Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@21:46:46 GMT

ماجرای آمدن زنده یاد حمید سمندریان با بچه به پشت صحنه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۹۳۶۷۶۷

ماجرای آمدن زنده یاد حمید سمندریان با بچه به پشت صحنه

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلسه مروری بر آثار سینماگران ایرانی با نمایش فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده در محل موسسه خورمهر با حضور این کارگردان برگزار شد.

پوران درخشنده در این نشست با بیان خاطراتش از زمان ساخت فیلم و انتخاب بازیگر کودک آن گفت: در این فیلم همه با هم زندگی کردیم و روزهای تلخ و شیرین زیادی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگر فیلم تنها هشت سال داشت که او را از مدرسه ناشنوایان انتخاب کردیم؛ دختری پرخاشگر و ناسازگار. بعد از اینکه او را برای این نقش انتخاب کردیم او تصمیم گرفت همراه من بیاید و با من زندگی کند از خانواده‌اش خداحافظی کرد و وسایل و عروسک‌هایش را برداشت و به خانه من آمد. با توجه به محدودیت‌های ارتباطی که بین ما وجود داشت، فیلمنامه را از اول تا آخر برایش مثل قصه می‌خواندم و آن را با هم کار می‌کردیم. برایم سخت بود که بتوانم بسیاری از مفاهیم را برایش باز و تفسیر کنم مثل غش کردن که نمی‌دانستم چگونه باید این را برایش توضیح دهم بنابراین من تمام لحظات فیلم را از اول تا آخر برای او بازی کردم و با بازی کردنم توانستم به او بفهمانم که مفهوم و معنای صحنه‌ها چیست.

این کارگردان در ادامه با اشاره به یکی از صحنه‌های فیلم گفت: در یکی از صحنه‌ها که ملیحه با دیدن یک ماشین اسباب بازی باید حالش بد می‌شد من هر تلاشی کردم نتوانستم صحنه را برای او توضیح دهم ضمن اینکه آن زمان برای اولین بار من با یک تهیه‌کننده بخش خصوصی کار می‌کردم که می‌خواست بازیگری عادی در فیلم بیاورد اما من می‌خواستم بازیگری ناشنوا داشته باشم. برای آن صحنه انرژی زیادی گذاشتم و تمام حالت‌های غش را برای او بازی کردم. ملیحه به شدت ترسیده بود ولی وقتی این صحنه را بازی کرد همگی در پشت صحنه برایش دست زدند.

درخشنده با اشاره به حضور زنده یاد هما روستا در این فیلم گفت: این دومین کار سینمایی، تجربه و فرصت خوبی برای من بود تا با هنرمند بزرگی مثل هما روستا کار کنم. روش کاری من مثل تئاتر مرتب و منظم است و شامل روخوانی، دورخوانی و تمرین‌های متعدد می‌شود. هما روستا تا دیروقت شب سر صحنه می‌ماند و حمید سمندریان با فرزندش که آن زمان کوچک بود آنجا می‌آمد تا هما روستا بتواند سر صحنه به بهترین شکل نقش را ایفا کند. تمرین‌های خیلی زیادی داشتیم که خوب بود و تماشاگران هم از نتیجه آن استقبال کردند. ساخت این فیلم هم  فرصت خیلی خوبی برای من شد چرا توانستم در مسیر کاری همراه با وسواس بیشتری جلو بروم.

وی در مورد وجود جنبه‌های روانشناختی در تمامی آثارش و همچنین نوع ارتباطش با بازیگر ناشنوای فیلم پس از پایان فیلمبرداری گفت: من به روانشناسی و مسایل مربوط با آن علاقه‌مندم چون  بدون شناخت روان انسان‌ها نمی‌توانید مشکلات آنها را نشان دهید. به همین خاطر باید دنبال چیزی بگردیم که به انسان‌ها لطمه وارد کرده است. در مورد عطیه بازیگر ناشنوای این فیلم باید بگویم تمام تاثیری که باید روی او می‌گذاشتم در طول فیلمبرداری انجام شد و اصلاً او پس از فیلمبرداری یک آدم دیگری شده بود. زمان فیلمبرداری هم او را از خودم جدا نمی‌کردم و نمی‌گذاشتم کسی روی او تاثیر بگذارد تا از فضایی که شب و روز برایش ساخته بودم، جدایش کند. پس از پایان فیلمبرداری اتفاقات خوبی برای او افتاد به طوری که در درس‌هایش پیشرفت کرد و گویشش بسیار بهتر شد چون برای صحنه آخر فیلم که باید حرف می زد، خیلی تمرین کرده بودیم. ضمن اینکه نقش او شخصی بود که می‌شنید و نمی‌توانست حرف بزند در حالی که خودش نمی‌شنید و من هم با علایم و شماره ریتم او را هدایت می‌کردم. بعد از آن عطیه در ورزش موفق شد، یک مغازه تاسیس کرد و پس از ازدواج با همسرش که او هم ناشنواست، زندگی موفقی داشتند. ما هیچوقت همدیگر را رها نکردیم و در تمام سال‌ها با هم بودیم ضمن اینکه در همان زمان عطیه برای دوستان و همکلاسی‌اش هم یک الگو شد.

کارگردان «زیر سقف دودی» در پایان تصریح کرد: اتفاقی مشابه این در یکی دیگر از فیلم‌هایم به نام «کودکان ابدی» افتاد که در آن یک کودک سندروم دان نقش خودش را بازی می‌کرد و مقاومت زیادی در برابر حضور او در این فیلم وجود داشت اما نه تنها او در فیلم به خوبی بازی کرد بلکه بعد از فیلم در میان سایر کودکان سندروم دان یک قهرمان ورزشی شد.

در  این نشست حسین حیدری‌پور مدیر آموزش این موسسه به کارنامه پوران درخشنده و جوایز و موفقیت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی وی در طول دوران کاری وی اشاره کرد و مختصری درباره توفیقات فیلم توضیح داد.

عطیه معصومی بازیگر نقش اول این فیلم که جایزه ویژه هیات داوران در ششمین فیلم فجر را دریافت کرده بود در این برنامه با خانواده و فرزندان خود حضور داشت.

کد خبر 4312236 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران پوران درخشنده هما روستا تئاتر ایران فیلم سینمایی سینمای مستند فیلم کوتاه موسیقی ایرانی سریال ایرانی نقاشی ماه مبارك رمضان رادیو موسیقی پاپ تئاتر شهر تلویزیون بازیگر سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۹۳۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی النصر و الخلیج + پخش آنلاین

پخش زنده بازی النصر و الخلیجدر چارچوب رقابت‌های لیگ حرفه‌ای عربستان از ساعت ۲۱:۳۰ امشب آغاز و از سایت آپارات و آنتن پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های النصر و الخلیج امشب _شنبه هشتم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های لیگ حرفه‌ای عربستان با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز النصر و الخلیج

لیگ حرفه‌ای عربستان (الخلیج - النصر) ساعت ۲۱:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 748355

دیگر خبرها

  • پرسپولیسی ها امیدوار به پیروزی تراکتور
  • مطهری فقط به شکست دادن استقلال فکر می‌کند و بس!
  • گواردیولا: زجر کشیدیم تا فارست را بردیم
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • گزارش‌زنده؛ ایران ۲ - تایلند ۰
  • ایران - تایلند؛ گزارش زنده
  • حمید درخشان: برای تمدید قرارداد اوسمار عجله نکنید
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الخلیج + پخش آنلاین
  • مطهری یک نفس راحت در تراکتور کشید (عکس)
  • ناکامی تکراری سرمربی پرسپولیسی مقابل استقلال؟