرد: گیاه پالونیا یک گیاه مهاجم و غیر قابل پیش بینی برای یک شهر است.

وی افزود:‌ برای کاشت هر نوع گیاهی در شهرها، اشتباهات متعددی را مرتکب می‌شویم و آن را تکرار می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخانی با بیان اینکه کاشت گونه‌های مهاجم، خسارات بسیاری را به تنوع زیستی بومی یک کشور وارد می‌کند، افزود: کنوانسیون تنوع زیستی با هدف جلوگیری از ورود گونه‌های مهاجم به کشورها تشکیل شده است که ایران نیز عضو این کنوانسیون شده است.

وی ادامه داد: کاشت برخی از گونه‌های مهاجم به دلیل رشد سریعی که دارند، مورد توجه برخی از مسئولان و مدیران در کشور قرار گرفته‌ است و سودجویان نیز با استفاده از این فرصت نسبت به پرورش این گونه‌ها از جمله پالونیا اقدام کرده‌اند.

این کارشناس و گیاه شناس تصریح کرد: کاشت  این گونه‌ها موجب به وجود آمدن مشکلات متعدد اکولوژیک، آلرژیک و همچنین باعث ورود و تکثیر بیماری‌های جدید برای گونه‌های گیاهی و تکثیر حشراتی مانند سفید بالک‌ها می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که اکولوژیک‌ها این گونه‌ها را مورد مطالعه قرار ندهند و تایید نکنند، دستگاه‌های اجرایی اجازه پرورش این گونه‌ها را ندارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست گونه های مهاجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متهم شدن برخی از مدیران سابق سازمان حفظ نباتات به قاچاق

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در متن گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات که امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به قوه قضاییه ارجاع شد، یکی از بزرگترین تخلفات برخی از مدیران این سازمان، دست داشتن در تشکیل شبکه قاچاق سموم شیمیایی و ایجاد انحصار واردات برای چند شرکت بوده است.

در بخشی از این گزارش که علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی آن را در صحن علنی قرائت کرد، آمده است:

" یکی از بزرگترین تخلفات برخی از مدیران سازمان حفظ نباتات از جمله مدیر کل وقت دفتر کنترل آفات در ایجاد نوعی از شبکه قاچاق سموم شیمیائی؛ واگذاری امتیاز واردات چندین برابر نیاز سالانه کشور به برخی از شرکت ھا در زمان اعلام ممنوعیت سال تدارک و ممنوعیت سال واردات برای سمومی است که زبان و خسارات انسانی از بابت سرطان و تومورزایی و بروز سایر بیماری ھای صعب العلاج و ھمچنین ماندگاری سنواتی در خاک موجب ممنوعیت استفاده از آن شده است.
در این خصوص آمار گمرک جمھوری اسلامی بیانگر واردات سموم ممنوعه شیمیائی حتی در سنوات پس از ممنوعیت واردات است که برای ۴۲ نوع سم شیمیایی که غالبا از سال ۱۳۹۵ مسوخ شده اند؛ تا سال ۱۴۰۰ به میزان بیش از ۴۲ میلیون لیتر ۴۲،۵۷۰،۰۷۹ لیتر/کیلوگرم سموم ممنوعه وارد کشور شده و بیش از ۲۲۶ میلیون دلار برای آن تأمین ارز شده است که تخلف مدیران وقت دفتر آفت کش ھا محرز می‌باشد.

موضوع قاچاق صرفا معطوف به عرضه آفت کشھای غیر مجاز نبوده و گاهی هم شامل قاچاق انواع بذر، نھال و میوه می‌شود که در این حالت علاوه بر ضرر به تولید و اقتصاد کشاورزی، موجب ورود برخی از آفات و بیماری ھای گیاھی از جمله روگوز گوجه فرنگی به کشور شده و طغیان لجام گسیخته آن آفات و حتی بیماریھای گیاھی جدید موجب تحمیل ھزینه ھای تأمین آفت کشھای مربوطه و منابع ارزی آن شده است.

متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات 

دیگر خبرها

  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • متهم شدن برخی از مدیران سابق سازمان حفظ نباتات به قاچاق
  • تحقق ۱۱۰ درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد