Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:39:02 GMT

اروپا 15میلیارد دلار در باکو سرمایه گذاری کرده است

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۲۱۳۲

اروپا 15میلیارد دلار در باکو سرمایه گذاری کرده است

باکو – ایرنا – وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: اتحادیه اروپا در شش سال اخیر 15.3 میلیارد در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد: « شاهین مصطفی اف» در دیدار با « گونتر اوتینگر» کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا، همکاری باکو و اتحادیه اروپا را ثمربخش عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطر نشان کرد : اتحادیه اروپا در سال های 2012 الی 2017 میلادی 15.3 میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده است که 38.2 درصد از مجموع سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد .
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان یادآور شد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 500 شرکت از کشورهای اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال هستند و دولت باکو با 9 کشور عضو این اتحادیه توافقنامه همکاری راهبردی ، با 24 کشور عضو توافقنامه معافیت از پرداخت مالیات مضاعف و با 17 کشور عضو توافقنامه ترویج و حفاظت متقابل سرمایه گذاری امضا کرده است. همچنین تا به حال میان دو طرف، سه همایش اقتصادی مشترک برگزار شده و چهارمین همایش اقتصادی مشترک نیز در آینده نزدیگ برگزار خواهد شد .
مصطفی اف با اشاره به نقش جمهوری آذربایجان، در تامین امنیت انرژی اروپا و انتقال نفت این کشور از طریق خط لوله «باکو – تفلیس – جیهان » به اروپا ، اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای اتحادیه اروپا را نمونه بارز همکاری ها بین باکو و اتحادیه اروپا خواند .
وی افزود: «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان در 10 سال اخیر، هفت سفر به اتحادیه اروپا داشته از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا نیز سفر های متعددی به باکو داشتند .
وی سفرهای متقابل و اسناد امضا شده میان طرفین را برای گسترش همکاری همکاری ها مهم دانست و اتحادیه اروپا را شریک بازرگانی عمده جمهوری آذربایجان عنوان کرد .
به گفته مصطفی اف، در سال 2017 میلادی سهم اتحادیه اروپا در تجارت خارجی جمهوری آذربایجان 42 درصد و در چهار ماه نخست سال جاری 42 در صد بوده است.
وی افزود: اتحادیه اروپا تا به حال در قالب برنامه های همکاری مختلف 595 میلیون یورو کمک مالی به باکو ارایه کرده است .
کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت : روابط اتحادیه ارو پا و جمهوری آذربایجان بر اعتماد متقابل مبتنی است.
اوتینگر، دستاوردهای جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف را قابل تقدیر خواند و ابراز امیدواری کرد اصلاحات انجام گرفته در این کشور مستمر باشد.
وی بخش انرژی را از حوزه های عمده همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و از این نظر اهمیت اجرای طرح دالان گازی جنوب را مورد اشاره قرار داد.
کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد چهارمین همایش اقتصادی جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا که در آینده نزدیک در باکو برگزار می شود به تقویت روابط دو طرف تحرک بخشد.
خاورم ** 337* 1579*1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جمهوري آذربايجان اتحاديه اروپا سرمايه گذاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن اولویت نخست استان مرکزی است، گفت: باید راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی‌اکبر کریمی شامگاه گذشته در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی پیشانی صنعت کشور است، اولویت نخست مدیریت استان و مردم، حوزه صنعت و معدن است، گره‌ها و مشکلات استان زیاد است و نیاز است با حمایت و همکاری وزارت صمت این مشکلات کاهش پیدا کند. 

وی افزود: رؤسای بانک مرکزی همیشه اعلام می‌کنند که مشکلات ارزی وجود ندارد اما تراز تجاری ما سال گذشته با احتساب فروش نفت و برق و سایر اجزا نشان می‌دهد بیش از 20 میلیارد دلار مازاد ارزی وجود داشته است، اگر فروش نفت و برق و غیره لحاظ نشود 16.8 میلیارد دلار تراز تجاری ما منفی بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته روند صادرات نیز کاهشی بوده است و صادرات از 49.9 دلار به کاهش پیدا کرده است، کل صادرات به لحاظ وزنی نسبت به سال 1401 به میزان 10 درصد رشد داشته است، اما از نظر ارزش 17 درصد کاهش داشته است و این نشان می‌دهد کیفیت صادرات نیز کاهش داشته است.

کریمی بیان کرد: چرا باید سیاست‌هایی در خصوص نرخ ارز، تأمین و‌تخصیص ارز و بحث تعهد ارزی برای صادرات را ادامه دهیم؟ تعهد ارزی در زمان جنگ برای شرایط اضطراری لحاظ شده بود تا فضای ارزی کشور مدیریت شود، اما این روند در کشور همچنان ادامه داد، اما تا چه زمانی باید صادرکنندگان اجبار شوند تا ارز خود را به قیمت دستوری و زیر قیمت بازار به دولت ارائه دهد؟ این امر سبب شد بسیاری از صادرکنندگان واقعی از صحنه صادرات کنار بروند و عرصه صادرات جولانگاه افرادی شود که با کارت بازرگانی اجاره‌ای یک‌بار مصرف کار کنند. 

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر باید راهکاری ارائه شود تا برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد شود، به طور مثال سال 96 نیز 500 دلار صادرات فرش داشتیم در حالی‌که در دو سال اخیر صادرات فرش به 40 یا 50 دلار رسیده است و این نشان از این دارد یک سری از کالاها شرایطی دارند که با قاعده کلی بازار تعهد ارزی سازگار نیست. 

استان مرکزی به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد

علی جودکی نیز در این نشست اظهار داشت: استان مرکزی به واسطه صنعت در کشور شناخته شده است به طوری که تمامی حلقه‌های زنجیره تولید در استان مرکزی وجود دارد. 

وی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های با ظرفیت بالای کشور است به طوری که این استان به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد و استانی است که صنعتِ صنعت‌ساز است و می‌تواند هزاران بخش اقتصادی را راهبری کند به طوری که از استان مرکزی به عنوان ناوبندر کشور یاد می‌شود.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: تخصیص ارز، تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و بورس کالا چهار اولویت صنایع استان مرکزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • خرید دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور /با متخلفان برخورد شود
  • تلاش باکو برای جذب سرمایه خارجی
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد