Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس از مشهد، اردیبهشت‌ماه سال 94 بود که دستوری از جانب مقام معظم رهبری در خصوص تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران صادر شد، با این عنوان «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌ صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این دستور که حالا از زمان صدورش حدود سه سال می‌گذرد، امیدهای بسیاری را در دل مهاجران افغانستانی حاضر در ایران زنده کرد و حتی منجر به خوشحالی مسئولان کشور افغانستان نیز شد.

پس از صدور این دستور مسئولانی ایرانی نیز ضمن تبعیت از آن، تلاش‌هایی در راستای جا نماندن دانش آموزان افغانستانی از تحصیل کردند، به طور مثال، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت در بهمن‌ماه سال 94 در دیدار با نماینده جدید یونیسف در ایران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستان در مدارس کشور گفت:«در سال جاری قریب به 400 هزار دانش‌آموز عراقی و افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند».

همچنین سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم نیز در توئیتی اعلام کرد: «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است و تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند».

و پس از آن نیز در توئیتر خود نوشت «به قول خود عمل کردم و 370 هزار دانش‌آموز افغانستانی و خارجی از مهر جانماندند».

همچنین مهرماه سال گذشته نیز اخباری به نقل از سیدعلی حسینی سرپرست امور بین‌الملل مدارس خارج از کشور منتشر شد که گفته بود: تمامی اتباع افغان بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند ثبت‌نام خود را در مدارس تکمیل کنند و این گروه از دانش‌آموزان به‌موقع در مدارس حاضر می‌شوند.

به‌گفته حسینی، اکنون حدود 400 هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی و افغان در 25 هزار و 490 مدرسه ایران مشغول به‌ تحصیل هستند.

دخترم 2 سال به مدرسه مهاجرین رفت

به‌ منظور پیگیری این موضوع به سراغ تعدادی از خانواده‌های افغانستانی رفتیم تا در جریان وضعیت تحصیل فرزندان آنان قرار گیریم.

راضیه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مشهد، گفت: دخترم دو سال به مدرسه مهاجرین رفت و در آنجا تحصیل کرد زمانی که تصمیم گرفتیم او را به مدارس عادی بفرستیم اعلام شد که باید از ابتدا شروع به تحصیل کند، چراکه مسئولان مدرسه تحصیل در مدرسه مهاجرین را قبول نداشتند!

وی ادامه داد: فرزندم روحیه خود را از دست داده بود، چراکه دو سال از عمرش هیچ شد، اما با او بسیار صحبت کردیم تا بار دیگر نیز به مدرسه رفت.

این زن افغانستانی بیان کرد: دخترم امسال به کلاس پنجم می‌رود، زمانی که به مدرسه‌اش مراجعه کردیم تا پیگیر ثبت‌نام او برای سال آینده باشیم، مسئولان مدرسه اعلام کردند که هنوز آیین‌نامه مربوطه به دست ما نرسیده و همین که این آیین‌نامه ابلاغ شد، ما روند ثبت‌نام را آغاز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: من خودم مدرک اقامتی معتبر دارم، اما همسرم مدرک ندارد و همین موضوع برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حسینی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که سال اول هر مدرسه‌ای ثبت‌نام کردیم، باید در سال‌های بعد نیز در همان مدرسه ثبت‌نام کنیم و این مسئله مشکلاتی را برایمان به‌وجود می‌آورد، چراکه مجبور هستیم تنها در همان منطقه زندگی کنیم.

( مدارس خودگردان مهاجرین افغانستانی مدارسی هستند که توسط افاغنه اداره می‌شوند، با توجه به اینکه محتوای آموزشی این مدارس و معلمین آن به تأیید نظام آموزشی ایران نرسیده است، بنابراین برای دولت ایران قابل قبول نیستند و دانش‌آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، به‌محض ورود به مدارس ایرانی یا باید در آزمون تعیین سطح شرکت یا از ابتدا تحصیل کنند.)

هیچ مشکلی نداریم

در ادامه یکی دیگر از مادران با اشاره به اینکه هم من و هم همسرم هر دو مهاجر هستیم، بیان کرد: پسرم کلاس ششم دبستان است و خوشبختانه از بابت ثبت‌نام در مدرسه هیچ مشکلی نداریم.

رقیه علیزاده در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه از فرزند شما شهریه دریافت می‌کند یا خیر؟، تصریح کرد: امسال از ما 100 هزار تومان بابت هزینه کتاب، فرم مدرسه و برگهA4 و دیگر هزینه‌های مدرسه دریافت کردند و به جز این مبلغ هزینه‌ای تحت عنوان شهریه اخذ نشد.

وی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه در این چند سال برخورد مسئولان مدارس ایرانی با فرزند من بسیار خوب بوده است.

هنوز بخشنامه برای ثبت‌نام در سال جدید تحصیلی صادر نشده است

یکی دیگر از مادران مهاجر افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد بیان کرد: فرزندم کلاس دوم دبستان است و هنوز برای سال جدید نمی‌تواند ثبت‌نام کند، چراکه آیین نامه ابلاغ نشده است.

محبوبه مولایی با بیان اینکه سال گذشته مدرسه 150 هزار تومان از ما هزینه دریافت کرد، گفت: مسئولان مدرسه گفته‌اند تا بخشنامه صادر نشود، ما نمی‌توانیم فردی را ثبت‌نام کنیم.

حدود 17 هزار نفر از دانش‌آموزان مهاجر در خراسان رضوی، مدرک اقامتی معتبر ندارند

در ادامه به سراغ محمد عجمی مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین استان خراسان رضوی رفتیم که در خصوص تعداد دانش‌آموزان افغانستانی موجود در این استان گفت: در خراسان رضوی حدود 60 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی دارای مدرک قانونی معتبر هستند و در مدارس دولتی به‌صورت رایگان همچون دانش‌آموزان ایرانی ثبت‌نام شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در مدارس از دانش‌آموزان اتباع خارجی هزینه‌ای تحت عنوان شهریه دریافت نمی‌شود، بیان کرد: چنانچه مدرسه‌ای اقدام به دریافت شهریه می‌کند، خانواده‌ها اعلام کنند تا پیگیر باشیم.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین استان خراسان رضوی اضافه کرد: البته ممکن است، هزینه‌ای تحت عنوان خودیاری مدرسه که دانش‌آموزان ایرانی نیز پرداخت می‌کنند، باشد، اما هزینه‌ای به‌عنوان شهریه دانش‌آموزان اتباع اخذ نمی‌شود.

عجمی در ادامه ضمن بیان اینکه علاوه بر رقم گفته شده حدود 17 هزار دانش‌آموز اتباع نیز فاقد مدرک معتبر قانونی در خراسان رضوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این تعداد در سال‌های 94، 95 و 96 ثبت‌نام شده و اکنون نیز در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه چنانچه این تعداد خواهان ثبت‌نام در مدرسه باشند در سال جاری تحصیلی نیز از آنان ثبت‌نام می‌شود، متذکر شد: در مجموع، 77 هزار دانش‌آموز تبعه خارج به صورت مجاز و غیرمجاز از نظر اقامتی در خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین استان خراسان رضوی در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش که آیا دانش‌آموزانی که مدرک اقامتی معتبر ندارند نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند؟، گفت: مشکلی برای ثبت‌نام آنان وجود ندارد، اما با توجه به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته ثبت‌نام برای دریافت کارت اقامتی معتبر زودتر آغاز شده است، از خانواده‌ها می‌خواهیم که روند ثبت‌نام خود را پیگیری کنند.

تحصیل بیش از 55 هزار دانش‌آموز مهاجر در خراسان رضوی

در ادامه به سراغ  قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی رفتیم تا از وضعیت دانش‌آموزان افغانستانی در این استان جویا شویم.

خدابنده با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری بیش از 55 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در خراسان رضوی در سامانه دانش آموزی ثبت نام شده‌اند، گفت: این تعداد سوای آن دانش آموزانی است که در مدارس مهاجرین و مدارسی که توسط افاغنه اداره می‌شوند تحصیل می‌کنند، همچنین علاوه بر دانش‌آموزان افغانستانی از سایر کشورها نیز پذیرش داریم؛ اما تعداد آنان بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه این دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی اعم از ابتدایی، متوسطه اول و دوم در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: همه دانش‌آموزان افغانستانی حتی آنانی که مدارک هویتی معتبر ندارند در مدارس ایرانی ثبت‌نام می‌شوند.

هیچ شهریه‌ای از دانش‌آموزان افغانستانی گرفته نمی‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر این موضوع که هیچ شهریه‌ای به صرف افغانستانی بودن از دانش‌آموزان اخذ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی از مدارس برای فعالیت‌های فوق برنامه‌ای که برگزار می‌شود، مبالغی همچون سایر دانش‌آموزان ایرانی از دانش‌آموزان افغانستانی نیز اخذ شود، اما دریافت وجهی به‌عنوان شهریه خیر.

خدابنده در خصوص تعداد دانش‌آموزان افغانستانی بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی، بیان کرد: با توجه به اینکه آمار دقیقی از اتباع افغانستان در خراسان رضوی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم آماری از تعداد بازمانده‌ها ارائه کنیم، اما خانواده‌هایی هستند که به‌هر دلیل فرزند خود را به مدرسه نفرستاده‌اند.

سیستم آموزشی مدارس افاغنه در ایران مورد تایید ما نیست

وی در خصوص مدارس مهاجرین موجود در خراسان رضوی نیز یادآور شد: بخشی از دانش‌آموزان افغانستانی در این مدارس مشغول به‌تحصیل هستند که تشکیل و مدیریت این مدارس با افاغنه است که در سیستم آموزشی ما ثبت نشده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: البته این مدارس برای ما قابل قبول نیستند، نه محتوای آموزشی آنان و نه کسانی که در آنجا تدریس می‌کنند از نظر صلاحیت علمی و حرفه‌ای پذیرفته شده‌اند.

خدابنده با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم مدارک دانش‌آموزانی را قبول کنیم که بر اساس سیستم آموزشی ما تحصیل نکرده‌اند، اضافه کرد: این دانش‌آموزان در صورت آمدن به مدارس ایرانی می‌توانند یا از ابتدا شروع به تحصیل کنند یا اینکه آزمون تعیین سطح دهند.

وی در خصوص خانواده‌هایی که دانش‌آموزان خود را تنها باید در همان مدرسه ابتدای ثبت‌نام، نام‌نویسی کنند، تصریح کرد: ملاک ثبت‌نام در مدارس محل اقامت دانش‌آموز است، بنابراین چنانچه فردی با مدرک معتبر همچون قولنامه برای ثبت‌نام فرزند خود به مدارس مراجعه کند می‌تواند جابه‌جایی انجام دهد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: البته ممکن است، برخی از دانش‌آموزان در رشته‌ای تحصیل کنند که در محل اقامت جدید آن رشته نباشد یا مدارس موجود پذیرش نداشته باشند که مجبور هستند در همان مدرسه قبلی ثبت‌نام کنند که این در شرایط خاص است و عمومیت ندارد.

تناقض حدوداً 21 هزار نفری در تعداد دانش آموزان مهاجر استان خراسان رضوی

آنچه که در این گزارش حائز اهمیت است اینکه بر اساس گفته اداره کل اتباع و مهاجرین خراسان رضوی تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی در این استان حدود 77 هزار نفر و بر اساس گفته آموزش و پرورش بیش از 55 هزار نفر است که این مسئله نشان از این دارد که متاسفانه نه تنها آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان مهاجر در استان وجود ندارد، بلکه ما حتی منبع صحیح آماردهی نیز در این رابطه نداریم که این می‌طلبد، مسئولان امر فکری به حال این مسئله که البته موضوعی بی‌اهمیت هم نیست و اختلافی بیش از 21 هزار نفر را نشان می‌دهد، کنند.

اکنون پس از گذشت بیش از سه سال از دستور مقام معظم رهبری در خصوص تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران (چه دارای مدرک اقامتی معتبر و چه فاقد مدارک معتبر اقامتی)، خانواده‌های مهاجر بدون کوچک‌ترین استرس و نگرانی فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و مطمئنا ایران نیز شاید تا همین چند سال آینده ثمرات این تصمیم تاریخی را مشاهده کند، تصمیمی که علاوه بر کمک به خانواده‌های مهاجر و کشور مهمان، منجر به پدیدار شدن نخبگانی در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی در کشور میزبان نیز باشد.

= = = = = = = = = = = =

گزارش از فرزانه زراعتی

= = = = = = = = = = = =

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی

دریافت 53 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6091380

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند