Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: در نشست «سفر به ژرفای نهج البلاغه» موضوع تشبیه و استعاره از سوی حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث مطرح شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست «سفر به ژرفای نهج البلاغه» شامگاه جمعه (11 خردادماه) با حضور حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در محل نمایشگاه قرآن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست حجت الاسلام مسعودی با اشاره به اینکه زبان نهج‌البلاغه بسیار زیبا است اظهار داشت: امام علی(ع) با کلام شیوا خود توانسته در طول این 1400 سال کتاب نهج‌البلاغه را پویا نگاه دارد، در واقع این کتاب از ذهن زیبای امیرالمومنین نشات می‌گیرد و همین موضوع عامل ماندگاری این کتاب است.

وی ادامه داد: استعاره یکی از ابزارهای ادبیاتی است که ما استفاده می‌کنیم، انسان در دنیای خاکی زندگی می‌کند که اکثر مقدرات در آن برای انسان رقم می‌خورد ولی ما آن را نمی‌بینیم، بنابراین اهل‌بیت(ع) برای فهم بیشتر ما مجبور بودند از استعاره و تشبیه استفاده کنند.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: نهج‌البلاغه یکی از کتاب‌هایی است که سرشار از استعاره‌‌ها و تشبیهات می‌باشد، در  اصل در این کتاب امام علی(ع) خیلی با لطافت سعی کردند شناخت‌های خود از هستی را در قالب تشبیه و استعاره بیان کنند.

حجت الاسلام مسعودی یادآور شد: ما باید تمام آنچه را که امیرالمومنین(ع) در مورد زندگی و روزگار بیان کرده‌اند جمع آوری کنیم، زیرا اگر این امر رخ ندهد شناخت ما از زندگی جزئی خواهد بود، در نهج‌البلاغه منظور از «دهر» روزگار است؛ حضرت در جایی می‌فرمایند «بندگان خدا، روزگار باقی ماندگان را با خود می‌برند» که در اینجا سوالات بیشماری مطرح می‌شود.

وی افزود: از منظر امام علی(ع) روزگار شبیه یک رود آب است، همچنین آن حضرت می‌فرمایند« یک زمانی می‌آید آنچه سوار است جهل بوده و آنچه پیاده است عقل است و روزگار مانند یک درنده گزنده و زخم زننده مانند سگی که پاچه می‌گیرد به انسان‌ها حمله خواهد کرد».

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: در نظر امیرالمونین(ع) «دهر» یا همان روزگار همانند چهارپای چموشی است که انسان باید از هجوم او تنها به خدا پناه ببرد، در تشبیهی دیگر از روزگار آن حضرت دهر را به تیراندازی تشبیه می‌کنند، دهر تیراندازی معمولی نیست همیشه زه و کمانش را کشیده و نشانه‌اش را رفته و تیرهایش خطا نمی‌رود و اگر با انسان برخورد کند زخم کاری خواهد داشت.

حجت الاسلام مسعودی در پایان گفت: در نهج‌البلاغه ما یک موسیقی خاصی را داریم که در اصل ما جملات نهج‌البلاغه را با یک ریتم آهنگین می‌بینیم.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن مجلس نمایشگاه قرآن کریم ماه رمضان کانون های مساجد مسجد پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان نمایشگاه قرآن و عترت بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مصلی تهران نمایشگاه قرآن کریم نشست تخصصی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد

رییس‌ مجلس‌گفت: برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» در استادیوم آزادی تهران جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌ اسلامی به کتاب‌ الهی را در تاریخ ثبت کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس‌ شورای‌ اسلامی در پیامی با اشاره به برگزاری محفل قرآنی در ورزشگاه آزادی تهران نوشت:  برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» در استادیوم آزادی تهران جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌ اسلامی به کتاب‌ الهی و شعائر دینی را در تاریخ ثبت و به یادگار گذاشت.

 متن پیام قدردانی محمدباقر قالیباف رییس مجلس از دست‌ اندرکاران بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» و در روز ولادت باسعادت آن حضرت در استادیوم آزادی تهران، جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌اسلامی به کتاب‌ الهی و شعائر دینی را در تاریخ ثبت و به یادگار گذاشت.

قرآن کریم باعث نشاط و طراوت دل‌ها، دریای بی‌انتهای معرفت و کلید هدایت‌ و تربیت افراد و جوامع به‌سوی کمال و نیل به ارزش‌های اخلاقی و انسانی است.

قرآن برترین و ماندگارترین اثر آسمانی و جاودانه‌ترین پیامی است که خداوند برای هدایت بشر بر بهترین بنده خویش نازل و این کتاب نورانی را به‌عنوان شفاء و رحمت برای مومنین معرفی فرمود و چه‌بسیار مشکلات و سختی‌ها که به برکت تمسک به قرآن به گشایش و خیر و رحمت منتهی شده است.

ضمن تجلیل از شرکت‌کنندگان در این جشن و آیین معنوی و تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران، برنامه‌ریزان و کلیه عوامل اجرایی که در برگزاری این اتفاق و رویداد مبارک نقش‌آفرینی کردند، امیدوارم با استعانت از فیوضات و انس و الفت با این کتاب آسمانی، در مسیر روشن رستگاری و سعادت زندگی دنیوی و اخروی گام برداریم.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر قالیباف از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)
  • برای ساختن انسان باید محیط متناسب و سالم به وجود آورد
  • قالیباف از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع) تقدیر کرد
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • از اکران انیمیشن سینمایی «بی پلاک» برای اولین‌بار تا کنسل شدن حضور رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن